Ik heb wel wat ervaring met het stuurgedrag van een M3, maar niet genoeg om advies te geven....
E 92 M3 voor circuit
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Ik heb wel wat ervaring met het stuurgedrag van een M3, maar niet genoeg om advies te geven....
-
Andre
- Berichten: 11462
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
David ik lees nu al in je post dat je alweer te veel met raceteams aan het bellen bent. Als je zo doorgaat had je net zo goed je porsche kunnen houden. Je gaat dezelfde fout maken.
Wij hebben al 2 x e90 M3 gemaakt en 2 x 130i race auto op een hele simpele basis. Met producten die getest en weinig tot geen problemen geven.
Begin niet met wide bodykits wil je dat wel dan moet je niet bredere velgen nemen maar je moet je ophanging langer maken. Een wtcc en alms heeft allemaal verlengde spoortstangen etc. Kost mega knaken om het goed te maken.
Je hebt maar 1 set nieuwe spoorstangen nodig en die zijn voor de sporing achter. Peter klaassen heeft die stangen op voorraad. Verder kan je alles qua ophanging orgineel laten en na veel testwerk van schokdempers zijn we tot de conclusie gekomen dat moton clubsport heel goed communiceert met de onderstel layout van zowel de 1 en 3 serie. Moton heeft 3 jaar onder de WTCC bmw s gezeten en zijn daarmee ook wereld kampioen geworden daar is veel ervaring opgedaan waarvan je nu de vruchten kan plukken. 130i met standaard motor 1.53.6 de 1.52ers komen er aan. De E90 M3 gaat onder de 1.49 rijden.
Belangrijk is ook het subframe achter in harde bussen.
Voor wielen zou ik GT4 wielen pakken heeft de juist ET waarde en je kan de balans veranderen door te varieren in spoorbreedte. Velgen die maximaal breed staan heb je niks aan die kan je dan niet meer varieren.
Wij hebben al 2 x e90 M3 gemaakt en 2 x 130i race auto op een hele simpele basis. Met producten die getest en weinig tot geen problemen geven.
Begin niet met wide bodykits wil je dat wel dan moet je niet bredere velgen nemen maar je moet je ophanging langer maken. Een wtcc en alms heeft allemaal verlengde spoortstangen etc. Kost mega knaken om het goed te maken.
Je hebt maar 1 set nieuwe spoorstangen nodig en die zijn voor de sporing achter. Peter klaassen heeft die stangen op voorraad. Verder kan je alles qua ophanging orgineel laten en na veel testwerk van schokdempers zijn we tot de conclusie gekomen dat moton clubsport heel goed communiceert met de onderstel layout van zowel de 1 en 3 serie. Moton heeft 3 jaar onder de WTCC bmw s gezeten en zijn daarmee ook wereld kampioen geworden daar is veel ervaring opgedaan waarvan je nu de vruchten kan plukken. 130i met standaard motor 1.53.6 de 1.52ers komen er aan. De E90 M3 gaat onder de 1.49 rijden.
Belangrijk is ook het subframe achter in harde bussen.
Voor wielen zou ik GT4 wielen pakken heeft de juist ET waarde en je kan de balans veranderen door te varieren in spoorbreedte. Velgen die maximaal breed staan heb je niks aan die kan je dan niet meer varieren.
- Youp
- Berichten: 2975
- Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Even een vraag tussendoor. Ik lees telkens vanalles over sporing (op heel DF overigens), agressieve sporing hier, extra sporing daar....
Ik weet dat je met sporing de handling van een auto kunt beïnvloeden. Voorbeeld: uitspoor achter resulteert in meer overstuur en minder stabiliteit op hoge snelheden en toespoor resulteert in minder overstuur en meer stabiliteit op snelheid.
Maar wat is nu agressief, wat is veel, wat is weinig aan welke waarden moet ik denken bij raceauto's? Het zelfde geldt voor camber, caster, etc. Ik weet wel wat het doet, maar ik hoor nooit graden, minuten, seconden of ervaringen...
Is het geen idee om een "centraal onderstel topic" te maken ofzo..?
