Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door GTRene » 04 feb 2009, 14:03

Daarbij veranderen de voorwaarden/maatregelen van pensioenen telkens...dus rust tot die tijd is je niet gegund...
zo onstabiel als maar wat, het ene jaar hebben ze dikke overschotten en een vette pot, om vervolgens een jaar of wat verder veel te kort te komen...het beleid lijkt me niet goed en waar dat geld allemaal blijft? tis erg ondoorzichtig...afspraken die vandaag gelden zijn volgende week ineens weer anders, wat nou afspraak is afspraak...
Nah...heb een paar spaardingen lopen(kleintjes) en krijg een AOW als ik zo oud word :mrgreen: dus zie het wel aan, ga geen extra geld betalen (heb ik ook niet te besteden uit de WAO :roflol: ) desnoods verkoop ik men lijf :mrgreen: lol :hosanna:

http://www.zuguide.com/Deuce-Bigalow-Eu ... igolo.html" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2009, 14:07

Rico, zo denk ik er dus ook over. Maar aan de andere kant, mijn opa en oma hebben het beregoed met hun pensioen. Hebben een dikke bungalow, gaan tegenwoordig regelmatig op vakantie. Doen veel vrijwillerswerk en hebben een hoop sociale contacten via hobby's en sport.
Ze zijn nog erg kwiek en vitaal. Ze fietsen nog veel en hebben geen last van ziektes.

Zo zou ik zelf ook wel oud willen worden. Daarom heb ik altijd van die mixed feelings bij dat soort dingen. Ik wil wel een pensioen opbouwen, maar misschien niet via de bestaande pensioenfondsen.

Mijn pa is een jobhopper geweest en die heeft te maken met een pensioengat, waardoor 'ie toch anders moest gaan leven toen 'ie 65 werd. Niet dat ze 't slecht hebben, maar hij zegt dat 'ie wel meer moet opletten dan ooit, wat hij en mijn moeder aan 'gekke dingen' doen. Scheelt toch zomaar 30% van zijn laatst genoten inkomen ofzo schijnt. En dat voel je wel. Vandaar dat 'ie ook kwaad op me is dat ik zo laks ben met het regelen van mijn pensioen. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2009, 14:24

Kwart ondernemers verwacht financieringsproblemen

ROTTERDAM - Ruim een kwart van de ondernemers verwacht de komende zes maanden problemen met het verkrijgen van nieuwe financiering.

Een derde denkt in de nabije toekomst aan te lopen tegen de grenzen van bestaande afspraken met banken. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Deloitte onder het Nederlandse bedrijfsleven.

Voorwaarden
Banken hebben de voorwaarden voor het verkrijgen van een lening aangescherpt, zegt Oscar Snijders van Deloitte. ''Ondernemingen moeten zich beter voorbereiden om een lening te krijgen. Zij moeten aantonen dat zij aan de financieringsvoorwaarden kunnen voldoen, ook als de crisis harder toeslaat dan verwacht'', aldus Snijders. Volgens hem komt het geld nu alleen los als het vertrouwen in de ondernemingen groot is.

Bedrijfsstrategie
Van de bedrijven die verwachten dat ze moeilijk kunnen voldoen aan de financieringsvoorwaarden voor bestaande leningen, denkt een derde dat banken dan zullen verlangen dat zij hun bedrijfsstrategie heroverwegen. Een kwart verwacht in dat geval een hogere risicopremie en een op de tien denkt dat banken hun financiering zullen intrekken.

Maar ook een derde denkt dat banken dan geen maatregelen zullen nemen. Snijders noemt dat zorgwekkend. Hij vindt dat bedrijven rekening moeten houden met mogelijke stappen van banken.

---
Reddingsplan ING krijgt met moeite steun Kamer
DEN HAAG - In de Tweede Kamer bestaan grote zorgen over de financiële risico's voor de belastingbetaler van het reddingsplan voor bankverzekeraar ING. Desondanks steunt een meerderheid de ingreep van minister Wouter Bos (Financiën).

Vorige week maakte de bewindsman bekend de risico's van ING bij Amerikaanse hypotheken voor 80 procent over te nemen. Wordt er verlies geleden, dan draait Bos voor 80 procent van dat verlies op en ING voor 20 procent.

