Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 27 jan 2009, 15:12

di 27 jan 2009, 13:44
Ruim 186.000 banen erbij in 2008

ENSCHEDE - De werkgelegenheid in Nederland is vorig jaar met 186.660 banen (2,4 procent) toegenomen. Flevoland en Groningen kenden de grootste groei. De toename lag in Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel wat lager, maar nog altijd boven het landelijk gemiddelde.

Dat blijkt uit cijfers van LISA, het landelijke databestand met gegevens over alle plaatsen in Nederland waar betaalde arbeid wordt verricht. Net als in 2007 is het aantal banen in 2008 aanzienlijk gegroeid. In de jaren 2003, 2004 en 2005 was sprake van een daling en in 2006 van een lichte groei. In 2008 hadden bijna acht miljoen mensen in Nederland een betaalde baan.

De trend dat het aantal plaatsen waar mensen werken, sterker groeit dan het aantal banen, hield in 2008 aan. Het aantal vestigingen van bedrijven en instellingen nam met 4,8 procent toe tot meer dan een miljoen.

In de afgelopen jaren nam het aantal werkzame vrouwen sneller toe dan het aantal werkzame mannen. Dat was ook in 2008 het geval. Het aantal vrouwen met een betaalde baan steeg met 2,6 procent. Bij de mannen was de groei 2,2 procent. Van alle arbeidsplaatsen was 86 procent een baan van twaalf uur en meer. Dat aantal 'grote' banen groeide in 2008 met 2,5 procent (167.740 banen).

Van de twaalf sectoren waarin LISA de arbeidsmarkt verdeelt, had vorig jaar alleen de landbouw met een krimp van het aantal arbeidsplaatsen te maken. De grootste groei was er in de zakelijke dienstverlening. Daar kwamen er ruim 59.000 banen bij, een toename van 5,1 procent. Ook de bouwnijverheid en de zorg bloeiden vorig jaar.
bron: telegraaf

Om even de zogenaamde massa ontslagen van dit moment in perspectief te plaatsen... daarnaast zijn er momenteel ongeveer 240000 vacatures in NL :shock:

Peric

Bericht door Peric » 27 jan 2009, 20:18

Ja, dat viel me ook al op. Ik ben momenteel zoekende en er zijn voldoende aanbiedingen. Voor mijn vriendin echter....
Iemand nog een baan voor m'n vriendin die (nog) geen Nederlands spreekt?\

Erik dB

Bericht door Erik dB » 27 jan 2009, 20:19

Wat doet ze/kan ze? Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem (vanaf 1/4/09 werkloos)...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2009, 20:56

topje + ijsberg Rico.... de rest komt vanzelf boven drijven, hoeven WIJ niets voor te doen.

--
CFO Rabo: Er zal nog een aantal banken omvallen
"Kijk maar naar de rentestanden. Die met de hoogste percentages gaan het eerst." Dat voorspelt Rabo-topman Bert Bruggink. De CFO laat zich niet verleiden tot het noemen van namen.

Dollar valt
De Rabobank is er niet gerust op dat de economie zich in de loop van dit jaar weer zal gaan herstellen. Bruggink neigt naar een lastiger scenario, waarin het bijna onvermijdelijk is dat de dollar onderuit gaat en het herstel van de wereldeconomie pas in de loop van 2011 in zal zetten. "In de loop van 2009 zal nog een aantal banken omvallen."

Liever algehele steun
In reactie op de overheidssteun voor ING, stelde Bruggink geen voorstander te zijn van de huidige garantieregeling van de Nederlandse overheid. Naar zijn mening heeft Frankrijk het vanaf het begin al beter gedaan door over de hele linie banken te steunen, onafhankelijk van het gegeven of ze in moeilijkheden waren of niet. "In Nederland moeten de banken de hand ophouden in Den Haag. Dat werkt stigmatiserend."

Toilet?
"Bovendien kun je je afvragen waar eurocommissaris Kroes (die waakt over een eerlijke concurrentie) op dit moment is. Ik denk dat ze op het toilet is opgesloten en dat de sleutel is weggegooid." :roflol:
---

Bankenkoersen wereldwijd geïmplodeerd
De ineenstorting van de koersen in de financiële sector illustreert de dramatische ontwikkeling in de sector.

-90%
2008 was een bijzonder slecht jaar voor de beurzen wereldwijd. Het inklappen van de koersen van banken is echter nog een graadje erger. Veel grote bankconcerns zagen de afgelopen twee jaar hun beurswaarde met 90% dalen.

RBS
Citigroup was twee jaar terug nog één van de grootste financiële concerns ter wereld. Inmmiddels is de waarde van het concern gekelderd van 255 miljard dollar naar 19 miljard dollar. Nóg dramatischer is de situatie bij RBS, dat met Fortis en Santander ABN Amro kocht en opdeeld. De beurswaarde van RBS is met meer dan 95% gedaald.

Afbeelding

Tweede ronde
Er lijkt een tweede ronde van steunmaatregelen te zijn aangebroken. Banken zijn allesbehalve uit de gevarenzone.

--
Allemaal niets nieuws, maar godzamme zeg, als je nu nog niet wakker schrikt dat er niets aan de hand is ("relatief lage werkloosheid"). Dit gaat straks verder dan een financiele kwestie, hier ontstaat een kweekvijver voor nog meer ellende. Een herhaling van de vorige eeuw.... Toen hadden veel mensen ook oogkleppen op en liepen ze massaal achter de verkeerde mensen aan. En dat gebeurt nu weer, omdat mensen niet meer zelf na kunnen denken. Ze praten elkaar na en laten hun leven leiden door mensen die ze kennen van televisie, radio en internet.

Ik had het er net met mijn collega over, dat Obama nu zegt dat Amerika gaat luisteren naar andere landen. Dat zouden wij zelf ook wel zeggen, als weldenkende hollandse liberalen, maar kom op zeg, dat land van hem is niet gebouwd op mensen die naar anderen luisteren. Het is een land die haar wil oplegt op anderen en daar waren ze verdomd goed in, ook al ben ik het er niet mee eens. Nu Obama vandaag op Al Arab tv ofzoiets was met zijn speech aan de moslimwereld en de reacties die daarop volgden, begin ik te zien wat de doomdenkers al eerder hebben voorspeld. Dit kan niet lang goed gaan. De VS gaan op hun gat. En Obama lijkt het zelf niet eens te zien. Hij heeft ook goede plannen hoor, gelukkig is McCain geen president geworden, maar Obama heeft vooral mooie woorden, die tegen hem gebruikt gaan worden. En hij mist op belangrijke punten de humor en relativeringsvermogen lijkt 't wel, of hij is bang, doodsbang voor wat komen gaat en het lijkt wel of hij dat nu pas ziet, nu na zijn campagne strijd, nu hij inzicht krijgt in het machtsstelsel van de VS, hij ziet nu de werkelijkheid. Het wordt daar een absolute chaos. En wij zullen dat keihard voelen in NL. Andere landen gaan de VS nu de les leren, die grijpen hun kans schoon. En wij Nederlanders zitten met een politieke macht opgescheept, die al helemaal niet met een vuist kan slaan, wij zijn watjes... neutraal en diplomatiek. Dat komt ons duur te staan straks. Relatieve lage werkloosheid... We kunnen net zo goed nu alvast allemaal kappen met werken en kijken hoe we moeten overleven zonder geld. gewoon vandaag stoppen met alles. Zelf onze boontjes kweken, zelf ons brood bakken. Wedden dat als we dat zouden doen, dat we dan kunnen overleven. Dán zijn we onafhankelijk. Dat kost ons een hoop (de sterken overleven de zwakken en dat soort scenario's).

Doen we dat niet (en nee, we doen het ook echt niet), dan gaan we ten onder, met een hele verwende generatie die precies weet hoe Ipods werken en wat voor velgen ze onder hun auto willen hebben, maar die bij lange na niet weten hoe de grote lijnen van ons bestaan eruit zien en hoe ze zich zonder enig hulpmiddel en zonder geld moeten overleven. En vooral dat maakt mij al jaren bang en boos. Ons onderwijs richt ons niet op de grote lijnen, maar op gelul en geneuzel.

Wie geeft nu eerlijk toe dat 'ie het onzin vindt dat we thuis 3 computers hebben, 6 ongebruikte oude mobiele telefoons, 4 tv's, 26 opladers, 5 afstandsbedieningen, dolby surround setjes die ieder jaar worden vervangen voor nog weer betere, duurdere etc. Senseo apparaten, die over een paar jaar de kliko ingaan, omdat we erachter komen dat 't niet te zuipen was al die tijd. En ons huis, hoe groot ook, is altijd te klein. We zijn een stelletje ontevreden klootzakken met z'n allen. Er heerst in NL al heel lang een grote behoefte naar 'puur', 'streekproducten' en een vlucht naar het platteland, maar het gebeurt niet, want dat is maar een fase, een mode grill. We zijn onze echte smaak kwijt, stauwen ons vol bij iedere snacktent die we tegenkomen, ook al hebben ze 2 michelin sterren. We kopen iedere maand nieuwe schoenen, omdat die net weer iets beter passen bij de nieuwste trend, kamers veranderen daardoor in kasten, maar we gebruiken amper 10% van onze bezittingen. We kopen auto's van 100.000 euro alsof het pakjes boter zijn en we lenen, we schrijven keihard af. En we zien het dus niet aankomen, dat alles wat we hebben, over een hele korte tijd, gewoon geen ene flikker meer waard is.

En weet je wat het is, volgens mij zien een aantal belangrijke mensen dat wel. En die vertellen ons dat niet. Simpelweg omdat ze het ook voor ons verborgen hielden dat er een wereldwijde recessie aan zat te komen. Want ze willen geen angst zaaien. Ze willen ons niet bang maken voor de ellende die op ons af komt, voor de total destructie van het systeem. Met alle berichten die we afgelopen jaar hebben gehoord, moeten we toch allemaal doodsangsten uitslaan? Maar dat doen we niet. Want er zijn nog steeds veel non-believers. En zelfs de believers zien het niet. Die denken dat we eind 2009 weer een gezonde wereldeconomie hebben, of laat het 2010 of 11 zijn (zoals ik HOOP/denk). Ook denken veel mensen nog steeds dat wij als NL zelfs immuun zijn voor alles wat er om ons heen gebeurt. Maar straks koop je je brood voor 1000 euro. Je huis, je auto, al die overdreven onnodige spullen die je hebt verzameld, die zijn niets meer waard. De vraag is of je er uberhaupt nog iets mee kunt doen. De regering zal veels te laat reageren, zoals altijd, omdat ze 1 stelling hebben en dat is: zaai geen paniek, want dat is ieders grootste angst. Tijdens paniek kun je niet regeren. En daar hebben ze ook wel weer gelijk in.

Dus wat doen we met deze informatie? Een paar mensen klappen in hun handjes: Go Cav! +1, woei! En een paar mensen roepen: Bullshit, het valt allemaal wel mee en het zal zo'n vaart niet lopen als Cav de doomdenker roept! Kijk hier, ik heb mijn winstcijfers van 2005 t/m 2008 er even bijgepakt! Geen vuiltje aan de lucht!

Dus morgen stappen we gewoon weer ons bed uit om naar kantoor te gaan, om geld te verdienen. Geld wat straks geen fuck meer waard is en waar je niets meer van kunt kopen. En dan zeggen we allemaal: "dit is niet wat we gewild hebben! Als we dit hadden geweten...."

Want waarom zouden niet alleen die banken omvallen? Waarom vallen niet hele landen om als ons kapitalistisch stelsel in mekaar sodemietert, want die ijsberg, dat is onze maatschappij! Ik ben heel mijn leven kapitalist geweest. Is me met de paplepel ingegoten. En ik geloofde daar altijd heilig in, maar was wel bang voor als het ooit eens mis zou gaan. Dat het mis kon gaan kon volgens niemand gebeuren... dat riepen alleen communisten. En die geloof ik ook niet. :)

Maar ik geloof er niet meer in, in onze maatschappij, omdat we erin zitten met mensen die niet met geld om kunnen gaan, niet met hun eigen geld, met dat van anderen, laat staan met geleend geld. De mens is inhalig en daar worden we op afgestraft. Terwijl we daar altijd van profiteerden, binnen onze luchtballon die alsmaar groter werd.

Einde bericht. :hosanna: :sealed:

<Cav, die nog even zoekt naar wat leuke positieve berichten om Rico aan te vullen, maar ze niet zo snel kan vinden>

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jan 2009, 21:04

Leuk verhaal Dennis..en je zit niet ver van de waarheid wat al heel lang gaande is en maar weinig mensen zien...doomed to FAIL :? we gaan de ruilhandel weer invoeren...das beter :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 27 jan 2009, 23:08

Oke Dennis maar wat is dan de oplossing ? Wel kopen of niet kopen ? Zeg het maar..

Ik heb geen oogkleppen op, ik vraag me ook af hoe het zal gaan straks.. over een half jaar of een jaar.. het enige wat ik zeker weet is als men collectief de hand op de knip houd (vanwege angst), het nog veel harder achteruit zal hollen..

Verder ben ik het met je eens dat het natuurlijk belachelijk is om alles dubbel of zelfs driedubbel te hebben. Dat pad probeer ik zo min mogelijk te bewandelen. Voorbeeld.. die 82 cm breedbeeld kast doet het nog prima.. 107 cm full HD lokt.. maar waarom ? De TV verkoper baalt natuurlijk wel :bag:

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2009, 23:13

Rico schreef:Oke Dennis maar wat is dan de oplossing ? Wel kopen of niet kopen ? Zeg het maar..

Ik heb geen oogkleppen op, ik vraag me ook af hoe het zal gaan straks.. over een half jaar of een jaar.. het enige wat ik zeker weet is als men collectief de hand op de knip houd (vanwege angst), het nog veel harder achteruit zal hollen..

Verder ben ik het met je eens dat het natuurlijk belachelijk is om alles dubbel of zelfs driedubbel te hebben. Dat pad probeer ik zo min mogelijk te bewandelen. Voorbeeld.. die 82 cm breedbeeld kast doet het nog prima.. 107 cm full HD lokt.. maar waarom ? De TV verkoper baalt natuurlijk wel :bag:
Jij houdt dus ook de hand op de knip :bignews:

RVV

Bericht door RVV » 27 jan 2009, 23:15

Moet van Dennis :bag:

Dexter

Bericht door Dexter » 28 jan 2009, 08:44

@Dennis: Mooi verhaal, vooral dat laatste stuk over ons consumeergedrag! Ben het dan ook volledig met je eens.
Dit schreef ik daarover op 18 Juni vorig jaar:
Dexter schreef: Sparen is de laatste 20 jaar volledig uit het zicht verdwenen in onze supersnelle consumptiemaatschappij waarin iedereen alles gisteren al wil hebben ongeacht waar het van betaald moet worden.
Het gekke is dat ik datgene wat jij nu schrijft over ons Kapitalistische systeem (het Meer! Meer! Meer! principe, oftewel we gebruiken teveel grondstoffen en we willen teveel produceren en consumeren, zonder ook maar even na te denken over de eindigheid van dat alles) al jaren roep, eigenlijk al sinds het faillissement van het Communisme, en daarom door veel mensen voor doemdenker werd versleten.
Zelf zie ik het nog steeds als een logische en vooral realistische manier van denken.....gelukkig gaan meerdere mensen inzien dat we in het Westen (met Amerika voorop) gewoon volledig 'over the top' zijn gegaan de afgelopen jaren en dat we de komende jaren de tering naar de nering zullen moeten zetten om 'het systeem' niet volledig ten onder te laten gaan.
Als het al niet te laat is...... :whistle:

Over de ingeklapte waarde van de Westerse banken:
Hier heb ik nog een uitgebreider plaatje uit een soortgelijk artikel wat ik op 20-01-09 las.
Op dit plaatje kun je ook mooi zien waar de Nederlandse banken staan, voorzover ze nog meetellen..... :bag:
Afbeelding
En de link naar het artikel wat je zeker zou moeten lezen.

Dexter

Bericht door Dexter » 28 jan 2009, 08:52

Rico schreef:Oke Dennis maar wat is dan de oplossing ? Wel kopen of niet kopen ? Zeg het maar..

Kopen, maar met mate en indien nodig.....je geeft het antwoord zelf ook al. :wink:
Dat houdt wel in dat er bedrijven zullen zijn die met minder investeerders/aandeelhouders door zullen moeten en dat hedgefunds hun langste tijd hebben gehad. Koersval alom dus....
En ook de investeerder/aandeelhouder die blijft, zal in de toekomst met lagere rendementen van 'zijn/haar' bedrijf genoegen moeten nemen.
Wel vervelend natuurlijk, want zo kan men niet meer al die dure goodies kopen van de vette winsten en dat consumeer/verspilgedrag hield het systeem nou net zo lekker op gang....
Kortom, er is een nieuw hoofdstuk geopend en we zullen gaan zien waar ons dat gaat brengen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 28 jan 2009, 09:57

http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx ... es+de+Kort" onclick="window.open(this.href);return false;

Max V

Bericht door Max V » 28 jan 2009, 10:06

Goed stuk! Die man smijt met ware woorden

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jan 2009, 11:28

Rico: Kopen of niet kopen? Tja, ik balanceer tussen twee werelden. De werkelijkheid (blijven kopen natuurlijk! maar wel met mate) en de doomscenario's (lees: meervoud, dus daar kunnen we nog een paar kanten mee op, preventief of reactief). Het probleem is namelijk dat als de Dollar echt valt en er vallen daadwerkelijk nog een paar banken om en we praten straks niet over 10-duizenden banen verliezen in NL (en een paar miljoen buiten ons land), maar over 100-duizenden hier en vele miljoenen wereldwijd, dat we naar een nieuw stelsel moeten. Of er moet oorlog uitbreken.... en dat laastste, daar zit niemand op te wachten, maar ik denk dat als we gaan voor optie 1 (kopen met mate), dat we daar uiteindelijk wel in terecht zullen komen. Misschien niet heel snel, maar laten we zeggen na 2010, als het hek echt van de dam is. En dan zitten we opeens echt in de doomscenario's! Maar ja, zo snel als de wereld is veranderd sinds (ik noem maar een datum) 1 oktober 2008, zo snel kan het ook weer de goede kant op gaan. Daar hoop ik echt op. Want ik blijf van nature een positief ingesteld mens.

Kortom ik weet 't niet. Toekomstvoorspellen ben ik nooit goed in geweest (iets met VLN en M3's). :) Ik zie alleen dat het hopeloos fout gaat en niemand zich écht zorgen lijkt te maken. Ja, we maken ons zorgen over geld. Maar geld is maar relatief.... De waarde ervan fluctureert, de waarde van het leven hopelijk niet...

Roman

Bericht door Roman » 28 jan 2009, 15:13

Spain's economy is in recession for the first time since 1993, according to figures from the Spanish central bank.

The Bank of Spain said gross domestic product (GDP) fell 1.1% in the final quarter of 2008, following a 0.2% decline in the third quarter.

The Spanish government has already forecast that the country's GDP will shrink by 1.6% during 2009.

Spain has the worst unemployment rate in the EU, with 13.9% of the workforce out of a job.

The eurozone as a whole entered recession in November.

Spain has relied heavily on construction and consumer spending, but the global financial crisis and rising unemployment have hit the economy hard.
:goodnight:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jan 2009, 15:31

Mensen hebben in ieder geval genoeg tijd voor hun siesta en paella :bag:

Roman

Bericht door Roman » 28 jan 2009, 15:43

Dennis Cavallino schreef:Mensen hebben in ieder geval genoeg tijd voor hun siesta en paella :bag:
Ja dat wel, alhoewel ze de paella niet meer kunnen betalen :shithappens:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jan 2009, 15:47

Waarom niet? Ze hebben nu toch tijd om zelf te gaan vissen? :hmmm:

Roman

Bericht door Roman » 28 jan 2009, 15:53

Dennis Cavallino schreef:Waarom niet? Ze hebben nu toch tijd om zelf te gaan vissen? :hmmm:
Kunnen een bootje en hengels ook niet meer betalen :mrgreen:

Serieus je merkt het hier op sommige plekken wel degelijk dat er iets mis is. De rijen voor het arbeids bureau zijn enorm. Zie ook meer zwervers als ooit hiervoor...

En het word nog veel en veel erger :hmmm:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 jan 2009, 16:25

Ik heb een positief bericht gevonden!!!!! :)
Keerpunt van de recessie is bereikt
Er is licht aan het einde van de krediettunnel. Is het keerpunt bereikt van de V-recessie?

Licht
Het is ongelooflijk. Er is licht aan het einde van de krediettunnel. Wat is het geval. Barclays Bank stuurt op 26 januari een open brief aan aandeelhouders en de pers. Niets bijzonders. Doen veel banken. Wel bijzonder is dat de brief het karakter draagt van een formele verklaring van geen probleem. Dus niet zomaar een ‘mededeling’, nee een ‘verklaring’.

Supergoed
Het gaat Barclays goed. Supergoed. Hoewel de bank nog voor 8 miljard pond moet afschrijven beschikt het over 17 miljard reserve kapitaal. Ruim voldoende dus. Van de garantieregeling van 50 miljard pond van Ministerpresident Gordon Brown zal dan ook geen gebruik worden gemaakt. Nu niet, nooit niet.

Lehman
Tot zover is het nieuws belangwekkend. Maar niet spectaculair. Wél spectaculair is de verklaring van de bank dat de onlangs van Lehman Brothers overgenomen Noord-Amerikaanse activiteiten, recordopbrengsten genereren. U leest het goed: niet zo maar wat, nee recordopbrengsten.

Ergste leed geleden
Daarmee suggereert Barclays dat het ergste leed is geleden en dat de weg omhoog kan worden ingeslagen. Om die reden zal de bank haar kwartaalcijfers een week eerder publiceren dan was aangekondigd.

Precies op tijd
De verklaring van Barclays komt geen moment te vroeg. Naarstig wordt momenteel naar goed nieuws gezocht en dit is goed nieuws. Want het betekent ook dat het financieel systeem niet stuk is. Het is weliswaar (deels) ingestort, behoorlijk gehavend, zwaar gebutst en beschadigd, maar te repareren.

V-recessie
Barclays geeft daarmee hét signaal aller signalen af, namelijk dat weer op de oude voet kan worden doorgegaan. De draad kan weer worden opgepakt. Bonussen kunnen weer worden uitgekeerd. Als de bank gelijk krijgt, dan hebben we het keerpunt bereikt. Dan verkeren we in een V-type recessie: diepgaand problematisch (stijl omlaag), maar van korte duur (stijl omhoog).

Fenix
Als de bank geen gelijk heeft dan vormt het een Engels buitenbeentje, net als Rabo in Nederland. Dan gaat Royal Bank of Scotland roemloos ten onder en wordt genationaliseerd, maar rijst de ster van Barclays als een fenix uit de as van de kredietcrisis.

Banken
Alles staat of valt met de geloofwaardigheid van rapporteren van banken. Die is hoog. Want diegenen die hun reputatie nu nog verder op het spel durven zetten, zijn niet goed bij het hoofd. Wel kunnen ze blind zijn. Van vreugde.

René Tissen
Business Universiteit Nyenrode
De grap is alleen dat meer mensen zeiden dat er niets aan de hand was. En of we Barclay's nu echt moeten geloven? Eerst zien!

Max V

Bericht door Max V » 28 jan 2009, 16:32

Als ze echt de Rabo van de UK zijn, hebben ze het goed voor elkaar, want als een concern het goed doet, is het Rabo wel

wjn

Bericht door wjn » 29 jan 2009, 09:43

Maximus schreef:Als ze echt de Rabo van de UK zijn, hebben ze het goed voor elkaar, want als een concern het goed doet, is het Rabo wel
De Rabo is dan ook niet beursgenoteerd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 29 jan 2009, 10:58

29-01-2009 10:34:00 ABP verliest EUR22 mrd op beleggingen in KW4 '08
29-01-2009 10:34:00 ABP verliest EUR44 mrd op beleggingen in 2008
29-01-2009 10:31:00 ABP beleggingsrendement KW4 '08 -11,5%
29-01-2009 10:31:00 ABP omvang vermogen gedaald naar EUR173 mrd
29-01-2009 10:31:00 ABP: uitbetaling pensioenen niet in gevaar
29-01-2009 10:30:00 ABP dekkingsgraad gedaald tot 90% ultimo '08

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2009, 12:11

1-2-2009: premies gaan omhoog
1-1-2010: premies kunnen de huidige pensionado's nog wel voorzien van hun recht op pensioen
1-2-2010: werkenden zullen geen aanspraak meer kunnen maken op pensioenen in de toekomst
3-1-2010: ABP wordt overgenomen door de staat

:bag:

Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2009, 12:12

Shell recordwinst in 2008.

,,De omstandigheden in de industrie zijn verslechterd’’, aldus topman Jeroen van der Veer in een toelichting. Medelijden met het Brits-Nederlandse concern is echter niet nodig. Hoewel de kwartaalwinst fors daalde, wist Shell toch nog een record te vestigen met een winst van 31,4 miljard dollar (24,1 miljard euro) over heel 2008; een stijging van 16 procent ten opzichte van 2007.

Gaat het wel zo slecht?
Of maken we elkaar gek?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 jan 2009, 12:15

Als je goed leest: 4e kwartaal viel tegen, 2009 wordt een zwaar jaar voor je. Relatief gezien dan. shell zal ik niet zo snel medelijden mee hebben.

Edit: ow je had het al toegevoegd. :)

Plaats reactie