topje + ijsberg Rico.... de rest komt vanzelf boven drijven, hoeven WIJ niets voor te doen.
--
CFO Rabo: Er zal nog een aantal banken omvallen
"Kijk maar naar de rentestanden. Die met de hoogste percentages gaan het eerst." Dat voorspelt Rabo-topman Bert Bruggink. De CFO laat zich niet verleiden tot het noemen van namen.
Dollar valt
De Rabobank is er niet gerust op dat de economie zich in de loop van dit jaar weer zal gaan herstellen. Bruggink neigt naar een lastiger scenario, waarin het bijna onvermijdelijk is dat de dollar onderuit gaat en het herstel van de wereldeconomie pas in de loop van 2011 in zal zetten. "In de loop van 2009 zal nog een aantal banken omvallen."
Liever algehele steun
In reactie op de overheidssteun voor ING, stelde Bruggink geen voorstander te zijn van de huidige garantieregeling van de Nederlandse overheid. Naar zijn mening heeft Frankrijk het vanaf het begin al beter gedaan door over de hele linie banken te steunen, onafhankelijk van het gegeven of ze in moeilijkheden waren of niet. "In Nederland moeten de banken de hand ophouden in Den Haag. Dat werkt stigmatiserend."
Toilet?
"Bovendien kun je je afvragen waar eurocommissaris Kroes (die waakt over een eerlijke concurrentie) op dit moment is. Ik denk dat ze op het toilet is opgesloten en dat de sleutel is weggegooid."
---
Bankenkoersen wereldwijd geïmplodeerd
De ineenstorting van de koersen in de financiële sector illustreert de dramatische ontwikkeling in de sector.
-90%
2008 was een bijzonder slecht jaar voor de beurzen wereldwijd. Het inklappen van de koersen van banken is echter nog een graadje erger. Veel grote bankconcerns zagen de afgelopen twee jaar hun beurswaarde met 90% dalen.
RBS
Citigroup was twee jaar terug nog één van de grootste financiële concerns ter wereld. Inmmiddels is de waarde van het concern gekelderd van 255 miljard dollar naar 19 miljard dollar. Nóg dramatischer is de situatie bij RBS, dat met Fortis en Santander ABN Amro kocht en opdeeld. De beurswaarde van RBS is met meer dan 95% gedaald.
Tweede ronde
Er lijkt een tweede ronde van steunmaatregelen te zijn aangebroken. Banken zijn allesbehalve uit de gevarenzone.
--
Allemaal niets nieuws, maar godzamme zeg, als je nu nog niet wakker schrikt dat er niets aan de hand is ("relatief lage werkloosheid"). Dit gaat straks verder dan een financiele kwestie, hier ontstaat een kweekvijver voor nog meer ellende. Een herhaling van de vorige eeuw.... Toen hadden veel mensen ook oogkleppen op en liepen ze massaal achter de verkeerde mensen aan. En dat gebeurt nu weer, omdat mensen niet meer zelf na kunnen denken. Ze praten elkaar na en laten hun leven leiden door mensen die ze kennen van televisie, radio en internet.
Ik had het er net met mijn collega over, dat Obama nu zegt dat Amerika gaat luisteren naar andere landen. Dat zouden wij zelf ook wel zeggen, als weldenkende hollandse liberalen, maar kom op zeg, dat land van hem is niet gebouwd op mensen die naar anderen luisteren. Het is een land die haar wil oplegt op anderen en daar waren ze verdomd goed in, ook al ben ik het er niet mee eens. Nu Obama vandaag op Al Arab tv ofzoiets was met zijn speech aan de moslimwereld en de reacties die daarop volgden, begin ik te zien wat de doomdenkers al eerder hebben voorspeld. Dit kan niet lang goed gaan. De VS gaan op hun gat. En Obama lijkt het zelf niet eens te zien. Hij heeft ook goede plannen hoor, gelukkig is McCain geen president geworden, maar Obama heeft vooral mooie woorden, die tegen hem gebruikt gaan worden. En hij mist op belangrijke punten de humor en relativeringsvermogen lijkt 't wel, of hij is bang, doodsbang voor wat komen gaat en het lijkt wel of hij dat nu pas ziet, nu na zijn campagne strijd, nu hij inzicht krijgt in het machtsstelsel van de VS, hij ziet nu de werkelijkheid. Het wordt daar een absolute chaos. En wij zullen dat keihard voelen in NL. Andere landen gaan de VS nu de les leren, die grijpen hun kans schoon. En wij Nederlanders zitten met een politieke macht opgescheept, die al helemaal niet met een vuist kan slaan, wij zijn watjes... neutraal en diplomatiek. Dat komt ons duur te staan straks. Relatieve lage werkloosheid... We kunnen net zo goed nu alvast allemaal kappen met werken en kijken hoe we moeten overleven zonder geld. gewoon vandaag stoppen met alles. Zelf onze boontjes kweken, zelf ons brood bakken. Wedden dat als we dat zouden doen, dat we dan kunnen overleven. Dán zijn we onafhankelijk. Dat kost ons een hoop (de sterken overleven de zwakken en dat soort scenario's).