Maar de kans dat de Amerikaanse huizenbezitters wel netjes hun hypotheek blijven aflossen wordt door de minister op 75 procent geschat. Na een eerdere kapitaalinjectie moet de nieuwe steun ING door de wereldwijde financiële crisis helpen.

PvdA
Alleen coalitiepartij PvdA sprak dinsdag tijdens een Kamerdebat haar volle steun uit. Coalitiegenoot CDA legt zich morrend bij het reddingsplan neer.

CDA-Tweede Kamerlid Frans de Nerée vreest dat de staat nog jarenlang aan de verplichtingen vastzit.

Oppositie
Hoewel de afspraken met ING niet meer terug te draaien zijn, wijst vrijwel de voltallige oppositie het reddingsplan ronduit af.

VVD-Kamerlid Frans Weekers zei dat de prijs die Bos betaalt te hoog is, de constructie te complex is en de belastingbetaler voor de lange termijn is opgezadeld met Amerikaanse hypotheken.

SP en PVV stellen dat de belastingbetaler het gelag betaalt. ''Alle risico's liggen bij de belastingbetaler en ING hoeft er niets voor terug te geven'', aldus PVV-Kamerlid Tony van Dijck.
---

Ik ben benieuwd wat er van ING terechtkomt. Ik snap dat zo'n grote bank gered moet worden, anders zijn de gevolgen niet te overzien, maar volgens mij is het uitstel van executie en heeft de oppositie gelijk dat we als belastingbetaler een kat in de zak hebben 'gekocht'.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 feb 2009, 14:37

Aantal aanvragen werktijdverkorting neemt af

DEN HAAG - Het aantal nieuwe bedrijven dat wegens een fikse omzetterugval door de kredietcrisis een beroep doet op de regeling voor werktijdverkorting neemt af.

Dat blijkt uit een brief van minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) woensdag aan de Tweede Kamer.

Vorige week kon Donner vijftien nieuwe aanvragen van werkgevers honoreren om met behulp van WW-uitkeringen hun personeel tijdelijk minder te laten werken.

Daarvoor werden over een periode van ongeveer een week 31 verzoeken voor werktijdverkorting toegewezen en in de eerste twee weken van dit jaar ging het nog om ruim tachtig en honderd nieuwe goedgekeurde aanvragen.
-----
Dat is dan weer positief.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 04 feb 2009, 15:27

Christoph schreef:
Wouter81 schreef:Ik (ondernemer) doe niet aan pensioenopbouw. Heb er domweg geen vertrouwen in. Men riep altijd 'nee, alleen veilige beleggingen op de langere termijn'. Nu een paar maandjes kredietcrisis en ze zitten gelijk dik onder hun dekkingsgraad. Nee, da's stabiel. :?
Ja dat is stabieler dan jou eigen pensioenvoorziening. De mate waarop een pensioenfonds kan investeren/beleggen is dusdanig groot dat zij de markt kunnen afromen door kwantitatief te traden, ze hebben een beter beeld over marktwerking dan jij als ondernemer zal hebben (mag ik hopen, anders heb je te veel vrije tijd). Dat het onder de dekkingsgraad zit nu, betekend niet dat er over 30/40 jaar geen fatsoenlijk pensioen klaar staat voor een hele hoop mensen. Denk je dat je zelf een betere investeringsportfolio kan samenstellen die niet onder een fictieve dekkingsgraad was gegaan in deze tijden?

De klappen vallen nu waar de grote risico's genomen zijn en de grootste inleg, maar een pensioenfonds als ABP leeft geen korte termijn strategie na maar doet investeringen voor de lange termijn. Welke informatie geeft op dit moment voor jou de doorslag dat jij pensioenfondsen kan verslaan?

Dan het tweede punt wat je aanhaalt, de verkoop van je onderneming als pensioen reserve labelen. Kan een enorme kostbare fout zijn. Wie waardeert jou onderneming? Hoeveel goodwill wil jij straks uit de onderneming halen om je pensioenkosten te dekken, waarin zit de waarde van jou onderneming, de technologie/portfolio/bezittingen?

