Bah wat is NL bekrompen (Audi content inside)

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Bah wat is NL bekrompen (Audi content inside)

Bericht door dvh » 21 jan 2011, 18:45

Een leaseauto geven aan een werknemer is een argument v/d werkgever om zijn medewerker een paar uur p/d in de file te laten staan.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 jan 2011, 19:35

dvh schreef:Een leaseauto geven aan een werknemer is een argument v/d werkgever om zijn medewerker een paar uur p/d in de file te laten staan.
Dat zou kunnen, maar het gros van de werknemers is daar al van op de hoogte (en dus ook akkoord) zodra diegene gaat solliciteren. Meestal heeft het echt te doen met secundaire arbeidsvoorwaarden. Rond 2000 en de "dot com bubble" was de auto vd zaak HET middel om jonge ICTers naar je te lokken.

dvh

Bericht door dvh » 21 jan 2011, 19:39

Ik zou het persoonlijk ook wel cool vinden.
Rij je voor weinig toch een nette auto!

Heb alleen nooit een functie gehad waar een leasebak bij zat.

Tom

Bericht door Tom » 21 jan 2011, 21:10

Maurice, dat het voor de werknemer gunstig is is geen discussiepunt.. daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik heb ook vijf jaar een auto gehad en als ik het weer aangeboden krijg zou ik daar zeer waarschijnlijk 'ja' op zeggen. Al zal het dan een iets goedkopere auto zijn omdat ik de fun uit m'n Z4 haal. Onder de streep ben ik dan altijd goedkoper uit... bijtelling is bij een nieuwe auto altijd goedkoper dan zelf een auto rijden. En dat laatste zeg ik ook, iemand met een leaseauto kan het 9 van de 10 keer niet zelf betalen. Dus zo gek is het niet dat sommigen wat minachtig doen over leaseauto's. Ik was ook jong toen ik die auto onder m'n kont kreeg, ook wel eens een reactie over gehad... kan ze geen ongelijk geven, je rijdt een auto die je zelf niet kan betalen en waar je uiteindelijk niks over te zeggen hebt.
Maus335i schreef: Het is dus heel goed mogelijk dat in plaats van een leasevergoeding, de werknemer dat geld bruto op zijn loon zou kunnen krijgen.
Het kan, maar in de praktijk zal dat nooit voorkomen... op het forum van Tweakers.net is dat vaak genoeg ter discussie gekomen (mensen die van baan switchen naar een job zonder leaseauto en zich afvragen hoe zich dat verhoud tot het salaris).

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 jan 2011, 21:58

Commentaar op een luxe gebruikte auto zal 9 van de 10 keer van jan Modaal komen.
Vergeet niet dat deze mensen leven in de wereld van de astra, golf en focus, en dat ook alleen maar kennen.
In kentekens zjin ze ook vaak al niet te best thuis.
Het enige wat ze zien is een goed onderhouden, keurig uitziende auto, waar "de baas" normaal in rijdt.
Ook al is hij 5 tot 10 jaar oud, en nog maar de helft van een nieuw golfje waard, hij blijft een meer poenige uitstraling hebben.
Weinig wat je eraan kunt doen denk ik.

HeinJ

Bericht door HeinJ » 21 jan 2011, 22:13

Klopt, ik kreeg zulke reacties ook toen ik nog een E30 318i Baur had.. uit 1987.

Volgens de kenners een veel te dure auto, en de kenners die goed opletten vonden dat het bestuurdersportier een andere tint blauw had dan de rest van de auto.. En als ze hoorden dat het ding ook werd gebruikt op een circuit was het hek helemaal van de dam. Ach, ik vond die reacties eigenlijk wel leuk :D

Met oldtimers krijg je heel andere reacties, maar eigenlijk van ongeveer hetzelfde niveau. Ik was eens bezig een witte 2002 te slopen omdat het ding veel te ver weggerot was. Als ik dat aan mensen vertelde was de reactie altijd 'jamaar dat is zonde, je moet m opknappen'. Wanneer ik dan zei dat ze de auto gratis mochten hebben was het opeens toch 'te veel werk' of 'dat wordt mij te duur'. Hihi :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 21 jan 2011, 22:24

Dacht altijd dat je een leasert had, s je ook veel km's maakt. Doch bij ons op kantoor, die hebben ook een auto vd zaak, maar verder dan woon-werk komen ze niet. Daarbij, 5 jaar met dezelfde auto, niet iedereen trekt dat. (ik niet) :mrgreen:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 jan 2011, 23:08

JP schreef:Dacht altijd dat je een leasert had, s je ook veel km's maakt. Doch bij ons op kantoor, die hebben ook een auto vd zaak, maar verder dan woon-werk komen ze niet.
Als je een leaseauto alleen voor woon-werk gebruikt, dan hoef je geen bijtelling af te dragen aan de belastingdienst.
Dan rijd je hem helemaal gratis zeg maar.
(vaak bij gezinnen of liefhebbers die er nog een auto bij hebben)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 jan 2011, 07:02

Tsja, met dank aan km-vergoeding, geen bijtelling en een vergoeding vanwege het niet hebben van een leasert is mijn mazda *min of meer* een even dure kostganger als een leaseslet zou zijn. Alleen je hebt er wat meer kopzorgen mee maar dat is ook het enige voordeel. Ik zag en zie het alleen zo enorm niet zitten om 3-4 jaar met dezelfde saaie auto onderweg te zijn. Ik bedoel, 150.000 km, zo veel! De auto die het zou moeten worden begon een bijna traumatische invloed op mij te hebben :shock: ! Zag je er 1 rijden, dacht ik weer: 'o shit, straks rijd ik daar de komende DRIE jaar in, wat 'n suf ding :o !'.

