Als kleine zelfstandige heb ik weinig tijd voor trackdays. De keren dat ik trackdays heb bezocht zijn altijd in het weekend geweest, puur omdat ik dan geen issues heb met mijn werkplanning. De dagen van DF zijn grotendeels door de week en die moet ik helaas laten schieten. Mijn laatste keer was op Malmedy met de E30 verloting. Daar heerste een erg prettige sfeer die ik me nog goed kan herinneren.
Via Dik (BDC) heb ik nog eens een dag op Zolder gereden met de 318is. Technische keuring vooraf, verplichte brandblusser (niet zo zeer voor jezelf, wel voor een ander), briefing in de pitstraat en strak geregisseerd. Dat voelde goed aan. Op de baan zaten er meer racers tussen, dat merk je aan de felheid. Bepaalde acties zoals uitremmen en met 3 man breed op het rechte stuk inhalen is even wennen.
Dat er dan schades ontstaan is niet helemaal te voorkomen, je moet er zelf iets meer op letten dat je ook niet tot de max meegaat in zulke momenten.
Daarna zijn we nog eens met een groep DF'ers op Spa Francorchamps geweest met erg slecht weer. Ik weet al niet eens meer wie dat organiseerde? BMW Circuit Club? Daar zaten full racers tussen. Ik weet nog wel dat het snelheidsverschil op den duur zodanig was (Marcos etc) dat je jezelf op den duur als rijdende chicane ging beschouwen.
Keuring vond ik ook hier wel nuttig. Ik kreeg nog een tip over het plaatsen van de gordel en heb dit toen nog even aangepast. Technisch in orde is 1 ding, veiligheid is het voornaamste. En een korte check daarvoor vind ik goed. Als iemand een klapper maakt en gewond raakt op iets eenvoudigs als een verkeerd gemonteerde gordel is dat toch jammer.
Ook werden er eerst rondes gereden achter een pacecar voor de nieuwelingen om de ideale (veilige) lijn te laten zien. Dit vond ik ook prettig. Zo kom je op een relatief ontspannen manier op de baan en krijg je de tijd om te acclimatiseren aan de baan.
Spa heb ik nogmaals gedaan via Book a Track en hun manier van organiseren is mij het best bevallen tot nu toe. Let wel, vanuit mijn straatauto mentaliteit van plezier hebben maar wel heel houden.
Van inschrijving tot baancommissarisen, het was gewoon allemaal heel strak geregeld. De half uur durende briefing met verplichte aanwezigheid geeft ook veel duidelijkheid. Een kennismaking met de organisatie, uitleg van de vlaggen, wat te doen bij calamiteiten, alleen inhalen als degene voor je aangeeft je te hebben gezien, voorbeelden van gedragingen die tot onmiddelijke verwijdering leiden, geen timing en in zijn algemeenheid 'its not a race, just have fun'.
De gemoedelijkheid op de baan heb ik nergens anders meegemaakt. Men liet je de ruimte, full racers waren er wel maar hielden netjes in als er iemand op de lijn zat. Strakke controle op gordel, helm etc. bij het uitrijden van de pitstraat. En open pitlane uiteraard.
Enige puntje was het ontbreken van een technische keuring. Gezien de kwaliteit van auto's waarschijnlijk niet nodig, maar het kan geen kwaad heel even wat punten na te lopen om iets te voorkomen waar een rijder wellicht zelf geen weet van heeft.
Wat Peter doet is uiteraard super. Ik kan het niet en met mij heel velen niet. Het moet alleen niet iets zijn waar hij telkens financieel van in de knoop komt. Dat is een trackday zeker niet waard. Ik zou minder dagen aanbieden maar wel focussen op kwaliteit. Rijders die 2 keer in een maand een trackday bezoeken zijn er volgens mij niet veel en dan moet je het die 2e keer toch hebben van vers publiek. En wellicht meer samenwerken met grotere organisaties zodat er minder risico op Peter komt te liggen.