Op het moment dat je je onderneming als pensioen gaat zien loop je een groter risico dan wanneer je kiest voor een pensioenfonds en daar over 30/40 jaar je pensioen opbouwt. Herwaardering van ondernemingen op de beurs worden doorgetrokken over de hele linie, jou bedrijfje is geen uitzondering.
Zo praat de 'financiëel expert' hier om de hoek ook ja. Maar die financiëel expert hier om de hoek en ook die verderop in de straat en eveneens die in de volgende plaats hadden je ook voor gek verklaard als je 1 jaar terug had voorspeld dat de dekkingsgraad niet eens meer gehaald zou worden, dat men niet eens meer een inflatiecorrectie kan betalen. Of ik denk dat ik een betere investeringsportfolio kan samenstellen? Ik beleg überhaupt niet. Koop geen aandelen, obligaties, heb een veilige spaarhypotheek. Jaar terug afgesloten, nu blij om. Vorige hypotheek nog wel voor een deel belegging, werd ik ook niet vrolijk van toen ik de opgebouwde waarde daarvan terugzag, een week of 2 terug. Heel wat minder dan die rooskleurige verhalen van die 'so-called' hypotheekexperts enkele jaren terug.. Die spaarhypotheek die ik nu heb was ook niet het advies van de 'hypotheekexpert'. We zijn 1 jaar verder sinds het afsluiten hiervan, wie had er nou gelijk? Hij als 'expert' of ik als 'leek met het nodige boerenverstand'?

Velen zullen me vast een eigenwijze sukkel vinden, dat mag. Ik kijk er echter op mijn manier tegenaan, Rico verwoordt het ook goed. Lekker je hele leven betalen aan een fonds wat je, in mijn geval, pas over 40 jaar nodig zult hebben. Men kan nu niet eens voorspellen hoe we er financiëel en economisch voorstaan over een half jaar, laat staan over 40 jaar. Haha, tegen die tijd mag je doorwerken tot je 75e en op de dag dat je eindelijk mag stoppen hoor je dat je een erge ziekte hebt en nog 3 maand te leven en je pensioen inmiddels ook nog maar voor een deel betaald kan worden. 'Onvoorziene economische redenen waardoor we helaas blablabla'. Collega van m'n vader vorige week overleden. Man was net een half jaar in de VUT... 60 jaar... kanker...dood. Doei en bedankt zegt het hypotheekfonds en de fiscus. Had je een hoop leuke andere dingen voor kunnen doen in je leven, al die maandelijkse premies. :roll:

Ik trek mijn eigen plan en heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen om m'n huidige bedrijf uit te bouwen tot iets wat redelijk wat waard is dan in het betalen van maandelijkse premies waarbij zogenaamde financiele experts prachtige statistieken kunnen laten zien wat je pensioenopbouw over 40 jaar wel niet waard zou moeten zijn. Laat me niet lachen. Heb er geen enkele moeite mee als mensen aan pensioenopbouw doen, moet ieder voor zichzelf weten maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in.

SteV6

Bericht door SteV6 » 04 feb 2009, 19:39

Mijn motto: Leef vandaag en zorg dat je zorgeloos (heel) oud kan worden ... maar stel niets uit totdat je oud bent, misschien word je het wel niet.

Dus spaar wel voor je oude dag, maar stel niet alles uit tot na je pensioen.

