BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 04 mei 2008, 12:48

nog even een DF gesponsorde camera erbij en we maken onze eigen initial D-rivingfun film :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 04 mei 2008, 13:25

Je hebt een videocamera lummel! Waar zijn die filmpjes dan?????????????????????????? 8)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 04 mei 2008, 13:32

Tommy schreef:nog even een DF gesponsorde camera erbij en we maken onze eigen initial D-rivingfun film :)
Mag ik dan ook mee?

Michel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 mei 2008, 15:41

De volgende toerrit zullen we wel van tevoren aangeven. Als er liefhebbers zijn kunnen die gewoon mee.

Vandaag raamlijsten van de achterruitjes vervangen. Viel wel mee. Zijruit losschroeven, raamrubber los en de lijmlaag doorsnijden van de lijst. Verder de stootlijsten zwart gespoten. Deze waren behoorlijk vaal. De zijskirts zijn vorige week weer grijs gemaakt. Dus het lijkt er weer een beetje op.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (toerrit Luxemburg)

Bericht door Joy » 08 sep 2008, 20:54

Een nat dagje Nürburgring achter de rug. Conclusie, te hard onderstel. Ik heb op de openbare weg al veel overstuur gehad de laatste tijd wat best leuk is op z'n tijd. Geen onderstuur en ook op droog goed met gas te sturen. Op de Ring was het echter geknepen billen werk. Geen spoor van onderstuur, alleen maar op het randje van een drift. Op punten waar de baan naar beneden gaat moest ik constant korte tikjes tegenstuur geven bij lachwekkend lage snelheden :turtle: . Heerlijk als je naar beneden gaat en je een sperdiff hebt wat ook locked bij gas los...
Ik moet toch eens gaan experimenteren met de stabi achter. Als drift-setup op nat is ie nu een 10, dat wel.
:mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Stéphane » 08 sep 2008, 21:46

Klinkt als een spannend dagje, Joy :D :df:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Tommy » 09 sep 2008, 10:04

Vanuit m'n binnenspiegel zag momentje Hocheichen er wel uit als gevalletje bruin in de onderbroek :D

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Peter Tunissen » 09 sep 2008, 10:06

Hey, waren jullie er ook dit weekend?
Was echt gaaf die natte baan, maar kan me voorstellen dat het met te hard onderstel en rwd minder leuk was. ;)
Niet toevallig een blauwe Alfa 156 met Nederlands kenteken gespot? :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Niels » 09 sep 2008, 10:23

Je hebt toch H&R eronder Joy? Misschien toch Eibach nemen :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door MartijnGizmo » 09 sep 2008, 10:54

Hele baan gaat ie dwars, en dan post ie een brave foto....








j/k :lol: ben blij dat je er eindelijk weer plezier aan beleefd! 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Macboy » 09 sep 2008, 12:06

De auto gáát niet dwars, maar kán dwars, das wel een verschil ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door allen » 09 sep 2008, 19:52

Joy heeft er een B8 setje onder. Moet op zich goed zijn. Als ik me niet vergis heeft hij een h&r stabisetje? Lijkt me eerder dat daar naar gekeken moet worden (zoals hij zelf overigens ook al aangeeft). Onderstel lijkt me verder goed.

Wil nog best wel aanmerken dat ik absoluut niet te spreken was over de regencapaciteiten van de speedster een tijd terug. Half forum doodgevraagd, bleken m'n achterbanden versleten. :bag:
En als ik me niet vergis Joy...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door MartijnGizmo » 09 sep 2008, 22:06

Ja, want een forum gebruiken is veel makkelijker dan naar je garage lopen en de auto checken... :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Michel P » 10 sep 2008, 08:30

Martijn Koevoets schreef:Ja, want een forum gebruiken is veel makkelijker dan naar je garage lopen en de auto checken... :lol:
:roflol:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Aernoudt » 10 sep 2008, 08:38

Zo'n B8 set is leuk/makkelijk in de regen. Op een droge baan is het veel te zacht met eender welk merk aan verlagingsveren.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door allen » 10 sep 2008, 09:00

Stelletje... :wtf:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (Nurburgring)

Bericht door Joy » 08 nov 2008, 19:45

Auto is weer geupdate:

Hawk HT10 op de vooras (wat een gepiep ! :mrgreen: maar ook fantastische bite)
Ferodo DS2500 op de achteras
H&R stabi achter eraf gehaald, en vervangen voor een gewone
AST Sportline II schroefset gemonteerd, Bilstein B8 en AC Schnitzer veren eraf
Sparco Pro 2000 met 3 inch 6 punts gordels gemonteerd. Dat heb ik gemist. Zit zoveel beter dan een normale stoel. Zit ook beter dan een Sparco Corsa, iets minder samengeperst, en van die lendenkussens. :thumbup:
Accu met bracket vastgezet
Brandblusser op een plaat gemonteerd op de plek waar de passagiersstoel stond
Verse olie/ remvloeistof
Uitlaat vast gezet, 1 bout van de einddemper zat los in het schroefdraad

De grootste verandering is het AST onderstel. Ik moest eerst even een proefrondje op een bedrijfsterrein bij Oss doen om Bas Roos te laten weten of het wat was. Hij had eerst 100 kg veren op de achterkant gezet maar dat was nog wat te springerig, dus een slagje zachter gepakt. De auto heeft door de verstelbare dempertoren ook een slagje meer camber dan origineel. Rijhoogte is fors lager, achterband zit in de wielkast maar de auto ligt volledig waterpas dus geen hoogte op looks gekozen. Dus ik op pad en kwam pas na een half uur terug, tank leeg gereden met een ontzettende smile op m'n gezicht. Onder en overstuur allebei op te wekken maar dan met zo een gevoel van controle, super.
Een praktijkvoorbeeldje: Ik rij de Philip Morris bocht te Bergen op Zoom in met de snelheid die ik normaal mogelijk acht... ok veel te traag, gas bij gegeven en ik zag de snelheidsmeter dingen aangeven die ik voorheen daar niet voor mogelijk hield. Het gemak waarmee je inloopt op andere auto's (Ibiza Cupra die z'n best deed een eindje verder in de bocht) daar schoot ik gewoon van in de lach :shock: :lol: Zo was het eerst bij mij ook dacht ik nog. Denk je best een leuk onderstel te hebben en dan maak je ineens dit mee. Voorlopig deze setting leren kennen, dan kan ik later nog finetunen mocht ik daar behoefte aan hebben.

Echt een geslaagde dag. :df:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Steven N. » 08 nov 2008, 19:57

Flinke lijst met upgrades Joy. Bizar dat in het onderstel nog zoveel verschil zit ten opzichte van de B8 set. Het is dat ik 1400e op dit moment iets teveel vind maar het is zeker de investering waard als ik het zo lees.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door allen » 08 nov 2008, 20:04

Steven, dat geld is het echt waard. Destijds toen Bas net de IS van Aernoudt had overgenomen was ik ermee over het industrieterein gegaan. Dan kom je toch echt een verbouwereerd terug. Dacht dat ik blij mocht zijn met een schroefset van mk motorsport. Viel me die dag wel vies tegen. Zou de stabi's lekker even laten zitten (las volgens mij ergens dat je die wilde). Spaar dat geld maar lekker op voor een onderstel.
Zag Joy vandaag in m'n achterspiegel het onderstel uitproberen op wat leuke bochten. Denk dat hij vergeten was dat hij op de openbare weg reed en het liefste over m'n speedy heen zou walsen. :mrgreen:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Steven N. » 08 nov 2008, 20:08

Ja misschien heb je gelijk Allen. Op Zolder heb ik met Tristan meegereden in de 325i met KW var 2, deze is al beduidend beter dan de B8 set. Zonder stabi's blijft de koets gewoon heerlijk strak liggen. Nu is het verschil van een KW set (850e) of een AST set aanzienlijk, maar aangezien het serieuzere circuit werk ben ik misschien eerder geneigd om voor de AST set te gaan. Aangezien ik volgend jaar ook wel met semi's wil gaan rijden, verschil van straatbanden (mijn e36) en semi's (Tristan e36) stond ik écht versteld van!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Joy » 08 nov 2008, 20:18

Het is echt een groot verschil Steven. Gewoon in alles. Wieldruk is veel beter, veren zijn op maat en de dempers maken maximaal gebruik van de banden, ik hoor ze nu gewoon allemaal piepen. Vooras zit nog steeds die H&R stabi en dat werkt gewoon goed.

En Allen, geef nou maar toe dat je niet harder kon :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door allen » 08 nov 2008, 20:20

:'(

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door frank de jonge » 08 nov 2008, 21:15

Nice :D

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Tommy » 08 nov 2008, 23:39

nitron sucks... AST roelt :D

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: BMW 318is (AST/ Hawk/ Sparco klaar voor Spa)

Bericht door Aernoudt » 08 nov 2008, 23:46

Steven Nauta schreef:Ja misschien heb je gelijk Allen. Op Zolder heb ik met Tristan meegereden in de 325i met KW var 2, deze is al beduidend beter dan de B8 set. Zonder stabi's blijft de koets gewoon heerlijk strak liggen. Nu is het verschil van een KW set (850e) of een AST set aanzienlijk, maar aangezien het serieuzere circuit werk ben ik misschien eerder geneigd om voor de AST set te gaan. Aangezien ik volgend jaar ook wel met semi's wil gaan rijden, verschil van straatbanden (mijn e36) en semi's (Tristan e36) stond ik écht versteld van!
De dempers (BilsteinB8) zijn beter dan de dempers die in een KW variant 2 zitten ;) Denk dat je gevoel tav beter rijden komt door de vering: die is echt een stuk beter (schroefveren met grotere sterkte) dan sportdempers met verlagingsveren. (zijn altijd te slap eigenlijk..)

Goede schroefset doet inderdaad heel veel met je auto; lekker gevoel geeft dat, de communicatie met de weg en de controle die je over de auto krijgt !

Veel plezier met de aanpassingen ! Gaat goedkomen zo te lezen :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Gabriel, HarryC, PetervdH en 9 gasten