Sorry David voor het plaatsen van deze post hier, maar in dit topic lezen veel mensen die er echt kaas van gegeten hebben.
Ik weet dat je met sporing de handling van een auto kunt beïnvloeden. Voorbeeld: uitspoor achter resulteert in meer overstuur en minder stabiliteit op hoge snelheden en toespoor resulteert in minder overstuur en meer stabiliteit op snelheid.
Maar wat is nu agressief, wat is veel, wat is weinig aan welke waarden moet ik denken bij raceauto's? Het zelfde geldt voor camber, caster, etc. Ik weet wel wat het doet, maar ik hoor nooit graden, minuten, seconden of ervaringen...
Is het geen idee om een "centraal onderstel topic" te maken ofzo..?
Sorry David voor het plaatsen van deze post hier, maar in dit topic lezen veel mensen die er echt kaas van gegeten hebben.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Andre ik denk dat je je laat missleiden door wat andere mensen posten. Ik heb niet met allerlei raceteams gesproken maar alleen met Musch. Hij regelt voor mij het inbouwen van de kooi (volgens hem kon dit ook een wiechers schroefkooi zijn maar dit wil ik zelf niet) en zorgt ervoor dat alle electronica tijdelijk wordt verplaatst en het dak wordt verwijderd zodat men de kooi kan lassen. Tevens programmert hij bepaalde zaken uit (airbags/gordelspanner) zodat ik niet de hele tijd die foutmeldingen krijgt. Verder verzorgt hij een setje AP remmen waarvan ikzelf heb gezegd dat ik dan liefst rondom wil. Achter hoeft niet nodig te zijn maar kwaad kan het zeker niet.
Verder hebben we gesproken over het onderstel. Er worden inderdaad alleen maar een paar harde bussen in het subframe geplaats en inderdaad een paar trekstangen achter aangepast en dat is het. Voor vering en dempers zijn we er nog niet uit. Moton is goed maar ik denk dat Intrax of KW ook heel aardige producten kunnen leveren. Ik wil echter graag alles bij 1 partij onderbrengen (anders gaat men later naar elkaar wijzen) en Musch heeft nu eenmaal meer met KW en Intrax dan met Moton.
Verder komt er misschien nog een Drexler diff onder en dat was het qua techniek. Om de auto wat lichter te maken wil ik nog andere deuren/motorkap en kofferdeksel.
Die wide-body is zoals al eerder aangegeven niet zo wide als de meeste denken (voor 1½ en achter 3½ cm) en volgens hem was dit zonder al te ingrijpende veranderingen geen probleem. Ik zal dit nogmaals navragen want uit ervaring weet ik dat te brede banden funest kunnen zijn. We zijn dus niets spannends aan het doen en houden het zo dicht bij origineel mogelijk. Tevens geeft hij zeer aardige uurtarieven en het feit dat we 3 auto's (alledrie e 92 M3 en zelf bouwt hij er ook nog een) bij hem brengen die ongeveer hetzelfde moeten worden geeft wat inkoopvoordeel.
Verder hebben we gesproken over het onderstel. Er worden inderdaad alleen maar een paar harde bussen in het subframe geplaats en inderdaad een paar trekstangen achter aangepast en dat is het. Voor vering en dempers zijn we er nog niet uit. Moton is goed maar ik denk dat Intrax of KW ook heel aardige producten kunnen leveren. Ik wil echter graag alles bij 1 partij onderbrengen (anders gaat men later naar elkaar wijzen) en Musch heeft nu eenmaal meer met KW en Intrax dan met Moton.
Verder komt er misschien nog een Drexler diff onder en dat was het qua techniek. Om de auto wat lichter te maken wil ik nog andere deuren/motorkap en kofferdeksel.
Die wide-body is zoals al eerder aangegeven niet zo wide als de meeste denken (voor 1½ en achter 3½ cm) en volgens hem was dit zonder al te ingrijpende veranderingen geen probleem. Ik zal dit nogmaals navragen want uit ervaring weet ik dat te brede banden funest kunnen zijn. We zijn dus niets spannends aan het doen en houden het zo dicht bij origineel mogelijk. Tevens geeft hij zeer aardige uurtarieven en het feit dat we 3 auto's (alledrie e 92 M3 en zelf bouwt hij er ook nog een) bij hem brengen die ongeveer hetzelfde moeten worden geeft wat inkoopvoordeel.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Youp schreef:Even een vraag tussendoor. Ik lees telkens vanalles over sporing (op heel DF overigens), agressieve sporing hier, extra sporing daar....