Stephan

RutgerK

Bericht door RutgerK » 04 feb 2009, 21:45

Wouter, voor alle opties valt wat te zeggen. De waarde van je bedrijf heb je misschien ook niet in de hand over 20-25 jaar. Bij verkoop zal je ook niet dan pas je druk hoeven maken over de verkoopprijs en wat dat betekent voor je pensioen. Dat zijn toch financiële planning die je niet op korte termijn kan maken.
Mijn ene opa is op 96 jarige leeftijd overleden en de ander in onlangs 96 geworden. Mijn vader daarentegen is niet ouder geworden dan 40. Het kan alle kanten opgaan en het is een persoonlijke inschatting wat het beste bij je past.
Wij zijn er ook nog niet over uit hoe wij de inkomensgarantie in de toekomst willen gaan regelen met een eigen BV. Het hangt ook samen met de woonwensen op de korte en lange termijn en hoe je je eventuele partner achter wil laten. Daarnaast spelen fiscaliteiten een belangrijke rol over wat verstandig is om met je geld te doen. De boel verkopen en met het geld leuke dingen doen klinkt een stuk eenvoudiger dan het volgens mij is. Bij verkoop of beeindiging van je bedrijf zal de fiscus in ieder de uitgestelde belastingen komen halen en ik heb begrepen dat je toch over constructies moet gaan nadenken om niet al je zuurverdiende geld weg te zien lekken.
Ik ben het er mee eens dat op dit moment het verstandig kan lijken alles in eigen hand te houden, maar wie weet hoe dat over 5 jaar is. Tot 1 jaar geleden dacht ik dat een huis een goede belegging was voor je geld voor later. :'(

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 feb 2009, 08:00

SteV6 schreef:Mijn motto: Leef vandaag en zorg dat je zorgeloos (heel) oud kan worden ... maar stel niets uit totdat je oud bent, misschien word je het wel niet.

Stephan
Hé-le-maal waar!

Je zou morgen maar door een bus geraakt worden en niks aan je mooie centjes hebben. Bovendien ben ik nu jong en ik leef ook naar een soortgelijk motto. Ik doe veel gekke dingen, maar dat wordt wel minder als het "huisje boompje beestje" om de hoek komt kijken.

@Rutger, voor dat soort "fiscaliteiten" is het volgens mij juist verstandig om van belastingparadijzen als bijvoorbeeld Cyprus gebruik te maken. Op http://www.hjc.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat wel een hoop belangrijke informatie hierover.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 feb 2009, 08:46

Maus335i schreef:
SteV6 schreef:Mijn motto: Leef vandaag en zorg dat je zorgeloos (heel) oud kan worden ... maar stel niets uit totdat je oud bent, misschien word je het wel niet.

Stephan
Hé-le-maal waar!

Je zou morgen maar door een bus geraakt worden en niks aan je mooie centjes hebben. Bovendien ben ik nu jong en ik leef ook naar een soortgelijk motto. Ik doe veel gekke dingen, maar dat wordt wel minder als het "huisje boompje beestje" om de hoek komt kijken.

@Rutger, voor dat soort "fiscaliteiten" is het volgens mij juist verstandig om van belastingparadijzen als bijvoorbeeld Cyprus gebruik te maken. Op http://www.hjc.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat wel een hoop belangrijke informatie hierover.
Ik bedoel te zeggen dat het ook een kopzorg kan worden als je continue bezig moet zijn met belastingen om je oude dag goed voor elkaar te krijgen. Het belastingstelsel binnen de EU zal de komende 20 jaar steeds meer geharmoniseerd worden.
De gevolgen van verhuizen naar het buitenland op latere leeftijd schijnen ook behoorlijk te worden onderschat. Ik hoorde niet zo lang geleden over dat steeds meer Nederlanders terugkomen uit (Zuid-) Frankrijk. De zorg is daar een stuk minder en het kan in Frankrijk voorkomen dat je in een verzorgingstehuis wordt geplaatst die 100-150km ligt van je woonplaats. Die scheiding blijkt voor de meesten niet haalbaar en de zorg door kinderen is er niet. Bij terugkomst in Nederland na 10-15 jaar blijkt de pensioenvoorziening die voor Frankrijk voldoende was hier niet toereikend en de verkoop van het huis in Frankrijk levert onvoldoende op om zorgenloos te kunnen leven met dezelfde standaard.

Het Cyprus-verhaal ken ik. De ouders van een vriend zijn daar enkele jaren geleden heen verhuisd. Zijn vader werkte bij Shell en vertelde dat veel Shell-collega's op Cyprus een huis hadden laten bouwen om daar van het pensioen te gaan genieten. Ik hoorde ook dat veel Shell medewerkers die gedurende hun carriere over de hele wereld gewerkt hebben er altijd wel een klus aan hebben om al hun kapitaal op verschillende buitenlandse rekeningen bij elkaar te krijgen. Cyprus zal daar goede faciliteiten voor hebben. :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 05 feb 2009, 12:28

Nee ik bedoel in het geval je je bedrijf bijvoorbeeld wil verkopen.

