e30 S50 problemen.......
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik heb hem zojuist vervangen..maar helaas......
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
om moedeloos van te worden...
iemand die echt veel verstand van die motoren heeft en de computer kan uitlezen met verschillende gasstanden/loads... je hebt al zoiets gedaan geloof ik?
voor dat je te veel tijd en ergenis er in zet...je weet nu aardig wat het niet is en met die info kan zo'n man/tuner ook wat?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja hoe moeilijk kan het nog zijn zou je denken...
Alles is zo'n beetje vervangen..en helaas rijd hij nog alsof de gehele ontsteking over de zeik gaat.
Niet te snappen hoor.......wel weet ik dat ik het zoooooooooooooooooooooooo zat ben.
Alles is zo'n beetje vervangen..en helaas rijd hij nog alsof de gehele ontsteking over de zeik gaat.
Niet te snappen hoor.......wel weet ik dat ik het zoooooooooooooooooooooooo zat ben.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
maar toch alleen onder een bepaald toerental? niet bij volgas toch...(dat maakt het best moeilijk)
- Martijn_bmw
- Berichten: 28601
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
storing is dus alleen in het midden toerengebied en bij NIET volgas??
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Klopt ja...tot de 3500 rpm ongeveer..daarboven gaat hij als een raket.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Zou toch haast iets met het VANOS moeten zijn als je het zo duidelijk aan kunt geven.
Distributie staat wel goed op tijd?
Distributie staat wel goed op tijd?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De vanos is gereviseerd..en of de distributie op tijd staat lijkt me wel, omdat hij het vanaf 3500 rpm wel gewoon goed doet.
Ik kan het probleem het beste omschrijven dat heel de ontsteking over de zeik heen gaat...ploffen..inhouden...gorgelen....slechte gasreactie.....je moet dus stevig het gas indrukken wil er wat gebeuren..en soms knalt hij ineens vooruit dan...
Of hij verzuipt..maar dat kan niet, omdat de boel te arm staat.
Ik kan het probleem het beste omschrijven dat heel de ontsteking over de zeik heen gaat...ploffen..inhouden...gorgelen....slechte gasreactie.....je moet dus stevig het gas indrukken wil er wat gebeuren..en soms knalt hij ineens vooruit dan...
Of hij verzuipt..maar dat kan niet, omdat de boel te arm staat.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
eneuh...lambdas of bedrading daarvan? die regelen veel bij die bereiken toch? behalve volgas niet ofzo?
misschien dat iemand daar meer over kan zeggen...heb jij ze en zo ja hoeveel? voor en achter kat e.d. of?
magoed dat zou ook vreemd zijn, dat kan het bijna niet alleen zijn want die werkt weer samen met de ecu en wat andere sensoren
wat zou nog meer belangrijk zijn tot dat toerental en met sensors of lucht geregeld? meeste heb je zo te lezen wel gehad.
misschien dat iemand daar meer over kan zeggen...heb jij ze en zo ja hoeveel? voor en achter kat e.d. of?
magoed dat zou ook vreemd zijn, dat kan het bijna niet alleen zijn want die werkt weer samen met de ecu en wat andere sensoren

