opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 aug 2007, 00:32

Mooie mods Maik!

Heb je ook een internet adresje van dat stuurtje e.d?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 aug 2007, 07:45

Lifeline quick release (Group N type):

http://www.lifeline-fire.co.uk/quickrel ... ngboss.htm


Stuurtje (Sparco 015P300SN):

http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=540

Daar verkopen ze ook de Sparco variant van de quick release (exact dezelfde dus) die hier dus een heel stuk duurder is:

http://www.pro-racing.nl/shop/index.php ... cts_id=549

Let op, alle prijzen zijn excl BTW.

Ik heb ook nog een naafverlenger/adapter moeten kopen, maar die is speedsterspecifiek.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 13 aug 2007, 07:46

Stéphane schreef:......

Speedster is nog altijd een mooie auto ;)
DUH!!! :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 18 aug 2007, 10:10

[img:640:480]http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/files/cimg1413s.jpg[/img]

Hoe bevalt dat shiftlight dingetje, voegt het echt iets toe, of is het meer blingbling ;)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 18 aug 2007, 13:07

Maik is niet echt van de bling bling, dus zie het als een nuttig iets :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 18 aug 2007, 19:50

Die blingblinglichtjes helpen mij op het circuit altijd erg goed. Met helm op en dak open (met veel windgeruis erbij dus) mis je het geluid van de motor soms en had ik hem vroeger vaak in de begrenzer. Nu dus niet meer want die ledjes staan heel goed in je ogen te tetteren :shock:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 18 aug 2007, 22:55

ik ben benieuwd zie het morgen wel :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 22 aug 2007, 13:17

En er is weer een nieuw stukje rommel voor de speedster binnengekomen, eindelijk ga ik dan ook eens wat aan die suffe motor doen 8)


[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1254_1.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1255_1.jpg[/img]

[img:640:480]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13_IMGP1256_1.jpg[/img]


En ik moet nog weer even checken waar mijn nieuwe 2.5inch uitlaatsysteem blijft... :roll:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 22 aug 2007, 13:36

Lijkt wel een kachel! :lol: (in mijn Austin Healey zat zoiets voor de kachel)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 22 aug 2007, 13:40

Maakt mij niet uit, al leek het op een vers gedraaide drol, het zit straks diep in de motorruimte en levert straks de nodige extra paardenkrachten :)

Ohja, en het leuke is, het is gewoon een standaard GM onderdeel 8)

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 22 aug 2007, 14:06

Haha.. ik ben benieuwd wat het doet.. kwa vermogen..

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 aug 2007, 14:16

@Maik: Is dat je nieuwe subwoofer?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 22 aug 2007, 15:22

:? Doet die barbie-auto het van jou al Stephane? :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43200
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 22 aug 2007, 21:45

:mrgreen:
Houd je draadje levend, Maik!

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 22 aug 2007, 21:54

Maik schreef::? Doet die barbie-auto het van jou al Stephane? :lol:
Nee, ik heb ruzie met Ken. Ken kan het niet :P

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 22 aug 2007, 22:51

Maik schreef:Maakt mij niet uit, al leek het op een vers gedraaide drol, het zit straks diep in de motorruimte en levert straks de nodige extra paardenkrachten :)

Ohja, en het leuke is, het is gewoon een standaard GM onderdeel 8)
Haal je de befaamde BMWinlaatspruitstukwissel-truuk uit Maik :?:

Hier scoor je punten mee :!: :D

Waar komt dat ding vanaf en wat levert het op 8)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 aug 2007, 09:18

Het inlaatspruitstuk komt van de 2.4L GM ecotec motor die alleen in de US geleverd wordt. Er rijden ook behoorlijk veel 2.2L ecotec's (die in de speedster dus ook ligt) in de US en daarmee wordt dus ook wel wat getuned. En het monteren van een 2.4L spruitstuk was 1 van de basisstappen in het tuningstraject van de 2.2 in de US. Niet gek ook als je weet dat het stukje kunststof daar maar 138 dollar kost :shock: en zo'n 15 krukas pk's oplevert :shock: :shock:
Maar vooral voor de tuningsstappen daarna is dit spruitstuk onmisbaar, omdat het een veel betere flow levert en ook kortere inlaatkanalen heeft. Dit verschuift het koppel duidelijk naar hogere toeren wat je graag wilt hebben als je vermogen zoekt.

