Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 16:27

SpyderFerdi schreef:
Tom, al je citaatjes en tegenantwoorden, het zal wel.
Lekker volwassen reactie.
En er komen ongetwijfeld uitzonderingen maar daar zal de grote meute niet in vallen.
Vraag is alleen of het 2a of 2b is uit Spijkerhard's eerdere reactie. Dat weet nog niemand.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 16:34

Tom schreef:
SpyderFerdi schreef:
Tom, al je citaatjes en tegenantwoorden, het zal wel.
Lekker volwassen reactie.
En er komen ongetwijfeld uitzonderingen maar daar zal de grote meute niet in vallen.
Vraag is alleen of het 2a of 2b is uit Spijkerhard's eerdere reactie. Dat weet nog niemand.
Ha Tom. Ik bedoel daarmee Tom, dat op ieder voorbeeldje wel iets tegen te zeggen is. Enzovoorts. Eigenlijk boeit me dat niet zo, meer is het niet.

dvh

Bericht door dvh » 01 mei 2012, 16:46

p.s. dat Fok.nl logo heb ik zo'n 13 jaar geleden ontworpen...
Leuk man :D

( vind ik dan.. )

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 17:00

Spijkerhard schreef:(@ WJN:)

Even een link naar de vereniging Auto van de zaak, waar een toelichting op het Catshuisberaad staat afgedrukt:

http://www.verenigingautovandezaak.nl/b ... 0km-19cent
Oeps, inderdaad slecht nieuws. Hier staat inderdaad wat anders, dit is dus de toevoeging van de Kunduz-coalitie waar we allemaal zo euforisch over waren, althans VVD, CDA, D66 en GroenLinks.

In het Stabiliteitsprogramma RO April 2012 staat:

" ... De maatregel wordt gefinancieerd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.. ".

Maar in de verscherpte Kunduz-notitie staat:

".. Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor auto's die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt. (De bestelauto wordt scherper gedefinieerd om overloopeffecten te beperken). Afbouw periode 4 jaar blabla .."

En dat betekent inderdaad dat iedereen(!) bijtelling heeft, dus ook de puur zakelijke rijder!
Ja, dan haal je inderdaad wel wat op :)
Mooi, iedereen aan de stadsvlo!! Ook Rico en André! o ja, en Robin
:ga weg: :hot: :dood:

D20VT

Bericht door D20VT » 01 mei 2012, 17:03

En dan vergeten we de groep mensen nog die wel een auto van de zaak hebben maar er niet prive mee mogen rijden.

Als voorbeeld, mijn zwager heeft een Renault Master pick up van het wegenbouwbedrijf waar hij werkzaam is. Die hebben een policy dat werknemers niet prive mogen rijden met de auto van de zaak ivm extra km's/ afschrijving e.d. En een Master van 40K wil jij echt geen 25% voor bijtellen :tong: Daar wil je prive niet eens in gezien worden.

Maatje van me met zijn Lesauto rijd nu incl. woonwerk circa 65k km's met zijn LesLeasebak. Leasemaatschappij hanteerd 70K/jaar max km's anders is het per km boven de 70K aftikken. Hij zal dus moeten kiezen om voor max 5K km's bijtelling te betalen, of alle leerlingen naar het huisadres van zijn werkgever te laten komen (aangezien ze geen bedrijfspand hebben , is ook niet nodig, omdat alle auto's bij de instructeurs thuis staan)

Of bijtellen en hopen dattie niet al te veel km's maakt boven die 70K

Ikzelf werk vanuit huis en betaal gewoon bijtelling over mijn Golfje van de zaak, probleem is wanneer ik dan geen bijtelling wil, dan zou ik met mijn prive auto naar mijn werkgever moeten (60km) daar de auto van de zaak gaan halen, vervolgens mijn route rijden en weer terug naar de zaak moeten. Daar overstappen in mijn prive auto en terug naar huis (60km).

Voor mij zou het kunnen, maar heb ook collega's die in Groningen en Maastricht wonen die zouden dan elke dag 200+km moeten rijden naar de zaak, om hetzelfde ritje weer naar huis te moeten ( en 's avonds vise versa) als ze niet willen bijtellen :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 17:05

Politiek gezien is de Kunduz-coalitie knap bezig geweest in 2 dagen tijd.

Economisch gezien is de Kunduz-coalitie een ramp.

SP, PvdA en PVV lachen straks in hun vuistje... en dat is The Horror!

<geeft vast de maat door van zijn uniform>

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 17:07

@D20VT
Het gaat dus om het belangrijke zinnetje:
De bestelauto wordt scherper gedefinieerd om overloopeffecten te beperken

Het is dus zaak om je auto in die categorie te krijgen. Zeg, hoe krijg je een belastingambtenaar zo ver dat hij - net als ik - vindt dat een Porsje Spyder een bestelauto is?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 17:08

Afbeelding

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 17:11

Dennis Cavallino schreef:Politiek gezien is de Kunduz-coalitie knap bezig geweest in 2 dagen tijd.

