Golf VR6

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Casper

Re: Nieuwe aanwinst: Golf VR6

Bericht door Casper » 06 sep 2008, 19:01

Die staan best vet! En de prijs is ook niet verkeerd.... :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 sep 2008, 20:12

Mooie wielen idd :thumbup: Alleen heb ik nog een setje of 3 in de garage liggen :bag: Te mooi om onder een racert te gooien :wink: en die auto heeft me eigenlijk al teveel gekost dit jaar :bag:

Luco

Bericht door Luco » 06 sep 2008, 20:20

Casper schreef:Die staan best vet! En de prijs is ook niet verkeerd.... :thumbup:
Vind het toch knap aan de prijs :shocking:

Niels

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 13:15

Na het "VR6 voor weinig topic" mijn eigen draadje maar weer eens opgegraven. In augustus kreeg ik koeling problemen en sindsdien is de auto nog nauwelijks bij huis geweest wat mede kwam door de beschikbare tijd van de monteurs e.d. De temperatuur liep op bij warm weer en de ventilator kreeg het niet meer naar beneden. Uiteindelijk bleek de terugvoer in het expantievat verstopt, de dop stuk, kalk rotzooi in het systeem, secundaire waterpomp defect en de aanstuur unit sec. pomp defect :shock: Na de nodige delen vervangen en het systeem gespoeld en gereinigd te hebben heb ik de auto even een paar dagen terug gehad en wat was die 6 cilinder roffel weer heerlijk om naar te luisteren :D Qua sound mis ik toch wel wat in de Z3. Na wat lekker gasgeven bleek de koeling nog niet naar wens, tijdens rijden was de temperatuur aan de lage kant wat ik niet zo'n probleem vind maar bij stilstaan en langzaam rijden klimt de temperatuur al snel richting de 100graden. Als de snelheid daarna omhoog gaat dan gaat de temperatuur ook rap weer naar beneden. De koelcapaciteit en doorstroming is duidelijk meer voldoende alleen het afregelen op temperatuur is nog niet naar wens. Aangezien de temperatuur nogal varieert is uiteindelijk de thermostaat ook nog vervangen. Daarna zullen we kijken of het systeem met de ventilator wel goed afregelt waar het nu niet op lijkt en of dat verholpen kan worden met een sensor. Als ik dat niet boven water ( :lol: ) krijg dan ga ik de ventilator doorschakelen met schakelaars op het dashboard zodat ik het zelf ook kan bij regelen. Het doel is de auto klaar te hebben voor Zolder :banaan:

Al met al een tegenvaller waar ik niet op had gerekend gezien het verleden van de auto maar aan de andere kant blijft het gewoon oude zooi natuurlijk :lol: Aan de andere kant is wel weer gebleken dat het VR6 motortje nogal wat complexe regelingen kent en ben ik zeer blij dat er niet ook nog een koppakking bij kwam :whistle: Een lekker motortje maar wel een zorgen kindje met een aantal crusiale zwakke punten :hmmm:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Golf VR6

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 14:05

Leuk om te lezen. ( het verslag dan hè, niet de problemen die je er mee hebt..... )

Verbaas me trouwens over het feit dat dit zulke kwetsbare auto's zijn.
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.....

Is wel een wagen die ik op den duur wellicht als derde auto zou willen hebben.
( net als een E30 fase 1 Cabrio, en een Clio Williams )

Denk alleen dat van "op den duur" alleen het woordje "duur" overblijft....... :?

Niall

Bericht door Niall » 14 okt 2008, 14:30

Als je een VR6 voor erbij wil koop dan eentje van 1997, daar zijn alle befaamde kuren uit. Zijn hele leuke auto's om mee te rijden, alleen het verbuik bij trappen is stevig te noemen :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 15:39

Eric, als je fatsoenlijk geld over hebt om eentje aan te schaffen dan is er niets mis mee en ondanks dat er meer dan voldoende kapitaal op de oprit staat mag ik errug graag in die oude Golf 3 rijden. Verwacht alleen niet een fatsoenlijk ding te kopen voor beneden de 2500,- maar reken altijd op 4 tot 5K. Als je voor dat geld gaat shoppen voor iets vanaf 95 met stempels en/of facturen dan koop je een erg leuke auto met een heerlijke motor :D Koop je voor minder dan kun je kosten verwachten. De koeling en de distributie ketting zijn gewoon kritische dingen en de koeling heb ik wat onderschat. Zijn die zaken goed dan loop je geen risico's. Het probleem is echter dat b.v. een kapotte secundaire pomp niet direkt opvalt. Achteraf kijkend moet de koelvloeistof gewoon constant op 90 graden staan, dat deed de Golf niet maar mijn vorige Corrado VR6 wel (en dat was een top ding!). Verder loopt het blok met 270kkm gewoon top en verbruikt ook geen olie. Slecht is het dus zeker niet maar het moet gewoon goed verzorgt worden :wink:

Nial: het verbruik vind ik juist erg meevallen :D Zeker als ik het vergelijk met een 2.8 Z3 automaat...Met de VR6 heb ik met 180-200km/h constant over de A61 toch nog een nette 1 op 10 gescoord over het traject Ring-Breda. Veel optrekken e.d. dan weet ie er wel raad mee maar dat is logisch

Niall

Bericht door Niall » 14 okt 2008, 15:54

Wat niels zegt, ik reed met mijn Vr6 zo een 1 op 9 mix van stad en snelweg. Maar alleen stad is het gewoon 1 op 6 bij een vlotte rijstijl, maar een VR6 motor met open luchtfilter is onevenaard qua geluid 8)

Niels

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 18:04

Op de Corrado had ik idd ook een K&N en boven de 4000RPM klinkt ie werkelijk briljant! Echt een super sound maar op het circuit denk ik dat dit problemen gaat geven met het aantal db's. Anders wist ik het wel, ff een gebruikte LMM aanschaffen (gaan er kapot van) en brullen met die spullen 8) Throttle bodies icm met scherpe nokken, KMS en een carbon luchtfilter huis lijkt me ook wel wat :lol:

Niall

Bericht door Niall » 14 okt 2008, 18:24

:popcorn:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 14 okt 2008, 19:37

Ik weet nog goed dat ik een keertje bij ons over het lokale industrie terrein liep ( ja LIEP )

Op een gegeven moment hoor ik een soort sonore brom, een soort roffel geluid.
Ik denk WTF.....

Tot er opeens een Golf VR6 door de bocht kwam zetten....
Donders.....dat klonk echt lekker !!! :thumbup:

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 okt 2008, 22:05

Ik geniet al weer 165.000 km van dat heerlijke geluid in mijn Leonnetje :mrgreen: Goed om te lezen dat nog een ton erbij ook geen probleem is :bag:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 96#p142896 (voor liefhebbers van het V(r)6 geluidje)

Niels veel plezier met je VR6.

SteV6

Niels

Bericht door Niels » 14 okt 2008, 23:06

Dat WTF moment had ik ook bij het eerste keer doorhalen naar rood met de betreffende Corrado inclusief K&N :lol: In deze prijs range is er niets wat qua sound in de buurt komt, echt niet!

Zoals gezegd Stef, 270kkm zonder noemswaardig oliegebruik. Is de distributie ketting bij een 24V ook nog een issue? De koeling blijft een punt van aandacht gezien de zes cilinders onder de compacte cilinderkop. Het zou niet onverstandig zijn gewoon eens de koelvloeistof te vervangen bij een onderhoudsbeurt imho. Bij mij kwam er behoorlijk wat kalk zooi uit.

Zo, de VR6 staat weer bij huis maar de nieuwe thermostaat heeft niet echt verbetering gebracht zoals ik al had vermoed. De komende tijd maar even wat metingen doen aan wat sensoren en kijken of ik wat kan doorlussen naar het dashboard zodat ik zelf kan ingrijpen. Nu het weer wat kouder is hoor ik de ketting ook niet meer al heb ik wel een nieuwe spanner gemonteerd. Ik moet me toch maar even in andere olie verdiepen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 okt 2008, 23:37

Niels schreef: Zoals gezegd Stef, 270kkm zonder noemswaardig oliegebruik. Is de distributie ketting bij een 24V ook nog een issue? De koeling blijft een punt van aandacht gezien de zes cilinders onder de compacte cilinderkop. Het zou niet onverstandig zijn gewoon eens de koelvloeistof te vervangen bij een onderhoudsbeurt imho. Bij mij kwam er behoorlijk wat kalk zooi uit.

Zo, de VR6 staat weer bij huis maar de nieuwe thermostaat heeft niet echt verbetering gebracht zoals ik al had vermoed. De komende tijd maar even wat metingen doen aan wat sensoren en kijken of ik wat kan doorlussen naar het dashboard zodat ik zelf kan ingrijpen. Nu het weer wat kouder is hoor ik de ketting ook niet meer al heb ik wel een nieuwe spanner gemonteerd. Ik moet me toch maar even in andere olie verdiepen.
Ketting issue??? Nog niets over gehoord bij Seats. Ik weet wel dat zodra je een bijgeluid gaat horen je naar de garage moet voor controle van de kettting en de kettinggeleiders. Dit in tegenstelling tot een beperkte serie Speedsters, die wel ketting(geleiders) problemen hebben, daar zijn de nodige door in de soep gelopen. Heeft/had Opel overigens een garantie-actie voor lopen.

