Christoph schreef:Wouter81 schreef:Ik (ondernemer) doe niet aan pensioenopbouw. Heb er domweg geen vertrouwen in. Men riep altijd 'nee, alleen veilige beleggingen op de langere termijn'. Nu een paar maandjes kredietcrisis en ze zitten gelijk dik onder hun dekkingsgraad. Nee, da's stabiel.
Ja dat is stabieler dan jou eigen pensioenvoorziening. De mate waarop een pensioenfonds kan investeren/beleggen is dusdanig groot dat zij de markt kunnen afromen door kwantitatief te traden, ze hebben een beter beeld over marktwerking dan jij als ondernemer zal hebben (mag ik hopen, anders heb je te veel vrije tijd). Dat het onder de dekkingsgraad zit nu, betekend niet dat er over 30/40 jaar geen fatsoenlijk pensioen klaar staat voor een hele hoop mensen. Denk je dat je zelf een betere investeringsportfolio kan samenstellen die niet onder een fictieve dekkingsgraad was gegaan in deze tijden?
De klappen vallen nu waar de grote risico's genomen zijn en de grootste inleg, maar een pensioenfonds als ABP leeft geen korte termijn strategie na maar doet investeringen voor de lange termijn. Welke informatie geeft op dit moment voor jou de doorslag dat jij pensioenfondsen kan verslaan?
Dan het tweede punt wat je aanhaalt, de verkoop van je onderneming als pensioen reserve labelen. Kan een enorme kostbare fout zijn. Wie waardeert jou onderneming? Hoeveel goodwill wil jij straks uit de onderneming halen om je pensioenkosten te dekken, waarin zit de waarde van jou onderneming, de technologie/portfolio/bezittingen?
Op het moment dat je je onderneming als pensioen gaat zien loop je een groter risico dan wanneer je kiest voor een pensioenfonds en daar over 30/40 jaar je pensioen opbouwt. Herwaardering van ondernemingen op de beurs worden doorgetrokken over de hele linie, jou bedrijfje is geen uitzondering.
Zo praat de 'financiëel expert' hier om de hoek ook ja. Maar die financiëel expert hier om de hoek en ook die verderop in de straat en eveneens die in de volgende plaats hadden je ook voor gek verklaard als je 1 jaar terug had voorspeld dat de dekkingsgraad niet eens meer gehaald zou worden, dat men niet eens meer een inflatiecorrectie kan betalen. Of ik denk dat ik een betere investeringsportfolio kan samenstellen? Ik beleg überhaupt niet. Koop geen aandelen, obligaties, heb een veilige spaarhypotheek. Jaar terug afgesloten, nu blij om. Vorige hypotheek nog wel voor een deel belegging, werd ik ook niet vrolijk van toen ik de opgebouwde waarde daarvan terugzag, een week of 2 terug. Heel wat minder dan die rooskleurige verhalen van die 'so-called' hypotheekexperts enkele jaren terug.. Die spaarhypotheek die ik nu heb was ook niet het advies van de 'hypotheekexpert'. We zijn 1 jaar verder sinds het afsluiten hiervan, wie had er nou gelijk? Hij als 'expert' of ik als 'leek met het nodige boerenverstand'?
Velen zullen me vast een eigenwijze sukkel vinden, dat mag. Ik kijk er echter op mijn manier tegenaan, Rico verwoordt het ook goed. Lekker je hele leven betalen aan een fonds wat je, in mijn geval, pas over 40 jaar nodig zult hebben. Men kan nu niet eens voorspellen hoe we er financiëel en economisch voorstaan over een half jaar, laat staan over 40 jaar. Haha, tegen die tijd mag je doorwerken tot je 75e en op de dag dat je eindelijk mag stoppen hoor je dat je een erge ziekte hebt en nog 3 maand te leven en je pensioen inmiddels ook nog maar voor een deel betaald kan worden. 'Onvoorziene economische redenen waardoor we helaas blablabla'. Collega van m'n vader vorige week overleden. Man was net een half jaar in de VUT... 60 jaar... kanker...dood. Doei en bedankt zegt het hypotheekfonds en de fiscus. Had je een hoop leuke andere dingen voor kunnen doen in je leven, al die maandelijkse premies.
Ik trek mijn eigen plan en heb meer vertrouwen in mijn eigen kunnen om m'n huidige bedrijf uit te bouwen tot iets wat redelijk wat waard is dan in het betalen van maandelijkse premies waarbij zogenaamde financiele experts prachtige statistieken kunnen laten zien
wat je pensioenopbouw over 40 jaar wel niet waard zou moeten zijn. Laat me niet lachen. Heb er geen enkele moeite mee als mensen aan pensioenopbouw doen, moet ieder voor zichzelf weten maar
ik heb er niet zoveel vertrouwen in.