BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot

Re: BMW E36 328i sedan [193pk is niet genoeg op droog!]

Bericht door Knot » 25 sep 2010, 11:11

Ik dacht ook dat ik een makkelijke vent/garage had maar dit vond ie toch niet ok... hij is op 1 punt door naar buiten maar dan moet je goed zoeken en had ie niet gezien.

Afbeelding

Straks nog ff zo'n rubber stofhoesje scoren (x2) voor de remklauwen voor, die oude waren gekookt en ingescheurd en dan de boel vervangen.

Knot

Re: BMW E36 328i sedan [193pk is niet genoeg op droog!]

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 18:11

Bert ///M3 schreef:
Knot schreef:Vanochtend toch maar even een ronde online gezet maar zoals ik al zei, ik ben er niet over te spreken zelf. Strak rijden met AST gaat echt perfect, dan is het onderstel super maar ga je driften (en ik pak toch wat driftdagen per jaar) dan is het gewoon niet ideaal. Je kunt smokkelen door de dempers helemaal terug te draaien en meukachterbanden te monteren maar zoals in het filmpje hier staat er toch redelijk wat demping en rij ik op RE050A rondom. Eenmaal in een drift ligt de auto strak maar zodra jij of de auto maar iets twijfelt of een drift doorgezet moet worden dan hapt het onderstel alsof je terugschiet in de tramrails! Op zich ideaal, dat is het uberteken van grip terugpakken maar bij driften wil ik liever een speelse auto die minder nerveus is maar zich juist laat dansen.. en dan moet je in mijn ogen dus geen AST hebben. Geen idee of het aan de veren ligt, al vin ik 90/70 nou niet superzwaar maar een stap minder dan zou de koets wat meer bewegen... andere optie is gewoon de manier van dempen, dat doet AST volgens mij anders dan anderen.

Droge ring voluit knallen dan geniet ik van het AST onderstel maar bij driften op nat vervloek ik het weer als je verder wilt gaan dan een enkele bocht uitbreken en opvangen. Het blijft kiezen of delen... maar deze setup beperkt mij om echt vrijuit de driftkunsten te laten zien.

Andre, je moet de 28e anders maar eens een rondje driften als je wilt, dan ben ik beniewd wat jij ervan vind... hoopte eigenlijk stiekem dat je het de vorige keer toch geprobeerd had.

Wel gaaf om te zien.

Ik denk dat het niet zozeer de manier van dempen is maar gewoon de verencombi. Demping van AST is niet zo heel bijzonder, gewoon een monotube demper ala Bilstein, Intrax etc. Jij hebt achter behoorlijk harde veren, dat levert je een auto op die flink scherp instuurt waarschijnlijk. Die setup zou op nat van zichzelf redelijk moeten schuiven zonder gas er op gok ik. Als je achter wat zachter zet dan heb je dat wat minder maar moet je ws. wel wat meer gas geven om hem los te krijgen. Zoals ik het zie zou je dan wat meer controle moeten hebben, maar ik ben wbt driften nogal een nitwit. Als ik mijn eigen daily achter meer rolweerstand geef dan krijgt hij ook de neiging sneller dwars te gaan maar ik krijg altijd het idee dat ik dan een mega zwieper ga maken als het diff locked. Op droog is die setting wel lekker maar niet op nat vind ik, eigenlijk hetzelfde zoals jij het omschrijft.
Plek hem even hier hoor Bert.. maar sowieso bedankt voor de info/input!

Driften met standaard onderstel en 25% sper op nat ging prima maar veel overhellen, toen ben ik aan AST begonnen met 120/70 veren setup. Dat was voor veel te stug en ik kon bijna niet meer driften. Als ie lag dat schoof ie schitterend maar in en uit de drift was een drama. Toen terug gegaan naar 90/70 en die lichtere veren aan de voorkant maakten de auto al stukken makkelijker, kon er veel meer mee.

Nou heb ik het met Bas toen overlegd, die 90kg voor vond ie nog wel oke maar hij vond bijvoorbeeld 50kg achter een idioot zachte waarde. Dan ga ik ervan uit dat hij in racelijnen/termen denkt maar ik moet even opzoeken wat de standaard veren/onderstel waren, dacht dat het overeenkwam met 40kg zoiets. Zou ik m van 70 naar 60 kunnen zetten maar weet niet of dat nou zoveel verschil brengt eigenlijk.

