BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW E36 328i sedan [Hawk HT10 of DTC-30 remblokken?]

Bericht door Knot » 14 feb 2011, 16:39

Denk dat het toch weer een setje HT10 en HPplus wordt.

Net even de wielen eraf getrokken rondom en verbaas me erover dat de achterschijven na 4 setje blokken (2 Hawk en 2 meuk) nog niet echt een rand hebben, had in gedachte ze te vervangen maar volgens mij kan er nog wel een 5e set doorheen. Schijven voor doen het beter dan de Powerdiscs, vlakke ATE lijke minder last te hebben van inscheuren, kan ook nog een 2e set op straks.

vwk

Re: BMW E36 328i sedan [Hawk HT10 of DTC-30 remblokken?]

Bericht door vwk » 14 feb 2011, 17:53

Je kan niet zomaar een compound nemen uiteraard. De nummering heeft ook niet zozeer te maken met beter/slechter.

Een DTC-30 is er ook niet voor bedoeld als je het zo leest. En een DTC-60 op een E30, dan moet je wel heel veel vaart erin hebben.
Bas rijdt volgens mij wel op DTC-60 in zijn E36 325.

Street Compounds

HPS – High Performance Street Compound
When it comes to performance braking, there is no competition. This unique Ferro-Carbon compound combines the safety and quality of Aerospace design partnered with the braking technology of motorsports. Much improved braking over OE and standard replacement brake pads. Recommended for import & domestic automobiles.

HP Plus – Autocross & Track Compound
The HP Plus Ferro-Carbon material can take the heat at the track and get you home safely without having to change your brake pads. This compound was designed for autocross, Solo II, and Track Day applications.
Warning! Due to the dramatic friction levels produced by this product to achieve race level braking; rotor wear, noise, dust and pad life may be affected.

Compounds Motorsport

Below are the available compounds for Hawk Performance brake pads:
  • DTC-70
    Extremely high torque with aggressive controllable initial bite. Superior release and torque control characteristics. Brake pads designed for cars with high deceleration rates with or without down force.
  • DTC-60
    High torque with less initial bite than DTC 70. Superior release and torque control characteristics. Brake pads designed for cars with high deceleration rates with or without down force. Recommended for use with DTC-70 when split friction between front and rear axle is desired.
  • DTC-30
    Brake pads designed Specifically for Dirt Circle Track applications. Uniquely controllable torque with smooth consistent feel and bite. Superior Release and torque control characteristics.
  • DTC-05
    Developed specifically to meet the demands of lower torque Dirt Track Racing. This friction formulation provides very controllable, higher temperature
    performance as compared to stock pads.
  • HT-10
    Intermediate to high torque with a smooth initial bite. Very consistent pedal feel. Excellent modulation and release characteristics.
  • Blue 9012
    Medium/High torque and temperature compound with excellent brake modulation. #1 selling brake pad material for SCCA.
  • Blue MT4
    Medium/High torque and temperature compound with Medium/High initial bite. Brake pads designed for circle track cars under 2800 lbs without high deceleration rates.
  • Black
    Medium torque and temperature compound designed to be a good, all-purpose low- cost racing brake pad.
  • DR 97
    Excellent static and dynamic coefficient of friction. Smooth linear torque. Low pad and rotor wear. Brake pads specifically designed for use in drag racing applications.

Knot

Re: BMW E36 328i sedan [Snorkel verwijderd]

Bericht door Knot » 14 mar 2011, 20:58

Vanmiddag ook maar eens de snorkel uit het luchtfilterhuis verwijderd. Heb de aanzuigbuis ook verwijderd maar die zet ik morgen wel weer terug denk ik. Klinkt super zo, gaat volgens mij ondanks dat de beleving ook meespeelt toch wel sneller, auto loopt feller door in de toeren, zeker niet minder snel in ieder geval!

