Femme schreef:
Dat je niet veilig 190 kunt rijden in NL is onzin, dat hangt volledig af van de omstandigheden. Medeweggebruikers hoeven niet te anticiperen op jouw snelheid zolang ze maar voorspelbaar gedrag vertonen. De voorspelbaarheid van de weggebruiker neemt sterk toe naarmate er minder verkeer op de weg aanwezig is. Op een rustige A32 met kilometers uitzicht, ruime afstand tussen de weggebruikers en een lege linkerbaan kun je uitstekend veilig 190 rijden. De staat van je eigen voertuig maakt ook nogal wat verschil voor het risico dat je neemt bij het rijden van hoge snelheden. Een goed geprepareerde sportwagen biedt de bestuurder een veel grotere mate van controle dan een oud barrel dat nauwelijks apk-waardig is.
Goed dan. Maar probeer op bovenstaande maar eens regelgeving te maken. Als het rustig is op de snelweg verhogen we de maximum snelheid, wie bepaalt dat? Lekker subjectief! Vervolgens mag mijn oude barrel maximaal 120, alle auto's van na 2002 mogen 150 en goed geprepareerde sportwagens hoeven zich aan geen enkele regel meer te houden, dan leggen we daar toch ook meteen een extra baan voor aan! Uh uh!
Ik verwacht niet dat als ik over de snelweg rijd ik een auto tegenkom die 200 rijd. Daar hou ik geen rekening mee bij het inschatten of ik nog kan inhalen of niet. Ofcourse kan jij dan nog wel remmen maar als ik me dan vervolgens te pletter schrik lijkt me niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.
Femme schreef: Dat je de consequentie van te hard rijden hebt te accepteren wil niet zeggen dat je het ermee eens bent. Ik vind 1000 euro boete, een EMG-cursus van 775 euro + 3,5 vakantiedag en drie of vier maanden rijontzegging voor eventjes 191km/h op een rustige snelweg rijden een buitensporig hoge straf.
Wat mij betreft zouden de boete's ook lager mogen, ik krijg ook met enige regelmatig een prachtige brief van het CJIB in huis waar ik niet vrolijk van word. Believe me als ik de regels maakte waren ze ook anders en mocht jij vrolijk je gang gaan. Maar het is geen geheim dat je dergelijke bedragen moet gaan neertellen als je het risico neemt om (veel) te hard te rijden, je weet toch: op de blaren zitten!
dit meningsverschil heeft toch geen invloed op mijn deelname aan een trip naar frankfurt?
Om enigszins on topic te blijven: de Z4 is nog steeds bijzonder prachtig!