Demping kan je weinig mee doen, als ik m op 6x zet achter (van de 12) dan is de auto nog moeilijker in en uit de drift te krijgen omdat er meer grip is. Eenmaal in de drift ligt ie stabieler dan wanneer je 2x demping zet. Probleem is dat ik niet verder terug kan dan het nulpunt (1x geklikt zegmaar) dus dan zou je idd aan veren gaan denken. Wat je zegt klopt, de auto stuurt zowel op droog als nat voor mn gevoel haarschep in en reageert altijd!

Zou de switch van 90/70 naar 90/60 dan uitkomst bieden? Beetje inleveren voor lijnen rijden en meer mogelijkheden met driften.

Wat hebben de andere E36 drifters voor veren setup? Ik blijf er nogsteeds bij dat dit gaaf is om te knallen op droog maar dat ik voor mijn allround combi waar driften boven lijnen rijden staat toch de Bilstein B14 kit had moeten halen.... alleen die heeft achter de lage veren dus is moeilijk vergelijk in zwaarte om hetzelfde met de AST set te gaan maken.

Joy

Re: BMW E36 328i sedan [Zoeken naar de AST drift setup]

Bericht door Joy » 14 nov 2010, 18:36

De standaard straatsetup van AST is 80/40. Precies de 2:1 verhouding. De veren zijn dan ook van een langer formaat waardoor er meer slag ontstaat. Ik ga het zelf ook proberen omdat ik de achterkant momenteel te hard vind voor op straat. Dat ie gretig instuurt klopt wel. (momenteel 90/60).

GarreTT

Bericht door GarreTT » 14 nov 2010, 18:40

Je AST heeft dempers met veren er om heen? Zo niet dan kan ik wel eens proberen uit te vinden welke veren er onder de M3 zitten. Die heeft een Intrax onderstel en dat vond k erg mooi driften afgelopen keer. Maar die heeft de veren wel op de standaard plek zitten achter.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 nov 2010, 18:54

B14 setup is of was altijd 70 N/mm voor en ongeveer 75 N/mm achter. De basis AST kit is 70 N/mm voor en 80 N/mm achter als je gewoon de straatset besteld. Maar dat is wel met een inboard veer. Reken je dat terug naar wheelrate dan geeft dat achter +/- 34 N/mm. Met die 70 N/mm achterveer op coil over zit je zelfs op 77 N/mm achter dus dat is een mega verschil tov bijvoorbeeld een B14 of standaard AST kit.

Dat geeft voor een wheelrate van 80 N/mm en achter 77 N/mm, grofweg is dat een 51% FRC, mega neutraal. Ik weet even de stabi rates niet van een gewone E36 maar ik ga er van uit dat die nog een paar procent extra geven, voor is immers flink dikker.

Ik zou zelf denk ik idd een 60 of een 50 achterveer nemen, dat geeft resp. 54% en 59% voor. Ik zou zelf naar de 50 veer neigen denk ik. Beetje afhankelijk van hoe je het zelf voelt en wat je gewichtsverdeling is. Dan is je auto bij gewoon dagelijks rijden ook een stukje stabieler denk ik, je schreef ook ergens dat over de snelweg geen lol was in de regen, dat zou dan ook beter moeten gaan denk ik.

Zelf heb ik 67% FRC op mijn gewone auto en 68% op de racer, waarbij de racer alsnog meer overstuurd is door zijn 58/42 gewichtsverdeling. De rode auto zit dichter bij 50/50 en is daardoor neutraler maar die heeft weer een dikke achterstabi te eigenlijk te veel tractie kost op nat.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 14 nov 2010, 19:50

Knot,

Steve Gill had met de witte CSL ook een AST onderstel. Driften was een peuleschil.
Wel moest hij aan de knopjes draaien achter. Dus een andere setting dan voor de Nordschleife.

Ik zou hem eens wat info kunnen vragen als je wilt?

Ps. Ik hoorde dat ik de 28e ook weer gewenst ben dus kom ook even langs :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 20:25

Joy schreef:De standaard straatsetup van AST is 80/40. Precies de 2:1 verhouding. . Dat ie gretig instuurt klopt wel. (momenteel 90/60).
Insturen is idd perfect maar het in en uit de drift zetten/halen en tijdens pendelen is het nulpunt mega, alsof je echt in de rails terugschiet, soms vind ik dat gevaarlijk als je op t punt staat je creatie af te schrijven zegmaar. Terug van 120/70 naar 90/70 was al een verbetering maar denk dat ik dan ook 90/50 ga proberen zoals Bert aangeeft. Hoogte van de auto gelijk houden, 50 veren zijn wat slapper dus de auto zal meer inzakken, even omhoog stellen en opnieuw uitlijnen.

