Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Martijn_bmw » 15 jan 2010, 20:21

Yoan schreef:Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.

Lees meer op http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-tec ... emotion-17" onclick="window.open(this.href);return false;
he dat bedrijf ken in erg goed :lol: goede tent met veel kennis in huis ;)

Yoan

Bericht door Yoan » 15 jan 2010, 20:47

Mooi! :thumbup:

Yoan

Bericht door Yoan » 17 jan 2010, 18:28

Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

Afbeelding

Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 jan 2010, 18:33

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Yoan;
Yoan schreef:Hey da's grappig!

Hoe ik het nu kan inschatten scheelt het ongeveer 0,3L/100km. Zoals op de site vermeld wil ik van het voorjaar nog een test doen als het weer beter is.

Ik weet nog niet wat ik met de wielkastruimte ga doen. Misschien wel een verwijderbaar scherm zodat de achterwielen grotendeels bedekt zijn. Beetje à la Citroën. Of anders zullen er toch spacers tussen moeten, want hij zal nu behoorlijk wat lucht happen.
Aerodynamisch zal er misschien best wat te halen zijn met spacers. Maar ik denk dat je er dan goed aan doet om gelijk de wiellagers te vervangen; je oude lagers zullen het met een grotere spoorbreedte niet te gek lang meer uithouden en bovendien zul je misschien weer een kleine winst in rolweerstand boeken.
Denk dat het met lagerslijtage wel mee valt, zeker omdat er alleen op zuinig mee gereden word. Word er wild mee gereden ala circuit enz dat kunnen die lagers er ook hebben met een breder spoor, dus dan moet dit ook wel kunnen. Het is echt niet zo dat dat spul meteen stuk is als je even van de standaard ET afwijkt :)

Yoan

Bericht door Yoan » 17 jan 2010, 18:41

Ik heb zelfs al een poos met 20mm spacers rondgereden, maar die heb ik aan mijn zus verkocht :mrgreen:

Maar zo'n kap werkt wel een stuk beter, maar bederft de look van de Golf.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 17 jan 2010, 19:21

Ha, die Bert;
Bert ///M3 schreef: Denk dat het met lagerslijtage wel mee valt, zeker omdat er alleen op zuinig mee gereden word. Word er wild mee gereden ala circuit enz dat kunnen die lagers er ook hebben met een breder spoor, dus dan moet dit ook wel kunnen. Het is echt niet zo dat dat spul meteen stuk is als je even van de standaard ET afwijkt :)
Het zal met die smalle wielen inderdaad niet zo'n vaart lopen, maar de auto heeft er natuurlijk al een aardig boodschapje op zitten, met bredere wielen en banden en ook al met spoorverbreders. De huidige wiellagers zullen hun beste tijd dus wel zo'n beetje hebben gehad. Nieuwe zullen ongetwijfeld ook hun (kleine) bijdrage leveren aan het verder terugdringen van het verbruik.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 17 jan 2010, 19:22

Ha, die Yoan;
Yoan schreef:Ik heb zelfs al een poos met 20mm spacers rondgereden, maar die heb ik aan mijn zus verkocht :mrgreen:

Maar zo'n kap werkt wel een stuk beter, maar bederft de look van de Golf.
Mee eens; met stroomlijnkappen gaat wel een groot deel van de stealthwaarde van je auto verloren.

Yoan

Bericht door Yoan » 17 jan 2010, 19:27

Hansv (Hans van Velzen) schreef:de auto heeft er natuurlijk al een aardig boodschapje op zitten, met bredere wielen en banden en ook al met spoorverbreders.
Klopt, dus inderdaad geen gek idee om de wiellagers mee te pakken als de remmen vervangen moeten worden. Als ik het zo eens bekeken heb bij het monteren van de banden hebben de schijven niet lang meer te gaan.

Yoan

Bericht door Yoan » 18 jan 2010, 20:57

Ik heb mijn bevindingen met GPS op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu weet ik wat de afwijking is t.o.v. de dagteller en die kan ik gebruiken bij de volgende tankbeurten.

Yoan

Bericht door Yoan » 19 jan 2010, 20:49

Vandaag dan weer getankt. Voor de verandering voor Shell FuelSave Diesel gekozen. Helaas nog niet de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-januari-19" onclick="window.open(this.href);return false;

Yoan

Bericht door Yoan » 21 jan 2010, 19:35

De website wordt binnenkort door m'n werkgever compleet vernieuwd!

Zie http://www.mijnbluemotion.nl/redesign-w ... derland-20

Mrton

Bericht door Mrton » 21 jan 2010, 20:37

Wat een grappig project. Technologische uitdagingen en oplossingen zijn altijd leuk om te lezen. Het verhogen van prestaties van een auto is mijn inziens vrijwel altijd mogelijk aangezien vrijwel iedere auto voor een te brede doelgroep ontwikkeld wordt.

Je zou eens moeten kijken of er een betere olie verkrijgbaar is voor je auto. Sommige types olie veroorzaken nog minder wrijving. Ze zijn misschien wat duurder als wat er nu in zit en misschien kap je nog redelijk goede olie weg maar de besparing is natuurlijk tot de volgende oliewissel merkbaar. Daarnaast hoef je niks te modificeren maar mik je alleen een ander goedje in je auto. Misschien ook daarom wel aantrekkelijk.