wat zou nog meer belangrijk zijn tot dat toerental en met sensors of lucht geregeld? meeste heb je zo te lezen wel gehad.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Wellicht dan toch iets met de gaskleppositiesensor, ik heb daar ook wat problemen mee gehad.
Mijn motor begon met rustig rijden soms wat te bokken en onregelmatig stationair te lopen.
Met volgas geen problemen. Uiteindelijk bleek het probleem in de stekkerverbinding te zitten van de gaskleppositiesensor, die stekker is goed te zien op de door mij geposte 2e foto op de vorige pagina onderaan de foto.
Mijn motor begon met rustig rijden soms wat te bokken en onregelmatig stationair te lopen.
Met volgas geen problemen. Uiteindelijk bleek het probleem in de stekkerverbinding te zitten van de gaskleppositiesensor, die stekker is goed te zien op de door mij geposte 2e foto op de vorige pagina onderaan de foto.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Lambdasensoren zijn niet actief..dus dat heeft verder geen invloed.
Hij stelt het mengsel samen door de stand van de gaskleppen...zo heb ik altijd gereden..jaar in en uit.
De potmeterbedrading kan het ook niet zijn..want ik heb vorige week heel de kabelboom vervangen.
Dus ja....wat blijft er over ? vliegwiel wat voor de problemen zorgt wellicht ?
Uitlaatspruitstuk misschien die door EPS is gemaakt ?
Hij draait te arm....dat is zeker...0,3% CO ipv 7,5% wat mijn M3 had met dezelfde set-up.
Maar goed...wat veroorzaakt op lage toeren dat arme mengsel ?
Hij stelt het mengsel samen door de stand van de gaskleppen...zo heb ik altijd gereden..jaar in en uit.
De potmeterbedrading kan het ook niet zijn..want ik heb vorige week heel de kabelboom vervangen.
Dus ja....wat blijft er over ? vliegwiel wat voor de problemen zorgt wellicht ?
Uitlaatspruitstuk misschien die door EPS is gemaakt ?
Hij draait te arm....dat is zeker...0,3% CO ipv 7,5% wat mijn M3 had met dezelfde set-up.
Maar goed...wat veroorzaakt op lage toeren dat arme mengsel ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
hoe doet ie dan bv niet vol gas maar zeg 4.000 of 5.000rpm constant en dan wat gas bij...doet ie dan goed of alleen als je vanaf lage toeren volgas in toeren opklimt.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: e30 S50 problemen.......
Je zou eens naar Tovami moeten rijden in Goes. Die hebben een testbank om dat soort issues te achterhalen. Door het monitoren van het toerenbereik weet je als het goed is een stuk meer dan nu,
http://www.tovami.com/testen-auto.php
http://www.tovami.com/testen-auto.php
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Als ik van 1000rpm naar b.v. 5.000rpm ga gelijdelijk aan, dan merk je gewoon dat hij rond de 3500rpm omslaat naar goed.
En als ik 4.500 rpm rijd en volgas geef...zit ik van 100-200 in 10 seconden..dus ook gewoon goed.
Het gaat puur om het gebied van 1000rpm-ongeveer 3.500rpm.
En als ik 4.500 rpm rijd en volgas geef...zit ik van 100-200 in 10 seconden..dus ook gewoon goed.
Het gaat puur om het gebied van 1000rpm-ongeveer 3.500rpm.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ah, dan sluit je al aardig wat zaken uit...
en wat zou ie doen als je bv een paar vervuilde injectoren hebt die bv alleen onder hoge druk nog redelijk meedoen, zou zoiets kunnen?
en wat zou ie doen als je bv een paar vervuilde injectoren hebt die bv alleen onder hoge druk nog redelijk meedoen, zou zoiets kunnen?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ik denk dat ik van de week ofzo de originele airbox erop ga zetten met originele software.
En als hij dan nog kut is...blijft er spruitstuk en vliegwiel en motor over.
Vliegwiel geloof ik niet in eigenlijk....motor is goed mee gereden volgens Holtrop....
Dan zou ik uitkomen bij het spruitstuk.
En als hij dan nog kut is...blijft er spruitstuk en vliegwiel en motor over.
Vliegwiel geloof ik niet in eigenlijk....motor is goed mee gereden volgens Holtrop....
Dan zou ik uitkomen bij het spruitstuk.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ook die zijn verwisseld.....volgens JR motorsport dan.....GTRene schreef:ah, dan sluit je al aardig wat zaken uit...
en wat zou ie doen als je bv een paar vervuilde injectoren hebt die bv alleen onder hoge druk nog redelijk meedoen, zou zoiets kunnen?
Maar aan zoiets zou je kunnen denken ja..dat ze de benzine erin zeiken ipv vernevelen bij lage toeren.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
als ze verwisseld zijn dan zal het wel goed zijn.
kom ik net dit tegen, dacht hey zelfde lijkt wel als jij hebt...
kom ik net dit tegen, dacht hey zelfde lijkt wel als jij hebt...
en hij heeft het gevonden...weet je wat het bij hem was?Ik heb een e36 328i cabrio uit 96.
M52 motor standaard opstelling, met als enige aanpassing tot nu toe een K&N inlegfilter en een M3 achterdemper.
De auto gaat werkelijk als de brandweer en rijdt netjes, alleen ik constateer het volgende:
Tijdens accelereren in elke versnelling tot 4000 rpm trekt de motor niet in 1 lijn door, hij schokt niet of zo maar de kracht lijkt wisselend van 100%-80% - 100% - 80% enz. los te komen, net voor 4000 rpm zit er ook een dipje.
Vanaf 4000 rpm gaat hij als de brandweer en trekt lekker gelijkmatig door, ook van het bekende 5000 rpm 328i gat heb ik geen last.
De computer is uitgelezen door de dealer en vond geen storingen, CO staat binnen de APK grenzen, want eergisteren een APK-goedkeur gehaald.
De auto rijdt verder prima, start snel onder alle weersomstandigheden en temperaturen, bovenbeschreven "probleem" doet zich ook onder alle omstandigheden voor.
Octaangehalte in de benzine, geeft geen groot verschil.
Km-stand is 200.000 en de auto wordt uiteraard netjes onderhouden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ik zal je niet langer in spanning houden
afijn je bent daar ook al een paar keer mee aan het wisselen geweest omdat ze niet goed zaten? hoe is de temperatuur opbouw, is er door die verkeerde montage destijds niet iets beschadigt waardoor het niet meer oke is?
anyway, hier het probleem wat deze BMW rijder had en dus de oplossing voor bijan net zoiets als jij lijkt te omschrijven

alhoewel jij over een te arm mengsel praat en hij wat anders denkt...magoed je hebt weer wat te denken.