Ook het zwabberen wil ik eruit hebben, auto wil altijd links of rechtsaf, dat komt denkik deels door de achterveren als ik het zo hoor maar ik zou meteen een graad meer toespoor kunnen geven voor, of zal ik eerst kijken met dezelfde uitlijning of de auto beter rechtdoor wil?

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 20:30

Mathieu schreef:Steve Gill had met de witte CSL ook een AST onderstel. Driften was een peuleschil.
Wel moest hij aan de knopjes draaien achter. Dus een andere setting dan voor de Nordschleife.
Driften is bij mij ook wel te doen maar er zijn 2 problenen.

- als je gaat pendelen en naar de maximum stuuruitslag gaat lijkt het alsof de auto opgetild wordt en dan raak je de controle kwijt.
- als je niet vloeiend uit de drift komt hapt de auto zo hard in het rechts spoor dat je afgestraft wordt als je de stuuruitslag niet precies optijd in orde hebt.

Demping achter heb ik mee geexpirimenteerd, echter leert een zachte setting dat het dan nog het meest te doen is. Denk ook dat Steve de dempers teruggedraaid heeft toen hij op nat ging driften.

Als ie nog niet aangepast is moet je de 28e anders eens een paar rondjes doen in het beestje.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 20:32

GarreTT schreef:Je AST heeft dempers met veren er om heen? Zo niet dan kan ik wel eens proberen uit te vinden welke veren er onder de M3 zitten. Die heeft een Intrax onderstel en dat vond k erg mooi driften afgelopen keer. Maar die heeft de veren wel op de standaard plek zitten achter.
Dan moet je dat omrekenen zoals Bert het aangeeft, maar ben wel benieuwd wat er op die auto zit.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 20:37

Bert ///M3 schreef: Ik zou zelf denk ik idd een 60 of een 50 achterveer nemen, dat geeft resp. 54% en 59% voor. Ik zou zelf naar de 50 veer neigen denk ik. Beetje afhankelijk van hoe je het zelf voelt en wat je gewichtsverdeling is. Dan is je auto bij gewoon dagelijks rijden ook een stukje stabieler denk ik, je schreef ook ergens dat over de snelweg geen lol was in de regen, dat zou dan ook beter moeten gaan denk ik.
Als je zegt dat de standaard setup tegen de 40 N/mm is en ik nu tegen de 80 rijdt dan denk ik ook dat ik terug moet gaan naar de 50 N/mm veer, toch wat stugger maar ik denk wel een stuk wendbaarder voor wat ik er mee wil doen, driften en soms ook strak rondrijden.

De 328i is vrij 50/50 dacht ik, heb m wel eens uitgewogen op Papenburg, dacht 51/49 volgens mij. De stabi waarden zijn van de M sport setup, waarden staan in een document op een andere PC maar dacht 19mm achter.

Denk dat Bas wel schrikt als ik m vertel dat ik 50 achter wil, vond hij vorige keer geen doen maar hij denkt natuurlijk niet in drift setup...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 nov 2010, 20:47

Het ligt er een beetje aan wat je voelt. Als je het stuur voelt bewegen terwijl je rechtdoor rijd dan is het waarschijnlijk gewoon bumpsteer. Jij rijd met E30 draagarmen en massieve bussen is het niet? Bij mij met nylon bussen en M3 draagarmen voel je zelfs op het rechte stuk van Assen het stuur heen en weer gaan, dat is niet de auto die draaien wil maar dat is een gevolg van bumpsteer. Normaal gebruikt BMW de open rubberen bussen en draagarmen met rubberen kogels om dit te verbergen. Bij een M3 3.0 met massieve bussen hebben ze er daarom een langzamer stuurhuis op gezet.

Wil je auto echt fysiek draaien dan is het waarschijnlijk je uitlijning, maar als die goed staat dan zouden links en rechts elkaar op moeten heffen. Iets meer toespoor kan je wel proberen inderdaad, of een keer overnieuw laten doen als de uitlijner niet al te precies was.

