BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
- Joy
De volgende toerrit zullen we wel van tevoren aangeven. Als er liefhebbers zijn kunnen die gewoon mee.
Vandaag raamlijsten van de achterruitjes vervangen. Viel wel mee. Zijruit losschroeven, raamrubber los en de lijmlaag doorsnijden van de lijst. Verder de stootlijsten zwart gespoten. Deze waren behoorlijk vaal. De zijskirts zijn vorige week weer grijs gemaakt. Dus het lijkt er weer een beetje op.
Vandaag raamlijsten van de achterruitjes vervangen. Viel wel mee. Zijruit losschroeven, raamrubber los en de lijmlaag doorsnijden van de lijst. Verder de stootlijsten zwart gespoten. Deze waren behoorlijk vaal. De zijskirts zijn vorige week weer grijs gemaakt. Dus het lijkt er weer een beetje op.
- Joy
Re: BMW 318is (toerrit Luxemburg)
Een nat dagje Nürburgring achter de rug. Conclusie, te hard onderstel. Ik heb op de openbare weg al veel overstuur gehad de laatste tijd wat best leuk is op z'n tijd. Geen onderstuur en ook op droog goed met gas te sturen. Op de Ring was het echter geknepen billen werk. Geen spoor van onderstuur, alleen maar op het randje van een drift. Op punten waar de baan naar beneden gaat moest ik constant korte tikjes tegenstuur geven bij lachwekkend lage snelheden
. Heerlijk als je naar beneden gaat en je een sperdiff hebt wat ook locked bij gas los...
Ik moet toch eens gaan experimenteren met de stabi achter. Als drift-setup op nat is ie nu een 10, dat wel.

Ik moet toch eens gaan experimenteren met de stabi achter. Als drift-setup op nat is ie nu een 10, dat wel.

- Stéphane
Re: BMW 318is (Nurburgring)
Klinkt als een spannend dagje, Joy

- Tommy
Vanuit m'n binnenspiegel zag momentje Hocheichen er wel uit als gevalletje bruin in de onderbroek 

- Peter Tunissen
Hey, waren jullie er ook dit weekend?
Was echt gaaf die natte baan, maar kan me voorstellen dat het met te hard onderstel en rwd minder leuk was.
Niet toevallig een blauwe Alfa 156 met Nederlands kenteken gespot?
Was echt gaaf die natte baan, maar kan me voorstellen dat het met te hard onderstel en rwd minder leuk was.

Niet toevallig een blauwe Alfa 156 met Nederlands kenteken gespot?

- Niels
- Auto: Prius+
Je hebt toch H&R eronder Joy? Misschien toch Eibach nemen 

- MartijnGizmo
Hele baan gaat ie dwars, en dan post ie een brave foto....
j/k
ben blij dat je er eindelijk weer plezier aan beleefd! 8)
j/k

- Macboy
De auto gáát niet dwars, maar kán dwars, das wel een verschil 

-
Joy heeft er een B8 setje onder. Moet op zich goed zijn. Als ik me niet vergis heeft hij een h&r stabisetje? Lijkt me eerder dat daar naar gekeken moet worden (zoals hij zelf overigens ook al aangeeft). Onderstel lijkt me verder goed.
Wil nog best wel aanmerken dat ik absoluut niet te spreken was over de regencapaciteiten van de speedster een tijd terug. Half forum doodgevraagd, bleken m'n achterbanden versleten.
En als ik me niet vergis Joy...
Wil nog best wel aanmerken dat ik absoluut niet te spreken was over de regencapaciteiten van de speedster een tijd terug. Half forum doodgevraagd, bleken m'n achterbanden versleten.

En als ik me niet vergis Joy...
- MartijnGizmo
Ja, want een forum gebruiken is veel makkelijker dan naar je garage lopen en de auto checken... 

- Michel P
Martijn Koevoets schreef:Ja, want een forum gebruiken is veel makkelijker dan naar je garage lopen en de auto checken...