Daarnaast zou je consequent op de motor moeten remmen indien mogelijk (is een sportkoppeling geen oplossing voor deze auto? Meer motorremwerking bij afremmen en minder slip bij opschakelen).

Misschien dat je ergens een filmpje op internet kunt zien met de 'drag' die je golf veroorzaakt in een windtunnel kunt vinden. Dan zie je misschien problemen die het behalen van je target in de weg staan en nu onzichtbaar zijn.

En dan nog een link voor je (waar onder andere dat olie-idee uit komt):
http://www.vox.de/495_1323.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Yoan

Bericht door Yoan » 21 jan 2010, 21:44

Bedankt voor je reactie.

Die Duitse 3L Golf kende ik, maar jammer dat het bij de 4,0L stopte. Je leest nergens of ze de 3,0L gehaald hebben. Waarschijnlijk niet dus.

Er zit al wat dunnere olie in, Castrol 5W-30. Sponsor TCE GoFour heeft een olieadditief die hierbij nog kan helpen.

Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.

Vdub

Bericht door Vdub » 22 jan 2010, 21:03

Yoan schreef:Bedankt voor je reactie.

Uiteraard rem ik zoveel mogelijk op de motor (eerst zoveel mogelijk uitrollen) en niet met de remmen.

Dan kunnen die schijven iig nog wel een tijdje blijven zitten ;)

Yoan

Bericht door Yoan » 22 jan 2010, 21:28

Inderdaad, die slijten niet hard met deze rijstijl :D

RutgerK

Bericht door RutgerK » 22 jan 2010, 22:40

Yoan schreef:Bedankt voor je reactie.

Die Duitse 3L Golf kende ik, maar jammer dat het bij de 4,0L stopte. Je leest nergens of ze de 3,0L gehaald hebben. Waarschijnlijk niet dus.

Er zit al wat dunnere olie in, Castrol 5W-30. Sponsor TCE GoFour heeft een olieadditief die hierbij nog kan helpen.

Even voor mijn begrip. Met uitrollen bedoel ik de koppeling ingetrapt?

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 22 jan 2010, 23:18

Ha, die RutgerK;

Beter niet uitrollen met ingetrapte koppeling, want zo verbruikt de motor toch brandstof.
Bij uitrollen in de versnelling, dus bij nullast, stopt de brandstoftoevoer helemaal.

Mrton

Bericht door Mrton » 23 jan 2010, 08:31

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die RutgerK;

Beter niet uitrollen met ingetrapte koppeling, want zo verbruikt de motor toch brandstof.
Bij uitrollen in de versnelling, dus bij nullast, stopt de brandstoftoevoer helemaal.
Grappig trouwens, ik dacht hetzelfde en die denk dat Rutger ook aan hetzelfde zit te denken. De volgende procenten zijn al weer gewonnen.

Yoan

Bericht door Yoan » 23 jan 2010, 17:21

Hans heeft gelijk, je moet niet in z'n vrij of met ingetrapte koppeling uitrollen als je zuinig wilt rijden. Als je gas loslaat, verbruikt hij 0,0 liter brandstof. Dat kun je mooi zien als je een boordcomputer hebt die het verbruik aangeeft. Als je gas loslaat, drijven de wielen de motor aan en heeft de motor dus geen brandstof nodig.
Als je de koppeling intrapt, dan is de aandrijving weg en zal de motor zichzelf draaiende moeten houden en moet er dus brandstof ingespoten worden.

Voilà, dus gewoon gas loslaten dat zijn gratis meters. Hou je meer geld over voor het weekend :beer:

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 23 jan 2010, 19:53

Ha, die Yoan;

Met een 530i leer je dat soort dingen vanzelf als je het overall verbruik onder de 10,0L/100KM wilt houden....

Yoan

Bericht door Yoan » 23 jan 2010, 20:23

Vanochtend de zuinigste rit tot nu toe gereden: 4,0L/100km over 70km.

http://www.mijnbluemotion.nl/zuinigste-rit-ooit-21" onclick="window.open(this.href);return false;

Yoan

Bericht door Yoan » 24 jan 2010, 19:48

Ik verzamel op flickr.com alle mooie foto's van het project: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/" onclick="window.open(this.href);return false;

Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.

Afbeelding

Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.

Yoan

Bericht door Yoan » 25 jan 2010, 20:22

Morgen naar Carrec Technocenter in Soesterberg o.a. voor het testen van de verstuivers: http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-tec ... emotion-17" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook ga ik morgen de auto wegen op een weegbrug, zodat ik weet wat de auto nu weegt. Het streven is om onder de 1000 kilo te komen. O.a. door carbon en andere lichtgewicht delen.

Morgen dus weer meer nieuws en foto's.

Yoan

Bericht door Yoan » 26 jan 2010, 19:50

Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!

Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jan 2010, 20:04

Yoan schreef:Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!

Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
mooi! en eerste indruk bij carrec?

Plaats reactie