he dat bedrijf ken in erg goedYoan schreef:Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.
Lees meer op http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-tec ... emotion-17" onclick="window.open(this.href);return false;
Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29151
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.
Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Denk dat het met lagerslijtage wel mee valt, zeker omdat er alleen op zuinig mee gereden word. Word er wild mee gereden ala circuit enz dat kunnen die lagers er ook hebben met een breder spoor, dus dan moet dit ook wel kunnen. Het is echt niet zo dat dat spul meteen stuk is als je even van de standaard ET afwijktHansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Yoan;
Aerodynamisch zal er misschien best wat te halen zijn met spacers. Maar ik denk dat je er dan goed aan doet om gelijk de wiellagers te vervangen; je oude lagers zullen het met een grotere spoorbreedte niet te gek lang meer uithouden en bovendien zul je misschien weer een kleine winst in rolweerstand boeken.Yoan schreef:Hey da's grappig!
Hoe ik het nu kan inschatten scheelt het ongeveer 0,3L/100km. Zoals op de site vermeld wil ik van het voorjaar nog een test doen als het weer beter is.
Ik weet nog niet wat ik met de wielkastruimte ga doen. Misschien wel een verwijderbaar scherm zodat de achterwielen grotendeels bedekt zijn. Beetje à la Citroën. Of anders zullen er toch spacers tussen moeten, want hij zal nu behoorlijk wat lucht happen.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik heb zelfs al een poos met 20mm spacers rondgereden, maar die heb ik aan mijn zus verkocht
Maar zo'n kap werkt wel een stuk beter, maar bederft de look van de Golf.
Maar zo'n kap werkt wel een stuk beter, maar bederft de look van de Golf.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ha, die Bert;
Het zal met die smalle wielen inderdaad niet zo'n vaart lopen, maar de auto heeft er natuurlijk al een aardig boodschapje op zitten, met bredere wielen en banden en ook al met spoorverbreders. De huidige wiellagers zullen hun beste tijd dus wel zo'n beetje hebben gehad. Nieuwe zullen ongetwijfeld ook hun (kleine) bijdrage leveren aan het verder terugdringen van het verbruik.Bert ///M3 schreef: Denk dat het met lagerslijtage wel mee valt, zeker omdat er alleen op zuinig mee gereden word. Word er wild mee gereden ala circuit enz dat kunnen die lagers er ook hebben met een breder spoor, dus dan moet dit ook wel kunnen. Het is echt niet zo dat dat spul meteen stuk is als je even van de standaard ET afwijkt
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ha, die Yoan;
Mee eens; met stroomlijnkappen gaat wel een groot deel van de stealthwaarde van je auto verloren.Yoan schreef:Ik heb zelfs al een poos met 20mm spacers rondgereden, maar die heb ik aan mijn zus verkocht![]()
Maar zo'n kap werkt wel een stuk beter, maar bederft de look van de Golf.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Klopt, dus inderdaad geen gek idee om de wiellagers mee te pakken als de remmen vervangen moeten worden. Als ik het zo eens bekeken heb bij het monteren van de banden hebben de schijven niet lang meer te gaan.Hansv (Hans van Velzen) schreef:de auto heeft er natuurlijk al een aardig boodschapje op zitten, met bredere wielen en banden en ook al met spoorverbreders.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik heb mijn bevindingen met GPS op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu weet ik wat de afwijking is t.o.v. de dagteller en die kan ik gebruiken bij de volgende tankbeurten.
Nu weet ik wat de afwijking is t.o.v. de dagteller en die kan ik gebruiken bij de volgende tankbeurten.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Vandaag dan weer getankt. Voor de verandering voor Shell FuelSave Diesel gekozen. Helaas nog niet de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-januari-19" onclick="window.open(this.href);return false;
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
De website wordt binnenkort door m'n werkgever compleet vernieuwd!
Zie http://www.mijnbluemotion.nl/redesign-w ... derland-20
Zie http://www.mijnbluemotion.nl/redesign-w ... derland-20
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Wat een grappig project. Technologische uitdagingen en oplossingen zijn altijd leuk om te lezen. Het verhogen van prestaties van een auto is mijn inziens vrijwel altijd mogelijk aangezien vrijwel iedere auto voor een te brede doelgroep ontwikkeld wordt.
Je zou eens moeten kijken of er een betere olie verkrijgbaar is voor je auto. Sommige types olie veroorzaken nog minder wrijving. Ze zijn misschien wat duurder als wat er nu in zit en misschien kap je nog redelijk goede olie weg maar de besparing is natuurlijk tot de volgende oliewissel merkbaar. Daarnaast hoef je niks te modificeren maar mik je alleen een ander goedje in je auto. Misschien ook daarom wel aantrekkelijk.
Daarnaast zou je consequent op de motor moeten remmen indien mogelijk (is een sportkoppeling geen oplossing voor deze auto? Meer motorremwerking bij afremmen en minder slip bij opschakelen).
Misschien dat je ergens een filmpje op internet kunt zien met de 'drag' die je golf veroorzaakt in een windtunnel kunt vinden. Dan zie je misschien problemen die het behalen van je target in de weg staan en nu onzichtbaar zijn.
En dan nog een link voor je (waar onder andere dat olie-idee uit komt):
http://www.vox.de/495_1323.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zou eens moeten kijken of er een betere olie verkrijgbaar is voor je auto. Sommige types olie veroorzaken nog minder wrijving. Ze zijn misschien wat duurder als wat er nu in zit en misschien kap je nog redelijk goede olie weg maar de besparing is natuurlijk tot de volgende oliewissel merkbaar. Daarnaast hoef je niks te modificeren maar mik je alleen een ander goedje in je auto. Misschien ook daarom wel aantrekkelijk.