Doen we dat niet (en nee, we doen het ook echt niet), dan gaan we ten onder, met een hele verwende generatie die precies weet hoe Ipods werken en wat voor velgen ze onder hun auto willen hebben, maar die bij lange na niet weten hoe de grote lijnen van ons bestaan eruit zien en hoe ze zich zonder enig hulpmiddel en zonder geld moeten overleven. En vooral dat maakt mij al jaren bang en boos. Ons onderwijs richt ons niet op de grote lijnen, maar op gelul en geneuzel.
Wie geeft nu eerlijk toe dat 'ie het onzin vindt dat we thuis 3 computers hebben, 6 ongebruikte oude mobiele telefoons, 4 tv's, 26 opladers, 5 afstandsbedieningen, dolby surround setjes die ieder jaar worden vervangen voor nog weer betere, duurdere etc. Senseo apparaten, die over een paar jaar de kliko ingaan, omdat we erachter komen dat 't niet te zuipen was al die tijd. En ons huis, hoe groot ook, is altijd te klein. We zijn een stelletje ontevreden klootzakken met z'n allen. Er heerst in NL al heel lang een grote behoefte naar 'puur', 'streekproducten' en een vlucht naar het platteland, maar het gebeurt niet, want dat is maar een fase, een mode grill. We zijn onze echte smaak kwijt, stauwen ons vol bij iedere snacktent die we tegenkomen, ook al hebben ze 2 michelin sterren. We kopen iedere maand nieuwe schoenen, omdat die net weer iets beter passen bij de nieuwste trend, kamers veranderen daardoor in kasten, maar we gebruiken amper 10% van onze bezittingen. We kopen auto's van 100.000 euro alsof het pakjes boter zijn en we lenen, we schrijven keihard af. En we zien het dus niet aankomen, dat alles wat we hebben, over een hele korte tijd, gewoon geen ene flikker meer waard is.
En weet je wat het is, volgens mij zien een aantal belangrijke mensen dat wel. En die vertellen ons dat niet. Simpelweg omdat ze het ook voor ons verborgen hielden dat er een wereldwijde recessie aan zat te komen. Want ze willen geen angst zaaien. Ze willen ons niet bang maken voor de ellende die op ons af komt, voor de total destructie van het systeem. Met alle berichten die we afgelopen jaar hebben gehoord, moeten we toch allemaal doodsangsten uitslaan? Maar dat doen we niet. Want er zijn nog steeds veel non-believers. En zelfs de believers zien het niet. Die denken dat we eind 2009 weer een gezonde wereldeconomie hebben, of laat het 2010 of 11 zijn (zoals ik HOOP/denk). Ook denken veel mensen nog steeds dat wij als NL zelfs immuun zijn voor alles wat er om ons heen gebeurt. Maar straks koop je je brood voor 1000 euro. Je huis, je auto, al die overdreven onnodige spullen die je hebt verzameld, die zijn niets meer waard. De vraag is of je er uberhaupt nog iets mee kunt doen. De regering zal veels te laat reageren, zoals altijd, omdat ze 1 stelling hebben en dat is: zaai geen paniek, want dat is ieders grootste angst. Tijdens paniek kun je niet regeren. En daar hebben ze ook wel weer gelijk in.
Dus wat doen we met deze informatie? Een paar mensen klappen in hun handjes: Go Cav! +1, woei! En een paar mensen roepen: Bullshit, het valt allemaal wel mee en het zal zo'n vaart niet lopen als Cav de doomdenker roept! Kijk hier, ik heb mijn winstcijfers van 2005 t/m 2008 er even bijgepakt! Geen vuiltje aan de lucht!
Dus morgen stappen we gewoon weer ons bed uit om naar kantoor te gaan, om geld te verdienen. Geld wat straks geen fuck meer waard is en waar je niets meer van kunt kopen. En dan zeggen we allemaal: "dit is niet wat we gewild hebben! Als we dit hadden geweten...."
Want waarom zouden niet alleen die banken omvallen? Waarom vallen niet hele landen om als ons kapitalistisch stelsel in mekaar sodemietert, want die ijsberg, dat is onze maatschappij! Ik ben heel mijn leven kapitalist geweest. Is me met de paplepel ingegoten. En ik geloofde daar altijd heilig in, maar was wel bang voor als het ooit eens mis zou gaan. Dat het mis kon gaan kon volgens niemand gebeuren... dat riepen alleen communisten. En die geloof ik ook niet.
Maar ik geloof er niet meer in, in onze maatschappij, omdat we erin zitten met mensen die niet met geld om kunnen gaan, niet met hun eigen geld, met dat van anderen, laat staan met geleend geld. De mens is inhalig en daar worden we op afgestraft. Terwijl we daar altijd van profiteerden, binnen onze luchtballon die alsmaar groter werd.
Einde bericht.
<Cav, die nog even zoekt naar wat leuke positieve berichten om Rico aan te vullen, maar ze niet zo snel kan vinden>