Wat ik me nou afvraag, als je de aanzuigbuis laat zitten en alleen de snorkel verwijderd, is dat echt een restrictor of is het juist beter dat die snorkel de lucht tot de helft van je bak begeleidt en in het midden van het filter naar binnen laat zuigen?

Afbeelding

De bak is smerig idd, maar heb hem daarna netjes schoongemaakt en het filter uitgeklopt. Komt wel precies in het midden uit, daar zal toch over nagedacht zijn, of is het ook een onderdeeltje om de motor tot 193pk te knijpen?

Afbeelding

Die "snorkel" is smaller dan de doorlaat, maar kijk je dan weer naar de buis die naar de nieren van de auto gaat die is net zo dun als wat die snorkel doorlaat....

Afbeelding

Dus... is het een restrictor of is het even dik als de eerste doorlaat vanaf de nieren en helpt dit stuk plastic eigenlijk alleen maar de lucht netjes door het filter te laten gaan?

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mar 2011, 21:35

raar ding...ken ik zo niet, gewoon eraf laten :mrgreen:
hoe langer het rietje hoe moeilijker het lucht aanzuigen in theorie.
zolang het maar frisse lucht kan aanzuigen.

franktastic

Bericht door franktastic » 14 mar 2011, 22:03

Ik heb em er oook al een tijdje af.
Geluid is super, en dat ie wat sneller toeren maakt kan best kloppen...
Maar dat zal ook wel door het geluid komen.

En vuil komt bij mijn m'n luchtfilterhuis niet in, heb ik afgelopen week nog nagekeken.
Goeie mod om daar bij uit te voeren is om de luchtgeleider van je bumper naar je remmen aan te passen.
Daar kan je een stuk lossnijden en weer met schroeven vastzetten zodat er frisse lucht onder de kap geblazen wordt.
Zal je vanavond of morgen de DIY site even doorsturen, gaat niet via m'n mobiel..

franktastic

Bericht door franktastic » 14 mar 2011, 22:11

Heb em geloof ik al;

http://www.brazeauracing.com/airbox.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

:thumbup:

GarreTT

Bericht door GarreTT » 14 mar 2011, 22:19

Als je toch koude lucht in het filter kunt krijgen, zonder die dunne aanzuigbuis zou dat het mooiste zijn. Maar anders moet je proberen uti te vinden wat het meeste effect heeft; een ruimere inlaat maar hogere luchttemperatuur of koude lucht door een rietje.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mar 2011, 22:25

dat zijn mooie DIY updates, zo doe/deed ik dat ook met de M3 motoren.

trouwens der is ook nog een leuke tip voor M3 motoren en misschien ook voor de 328i?

ff zoeken waar ik het heb staan (dat heeft Erik vast ook gedaan aan zijn snelle M3 :mrgreen: )

ah, gevonden>>
Gouden tip om een Z3 M S50 B32 sneller te maken: Bij gaspedaal volledig ingedrukt, gaat de gasklep slechts 90% open...regel dit effe bij!!! Dit werd expres gedaan om het temperament wat in te tomen want het zijn echte beesten
wellicht ook bij je 328i? kun je altijd ff chekke, maar weet niet voor welke het allemaal geld, schijnbaar sowieso voor de Z3M

yorick

Bericht door yorick » 14 mar 2011, 23:24

Die achterschijven gaan gewoon niet hard. Ik heb ook 2 setjes cl rc06 en wat standaard spul opgeremd. Deze winter maar nieuwe genomen, ze werden vrij warm nu. Schijven zaten er vanaf nieuw onder nu +- 70k op de klok waarvan zeker 40k cicuit/ring/rag.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 mar 2011, 05:37

GTRene schreef:dat zijn mooie DIY updates, zo doe/deed ik dat ook met de M3 motoren.

trouwens der is ook nog een leuke tip voor M3 motoren en misschien ook voor de 328i?

ff zoeken waar ik het heb staan (dat heeft Erik vast ook gedaan aan zijn snelle M3 :mrgreen: )

ah, gevonden>>
Gouden tip om een Z3 M S50 B32 sneller te maken: Bij gaspedaal volledig ingedrukt, gaat de gasklep slechts 90% open...regel dit effe bij!!! Dit werd expres gedaan om het temperament wat in te tomen want het zijn echte beesten
wellicht ook bij je 328i? kun je altijd ff chekke, maar weet niet voor welke het allemaal geld, schijnbaar sowieso voor de Z3M

Ja hoor. BMW maakt motoren met 100 PK/L en zet dan zeker expres de gasklep 90% open.