Ik weet dat je met sporing de handling van een auto kunt beïnvloeden. Voorbeeld: uitspoor achter resulteert in meer overstuur en minder stabiliteit op hoge snelheden en toespoor resulteert in minder overstuur en meer stabiliteit op snelheid.
Maar wat is nu agressief, wat is veel, wat is weinig aan welke waarden moet ik denken bij raceauto's? Het zelfde geldt voor camber, caster, etc. Ik weet wel wat het doet, maar ik hoor nooit graden, minuten, seconden of ervaringen...
Is het geen idee om een "centraal onderstel topic" te maken ofzo..?
Sorry David voor het plaatsen van deze post hier, maar in dit topic lezen veel mensen die er echt kaas van gegeten hebben.
Hoe aggressief hangt van de auto af en daar kom je alleen achter door te proberen. Merk en type banden scheelt ook veel.
Ik rij bijvoorbeeld op dit moment met de voorwielen op 3mm uitspoor per wiel (ongeveer 1 graad) Dat scheelt met insturen maar het houd bijvoorbeeld ook temperatuur in je banden. Je kan alleen ook te ver gaan dan gaat hij zoeken met remmen, daar heb ik al af en toe last van als bijvoorbeeld 1 wiel minder grip heeft of als je per ongeluk shiftlocked met schakelen. Achter met 3mm toespoor per wiel. Ook om er temperatuur in te houden en het maakt je achterkant rustiger. Nadeel van dit alles is dus alleen dat de 'scrub' die je banden warm houd dus ook extra weerstand veroorzaakt.
Dit zijn alleen geen waarden die je met een standaard auto met straatbanden moet gaan gebruiken want dan rij je na 500 km op canvas. Profielband kan daar niet tegen.
Qua camber zit ik op dit moment op 4 graden voor en 2.8 achter maar er zijn er wel die meer hebben staan, sommigen rijden met 5 of 6 graden negatief camber voor rond. Misschien dat ik ook meer ga zetten volgend jaar, kwestie van wat meten enz.
Caster heb ik origineel, rond 7 graden. Staat bij een M3 al prima en als je dat verhoogd krijg je ook te maken met bumpsteer etc.
-
Andre
- Berichten: 11462
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Het is ook nog niet gezegd dat ik de wide body neem. Dat verhaal van Turner-motorsport met voor en achter zelfde wielen spreekt mij ook nog steeds wel aan.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Voor het monteren van een kooi hoeft het dak er niet uit. Dit is nog wel een aardige klus namelijk. daarnaast heb je alleen maar kans op beschadigingen.
Bekabeling hoeft haast niets verplaatst te worden. Je hebt een aparte audio kabelboom, deze kan er helemaal uit zonder storingen.
Als je die eruit hebt zal je zien dat er weinig over blijft. De andere kabelboom mooi aan de kant schuiven en klaar.
Dit werk nu je na mijn weten beter zelf even doen.
Ze gaan proberen om alle storingen uit te programmeren terwijl de standaard ecu blijft zitten?
Ze mogen het proberen maar ik denk niet dat ze dat lukken. Een paar misschien. Volgens mij rijdt zelfs de bmw Motorsport gt4 nog wel met een paar storingen rond.
Gr. Wouter
Bekabeling hoeft haast niets verplaatst te worden. Je hebt een aparte audio kabelboom, deze kan er helemaal uit zonder storingen.
Als je die eruit hebt zal je zien dat er weinig over blijft. De andere kabelboom mooi aan de kant schuiven en klaar.
Dit werk nu je na mijn weten beter zelf even doen.
Ze gaan proberen om alle storingen uit te programmeren terwijl de standaard ecu blijft zitten?