Een Cyprus constructie werkt zover ik weet als volgt:

Holding (moedermaatschappij) op Cyprus. In Nederland richt je een BV op dat onder die holding valt. De winst van de BV sluis je door naar de bankrekening van de holding in Cyprus en laat je daar belasten. De belasting op Cyprus is vervolgens vrijwel nihil daar waar je in Nederland vennootschapsbelasting en wellicht dividendbelasting betaalt. Je verkoopt uiteindelijk je holding, niet je BV.

Er is hier zelfs een rechtszaak over geweest en het Europese Hof heeft geoordeeld dat deze constructie toegestaan is.

(disclaimer, ik ben geen belastingexpert)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 feb 2009, 16:59

112 Teletekst do 05 feb
Notarissen onder scherper toezicht

` Het Bureau Financieel Toezicht gaat
de controle op notarissen aanscherpen.
Door de kredietcrisis komen steeds meer
notarissen in financiële moeilijkheden.

Om het risico op fraude te verkleinen,
gaat de toezichthouder onder meer de
gegevens strenger controleren.Vandaag
heeft het BFT alle notarissen een brief
gestuurd.Daarin worden zij gemaand zo
snel mogelijk hun meest recente
financiële gegevens in te leveren.

De omzet van notariskantoren is fors
teruggelopen door het instorten van de
huizenmarkt.Volgens beroepsorganisatie
KNB duurt het niet lang meer voordat de
eerste notaris failliet gaat.

Fernando

Bericht door Fernando » 07 feb 2009, 09:34

Expats laten massaal auto achter in Dubai

AMSTERDAM - Tot voor kort kon het geld niet op voor gelukzoekende ondernemers in Dubai, maar inmiddels heeft de recessie ook in het oliestaatje toegeslagen. Vele buitenlanders met financiële problemen verlaten het voormalige paradijs halsoverkop, daarbij niet alleen schulden achterlatend, maar ook luxe auto's.

De politie heeft inmiddels al drieduizend achtergelaten auto’s gevonden rondom het internationale vliegveld van Dubai. Met de autosleutels nog in het contact en een briefje - met excuses - achter de ruitenwissers laten de expats hun Mercedessen, Porches en BMW’s achter. In handschoenenkastjes liggen creditcards waarvan het maximum kort voor vertrek is bereikt, zo schrijft Times Online .

Door de economische crisis kunnen vele expats niet meer voldoen aan de rente op leningen die hun luxe levensstijl financierden. In Dubai is de Sharia van kracht. De islamitische wetgeving bepaalt dat zelfs een niet-geaccepeteerde cheque al goed is voor gevangenisstraf.

De kans is klein dat als de economie weer aantrekt de autoachterlaters hun bolide komen opeisen. Als de expats zich nog in Dubai durven vertonen is de kans op arrestatie groot.

Iemand nog interesse in een Porsche, Mercedes of BMW???? :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 07 feb 2009, 11:07

romo schreef:112 Teletekst do 05 feb
Notarissen onder scherper toezicht

` Het Bureau Financieel Toezicht gaat
de controle op notarissen aanscherpen.
Door de kredietcrisis komen steeds meer
notarissen in financiële moeilijkheden.

Om het risico op fraude te verkleinen,
gaat de toezichthouder onder meer de
gegevens strenger controleren.Vandaag
heeft het BFT alle notarissen een brief
gestuurd.Daarin worden zij gemaand zo
snel mogelijk hun meest recente
financiële gegevens in te leveren.

De omzet van notariskantoren is fors
teruggelopen door het instorten van de
huizenmarkt.Volgens beroepsorganisatie
KNB duurt het niet lang meer voordat de
eerste notaris failliet gaat.
Da's wel nodig ook. Momenteel ook een geschilletje met een notaris, ze sturen me gewoon een pure spookfactuur voor zogenaamde werkzaamheden waar ik nooit officieel akkoord voor heb gegeven, voor heb getekend of mee heb ingestemd. Pure fraude en oplichterij. Als ze op die manier hun geld moeten verdienen, dan zijn ze diep gezonken. Laat er maar een partijtje failliet gaan. Jarenlang dikke inkomsten gehaald, die pret is nu voorbij. Wat dat betreft heeft zo'n crisis ook z'n positieve kanten denk ik, de rotte appels vallen vanzelf af.