Nee, meestal vind ik mijn keuze prima (als ie het doet). Heb er nu een saai gebakje bij naast (vaste lasten zijn een whopping 35 euro/maand) maar die staat nu al weer 7 weken stil :mrgreen: .

dvh

Bericht door dvh » 22 jan 2011, 09:03

De meeste leasbakken zijn gewoon fijne reisauto's voorzien van de nieuwste toeters en bellen. Niks mis mee als je 50dkm+ per jaar maakt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 jan 2011, 10:17

Tom schreef: En dat laatste zeg ik ook, iemand met een leaseauto kan het 9 van de 10 keer niet zelf betalen. Dus zo gek is het niet dat sommigen wat minachtig doen over leaseauto's.
Maar waarom mag dat dan niet bij een ondernemer? Zo ken ik er ook 1 die eerst een "gewoon baantje" had en een 2e hands Golf2 reed. Toen begon hij in de makelaardij en ineens had hij een Golf5 GTi onder z'n kont. Maakt mij allemaal niet uit maar moet ik daar meer respect voor hebben? Omdat hij de maandelijkse lasten draagt? Betalen kon hij hem niet, ga ik gemakshalve van uit, gezien zijn 2e hands Golf2.
En zo zijn er vast meer die wel de lasten "op de zaak" weg kunnen schrijven (dus indirect zelf betalen) maar de kostprijs vd auto niet kunnen betalen. Als de zaak of BV of whatever klapt (bij een buurman gezien) was de leaseauto van 60+K ook weg en kwam er een 6e hands 9 jaar oude auto van 3,5k voor terug. Dus hij kon zo'n auto blijkbaar ook niet betalen van privegeld.
En zo gaat het waarschijnlijk bij 9 vd 10 leasende werknemers ook.
Ik zie het probleem niet zo. Ieder z'n auto :P

dvh

Bericht door dvh » 22 jan 2011, 11:05

Kunnen of willen zijn 2 verschillende dingen. Zowel prive als zakelijk.
Daarbij, zakelijk kopen en km bijhouden is ook een manier om goedkoop een leuke auto te rijdwn.

Snap het punt ter discussie niet zo. Wanneer zo'n jonge makelaar is zal hij toch euro's binnen moeten brengen om zijn gti te betalen. Dat gaat niet vanzelf. En degene die dat verkeerd inschatten zijn degene die een jaar later in de schuldsanering zitten.

Prive een auto leasen van je werkgever is lekker veilig en een goede optie. Ook dit krijg je niet zomaar , je zal eerst een baan op een bepaald niveau moeten behalen voodat je aanspraak maakt op een ( duurdere ) leasebak.

De ego kwestie waar de discussie over gaat kan ik niet volgen. Zowel zakelijk als prive een mooie auto rijden is een voorrecht wat niet aan komt waaien. Beide verdienen eenzelfde mate van " respect" .. Mocht respect het woord zijn wat je zou willen gebruiken.

markk

Bericht door markk » 22 jan 2011, 11:18

Tom schreef:
Maus335i schreef: Het is dus heel goed mogelijk dat in plaats van een leasevergoeding, de werknemer dat geld bruto op zijn loon zou kunnen krijgen.
Het kan, maar in de praktijk zal dat nooit voorkomen... op het forum van Tweakers.net is dat vaak genoeg ter discussie gekomen (mensen die van baan switchen naar een job zonder leaseauto en zich afvragen hoe zich dat verhoud tot het salaris).
Je moet ook niet verwachten dat het bruto in je salaris komt. Dan gaan er nl. diverse zaken meetellen. Denk alleen al maar aan pensioen, verzekeringen, etc. Zoals gezegd als losse bruto toeslag, buiten het salaris, is soms wel mogelijk omdat het dan in principe "kostenneutraal" is voor de werkgever.

Mark.