Economisch gezien is de Kunduz-coalitie een ramp.

SP, PvdA en PVV lachen straks in hun vuistje... en dat is The Horror!

<geeft vast de maat door van zijn uniform>
eeeeeh Dennis: economie - die 3% - was hét thema in die 2 dagen. Dus het knappe politieke akkoord (jouw woorden :)) is alleen maar een economisch akkoord.

Lol@Dennis voor die bestelPorsje haha! Ja, ik kom er mee weg. Mijn Spyder is een bestelbak :boogie:

dvh

Bericht door dvh » 01 mei 2012, 17:14

Ja jongens , allemaal eigen schuld dikke bult.
Jullie wilde geen blackbox/rekeningrijden, dus dan maar zo.

:kikker:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 17:17

dvh schreef:Ja jongens , allemaal eigen schuld dikke bult.
Jullie wilde geen blackbox/rekeningrijden, dus dan maar zo.

:kikker:
lol. Mother F... je hep gelijk. Ik hep altijd geleerd, als je de looser niet kunt aanwijzen .... dan ben je hetzelf.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 mei 2012, 17:24

Inderdaad, rekening rijden middels black box maakt iedere regeling simpel mogelijk.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 17:29

Hielke schreef:Inderdaad, rekening rijden middels black box maakt iedere regeling simpel mogelijk.
Eensch, probleem was natuurlijk de uitvoering, en niet het idee (wat mij betreft).
Het werd namelijk een nieuw ICT project van de Overheid: iets met emmer, water, zee en dan dragen etc.etc.
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 18:37

SpyderFerdi schreef:

Even een link naar de vereniging Auto van de zaak, waar een toelichting op het Catshuisberaad staat afgedrukt:

Oeps, inderdaad slecht nieuws. Hier staat inderdaad wat anders, dit is dus de toevoeging van de Kunduz-coalitie waar we allemaal zo euforisch over waren, althans VVD, CDA, D66 en GroenLinks.

" ... De maatregel wordt gefinancieerd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.. ".

".. Hierbij vervalt voor de leaseauto de huidige vrijstelling van de bijtelling voor auto's die voor minder dan 500 km privé worden gebruikt. (De bestelauto wordt scherper gedefinieerd om overloopeffecten te beperken). Afbouw periode 4 jaar blabla .."

:
Er staat hier toch alleen dat de vrijstelling vervalt die minder dan 500km prive rijden, er staat nog steeds niet dat dat ook geld als je 0 rijdt?

Gelukkig is de Patrol een bestelauto :lollerdelol: :lollerdelol:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 mei 2012, 19:02

Hielke schreef:Inderdaad, rekening rijden middels black box maakt iedere regeling simpel mogelijk.
Inclusief een regeling om verkeersovertredingen op basis van trajectcontrole's volautomatisch in rekening te brengen.
Dat zou nog maar het topje van de ijsberg aan big brother spul zijn.
Dan is dit nog beter. (voorlopig)

dvh

Bericht door dvh » 01 mei 2012, 19:06

Jaja, het is dat ik geen leaseauto heb. Als ik er een zou hebben buiten de bijtelling dan kies ik voor het kastje ipv de bijtelling.

Scheelt gelijk een hoop gedoe qua rittenadministratie.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 19:11

Luco schreef:
SpyderFerdi schreef:

:
Er staat hier toch alleen dat de vrijstelling vervalt die minder dan 500km prive rijden, er staat nog steeds niet dat dat ook geld als je 0 rijdt?

Gelukkig is de Patrol een bestelauto :lollerdelol: :lollerdelol:
Hogere wiskunde: 0 < 500
Ik geef toe: typische kleinere lettertjes en contract vocabulaire :foto:

En Ilja heeft uiteindelijk gelijk. Die controle van de BD was veel te ingewikkeld, én fraudegevoelig. Hupsakee, alles op de grote hoop. Er zijn zo'n 800.000 leaseauto's geloof ik, waarvan dus 250.000 (zo iets) er nu bij voor de BD. Dat is pakweg netto 3000 euro x 250.000 = rond de 750 miljoen per jaar. losse pols. Lekker wegtikken dit. Bovendien gaan we meer rijden, meer brandstof accijnsen etc. We zijn de groene paragraaf even vergeten! :lol: Als je bakker bent die het brood rijdt, als je pizzacourier bent met lauwe pizza's, als je een ZZP-er bent met ambulance, als je James Bond bent in een Vantage R, als je Uma bent in de Pussywagon en als je de Paus bent in je glazen bolide, is dat allemaal bedrijfs/transport auto en val je buiten de aangescherpte regeling. Voor de rest, iedereen schokken. Zachte landing: afbouwen in 4 jaar.
:drieling:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 01 mei 2012, 19:33

