Velgen waren eerst zilver inderdaad. Nu satijn zwart wat veel beter oogt, mede vanwege het feit dat alle andere accenten op de auto ook zwart zijn. Ik had deze GTS online ook al een tijdje in de gaten, maar sloeg hem steeds over vanwege het licht beige met zwarte interieur (volleder optie). Op den duur toch maar eens gaan kijken en was eigenlijk op slag ‘om’. Is supermooi irl, zeker ook met Agaat grijs naar mijn mening. Het is best een luxe config voor een GTS, wat vrij uniek is. Vrijwel alle GTSen die ik gezien heb zijn geheel zwart/Racetex van binnen, al dan niet met contrasterende stiksels in krijt of rood. Natuurlijk ook heel gaaf, maar mijn huidige config trok me toch meer.
Verschil tussen 718 GTS 4.0 en 911 GTS of Carrera T had ik vorig jaar al eens proberen te beschrijven. Had een week een GTS gehad en ca 3 weken letterlijk jouw ex T weet je nog? De 718 geeft meer vertrouwen en is zeker in bochten die niet superstrak zijn, stabieler dan de 911 die dan vanachter toch iets onrustiger wordt. Maar ik denk dat als ik de 911 langer in bezit heb, dit gaat wennen en je je rijstijl in soort situaties gewoon wat moet aanpassen. Bocht uit is de 911 natuurlijk onovertroffen, heerlijk vanuit ‘de apex’ weg knallen, achterkant klein zetje opzij laten maken. Zal spaarpotje voor de achterbanden op moeten bouwen ben ik bang

.
Motorisch, de 718 4.0 6 cilinder is en blijft een topper. Schitterend (inductie-)geluid en loopt supermooi naar die bijna 8k toe. Snelle auto ook gewoon. De 911 GTS is qua power ontwikkeling wel next level uiteraard. Veel meer koppel onderin, maar toch ook een mooie lineaire vermogensopbouw. Laatste 1000 toeren ook mooi ‘eindsalvo’. Motor geluid is wel totaal anders dan de atmo, maar niet persé in negatieve zin. Bij lagere toerentallen met de sportuitlaat ‘aan’ en dakje opengekanteld klinkt ie lekker rauw. In Sport modus bij gaslos mooie en zeker niet overdreven plofjes uit de uitlaat. Ik vind de 911 meer dan snel genoeg in ieder geval en dat is best een understatement. Stuurgevoel van beide auto’s best vergelijkbaar eigenlijk. De 911 GTS is in normal mode wel een stukje steviger afgeveerd dan de 718.
Tot zover mijn prille bevindingen