Ze mogen het proberen maar ik denk niet dat ze dat lukken. Een paar misschien. Volgens mij rijdt zelfs de bmw Motorsport gt4 nog wel met een paar storingen rond.
Gr. Wouter
-
Andre
- Berichten: 11462
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Ja GT4 orgineel motorsport rijdt nog met storingen rond. Maar musch zal dat er even uithalen das knap misschien dat mario thiessen hier nog wat van kan opsteken.
- Corvette
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:19
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Toch jammer dat die Akrapovic pijpen er niet onder komen, maar voor de rest komt het wel goed denk ik.
Wat die onderstellen betreft >>> allemaal dezelfde rotzooi. Het werkt allemaal. Alle merken hebben zo hun voor en nadelen, maar wat mij tegen valt is de duurzaamheid van dat soort equipment. Nieuw ziet alles er perfect uit en toch kan er alles aan kapot. Van lekkage tot scheuren in de materialen.
David douw alle ellende erop en eronder die je nu voor ogen hebt en ga er eerst eens mee rijden. Aan de hand van de ervaring die je opdoet kun je wellicht nieuwe modificaties aanbrengen en als je dat dan ook nog merkt tijdens het rijden dan ben je koopman. Sommige modificaties zijn bijna zinloos.
Neem nou mijn auto als voorbeeld.....is van alles aan gedaan en niet vooruit te trappen
Wel als er een piloot in gaat zitten die weet waar het rechterpedaal voor is en dat is waar het om gaat.
Zie het maar zo dat als je de 1 of andere pipo van de straat af trekt en je duwt hem in een F1 wagen dan wordt het helemaal niks en laat je Michael Schumacher in een Fiat 500 rondjes rijden dan is tie niet bij te houden.
Gelukkig zit er ook nog van alles tussen Pipo en Schumacher.
Gr. Cor
Vet project David en ik hoop dat je er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier aan zult beleven.
Wat die onderstellen betreft >>> allemaal dezelfde rotzooi. Het werkt allemaal. Alle merken hebben zo hun voor en nadelen, maar wat mij tegen valt is de duurzaamheid van dat soort equipment. Nieuw ziet alles er perfect uit en toch kan er alles aan kapot. Van lekkage tot scheuren in de materialen.
David douw alle ellende erop en eronder die je nu voor ogen hebt en ga er eerst eens mee rijden. Aan de hand van de ervaring die je opdoet kun je wellicht nieuwe modificaties aanbrengen en als je dat dan ook nog merkt tijdens het rijden dan ben je koopman. Sommige modificaties zijn bijna zinloos.
Neem nou mijn auto als voorbeeld.....is van alles aan gedaan en niet vooruit te trappen
Zie het maar zo dat als je de 1 of andere pipo van de straat af trekt en je duwt hem in een F1 wagen dan wordt het helemaal niks en laat je Michael Schumacher in een Fiat 500 rondjes rijden dan is tie niet bij te houden.
Gelukkig zit er ook nog van alles tussen Pipo en Schumacher.
Gr. Cor
Vet project David en ik hoop dat je er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier aan zult beleven.
- Downforce Hans
- Berichten: 12616
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Cor.......ik zal je nooit meer Pipo noemen..........sorry 
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Verdorie David heb ik net een post van 200 woorden in het andere draadje heb je een E92 M3 gekocht
Veel plezier ermee gewenst , hopelijk heb je nu wat meer geluk !!!!!

Veel plezier ermee gewenst , hopelijk heb je nu wat meer geluk !!!!!
Dat interieur is porno, maar dat maakt nu even niet uitMetchu schreef:gefeliciteerd ermee, bij deze is het helemaal niet zo pijnlijk om het interieur eruit te trekken... wie neemt nou een grijs/blauw interieur?STRIPPEN dat ding 8) 8) 8)
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Tja, die snapt er dan ook helemaal niets vanJa GT4 orgineel motorsport rijdt nog met storingen rond. Maar musch zal dat er even uithalen das knap misschien dat mario thiessen hier nog wat van kan opsteken.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Hey Cor,
Het komt ook allemaal wel goed hoor. Het is hobby en het draait om het plezier. Maar net als jij vindt ik dat de buitenkant er ook nog wel een beetje uit mag zien.