Lekkere handige harry die dit verteld. De laatste 10% doet trouwens erg weinig.

Het is alleen zo dat je langzaam rek op de gaskabel krijgt, dus die moet je van tijd tot tijd bijstellen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 mar 2011, 08:30

Bert ///M3 schreef:
GTRene schreef:dat zijn mooie DIY updates, zo doe/deed ik dat ook met de M3 motoren.

ah, gevonden>>

Ja hoor. BMW maakt motoren met 100 PK/L en zet dan zeker expres de gasklep 90% open.

Lekkere handige harry die dit verteld. De laatste 10% doet trouwens erg weinig.

Het is alleen zo dat je langzaam rek op de gaskabel krijgt, dus die moet je van tijd tot tijd bijstellen.
:mrgreen: vond het idd ook al een bijzonder verhaal... ze doen er alles aan de laatste pk er uit te peuteren en laten vervolgens de gasklep voor een deel dicht :lol:

nee dan lijkt me de verklaring van bert logischer :D

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mar 2011, 08:44

ff chekke kan wat opleveren :wink:
daarbij heeft die persoon het ook over de Z3M S50B32
bv bij de S54 Z3M hebben ze hem ook afgeknepen(zat meer in het vat) :wink: and I know because I had those 8)

Knot

Bericht door Knot » 15 mar 2011, 09:47

Achterremschijven kunnen dus vrij lang mee, heb nu 4 sets blokken gedaan en ga gewoon door totdat er 2mm vanaf is kwa dikte, nu is er misschien 0,5mm vanaf ofzo, bijna niet meetbaar! Voor is een ander verhaal maar dat wordt gewoon 10x zo heet en scheurt daardoor in, dikte is ook geen probleem eigenlijk.

Die baffle eruit moet sowieso en dan eventueel de snorkel terug plaatsen want dat plastic brok in de luchtfilterbak kan alleen maar dienen om geluid te dempen. Ga niet lopen klooien met die koeldingen die naar de remschijven gaan verder.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mar 2011, 11:29

kun je niet een speciale snorkel maken? behoud je het begin van dat ding waar ie aan de kast zit, dan zaag je het af op een dik punt, en vanaf daar een dik stuk slang/buis naar waar je het hebben wil?

ik zou ook niet zo de remlucht geleider aanpassen op die manier...veel lucht/druk blaas je ook zo extra de motorruimte in (druk) kan wel als je er een rond gat in maakt en daar een constructie opzet waar je de buis rechtsreeks aan koppelt, maja.

bij mijn kar moest ik die wel aanpassen, omdat de inlaat niet zoals bij de S50B32 Z3M LV erin komt (daar heeft de brake duct een ingang voor de lucht naar het luchtfilter)
maar dus RV erin komt...die duct van men reserve Z3M bumper zat dus dicht...
daar heb ik een gaten kaas van gemaakt :lol: en een zaagsnede onderin gemaakt en toen dat deel met hitte schuin naar binnen/boven gebogen, zodat een deel van de koude lucht naar boven geleid wordt en in die luchtfilterbak terechtkomt bijwijze van :nerd:

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 03 apr 2011, 10:57

Gisterochtend even de remblokken rondom verwisseld, was wel nodig na Assen ook. Achter nog 2mm ofzo maar die ook maar eraf gehaald, kan maar fris zijn en die zijn toch niet zo extreem duur. Voorkant was schaven geblazen dus verwachtte al dat het helemaal kaal was. Nou had ik nog 30% over ofzo voordat ik op Assen begon maar ik ben er ook echt maximaal voor gegaan om de blokken voor op te remmen (HT10). Echter kwam het er wat vreemd af linksvoor aan de binnenkant. Denk dat het laatste stuk bovenaan is blijven haken ofzo en er zoveel druk op gekomen is dat de cilinder zelfs afgebeeld/doorgedrukt stond.... :shock:

Vervelende is dat de net nieuwe stofhoes ook meteen weer gescheurd is dus die moet weer vervangen worden om het netjes te houden.

Maar zooo erg heb ik het nog niet gezien op mijn auto tot nu toe.... rechterkant was wel acceptabel en normaal kaalgesleten overigens.

Hier linksvoor binnenblok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zet t maar... watskebuurt?

Andre

Re: BMW E36 328i sedan [HT10 krom??]

Bericht door Andre » 03 apr 2011, 11:07

zo rody jij hebt wel je best gedaan. Dat heb ik nog nooit gezien.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2011, 11:20

:shock: zulke remblokken heb ik idd ook nooit gezien :shock:

GarreTT

Bericht door GarreTT » 03 apr 2011, 11:21

:shock:
Dat lijkt wel net zo ver verbogen als de remvoering dik is. En in dat geval zou je zeggen dat hij vanaf het begin nooit goed gezeten heeft. Misschien is hij achter de rand van de blokhouder blijven hangen?

Erik dB

Bericht door Erik dB » 03 apr 2011, 11:22

Komt dit niet (mede) door een slechte koeling?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 03 apr 2011, 11:33

Afbeelding

Ik ken het probleem............ :mrgreen:

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 03 apr 2011, 11:46

Damn, goed je best gedaan.....

He lijkt erop dat het remblok aan 1 kant niet goed gangbaar geweest is of is blijven hangen zoals Garret zegt. Door te hoge temperatuur is het staal van het remblok smeedbaar geworden, van daar de mogelijkheid tot krom trappen en een fikse afdruk van de remzuiger.

Bij welke temperatuur is ijzer smeedbaar eigenlijk?

edit: ijzer smelt bij 1811 kelvin (= 1538 celsius?) :shocking:
Laatst gewijzigd door Wiebe GT op 03 apr 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 apr 2011, 11:52

Knot schreef:Nou had ik nog 30% over ofzo voordat ik op Assen begon maar ik ben er ook echt maximaal voor gegaan om de blokken voor op te remmen (HT10).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zet t maar... watskebuurt?
WTF doe je met dat soort zooi op een circuit? Daar rij je dus echt te hard voor. Grappig hoor met origineel spul blijven rijden, maar vervang het dan gewoon op tijd. Dit slaat toch nergens op? Blokken van 30% horen niet op een baan.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 apr 2011, 12:13

wtf :shocking:
zo erg heb ik ook nog niet gezien.

Knot, zo jij rijd mag je echt wel upgraden naar E36 M3 3.2 (Z3M) schijven en sportblokjes...
weet niet of het zo past bij jou?
anders moet je er iets meer bij halen van de M3...
zou ik echt een keer doen, wordt het ook niet meer zo heet en jij er hard genoeg voor :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 03 apr 2011, 12:26

:shock: Dat moet je toch ook wel gevoeld hebben onder het rijden?

Knot

Bericht door Knot » 03 apr 2011, 12:58

Wel goed dat de HT10 dat aan kunnen en volhouden die temperaturen natuurlijk. Heb niks gemerkt behalve dat het ijzer op ijzer ging worden, toen heb ik de laatste sessie om 10 voor 5 meteen afgebroken, was toch einde van de dag.

Spul is er pas nog afgeweest toen er net zoveel op zag als restat kromme stuk dus daar is het denkik fout gegaan, blijven haken in de bracket... zal er nu op letten met nieuwe blokken.

Plaats reactie