ErikS

Bericht door ErikS » 22 jan 2011, 14:59

Arthur schreef:
Tom schreef: En dat laatste zeg ik ook, iemand met een leaseauto kan het 9 van de 10 keer niet zelf betalen. Dus zo gek is het niet dat sommigen wat minachtig doen over leaseauto's.
Maar waarom mag dat dan niet bij een ondernemer? Zo ken ik er ook 1 die eerst een "gewoon baantje" had en een 2e hands Golf2 reed. Toen begon hij in de makelaardij en ineens had hij een Golf5 GTi onder z'n kont. Maakt mij allemaal niet uit maar moet ik daar meer respect voor hebben? Omdat hij de maandelijkse lasten draagt? Betalen kon hij hem niet, ga ik gemakshalve van uit, gezien zijn 2e hands Golf2.
En zo zijn er vast meer die wel de lasten "op de zaak" weg kunnen schrijven (dus indirect zelf betalen) maar de kostprijs vd auto niet kunnen betalen. Als de zaak of BV of whatever klapt (bij een buurman gezien) was de leaseauto van 60+K ook weg en kwam er een 6e hands 9 jaar oude auto van 3,5k voor terug. Dus hij kon zo'n auto blijkbaar ook niet betalen van privegeld.
En zo gaat het waarschijnlijk bij 9 vd 10 leasende werknemers ook.
Ik zie het probleem niet zo. Ieder z'n auto :P
Kijk, ik rijd een 206 met deuk,
Maar kan een nieuwe 6GTI zo contant aftikken....

Dat iemand het niet rijd zegt niet dat ie het niet kan betalen! :bag:

Teunis

Bericht door Teunis » 22 jan 2011, 17:52

Je laatste opmerking past mooi bij de topic-titel Eric :)

Ik heb het nu op de zaak, rijd een Golfje GTD, rest van de collega's rijden een 307 SW/octavia's etc. Jij met je dikke dure Golf (??!) Restwaarde ligt net wat anders, maar zij leggen hem niet in omdat dan eigen bijdrage is van paar tientjes en dan krijg je dat.

Dan is het verschil qua auto nog maar klein (paar K) en toch al die kortzichtigheid... Heerlijk. Kan er wel om lachen.

Vind het voorbeeld van de M5 en de Z4 van Rico wel mooiste. Mensen denken bij een sedan aan saai en degelijk, Z4 andere vorm dan anders, dus compleet anders en wordt niet gewaardeerd en zelfs misgunt, top! terwijl het idd qua geld net wat anders ligt. Snap het gezeik ook niet. Buurman kocht tijdje terug een rode "Fiat" cabrio, kwam het gezeik ook... Vooral toen er een tubi onder lag.

Betrap me er nu ook op dat ik Fiat zeg trouwens.... :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 jan 2011, 20:41

heerlijke zo'n rode "fiat" met tubi 8)

geweldig filmpje dit :df:

PD power

Bericht door PD power » 22 jan 2011, 21:51

Dat iemand het niet rijd zegt niet dat ie het niet kan betalen!
Precies, en als iemand wel een dikke auto rijdt, zegt ook niet dat ie hem wel kan betalen.

Dus ontgaat met mij de (ver/be) oordeling c.q waardering op basis van de auto die je rijdt ook compleet.

Het gedrag incl. auto kan natuurlijk wel iets verklappen over de persoon :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jan 2011, 14:10

Erik Stoffelsen schreef:Dat iemand het niet rijd zegt niet dat ie het niet kan betalen! :bag:
Dan kom ik niet goed over :wink: Ik wilde eigenlijk alleen wat tegengas geven tegenover de opmerking dat een ondernemer/werkgever meer respect verdient (voor z'n auto in dit geval) dan een werknemer in een leaseauto.

En wat jou opmerking betreft, zo is het! Ik heb een leaseauto en dat is niet de auto die ik prive zou kopen. Dan reed ik heel wat anders en iets wat, blijkbaar(?), meer respect zou verdienen? Al ben ik geen ondernemer/werkgever :bag:
Het totale plaatje klopt voor mij en daarom rijd ik deze leaseauto. Ze veranderen wel steeds de spelregels bij ons maar zolang het nog te doen is dan ga ik zo door. Als het me echt tegen gaat staan dan kan ik altijd op km registratie gaan rijden en m'n eigen auto kopen. En da's voor mij ook geen probleem :wink:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 23 jan 2011, 14:32

Ravin ///M schreef:Daar had een tijd terug ook geen gesprek over met een ondernemer hier uit de regio. Toen hij begon had hij geld over uit leningen en voordeel van zijn startersjaren, waarmee hij een nieuwe 325d touring kocht. Alles erop en eraan, wat kost dat, 70-75k euro? Vier jaar verder, auto ingeruild en eigenlijk geen 'zin' meer in een dure auto met hoge afschrijving. Sinds dien auto's gereden van rond de 20k euro, maar wel een Range Rover, een Merc S500. Nooit opmerkingen gehad op zijn nieuwe auto, maar bij de latere auto's van ruim 10 jaar oud was er elke week wel iemand die iets te klagen had aan de kassa.

Lastig is t natuurlijk ook als je je auto voor de deur móet zetten, en niet om de hoek ofzo een plekje hebt.
+1
Ik houd me auto ook weg bij de zaak/klanten etc, terwijl als ik een nieuwe volle Touran zou hebben voor hetzelfde geld is er niemand die wat zou opvallen. Hetzelfde had ik ook toen ik als vervangend vervoer een A3 SB 1.6 mee had als vervangend vervoer, redelijk wat opmerkingen over gehad, terwijl ik toen dagelijks een R32 reed. Moet wel zeggen dat mijn leeftijd destijds niet echt meehielp..

Plaats reactie