Er heeft nu ook een Engelsman dit inlaatspruitstuk gemonteerd op zijn speedster, en hij had al wat andere mods: andere nokkenassen, 4-2-1 uitlaatspruitstuk, race-kat, licht bewerkte kop en op het laatst grotere injectoren.
Hij heeft bij een opel/speedstertuner nu net een nieuw progje in de ECU gekregen en zit nu op 215pk :) :) Progje moet nog bijgeschaaft worden...
Hier de grafiekjes van zijn set-up vergeleken met een standaard 2.2 ecotec:

[img:800:582]http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13 ... ed_1_1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22508
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 23 aug 2007, 09:28

Zoo :shock: dan zit je bijna aan 100pk/l atmo met toch redelijk eenvoudige aanpassingen :!: Maar ik had begrepen dat je voor TB's ging en dan is zo'n spruitstuk natuurlijk overbodig :wink:

Of is dat plan bij deze gewijzigd??

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 aug 2007, 09:54

Laat ik eens aan jou vragen waar jij voor jou kiezen:

ITB's + nieuwe ECU: 3000 euro

GM 2.4 inlaatspruitstuk: 138 dollar
GM 68mm TB: 60 dollar :shock:
GM injectoren: 150 dollar ofzo?
Transportkosten, invoerrechten, BTW: ~200 euro :(
Remap: 500 euro


Resultaat beiden (na aanpak uitlaat en nokkenassen en wat klein grut): ~210pk

Jij mag het zeggen :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 23 aug 2007, 10:00

Gaaf Maik, echt super als je 210 a 215 pk in het mooie rode speedstertje gaat krijgen, zeker voor die relatief lage prijs! T.o.v. een standaard turbo zou ik dan liever jou weg bewandelen.

Succes met de ombouw.

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 23 aug 2007, 10:03

dat klinkt inderdaad wel erg interessant als je rond de 200 NA pk's kunt krijgen zal dat machientje zich heerlijk voelen op een circuit als CPZ meer uitgelaten 8) ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 23 aug 2007, 10:42

Shit, die Maik is dadelijk helemaal niet meer bij te houden :?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 aug 2007, 11:02

Hans wees al blij dat ik niet 2 weken geleden voor semi-slicks had gekozen ipv de budget Toyo T1R'tjes die ik nu heb :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 aug 2007, 11:15

Michel Pol schreef:Gaaf Maik, echt super als je 210 a 215 pk in het mooie rode speedstertje gaat krijgen, zeker voor die relatief lage prijs! T.o.v. een standaard turbo zou ik dan liever jou weg bewandelen.

Succes met de ombouw.

Michel
Ik ben ook nog bij Kronenburg geweest Michel, even een praatje gedaan met Johan en nog iemand. Erg leuk dat projektje van die Volvo 240 waar tegen de 1000pk in moet gaan komen :shock:
Maar ik en Mark (een andere speedstereigenaar) hebben genoeg vertrouwen gekregen in het motortje.
Het was voor ons vooral de vraag of het motortje hogere toerentallen aan kon. Kronenburg heeft iets van 30 cup-opeltjes met de 2.2 getuned naar iets van 230-235 pk. Alleen een ITB set erop, andere nokkenassen, andere uitlaat en andere computer, dus de internals helemaal noppes aan gedaan om de kosten laag te houden. Toerenbegrenzer ligt dan iets op 7500rpm, standaard slechts 6250rpm... De motor heeft een lange slag, dus 7500rpm is best heftig als je dan naar zuigersnelheid kijkt. Maar alles gaat goed. Na 10duizenden km's in die cup zijn maar 2 motoren stuk gegaan, 1 omdat er een olieleiding gesprongen was, en 1 die z'n carterpan in tienen had gereden, dus dat motortje is loeisterk :)
Toerenbrenzer kan dus makkelijk naar 6800-7000rpm voor mij straks...

Nog even dat vergelijk met de speedster turbo: die kan je natuurlijk makkelijk weer verder tunen naar zeg 240pk, maar de turbo is wel 60kg zwaarder wat allemaal in het blok en bak zit. Dus dat gewicht komt er allemaal bij op de achteras wat de balans van de auto geen goed doet volgens de kenners. En daarbij: 60kg erbij op een auto van 800kg (die van mij gaat er hopelijk onder komen) is sowieso nogal wat :shock:

Dus straks hopelijk 265pk per ton in de speedster, bijna evenveel als de nieuwe M3 bv 8)

BBVW
Berichten: 527
Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door BBVW » 23 aug 2007, 12:16

ziet er goed uit Maik, ben erg benieuwd of je chris en mij straks wel bij kunt houden bij een stoplictsprintje!!!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maurizio, ron36 en 9 gasten