RVV

Bericht door RVV » 07 feb 2009, 11:58

Wouter daar had ik het vanochtend met mijn vrouw nog over.. alles in de woonsector schreeuwt moord en brand.. notarissen zijn zielig.. architecten,.. vallen om ... aannemers huilen uit.. makelaars.. in tranen en tuiten..

tsssss toen ze allemaal hun zakken uitgebreid aan het vullen.. knepen ze hun klanten aan alle kanten uit.. al die schakels hierboven...

En nu huilen huilen en nog eens huilen...

De overheid moet maar extra werk creeëren om de architecten de broek op te laten houden ..aldus de beroepsgroep.

GTFO..

Laat de hele rotzooi maar eens FLINK saneren.. de goeien blijven over en de rest verzuipt maar in.. zelfmeelij..

Maar 1 ding als belastingbetaler wil ik er niet voor opdraaien... ik moet ook mijn eigen broek ophouden..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 feb 2009, 14:43

Rico schreef:Wouter daar had ik het vanochtend met mijn vrouw nog over.. alles in de woonsector schreeuwt moord en brand.. notarissen zijn zielig.. architecten,.. vallen om ... aannemers huilen uit.. makelaars.. in tranen en tuiten..

tsssss toen ze allemaal hun zakken uitgebreid aan het vullen.. knepen ze hun klanten aan alle kanten uit.. al die schakels hierboven...

De overheid moet maar extra werk creeëren om de architecten de broek op te laten houden ..aldus de beroepsgroep.

GTFO..

Laat de hele rotzooi maar eens FLINK saneren.. de goeien blijven over en de rest verzuipt maar in.. zelfmeelij..

Maar 1 ding als belastingbetaler wil ik er niet voor opdraaien... ik moet ook mijn eigen broek ophouden..
+1, volledig mee eens.

Zo denk ik ook over banken en pensioen fondsen........................toen het goed ging hoorde je ze niet, nu het slecht gaat moeten we en langer werken ( hoezo opportunistische besluitvorming?) en moet je ook nog meer premie gaan betalen.
Het is GVD van de gekke dat als je met andermans centen zit te gokken en hebt verloren, de premie betaler daar voor op laat draaien ( daarom ben ik ik zo tegen verplichte pensioenfondsen) Om te kotsen is het :bag:

Idd, ik hoop dat de hele boel inmekaar flikkert.................................

wjn

Bericht door wjn » 07 feb 2009, 16:53

@Rico,

Je wordt toch wel genaaid, gebeurt nu toch ook al, wordt alleen maar erger ben ik bang. Waar blijven de reddingsplannen voor bedrijven die met kredietproblemen zitten?? Nog niets over gehoord.

Voordelen van deze zogenaamde crisis zie ik ook wel. Het is weer terug met beide benen op aarde.

En we laten in NL wat dingen uitvoeren door een paar bedrijfjes, en die hebben allemaal geen tijd en druk druk druk. Ik snap het niet ?? :hmmm:

Wolfgang.

romo

Bericht door romo » 09 feb 2009, 15:25

126 Teletekst ma 09 feb
Nissan schrapt banen na verlies

` Bij het Japanse autoconcern Nissan
verdwijnen dit jaar 20.000 banen.Dat is
8,5 procent van het werknemersbestand.
Nissan leed het afgelopen kwartaal een
nettoverlies van 709 miljoen euro.Een
jaar eerder boekte Nissan nog een winst
van meer dan een miljard euro.

Net als andere autofabrikanten heeft
de tweede autofabrikant van Japan zwaar
te lijden van de economische crisis.In
verband met de teruglopende vraag naar
auto's schroeft Nissan de productie dit
jaar met twintig procent terug.