Voor degenen waarbij de hoop de gedachte nog steeds voedt (omdat ze uit de tekst het nog niet letterlijk kunnen opmaken):

Het idee is om woon-werk verkeer te belasten, om geen verschil te maken tussen km-vergoeding en leasebak, hup allemaal belasten. Geen rechtsongelijkheid, geen massale aanschaf van lease-autos ipv km-vergoeding, en goed om het begrotingstekort te drukken (sorry, gebrek aan overdrachtsbelasting inkomsten te compenseren)
0 km is in principe nog wel mogelijk (bijvoorbeeld bij zaak aan huis), maar als je regelmatig naar eenzelfde (klant-)adres rijdt zijn het geen zakelijke kms, maar (belastbaar) woon-werkverkeer...
Dus alleen de bestaande regelingen voor bestelbusjes wordt gehandhaaft, maar salesmanagers die met grijs kenteken gaan rijden zullen niet op ruimhartige belastingmedewerkers hoeven te rekenen.

"Mark my words"

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 20:01

+1 Spijkerhard.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 20:10

Spijkerhard schreef:Voor degenen waarbij de hoop de gedachte nog steeds voedt (omdat ze uit de tekst het nog niet letterlijk kunnen opmaken):

Het idee is om woon-werk verkeer te belasten, om geen verschil te maken tussen km-vergoeding en leasebak, hup allemaal belasten. Geen rechtsongelijkheid, geen massale aanschaf van lease-autos ipv km-vergoeding, en goed om het begrotingstekort te drukken (sorry, gebrek aan overdrachtsbelasting inkomsten te compenseren)
0 km is in principe nog wel mogelijk (bijvoorbeeld bij zaak aan huis), maar als je regelmatig naar eenzelfde (klant-)adres rijdt zijn het geen zakelijke kms, maar (belastbaar) woon-werkverkeer...
Dus alleen de bestaande regelingen voor bestelbusjes wordt gehandhaaft, maar salesmanagers die met grijs kenteken gaan rijden zullen niet op ruimhartige belastingmedewerkers hoeven te rekenen.

"Mark my words"
eens! ik denk ook dat dit de uitwerking zal zijn ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 20:18

Spijkerhard schreef:Voor degenen waarbij de hoop de gedachte nog steeds voedt (omdat ze uit de tekst het nog niet letterlijk kunnen opmaken):

"Mark my words"
Een niet te volgen betoog van Spijkerhard. Ik zie niet in wat er onduidelijk is aan het nieuws uit de formele bronnen. Voor de 19ct mensen onder ons woon - werk en/of zakelijk geldt een bruto-aftrek, voor de rest alle auto's vd zaak een bijtelling, < 500 km vervalt. Werkgevers kunnen wat compenseren als ze willen.Overgangsregeling 4 jaar. Aanscherpen profiel bestelbus voor 'grijze gebied'. Waar zit de onduidelijkheid precies?

@iko

Bericht door @iko » 01 mei 2012, 20:19

Ik weet niet of iedereen in het complete Catshuis document heeft gekeken?
Het betreft artikel 12:
http://www.sra.nl/~/media/srawebsite/do ... beraad.pdf
Het moet dus 300M€ gaan opbrengen in 2016.
In 4 jaar afbouw van huidige regeling (75 150 225 300)

n.b. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat veel mensen nu gaan verhuizen richting werkplek. Waarmee meteen de woningmarkt ook van het slot is :lol:

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 21:47

Dat is toch achterhaald door dat Kunduz akkoord?

Anyway iemand nog een 30 jaar oude auto met € 100,00 economische waarde nodig als leaseauto???

dvh

Bericht door dvh » 01 mei 2012, 22:02

Mijn 318 bijna 15jaar oud (!)
Economische waarde ? Afgeschreven.

Die kan ik altijd nog op de zaak zetten, if needed.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 22:05

idd volgens mij is dit de oude versie...
Om vervroegd aflossen te stimuleren wordt een bonus gegeven op lopende hypotheken waarop extra
wordt afgelost in 2013 ten opzichte van wat in de bestaande hypotheekovereenkomst al is voorzien. De
bonus geldt tot 2020 en werkt zo dat de na aflossing resulterende fiscale eigenwoningschuld wordt
verhoogd met 50% van de omvang van de extra aflossing. Daarmee is de rente over de extra aflossing tot
2020 voor 50% aftrekbaar.
deze regel hoor je namelijk ook niemand meer over... die zou wel interessant kunnen zijn?!

vraag me af of die nog in de nieuwe versie overeind is gebleven....

Plaats reactie