Wbt dempers, normaal zou ik ze achter harder zetten of voor zachter als je driften gaat. Verstelling op dempers gebruik je normaal alleen om de overgangen te finetunen, dus insturen en bocht uit. Midcorner balans stel je altijd met veren. Maar zo had ik dus op een gegeven moment dat ik een beetje onderstuur had met insturen, overstuur midcorner. Dat was een kwestie van voor zachter zetten en toen was het weg, dan houd hij die iets oversturende set de hele bocht. Wat jij tot nog toe gedaan hebt is proberen de achterkant zachter te krijgen door de dempers terug te schroeven maar dat is niet echt de oplossing en potentieel gevaarlijk zelfs, grote bewegingen worden namelijk niet echt meer gedempt en je kan dan opeens controle verliezen. Nu kan jij wel een aardig potje driften maar bijvoorbeeld Patrick met de E46 320i had hetzelfde verhaal eigenlijk en dat eindigde wel met een klapper. Of anders gezegd als iemand anders jou 328i had gehad en geen driftervaring had dan was ie misschien al afgeschreven.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 21:02

E30 draagarmen en harde bussen (gat in het midden) klopt. Alleen is het 1x wel naar mn zin geweest. Met 120/70 setup was het zwabberen en daarna de wissel naar 90/70 was het perfect. Daarna moesten de voordempers voor revisie en daarna uitgelijnd en was het weer zwabberen. Heb alleen die rapporten niet van toen het wel in orde was, dan zou ik nog uit de computer kunnen trekken wellicht.

Bumpsteer zou wel kunnen hoor, toen ik nog geen AST had en wisselde naar E30 draagarmen en harde rubbers icm het standaard M onderstel zag de uitlijning er zo uit en voelde ik ook dat zwabberen:

Afbeelding

Mijn idee was nu alleen, hoe kan het dat het wel goed voelde toen de 90/70 erop ging en de auto toen uitgelijnd is, die info moet ik even te pakken krijgen. Het is nu niet echt dat het stuur slaat maar meer dat de auto trekt naar links of rechts. Ik weet dat het onderstel onwijs op oneffenheden en spoorvorming reageert maar het kon dus wel netjes.. tot het uit elkaar moest voor die revisie.

Dat zachter zetten is voor je gevoel idd niet OK en alleen om comfy op straat heen en weer te rijden maar tijdens driften kwam de auto vriendelijker terug in het rechte spoor na een drift.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 nov 2010, 21:14

Klopt. het punt is alleen dat als je zo'n demper met een enkele versteller open draait, je de hele range versteld. Dus je low speed demping gaat omlaag, dat is als het ware wat je voelt bij transities zoals insturen maar je high speed demping gaat meestal ook een stuk omlaag en daardoor kan de body veel meer opspringen etc, waardoor je controle verliezen kan over hobbels etc.

Daarom is het IMHO zo belangrijk dat je de combinatie veren en demping goed hebt, je kan niet de ene en de andere met elkaar uit gaan wisselen :) Ik denk zelfs dat je wel kans hebt dat je met een 50 N/mm achterveer bijvoorbeeld op 4 kliks voor en 4 of 5 achter een beter weggedrag hebt.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 21:20

Zal deze week eens bellen/kijken wat mogelijk is bij Bas.. ben ook wel benieuwd. De auto doet het idd beter met 4x/4x ipv 2x/2x maar zet m vaak terug omdat de auto makkelijker in en uit de drift te krijgen is. Ook op straat blijft de auto met 2x/2x instelling soms doorstuiteren na drempels dus meer demping zou sowieso beter zijn.

Knot

Bericht door Knot » 20 nov 2010, 19:01

Dinsdagmiddag gaat ie logeren, achter komen er 50 N/mm veren op en nog even naar het stotteren kijken wat dat nou toch is, blijft vervelend als ie soms bokkend stationair loopt. Vermoed nogsteeds valse lucht of lambda of temperatuursensor.

Als dat bokken onder controle is dan ga ik misschien toch eens kijken naar een M50 mod, even uitzoeken weer waar de meest complete kit besteld kan worden, spruitstuk met alle slangen en pakkingen etc.

Joy

Bericht door Joy » 20 nov 2010, 20:03

Ah dan worden er deze week 2 auto's tegelijk voorzien van 50 N/mm veren :D Ben benieuwd wat het gaat brengen.

vwk

Bericht door vwk » 20 nov 2010, 22:00

Bij de Banden & Wielen Centrale worden alle uitlijnrapporten historiek opgeslagen.
Had de laatste keer de 328 ook weer uit laten lijnen zoals 2x daarvoor, was super!

Het teruggaan naar een historieke setting is, mits je de datum weet, geen probleem.

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 20 nov 2010, 22:55

vwk schreef:Bij de Banden & Wielen Centrale worden alle uitlijnrapporten historiek opgeslagen.
Had de laatste keer de 328 ook weer uit laten lijnen zoals 2x daarvoor, was super!

Het teruggaan naar een historieke setting is, mits je de datum weet, geen probleem.