De top van Nissan ziet dit jaar af van
bonussen en levert tien procent salaris
in.Er wordt geen dividend uitgekeerd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 feb 2009, 17:13

romo schreef:
Rico schreef:Wouter daar had ik het vanochtend met mijn vrouw nog over.. alles in de woonsector schreeuwt moord en brand.. notarissen zijn zielig.. architecten,.. vallen om ... aannemers huilen uit.. makelaars.. in tranen en tuiten..

GTFO..

+1, volledig mee eens.

Zo denk ik ook over banken en pensioen fondsen........................toen het goed ging hoorde je ze niet, nu het slecht gaat moeten we en langer werken ( hoezo opportunistische besluitvorming?) en moet je ook nog meer premie gaan betalen.
Het is GVD van de gekke dat als je met andermans centen zit te gokken en hebt verloren, de premie betaler daar voor op laat draaien ( daarom ben ik ik zo tegen verplichte pensioenfondsen) Om te kotsen is het :bag:

Idd, ik hoop dat de hele boel inmekaar flikkert.................................
ook +1 :thumbup:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2009, 20:48

Bos sluit geen opties uit bij bezuinigingen, ook de hypotheekrente niet
Minister Wouter Bos van Financiën houdt vooralsnog alle mogelijkheden open bij het bestrijden van de gevolgen van de economische crisis. Anders dan premier Jan Peter Balkenende sluit hij het beperken van de hypotheekrenteaftrek niet op voorhand uit. "We hebben samen de ambtenaren opdracht gegeven alle opties te onderzoeken", aldus Bos maandag in Brussel voor het begin van een beraad met zijn EU-collega's. "Maar we gaan er wel van uit dat niet alle maatregelen even nodig en wenselijk zijn."

Frictie in coalitie over aftrek hypotheekrente
De coalitie houdt donderdag topoverleg. De fractievoorzitters van CDA, PvdA en CU spreken met de premier en de twee vicepremiers over de hypotheekrenteaftrek en het salaris voor bewindslieden.

Salaris ministers
Het kabinet heeft zich eerder voorgenomen het ministerssalaris deze regeerperiode met 10 procent te verhogen. Die afspraak staat ter discussie nu de economische crisis het kabinet dwingt tot hard ingrijpen. Coalitiepartij PvdA zou een salarisverhoging deze kabinetsperiode niet langer gepast vinden. De bedoeling is dat de Tweede Kamer het voorstel voor hogere salarissen nog deze maand bespreekt.

Onorthodoxe maatregelen
In de marge van de bijeenkomst in het Catshuis zal de coalitie waarschijnlijk ook spreken over ,,onorthodoxe" maatregelen die nodig zijn om de economische crisis aan te pakken. Dat hebben bronnen in Den Haag maandag gezegd.

Aftrek hypotheekrente
Binnen de coalitie is afgelopen weekeinde frictie ontstaan nadat premier Jan Peter Balkenende aangaf dat er niet getornd zal worden aan de hyptheekrenteaftrek, terwijl vrijdag in het kabinet was afgesproken dat voorlopig geen enkele maatregel wordt uitgesloten. Eerst moet een groep topambtenaren de ruimte hebben om alle mogelijke maatregelen op een rij te zetten.

Solo
De vicepremiers Wouter Bos en André Rouvoet waren dan ook onaangenaam verrast door de solo-actie van Balkenende. Zij willen vasthouden aan de afspraak dat de ambtenaren geen enkele belemmering wordt opgelegd. Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie noemt de opstelling van Balkenende "veel te voorbarig" en "niet verstandig".

Rutte waarschuwt kabinet over hypotheekrenteaftrek
VVD-leider Mark Rutte roept premier Jan Peter Balkenende op ,,het uit zijn hoofd te laten'' de hypotheekrenteaftrek te beperken.

'Niet rommelen'
'Rommelen' aan deze fiscale aftrekpost om de economische crisis het hoofd te bieden, vindt Rutte verwerpelijk. Vrijdag maakten Balkenende en minister Wouter Bos (Financiën) duidelijk dat niets uitgesloten wordt voor het bestrijden van de gevolgen van de financiële crisis.