Daarnaast zou je consequent op de motor moeten remmen indien mogelijk (is een sportkoppeling geen oplossing voor deze auto? Meer motorremwerking bij afremmen en minder slip bij opschakelen).
Misschien dat je ergens een filmpje op internet kunt zien met de 'drag' die je golf veroorzaakt in een windtunnel kunt vinden. Dan zie je misschien problemen die het behalen van je target in de weg staan en nu onzichtbaar zijn.
En dan nog een link voor je (waar onder andere dat olie-idee uit komt):
http://www.vox.de/495_1323.php" onclick="window.open(this.href);return false;
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Bedankt voor je reactie.
Die Duitse 3L Golf kende ik, maar jammer dat het bij de 4,0L stopte. Je leest nergens of ze de 3,0L gehaald hebben. Waarschijnlijk niet dus.
Er zit al wat dunnere olie in, Castrol 5W-30. Sponsor TCE GoFour heeft een olieadditief die hierbij nog kan helpen.
Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.
Die Duitse 3L Golf kende ik, maar jammer dat het bij de 4,0L stopte. Je leest nergens of ze de 3,0L gehaald hebben. Waarschijnlijk niet dus.
Er zit al wat dunnere olie in, Castrol 5W-30. Sponsor TCE GoFour heeft een olieadditief die hierbij nog kan helpen.
Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.
- Vdub
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 14 okt 2009, 23:15
- Locatie: Vorden
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Yoan schreef:Bedankt voor je reactie.
Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.
Dan kunnen die schijven iig nog wel een tijdje blijven zitten
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Inderdaad, die slijten niet hard met deze rijstijl 
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Even voor mijn begrip. Met uitrollen bedoel ik de koppeling ingetrapt?Yoan schreef:Bedankt voor je reactie.
Die Duitse 3L Golf kende ik, maar jammer dat het bij de 4,0L stopte. Je leest nergens of ze de 3,0L gehaald hebben. Waarschijnlijk niet dus.
Er zit al wat dunnere olie in, Castrol 5W-30. Sponsor TCE GoFour heeft een olieadditief die hierbij nog kan helpen.
Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ha, die RutgerK;
Beter niet uitrollen met ingetrapte koppeling, want zo verbruikt de motor toch brandstof.
Bij uitrollen in de versnelling, dus bij nullast, stopt de brandstoftoevoer helemaal.
Beter niet uitrollen met ingetrapte koppeling, want zo verbruikt de motor toch brandstof.
Bij uitrollen in de versnelling, dus bij nullast, stopt de brandstoftoevoer helemaal.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Grappig trouwens, ik dacht hetzelfde en die denk dat Rutger ook aan hetzelfde zit te denken. De volgende procenten zijn al weer gewonnen.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die RutgerK;
Beter niet uitrollen met ingetrapte koppeling, want zo verbruikt de motor toch brandstof.
Bij uitrollen in de versnelling, dus bij nullast, stopt de brandstoftoevoer helemaal.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Hans heeft gelijk, je moet niet in z'n vrij of met ingetrapte koppeling uitrollen als je zuinig wilt rijden. Als je gas loslaat, verbruikt hij 0,0 liter brandstof. Dat kun je mooi zien als je een boordcomputer hebt die het verbruik aangeeft. Als je gas loslaat, drijven de wielen de motor aan en heeft de motor dus geen brandstof nodig.
Als je de koppeling intrapt, dan is de aandrijving weg en zal de motor zichzelf draaiende moeten houden en moet er dus brandstof ingespoten worden.
Voilà, dus gewoon gas loslaten dat zijn gratis meters. Hou je meer geld over voor het weekend
Als je de koppeling intrapt, dan is de aandrijving weg en zal de motor zichzelf draaiende moeten houden en moet er dus brandstof ingespoten worden.
Voilà, dus gewoon gas loslaten dat zijn gratis meters. Hou je meer geld over voor het weekend
-
Hansv (Hans van Velzen)
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ha, die Yoan;
Met een 530i leer je dat soort dingen vanzelf als je het overall verbruik onder de 10,0L/100KM wilt houden....
Met een 530i leer je dat soort dingen vanzelf als je het overall verbruik onder de 10,0L/100KM wilt houden....
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Vanochtend de zuinigste rit tot nu toe gereden: 4,0L/100km over 70km.
http://www.mijnbluemotion.nl/zuinigste-rit-ooit-21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnbluemotion.nl/zuinigste-rit-ooit-21" onclick="window.open(this.href);return false;
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Ik verzamel op flickr.com alle mooie foto's van het project: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/" onclick="window.open(this.href);return false;
Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.

Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.
Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.
Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Morgen naar Carrec Technocenter in Soesterberg o.a. voor het testen van de verstuivers: http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-tec ... emotion-17" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook ga ik morgen de auto wegen op een weegbrug, zodat ik weet wat de auto nu weegt. Het streven is om onder de 1000 kilo te komen. O.a. door carbon en andere lichtgewicht delen.
Morgen dus weer meer nieuws en foto's.
Ook ga ik morgen de auto wegen op een weegbrug, zodat ik weet wat de auto nu weegt. Het streven is om onder de 1000 kilo te komen. O.a. door carbon en andere lichtgewicht delen.
Morgen dus weer meer nieuws en foto's.
- Yoan
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 31 aug 2008, 16:56
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!
Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!
Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29151
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI
mooi! en eerste indruk bij carrec?Yoan schreef:Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!
Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Wors en 24 gasten