En Nerveus dat dat ding rijd! Zelfs met andere banden. :bag:

vwk

Bericht door vwk » 20 nov 2010, 23:13

Ehm, als je goed leest heb ik het over mijn 328. En als je niet tevreden bent met jouw uitlijning (ondanks dat die klopt), laat je het toch opnieuw doen bij waar je het normaal laat doen..

GTRene

Bericht door GTRene » 21 nov 2010, 02:29

of je hebt ergens speling in...
of je hebt de auto niet goed uitgewogen qua veer afstelling...
of wellicht de banden veel te hard? (maar dat zal wel niet)
of je instelling staat verkeerd (zij hebben het verkeerd ingesteld) :mrgreen:

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 21 nov 2010, 12:37

vwk schreef:Ehm, als je goed leest heb ik het over mijn 328. En als je niet tevreden bent met jouw uitlijning (ondanks dat die klopt), laat je het toch opnieuw doen bij waar je het normaal laat doen..
wel erg jammer dat ik dan wéér 60 euro kwijt ben...

Knot

Bericht door Knot » 24 nov 2010, 18:51

Heb het erbij gezet, uitlijning toen de 90N/mm veren voor eronder gingen was goed, of anders iets meer toespoor maar volgens bas was uitlijnen niet eens nodig nu dus wellicht doe ik dat later nog.

Vrijdagmiddag/avond weer ophalen en dan in deze regen/sneeuwzooi mooi testen of het beter drift met slappere veren.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 28 nov 2010, 15:01

Knot schreef:Heb het erbij gezet, uitlijning toen de 90N/mm veren voor eronder gingen was goed, of anders iets meer toespoor maar volgens bas was uitlijnen niet eens nodig nu dus wellicht doe ik dat later nog.

Vrijdagmiddag/avond weer ophalen en dan in deze regen/sneeuwzooi mooi testen of het beter drift met slappere veren.

Und ? Gisteren hadden we er hier ideaal weer voor, in Woerden een leuk laagje wit poeder, dus in W'veen dan hopelijk ook. Ben wel benieuwd naar je ervaringen, vandaar...

vwk

Re: BMW E36 328i sedan [Logeert bij Bas voor 50N/mm veren]

Bericht door vwk » 28 nov 2010, 23:05

Ik ben toch ook wel benieuwd, ook nog even met Bas erover gehad en ik heb 90KG tonveren achterop, voor ben ik even kwijt kan ik morgen even kijken.
Na wat uitleg over verschil coilover/tonveer toch duidelijk dat 90KG best zwaar is.

Om hem in een drift te houden was best lastig, omdat er altijd veel grip was door de dempers/veren en fatsoenlijke achterbanden (Michelin PS2 of Conti SportContact 3), maar onder de goeie hoek was het toch best te doen.

Op nieuwe achterbanden:
Bijlagen
drift.jpg
drift.jpg (265.09 KiB) 1383 keer bekeken

Knot

Re: BMW E36 328i sedan [Logeert bij Bas voor 50N/mm veren]

Bericht door Knot » 29 nov 2010, 09:30

Bert heeft dat een stukje terug in dit topic perfect uitgelegd he, verschil in beide soorten veren.

Vrijdagmiddag de auto bij Bas opgehaald en merk duideiljk dat er nu op straat ook iets veerweg in zit, waar het normaal stuiteren was voel je nu dat de auto wat meeveert. Had eigenlijk geen tijd om te testen omdat we meteen door moesten naar Papenburg zaterdagmiddag. Daar hoopte ik op de ultieme test maar we konden niet driften op nat door de vorst.

Kleine deel waar een stukje gesproeid was kon ik 3x pendelen en moet wel zeggen dat ik dat uberrelaxed uit kon voeren, leek wel of ik dubbel zoveel controle had! Ook kon ik nu demping opzetten naar 4 tot 6 klikjes dus we gaan het zeker nog even verder uittesten deze week. Denk dat dit voor mij wel de ideale setup is op de straatracer, 90/50 veren met wat demping (ipv zonder demping). Alleen trackdays op droog zal ik m nagenoeg dicht moeten zetten en zag de auto wat overhellen maar je moet wat om de middenweg te vinden.

Stuurbekrachtiging heeft bas ook gespoeld, olie was wat metallic, dat geeft aan dat er slijtage is, deeltjes in de olie. Er zit nieuwe olie in met een toevoeging en was duidelijk merkbaar dat de auto soepeler stuurde.

Ben er voorlopig weer blij mee, lijkt nu helemaal naar mijn zin! Begin volgend jaar maar eens naar de M50 mod gaan kijken.

Plaats reactie