David
Het komt ook allemaal wel goed hoor. Het is hobby en het draait om het plezier. Maar net als jij vindt ik dat de buitenkant er ook nog wel een beetje uit mag zien.
David
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
ik geef je groot gelijkDavid R. schreef:Hey Cor,
Het komt ook allemaal wel goed hoor. Het is hobby en het draait om het plezier. Maar net als jij vindt ik dat de buitenkant er ook nog wel een beetje uit mag zien.
David
maar als je voor fun en een lekker gevoel rijd zeg maar, dan ist ook heerlijk om in het monster te stappen of er uit springen qua looks van de auto
denk dat binnen de toleranties nog vrij veel mogelijk is om je auto er lekker dik uit te laten zien en toch betrouwbaar/snel te laten zijn.
-
Luco
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
David, gewoon doen wat je zelf denkt dat het beste is.
Iedereen probeert goede adviezen te geven, maar als ik alle adviezen van iedereen had opgevolgd had ik waarschijnlijk niet 1 keer de finish gehaald.
Dus zelf de dingen eruit filteren die je denkt te kunnen gebruiken en lekker je eigen gang gan.
Dan komt het vast allemaal wel goed
Iedereen probeert goede adviezen te geven, maar als ik alle adviezen van iedereen had opgevolgd had ik waarschijnlijk niet 1 keer de finish gehaald.
Dus zelf de dingen eruit filteren die je denkt te kunnen gebruiken en lekker je eigen gang gan.
Dan komt het vast allemaal wel goed
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Luco zo gaat dat nu eenmaal met zulke dingen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor bepaalde dingen of merken. Dat kan in het product zitten of in de mensen die het verkopen. Dat wil niet zeggen dat er geen waardevolle tips tussen zitten. Verder loop ik toch wel een beetje mijn eigen rit en heb ik een goed gevoel bij Musch.
De toekomst zal het leren.
De toekomst zal het leren.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Weet iemand of het plaatsen van een Drexler diff nog storingen kan geven in het systeem (DSC bijvoorbeeld).
- Hielke
- Berichten: 11659
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Dat zou Musch dan ook wel moeten weten lijkt me.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Dan zal ik het die vragen en stel ik hier verder geen vragen meer.
-
OnlineErikS
- Berichten: 18989
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
inderdaad,
Ik zou ze ook niet meer vragen.
@ Hielke ed. die reageren echt alleen alsof Andre koning is met z'n auto.....
Andre kan rijden, heeft ervaring maar David hoeft niet dezelfde auto...
Wat een K reacties iig... :fy:
Ik zou ze ook niet meer vragen.
@ Hielke ed. die reageren echt alleen alsof Andre koning is met z'n auto.....
Andre kan rijden, heeft ervaring maar David hoeft niet dezelfde auto...
Wat een K reacties iig... :fy:
-
Shakes
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Nou zeg vreselijk allemaal 
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Lijkt mij dat zo'n drexler diff wel moet kunnen, er zit tenslotte standaard ook een variabel sper onder de M3. Als je helemaal geen sper had gehad maar zo'n electronish sper simulatie geval ala op de 1 serie kon het misschien nog wel problemen geven, maar lijkt mij dat het wel meevalt omdat er al een sper op zit.
Sowieso rijden de meesten wel met DSC off lijkt mij.
Sowieso rijden de meesten wel met DSC off lijkt mij.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
David R. schreef:Dan zal ik het die vragen en stel ik hier verder geen vragen meer.
Kom op David, niks van aantrekken.. Dit topic staat bovenaan in mijn favorieten, ik hoop dat dat zo blijft
-
Metchu
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Hielke schreef:Dat zou Musch dan ook wel moeten weten lijkt me.
hahaha wat ben jij een flauw mannetje zeg... Wat een loze opmerking
Ik lees dit draadje elke keer, ik post er vrij weinig... omdat ik toch geen toegevoegde waarde heb. Maar sommige posts denk ik ook van... sjonge jonge... David, ik vind het leuk dat je update!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], matthyssie, Ybo en 10 gasten
