opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Lifeline quick release (Group N type):
http://www.lifeline-fire.co.uk/quickrel ... ngboss.htm
Stuurtje (Sparco 015P300SN):
http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=540
Daar verkopen ze ook de Sparco variant van de quick release (exact dezelfde dus) die hier dus een heel stuk duurder is:
http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=549
Let op, alle prijzen zijn excl BTW.
Ik heb ook nog een naafverlenger/adapter moeten kopen, maar die is speedsterspecifiek.
http://www.lifeline-fire.co.uk/quickrel ... ngboss.htm
Stuurtje (Sparco 015P300SN):
http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=540
Daar verkopen ze ook de Sparco variant van de quick release (exact dezelfde dus) die hier dus een heel stuk duurder is:
http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=549
Let op, alle prijzen zijn excl BTW.
Ik heb ook nog een naafverlenger/adapter moeten kopen, maar die is speedsterspecifiek.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
[img:640:480]http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/files/cimg1413s.jpg[/img]
Hoe bevalt dat shiftlight dingetje, voegt het echt iets toe, of is het meer blingbling
Hoe bevalt dat shiftlight dingetje, voegt het echt iets toe, of is het meer blingbling

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
En er is weer een nieuw stukje rommel voor de speedster binnengekomen, eindelijk ga ik dan ook eens wat aan die suffe motor doen 8)
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1254_1.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1255_1.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1256_1.jpg[/img]
En ik moet nog weer even checken waar mijn nieuwe 2.5inch uitlaatsysteem blijft...
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1254_1.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1255_1.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1256_1.jpg[/img]
En ik moet nog weer even checken waar mijn nieuwe 2.5inch uitlaatsysteem blijft...

- Niels
- Berichten: 22508
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Haal je de befaamde BMWinlaatspruitstukwissel-truuk uit MaikMaik schreef:Maakt mij niet uit, al leek het op een vers gedraaide drol, het zit straks diep in de motorruimte en levert straks de nodige extra paardenkrachten
Ohja, en het leuke is, het is gewoon een standaard GM onderdeel 8)

Hier scoor je punten mee :!:

Waar komt dat ding vanaf en wat levert het op 8)
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Het inlaatspruitstuk komt van de 2.4L GM ecotec motor die alleen in de US geleverd wordt. Er rijden ook behoorlijk veel 2.2L ecotec's (die in de speedster dus ook ligt) in de US en daarmee wordt dus ook wel wat getuned. En het monteren van een 2.4L spruitstuk was 1 van de basisstappen in het tuningstraject van de 2.2 in de US. Niet gek ook als je weet dat het stukje kunststof daar maar 138 dollar kost
en zo'n 15 krukas pk's oplevert
Maar vooral voor de tuningsstappen daarna is dit spruitstuk onmisbaar, omdat het een veel betere flow levert en ook kortere inlaatkanalen heeft. Dit verschuift het koppel duidelijk naar hogere toeren wat je graag wilt hebben als je vermogen zoekt.
Er heeft nu ook een Engelsman dit inlaatspruitstuk gemonteerd op zijn speedster, en hij had al wat andere mods: andere nokkenassen, 4-2-1 uitlaatspruitstuk, race-kat, licht bewerkte kop en op het laatst grotere injectoren.
Hij heeft bij een opel/speedstertuner nu net een nieuw progje in de ECU gekregen en zit nu op 215pk
Progje moet nog bijgeschaaft worden...
Hier de grafiekjes van zijn set-up vergeleken met een standaard 2.2 ecotec:
[img:800:582]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13 ... ed_1_1.jpg[/img]



Maar vooral voor de tuningsstappen daarna is dit spruitstuk onmisbaar, omdat het een veel betere flow levert en ook kortere inlaatkanalen heeft. Dit verschuift het koppel duidelijk naar hogere toeren wat je graag wilt hebben als je vermogen zoekt.
Er heeft nu ook een Engelsman dit inlaatspruitstuk gemonteerd op zijn speedster, en hij had al wat andere mods: andere nokkenassen, 4-2-1 uitlaatspruitstuk, race-kat, licht bewerkte kop en op het laatst grotere injectoren.
Hij heeft bij een opel/speedstertuner nu net een nieuw progje in de ECU gekregen en zit nu op 215pk


Hier de grafiekjes van zijn set-up vergeleken met een standaard 2.2 ecotec:
[img:800:582]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13 ... ed_1_1.jpg[/img]
- Niels
- Berichten: 22508
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Laat ik eens aan jou vragen waar jij voor jou kiezen:
ITB's + nieuwe ECU: 3000 euro
GM 2.4 inlaatspruitstuk: 138 dollar
GM 68mm TB: 60 dollar
GM injectoren: 150 dollar ofzo?
Transportkosten, invoerrechten, BTW: ~200 euro
Remap: 500 euro
Resultaat beiden (na aanpak uitlaat en nokkenassen en wat klein grut): ~210pk
Jij mag het zeggen
ITB's + nieuwe ECU: 3000 euro
GM 2.4 inlaatspruitstuk: 138 dollar
GM 68mm TB: 60 dollar

GM injectoren: 150 dollar ofzo?
Transportkosten, invoerrechten, BTW: ~200 euro

Remap: 500 euro
Resultaat beiden (na aanpak uitlaat en nokkenassen en wat klein grut): ~210pk
Jij mag het zeggen

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik ben ook nog bij Kronenburg geweest Michel, even een praatje gedaan met Johan en nog iemand. Erg leuk dat projektje van die Volvo 240 waar tegen de 1000pk in moet gaan komenMichel Pol schreef:Gaaf Maik, echt super als je 210 a 215 pk in het mooie rode speedstertje gaat krijgen, zeker voor die relatief lage prijs! T.o.v. een standaard turbo zou ik dan liever jou weg bewandelen.
Succes met de ombouw.
Michel

Maar ik en Mark (een andere speedstereigenaar) hebben genoeg vertrouwen gekregen in het motortje.
Het was voor ons vooral de vraag of het motortje hogere toerentallen aan kon. Kronenburg heeft iets van 30 cup-opeltjes met de 2.2 getuned naar iets van 230-235 pk. Alleen een ITB set erop, andere nokkenassen, andere uitlaat en andere computer, dus de internals helemaal noppes aan gedaan om de kosten laag te houden. Toerenbegrenzer ligt dan iets op 7500rpm, standaard slechts 6250rpm... De motor heeft een lange slag, dus 7500rpm is best heftig als je dan naar zuigersnelheid kijkt. Maar alles gaat goed. Na 10duizenden km's in die cup zijn maar 2 motoren stuk gegaan, 1 omdat er een olieleiding gesprongen was, en 1 die z'n carterpan in tienen had gereden, dus dat motortje is loeisterk

Toerenbrenzer kan dus makkelijk naar 6800-7000rpm voor mij straks...
Nog even dat vergelijk met de speedster turbo: die kan je natuurlijk makkelijk weer verder tunen naar zeg 240pk, maar de turbo is wel 60kg zwaarder wat allemaal in het blok en bak zit. Dus dat gewicht komt er allemaal bij op de achteras wat de balans van de auto geen goed doet volgens de kenners. En daarbij: 60kg erbij op een auto van 800kg (die van mij gaat er hopelijk onder komen) is sowieso nogal wat

Dus straks hopelijk 265pk per ton in de speedster, bijna evenveel als de nieuwe M3 bv 8)