-
Zo'n B8 set is leuk/makkelijk in de regen. Op een droge baan is het veel te zacht met eender welk merk aan verlagingsveren.
-
Stelletje...

- Joy
Auto is weer geupdate:
Hawk HT10 op de vooras (wat een gepiep !
maar ook fantastische bite)
Ferodo DS2500 op de achteras
H&R stabi achter eraf gehaald, en vervangen voor een gewone
AST Sportline II schroefset gemonteerd, Bilstein B8 en AC Schnitzer veren eraf
Sparco Pro 2000 met 3 inch 6 punts gordels gemonteerd. Dat heb ik gemist. Zit zoveel beter dan een normale stoel. Zit ook beter dan een Sparco Corsa, iets minder samengeperst, en van die lendenkussens.
Accu met bracket vastgezet
Brandblusser op een plaat gemonteerd op de plek waar de passagiersstoel stond
Verse olie/ remvloeistof
Uitlaat vast gezet, 1 bout van de einddemper zat los in het schroefdraad
De grootste verandering is het AST onderstel. Ik moest eerst even een proefrondje op een bedrijfsterrein bij Oss doen om Bas Roos te laten weten of het wat was. Hij had eerst 100 kg veren op de achterkant gezet maar dat was nog wat te springerig, dus een slagje zachter gepakt. De auto heeft door de verstelbare dempertoren ook een slagje meer camber dan origineel. Rijhoogte is fors lager, achterband zit in de wielkast maar de auto ligt volledig waterpas dus geen hoogte op looks gekozen. Dus ik op pad en kwam pas na een half uur terug, tank leeg gereden met een ontzettende smile op m'n gezicht. Onder en overstuur allebei op te wekken maar dan met zo een gevoel van controle, super.
Een praktijkvoorbeeldje: Ik rij de Philip Morris bocht te Bergen op Zoom in met de snelheid die ik normaal mogelijk acht... ok veel te traag, gas bij gegeven en ik zag de snelheidsmeter dingen aangeven die ik voorheen daar niet voor mogelijk hield. Het gemak waarmee je inloopt op andere auto's (Ibiza Cupra die z'n best deed een eindje verder in de bocht) daar schoot ik gewoon van in de lach
Zo was het eerst bij mij ook dacht ik nog. Denk je best een leuk onderstel te hebben en dan maak je ineens dit mee. Voorlopig deze setting leren kennen, dan kan ik later nog finetunen mocht ik daar behoefte aan hebben.
Echt een geslaagde dag.
Hawk HT10 op de vooras (wat een gepiep !

Ferodo DS2500 op de achteras
H&R stabi achter eraf gehaald, en vervangen voor een gewone
AST Sportline II schroefset gemonteerd, Bilstein B8 en AC Schnitzer veren eraf
Sparco Pro 2000 met 3 inch 6 punts gordels gemonteerd. Dat heb ik gemist. Zit zoveel beter dan een normale stoel. Zit ook beter dan een Sparco Corsa, iets minder samengeperst, en van die lendenkussens.

Accu met bracket vastgezet
Brandblusser op een plaat gemonteerd op de plek waar de passagiersstoel stond
Verse olie/ remvloeistof
Uitlaat vast gezet, 1 bout van de einddemper zat los in het schroefdraad
De grootste verandering is het AST onderstel. Ik moest eerst even een proefrondje op een bedrijfsterrein bij Oss doen om Bas Roos te laten weten of het wat was. Hij had eerst 100 kg veren op de achterkant gezet maar dat was nog wat te springerig, dus een slagje zachter gepakt. De auto heeft door de verstelbare dempertoren ook een slagje meer camber dan origineel. Rijhoogte is fors lager, achterband zit in de wielkast maar de auto ligt volledig waterpas dus geen hoogte op looks gekozen. Dus ik op pad en kwam pas na een half uur terug, tank leeg gereden met een ontzettende smile op m'n gezicht. Onder en overstuur allebei op te wekken maar dan met zo een gevoel van controle, super.
Een praktijkvoorbeeldje: Ik rij de Philip Morris bocht te Bergen op Zoom in met de snelheid die ik normaal mogelijk acht... ok veel te traag, gas bij gegeven en ik zag de snelheidsmeter dingen aangeven die ik voorheen daar niet voor mogelijk hield. Het gemak waarmee je inloopt op andere auto's (Ibiza Cupra die z'n best deed een eindje verder in de bocht) daar schoot ik gewoon van in de lach