Overheidsfinanciën
Alle opties om de overheidsfinanciën op orde te houden en de economie te stimuleren worden volgens Bos bekeken. ,,Inclusief het politiek onwaarschijnlijke.'' Daarmee zijn politiek gevoelige onderwerpen als een hogere AOW-leeftijd of beperking van de hypotheekrenteaftrek niet uitgesloten.

Maatregelen
Een groep topambtenaren inventariseert momenteel de maatregelen die nodig zijn. Daarbij zijn hun volgens Bos geen belemmeringen opgelegd. Het kabinet hoopt later deze maand alle ideeën te kunnen bespreken.
---

Ik wacht nog even met de huizenjacht. Ik had al eens uitgerekend dat als we onze Hypotheek bruto zouden moeten aftikken, dat dat wel zou kunnen, maar dat we dan echt geen tegenvallers moeten krijgen (kapotte auto, wasmachine etc. etc.). Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen die marge eigenlijk helemaal niet hebben. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Wat ze nu doen, is volgens mij het volkomen laten klappen van Nederland. Wie gaat er in deze onzekere tijden (huis kopen tegen huidige marktwaarde = verlies + onzekerheid) nou nog actief op zoek naar een ander woonstekkie? Dit krijgen we: :turtle: -mentaliteit. Alles wordt nog verder vertraagd, tot we als land volledig vast zitten. :stom:

Al 9 maanden roep/vraag ik om duidelijkheid, maar geen enkele minister of andere hoge pief kon in die tijd maatregelen treffen, die zo voor de hand lagen, dat we allang verder hadden gekund. Wat mij betreft doen we als DF-ers een staatsgreep en zetten we dit kabinet af. Lang leve DF! :nana:

romo

Bericht door romo » 09 feb 2009, 20:59

Ik ruik en proef een kabinets crisis....................................

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 feb 2009, 21:13

Ze noemen dit ook wel het crisiskabinet. Ene crisis na de ander. :hammer: Jammer dat 't tot nu toe altijd met een sisser afloopt.

Meest ongelooflijke vind ik nog steeds dat de PVDA in de regering zit, terwijl ze de meeste zetels hebbens verloren van alle partijen tijdens de verkiezingen. Niet dat we de SP graag naast het CDA hadden gezien (met of zonder Marijnissen...), maar toch.

romo

Bericht door romo » 09 feb 2009, 21:23

Salarisverhoging ministers lijkt van de baan
09 februari 2009, 20:13

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet ziet het niet zitten in de huidige financieel moeilijke tijden het salaris van ministers met 10 procent te verhogen.

Komende donderdag spreken de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie over de geplande salarisverhoging, maar de animo ervoor is niet groot. Volgens ingewijden schuift het kabinet een besluit erover door naar de volgende regeerperiode. Ze bevestigen daarmee maandagavond berichtgeving van RTL Nieuws.

Sander

Bericht door Sander » 09 feb 2009, 21:37

10% !!! :shock: :shock: :shock: :shock:
Holy shit, daar gaat ons geld dus heen :shock:

Snel schrappen idd.. :roll:

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 23:07

Sander schreef:10% !!! :shock: :shock: :shock: :shock:
Holy shit, daar gaat ons geld dus heen :shock:

Snel schrappen idd.. :roll:
Sander even serieus, vind jij werkelijk dat een minster(president) hier in Nederland goed betaald wordt?! Dat kan je niet menen.

Met die verantwoordelijkheid, risico op veldruimen door blunders van je ambtenaren (die wel mogen blijven zitten waar ze zitten no matter what), werkuren enz. enz. vind ik van niet ...

Misschien dat we daarom van die "heldere lichten" op die posities en in de kamer hebben :roll:

Stephan

allen

Bericht door allen » 09 feb 2009, 23:10

Ok, misschien verdienen ze niet de wereld, maar vergeet niet dat ze een voorbeeldfunctie vervullen. Als je eerst gaat lopen zeiken dat topmanagers teveel verdienen, dat mensen in dit klimaat even de broekriem moeten aantrekken, dan zou een loonsverhoging voor hun zelf wel erg lomp zijn. :idea:

Plaats reactie