afijn je bent daar ook al een paar keer mee aan het wisselen geweest omdat ze niet goed zaten? hoe is de temperatuur opbouw, is er door die verkeerde montage destijds niet iets beschadigt waardoor het niet meer oke is?
anyway, hier het probleem wat deze BMW rijder had en dus de oplossing voor bijan net zoiets als jij lijkt te omschrijven

nou weet ik niet of je zoiets kan vergelijken met jou motor...maar niet geschoten is sowieso misNadat ik merkte dat mijn koelwater niet altijd netjes op temperatuur kwam heb ik de thermostaat vervangen.
Auto komt nu sneller en beter op temperatuur en wat denk je.....het inhouden is ook weg . Zal wel te maken hebben met de voorverwarming van het gasklephuis.
Verder denk ik dat de computer waarschijnlijk steeds een te rijk mengel heeft gemaakt omdat ie dacht dat de motor niet op bedrijfstemperatuur was.
Nu lekker binnen 5 minuutjes warm in de auto en de 328 gaat weer als de brandweer, wat is het toch een heerlijk blok.

alhoewel jij over een te arm mengsel praat en hij wat anders denkt...magoed je hebt weer wat te denken.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nouja..ik moet wel zeggen..ik heb van de week pas een temp.sensor in het blok gedraaid van een M20 motor..omdat de airbox er toch af was kon ik er goed bij.
De watertemp. ging naar het midden..maar de laatste week nam dat steeds meer af..en nu doet hij niks meer geloof ik.
Maar ja..ik dacht dat dat kwam omdat misschien die M20 sensor niet goed werkt in combi met S50.
Maar goed...het zou kunnen..alleen verklaard het nog niet waarom hij te arm loopt.
Wel is het zo..dat hij koud veel rotter loopt dan warm.
De watertemp. ging naar het midden..maar de laatste week nam dat steeds meer af..en nu doet hij niks meer geloof ik.
Maar ja..ik dacht dat dat kwam omdat misschien die M20 sensor niet goed werkt in combi met S50.
Maar goed...het zou kunnen..alleen verklaard het nog niet waarom hij te arm loopt.
Wel is het zo..dat hij koud veel rotter loopt dan warm.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......

wat nu als je nieuwe en dan de juiste voor die motor/ecu installeert...
heb je trouwens alle lucht uit je koelsysteem?
wie weet als je dat echt voor elkaar hebt met dat koelwater en temp sensors...magoed ik durf het niet te zeggen, het kan soms iets kleins zijn

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De temperatuursensoren zitten nu wel goed..dat weet ik zeker.
Als ik die van de dme lostrek (stekker) dan valt de motor ook uit.
Maar..dat van die thermosstaat is wel iets om te proberen..onder het rijden zakte de temperatuur namelijk ook van de week.
En nu doet hij al niet niks meer of weinig.
Ik zal morgen hem even wisselen als ze hem hebben liggen bij de autmaterialenzaak.
Lucht zit trouwens niet in het systeem...is zelfontluchtend ook trouwens.
Als ik die van de dme lostrek (stekker) dan valt de motor ook uit.
Maar..dat van die thermosstaat is wel iets om te proberen..onder het rijden zakte de temperatuur namelijk ook van de week.
En nu doet hij al niet niks meer of weinig.
Ik zal morgen hem even wisselen als ze hem hebben liggen bij de autmaterialenzaak.
Lucht zit trouwens niet in het systeem...is zelfontluchtend ook trouwens.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
das handig
ik heb nog een extra ontluchter bij men kachel omloop pompje onder de motorkap.
achja tzijn geen engelse auto's waar je daar bij bepaalde types wel last van kunt hebben (lucht) maar liep ie dan wel goed op geloof ik
hoop dat ze die delen hebben...spannend
kun je weer vinken als het werkt.

achja tzijn geen engelse auto's waar je daar bij bepaalde types wel last van kunt hebben (lucht) maar liep ie dan wel goed op geloof ik

hoop dat ze die delen hebben...spannend

-
Online
- Berichten: 6764
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: e30 S50 problemen.......
Tjonge jonge er komt ook geen eind aan hè.
Maar telkens heb je wel weer een ingeving, dus uiteindelijk kom je er wel
Is er niet een echte specialist in dit blok/auto die alles met een frisse blik kan gaan checken?
Zal wel een hoop euri's kosten aan manuren, maar als laatste redmiddel?....
Maar telkens heb je wel weer een ingeving, dus uiteindelijk kom je er wel

Is er niet een echte specialist in dit blok/auto die alles met een frisse blik kan gaan checken?
Zal wel een hoop euri's kosten aan manuren, maar als laatste redmiddel?....
- Martijn_bmw
- Berichten: 28601
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
temp zou kunnen idd al blijft het wel vreemd dat hij arm loopt dan.
ecu krijgt door te koud dus je zou verwachten meer inspuiten = te rijk
heb je trouwens wel eens wat 4 gas metingen laten doen? dus niet alleen CO maar ook die andere 3.
heb je die? post ze eens! daar kan je vaak ook nog wel e.e.a. uit opmaken hoe de verbranding loopt etc.
ecu krijgt door te koud dus je zou verwachten meer inspuiten = te rijk

heb je trouwens wel eens wat 4 gas metingen laten doen? dus niet alleen CO maar ook die andere 3.
heb je die? post ze eens! daar kan je vaak ook nog wel e.e.a. uit opmaken hoe de verbranding loopt etc.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten