Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tim N

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Tim N » 17 apr 2014, 22:06

:whistle:

Tegen alles is, wel emotie, wel tweedehands.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals al aangegeven pin je niet vast op maatvoering maar meer op lengte, binnenbeenlengte etc.

Dit is een goed voorbeeld.
front - center van de 50cm De Rosa is b.v. 600mm daarmee nagenoeg gelijk aan de 54cm specialized roubaix 596mm.
De top tube van de De Rosa is 60cm en van de roubaix 55cm

(eind uit de richting maar specs van deze wilier zijn ook mooi, prijs is goed 1999 en nieuw)
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT wilier zul je wel niet wat vinden bedenk mij net dat je ergens opperde dat wit geen kleur was voor jou
Laatst gewijzigd door Tim N op 17 apr 2014, 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 apr 2014, 22:09

Die Mavic wielen vind ik prachtig, maar heb uiteindelijk voor de FR3 set gekozen omdat ik aardig wat slechte verhalen over Mavic tegen kwam. Verder een prachtige fiets natuurlijk :clap:

DDX

Bericht door DDX » 17 apr 2014, 23:18

Gewoon nog ff lekker op je huidige fiets blijven doorfietsen tot je echt 100% weet wat je wilt.
Ondertussen natuurlijk wel paar proefrtijes maken.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 10:59

Tim, helemaal wit vind ik niet mooi, zo'n combi is wel goed te pruimen. Ach het staat voorlopig toch even in de koelkast. Komende 2,5 week op vakantie, weer vaker hardlopen (vanochtend ook gedaan). Dan zal het wel weer ergens half mei worden voordat ik een fietsenwinkel bezoek. DDX helemaal gelijk hoor, het draait tenslotte om het fietsen zelf, het malen met de benen, knallen snelheid en kracht trainen. De fiets is slechts een tool, als de fiets het doel is mis je het punt van fietsen/sporten. Met die gedachte gang kocht ik ook het huidige fietsje. Eigenlijk fiets ik al weer wat teveel. Teveel? Ja want het gaat dan bij mij ten koste van het hardlopen. Ik wil toch rond de 150 km per maand blijven hardlopen (was voor het fietsen rond de 300 km per maand) ik zit nu op gemiddeld 80 km per maand. Oké enigszins ter herstelling van een hardloopblesurre. Maar die is nagenoeg over. Hardlopen is gewoon een stuk zwaarder en intensiever dan fietsen als je dat wat laat versloffen boet je heel snel aan snelheid en kracht in. Dat verschil compenseer je niet met fietsen. Fietsen is verslavend vanwege de snelheid maar op snelheid hardlopen is toch een categorie zwaarder. 2,5 uur fietsen is minder vermoeiend dan een uur hardlopen. En beide vind ik even leuk dus ik moet nog even een goede balans zien te vinden.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 apr 2014, 12:58

Rico,

Losse DI2 Ultegra van zo'n cube is minimaal 1400. Dan blijft er niet veel geld meer over voor overige onderdelen. Ergens moet de bezuiniging vandaan komen.

Nogmaals advies: Zoek het juiste frame voor je. Race of tour. Bijvoorbeeld Specialized Tarmac of Roubaix. (Cannondale heeft deze onderverdeling ook)
Kies daarbij een standaard groep. Bijvoorbeeld Shimano 105 of denoods sora.
Standaard wielen.
Dan blijft het relatief betaalbaar.
Wordt het dan een hobby waar je echt langere tijd mee aan de slag wil bijven dan ga je over naar bijvoorbeeld een Ultegra groep en de Fulcum wielen. (Of vergelijkbaar andere merken natuurlijk.)
Een goed frame dat je echt past blijf je jaren plezier van hebben en ga je ook nog sneller van fietsen.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 14:11

Niet om Cube te verdedigen, waarom ook, maar een fietsenfabriek betaald natuurlijk geen 1400 euro voor zo'n groep. Bovendien was de nieuwprijs 2800.euro 2014 model 3000 euro. Maar goed hij kwam slechts voorbij.

Overigens koop ik nu liever gewoon een fiets gelijk helemaal naar het zin. Upgraden ed zie ik op voorhand niet zitten. Misschien tzt andere wielen. Maar aan de andere kant die Giant die ik nu heb heeft ook wapsie flapsie wielen. Kan de nadelen nog niet echt ondervinden.

Ik snap de boodschap wel, goed frame met de juiste zithouding is het belangrijkste. Dat neem ik ook als uitgangspunt. Bij voorkeur met ultegra en in ieder geval 105 als afmontage. Geen voorkeur voor Carbon, een goed allu frame kan ook zomaar de keuze worden. Merk is eigenlijk het minst belangrijk voor mij.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 18 apr 2014, 16:30

RVV schreef:Niet om Cube te verdedigen, waarom ook, maar een fietsenfabriek betaald natuurlijk geen 1400 euro voor zo'n groep. Bovendien was de nieuwprijs 2800.euro 2014 model 3000 euro. Maar goed hij kwam slechts voorbij.

Overigens koop ik nu liever gewoon een fiets gelijk helemaal naar het zin. Upgraden ed zie ik op voorhand niet zitten. Misschien tzt andere wielen. Maar aan de andere kant die Giant die ik nu heb heeft ook wapsie flapsie wielen. Kan de nadelen nog niet echt ondervinden.

Ik snap de boodschap wel, goed frame met de juiste zithouding is het belangrijkste. Dat neem ik ook als uitgangspunt. Bij voorkeur met ultegra en in ieder geval 105 als afmontage. Geen voorkeur voor Carbon, een goed allu frame kan ook zomaar de keuze worden. Merk is eigenlijk het minst belangrijk voor mij.
Natuurlijk betaalt Cube dat niet. Maar je moet het in verhouding zien met de marge die op een hele fiets zit.
Je ziet bij andere merken dat er pas een DI2 geleverd wordt vanaf 5k. Juist vanwege de prijs.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 16:52

Begrijp ik, maar het een en ander heeft ook te maken met marge, marktpositionering, prijsbeleid, verkoopstrategie etc.

Even heel zwart wit gezien denk ik, dat er in het kostprijsverhaal van de ene fabrikant tov de andere fabrikant geen schokkende verschillen zitten. Eigenlijk zijn fietsfabrikanten voornamelijk assemblage bedrijven.

De groepen zijn van de drie grote bekende toeleveranciers. 95% van de frames worden gebouwd door Aziatische frameleveranciers, wielen/banden idem dito haalt het gros bij dezelfde toeleveranciers vandaan.

Ja R&D zit verwerkt in de prijs en natuurlijk is het ene frame beter van kwaliteit dan het andere frame. Dat zie je ook goed binnen de range van een bepaald merk. Maar beter is denk ik vooral belangrijk voor hoog intensieve belasting in de (semi) profsport waar elke gram telt.

In het midden segment van de diverse fabrikanten (tussen de 1500 een 3500 euro) zijn de verschillen volgens mij nooit zo groot als men je wil doen geloven. Merk A kost het duurste model in het middensegment 2800 euro, merk B 2500 euro en merk C 2000 euro. Kostprijs van al deze modellen zal op een paar tientjes na hetzelfde zijn. Als merk A 2800 euro meer emotie geeft en dat is je het waard, klaar dan. Maar je koopt natuurlijk geen 800 euro betere fiets. Je leest eigenlijk ook geen slechte verhalen over de diverse merken en modellen in de prijsrange tussen de 1500 en 3500 euro. JA pechgevallen maar dat komt bij elk merk voor.

Maar goed het Di2 verhaal moet ook geen overhand gaan krijgen. In principe ben ik er niet naar op zoek.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 16:57

Afbeelding

Bram

Bericht door Bram » 18 apr 2014, 16:58

:love:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 16:59

En kies maar!

http://www.bike-cycle.nl/bikes/race

Beter gezegd, configureer maae.

Hielke

Bericht door Hielke » 18 apr 2014, 17:02

Goed verhaal Rico. Racefietsmarkt wordt door trend en modegevoeligheid gedomineerd.

Intussen trapt een prof doodleuk het driedubbele aantal watts tov een een recreant weg. Die zoektocht naar de laatste 100 gram in het frame en de mooiste wielen komt daarmee ook in een ander perspectief te staan. Dit geldt natuurlijk voor meer markten.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 17:03

Mathieu schreef:En kies maar!

http://www.bike-cycle.nl/bikes/race

Beter gezegd, configureer maae.

Nou deze dan maar gewoon vanwege de fenomenale looks (shit toch emotie :D )

http://www.bike-cycle.nl/dogma" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:05

:lollerdelol: en gelijk de Dogma.
Goed bezig. Campagnolo Record erop en papa kan een beetje fatsoenlijk gaan fietsen :hungry: :hungry:

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 17:06

Hielke schreef:Goed verhaal Rico. Racefietsmarkt wordt door trend en modegevoeligheid gedomineerd.

Intussen trapt een prof doodleuk het driedubbele aantal watts tov een een recreant weg. Die zoektocht naar de laatste 100 gram in het frame en de mooiste wielen komt daarmee ook in een ander perspectief te staan. Dit geldt natuurlijk voor meer markten.

Dit dus :D

De Dogma 65.1 Think 2 is gemaakt van de nieuwe Toray carbonvezel: Torayca 65HM1K Nanoalloy. Dit materiaal maakt de nieuwste incarnatie van de Dogma niet alleen lichter, maar vooral ook stijver en sterker. De Torayca 60HM1K Nanoalloy vezel is dankzij de toegepaste nano-technologie veel beter bestand tegen breken. Pinarello claimt een 59% hogere sterkte dan de normaal gebruikte carbon vezels. Hierdoor is minder materiaal nodig om een frame te maken dat daardoor ook lichter kan zijn zonder aan sterkte en stijfheid in te boeten

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:07

Fietsmarkt en automarkt heeft wel wat parallellen, Hielke.

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 17:09

Mathieu schreef::lollerdelol: en gelijk de Dogma.
Goed bezig. Campagnolo Record erop en papa kan een beetje fatsoenlijk gaan fietsen :hungry: :hungry:
Ik weet wel wat ik mooi vind :wink: Maar ik vind een Ferrari 458 ook mooi :D

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 17:11

Maar goed al met al ben ik toch een nepfietser waar een dure fiets niet aan is besteed, ik scheer mijn benen namelijk niet om de laatste tienden van een seconden per uur sneller te rijden :D

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:12

Mijn droomfiets :slapen:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mathieu op 18 apr 2014, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 18 apr 2014, 17:14

Mathieu schreef::lollerdelol: en gelijk de Dogma.
:mrgreen:

Waarom heb je die website hier neergeknald :tooth: Dat gaat geheid ooit een mis :roflol:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:16

RVV schreef:Maar goed al met al ben ik toch een nepfietser waar een dure fiets niet aan is besteed, ik scheer mijn benen namelijk niet om de laatste tienden van een seconden per uur sneller te rijden :D
Benen scheren, ach.
Als je je kl*ten maar invet. Dat is belangrijker :tong:

Bram

Bericht door Bram » 18 apr 2014, 17:19

Gewoon een goede broek met Nalini of 'wat voor goed merk zeem' erin, klaar, nergens last van.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:20

:thumbup:

RVV

Bericht door RVV » 18 apr 2014, 17:23

Simpel agu broekje hiero, ook nergens last van :D

Mathieu

Bericht door Mathieu » 18 apr 2014, 17:24

Voor Bram.