Echt een geslaagde dag.

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)
Flinke lijst met upgrades Joy. Bizar dat in het onderstel nog zoveel verschil zit ten opzichte van de B8 set. Het is dat ik 1400e op dit moment iets teveel vind maar het is zeker de investering waard als ik het zo lees.
-
Steven, dat geld is het echt waard. Destijds toen Bas net de IS van Aernoudt had overgenomen was ik ermee over het industrieterein gegaan. Dan kom je toch echt een verbouwereerd terug. Dacht dat ik blij mocht zijn met een schroefset van mk motorsport. Viel me die dag wel vies tegen. Zou de stabi's lekker even laten zitten (las volgens mij ergens dat je die wilde). Spaar dat geld maar lekker op voor een onderstel.
Zag Joy vandaag in m'n achterspiegel het onderstel uitproberen op wat leuke bochten. Denk dat hij vergeten was dat hij op de openbare weg reed en het liefste over m'n speedy heen zou walsen.
Zag Joy vandaag in m'n achterspiegel het onderstel uitproberen op wat leuke bochten. Denk dat hij vergeten was dat hij op de openbare weg reed en het liefste over m'n speedy heen zou walsen.

-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Ja misschien heb je gelijk Allen. Op Zolder heb ik met Tristan meegereden in de 325i met KW var 2, deze is al beduidend beter dan de B8 set. Zonder stabi's blijft de koets gewoon heerlijk strak liggen. Nu is het verschil van een KW set (850e) of een AST set aanzienlijk, maar aangezien het serieuzere circuit werk ben ik misschien eerder geneigd om voor de AST set te gaan. Aangezien ik volgend jaar ook wel met semi's wil gaan rijden, verschil van straatbanden (mijn e36) en semi's (Tristan e36) stond ik écht versteld van!
- Joy
Het is echt een groot verschil Steven. Gewoon in alles. Wieldruk is veel beter, veren zijn op maat en de dempers maken maximaal gebruik van de banden, ik hoor ze nu gewoon allemaal piepen. Vooras zit nog steeds die H&R stabi en dat werkt gewoon goed.
En Allen, geef nou maar toe dat je niet harder kon
En Allen, geef nou maar toe dat je niet harder kon

-
- frank de jonge
- Tommy
nitron sucks... AST roelt 

-
De dempers (BilsteinB8) zijn beter dan de dempers die in een KW variant 2 zittenSteven Nauta schreef:Ja misschien heb je gelijk Allen. Op Zolder heb ik met Tristan meegereden in de 325i met KW var 2, deze is al beduidend beter dan de B8 set. Zonder stabi's blijft de koets gewoon heerlijk strak liggen. Nu is het verschil van een KW set (850e) of een AST set aanzienlijk, maar aangezien het serieuzere circuit werk ben ik misschien eerder geneigd om voor de AST set te gaan. Aangezien ik volgend jaar ook wel met semi's wil gaan rijden, verschil van straatbanden (mijn e36) en semi's (Tristan e36) stond ik écht versteld van!

Goede schroefset doet inderdaad heel veel met je auto; lekker gevoel geeft dat, de communicatie met de weg en de controle die je over de auto krijgt !
Veel plezier met de aanpassingen ! Gaat goedkomen zo te lezen