Mijn Leon schopte er bij 148.000 km op de klok nog steeds 208 pk uit op de rollenbank van Jeroen Dik. Dus ik denk dat het blok als je er netjes mee omgaat, warmrijden en dan ook echt gebruiken, "eindeloos" meegaat.
De Leon 1 heeft trouwens wel een koelingsprobleem. Voornamelijk de 1.8 turbo en V6 modellen. De eerste stand van de fan stopt ermee. De storing merk je doordat de 2e trap van de koeling goed hoorbaar is en regelmatig opstart. De oorzaak is even eenvoudig als knullig; een metalen weerstand in keramische behuizing roest op het soldeerpunt door, waardoor de stroomkring onderbroken raakt. Simpel een nieuwe weerstand buiten de fanbehuizing plaatsen en het probleem is opgelost.

Ik heb gewoon Castrol 10W40 erin zitten. Wel heb ik laatst de bakolie een keertje laten vervangen. Sindsdien schakelt de versnellingsbak weer lekker soepel.

SteV6

Niall

Bericht door Niall » 15 okt 2008, 10:02

VR Blokken zijn heel erg gevoelig voor types olie. Beste is een half syntheeth van een bekende merk en de voorgeschreven Viscositeit te gebruiken en absoluut geen vol syntheeth gebruiken tenzij je terminale schade wil hebben, VR blokken kunnen er namelijk niet tegen.

Bij de dubbele ketting zoals in de latere VR Blokken en van de V6 in de Leon is het rammelen niet zo een issue.

@Niels kan het zijn dat je kachelradiator vol zit? Andere mogelijkheid is dat er een verstopping zit in een van de onbereikbare koelslangen :bag:

Niels

Bericht door Niels » 15 okt 2008, 12:59

De kachel radiateur is al wel eens vervangen en het systeem (met de kachel op warm) is met een reiniger doorgespoeld en daarna nogmaals gespoeld. Er kwam aardig wat troep uit eOp zich is de koelcapaciteit wel prima, gisteravond de temperatuur laten stijgen tot 105 graden en vervolgens 80km/h gaan rijden. Na 1,5km was de temperatuur alweer 85 graden. Ik wil nu alleen die temperatuur niet boven de 95 graden zien :D

Half syntheet 10W40 staat al klaar :D

Niall

Bericht door Niall » 15 okt 2008, 13:20

Klinkt dan aardig normaal voor een VR6, heb een keer de olie toen naar de 140 gehad :shock: Denk dat het moeilijk wordt om de temp verder te drukken of je moet een extra of grotere koeler gaan plaatsen :?

Niels

Bericht door Niels » 15 okt 2008, 13:23

Het probleem zoals ik het zie is dat het systeem nog niet correct werkt door de fan bij 95 graden in te schakelen op lage snelheid. Dit signaal moet van de radiateur sensor komen dus die moet ik checken. Daarnaast kent de fan verschillende snelheden dus of dat systeem ook werkt moet ik ook even checken. Indien de temperatuur 95+ graden is dan treedt het naloop systeem wel in werking bij het afzetten van de motor.

Niall

Bericht door Niall » 15 okt 2008, 13:27

:banaan:

Gelukkig is het niet zo een slecht systeem zoals bij een leon v6 waarbij de eerste stan uitvalt. Is het niet mogelijk om net zoals op het golf 4 onderstel dat de fan continu draait als de airco aanstaat. Zal wel schelen in koeling vooraf, probleem is dat VR blokken altijd warm zijn door hun constructie.
Zaterdag stond er eentje bij mijn maat in de werkplaats, automaat bak kapot :goodnight:

Niall

Bericht door Niall » 15 okt 2008, 16:25

http://www.ecstuning.com/stage/edpd/pag ... uctID=1565" onclick="window.open(this.href);return false;

70 graden thermostaat :D

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 15 okt 2008, 17:19

Zeg VR-zessers..... ik zoek nog BBS'jes of Monte Carlo's voor onder een VR6. Iemand enig idee?

Niels

Bericht door Niels » 15 okt 2008, 21:55

@Nial; die automaat bakken gaan allemaal wel eens kapot volgens mij, je komt dat gewoon zo vaak tegen. Zo min mogelijk mee rijden met dat spul :wink: 70 graden vind ik wel erg koud, krijg je de olie dan nog wel op temperatuur? Er zit nu een nieuwe in en de naald blijft op zo'n 80-85 graden steken tijdens het rijden en dat vind ik prima aangezien de olie iets over de 90 graden wordt.

@500E: De standaard BBS-en zijn te geef op marktplaats. Ik heb nog een extra setje liggen maar die zijn in hele lelijke staat. Ze zijn wel van het type die onder jouw VR6 horen:
Afbeelding

500E
Auto: S 63 AMG

Bericht door 500E » 16 okt 2008, 00:19

Poedercoaten en ze zijn weer nieuw. Op Marktplaats vind ik ze niet.... Als je ze weg doet dan hoor ik wel wat het kosten moet. Dit is inderdaad de ab-1994 BBS die ik nodig heb ja :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 16 okt 2008, 12:23

Alleen met poedercoaten kom je er niet ben ik bang, een velgrand heeft een hapje eruit en die velg kan ook nog wel eens krom zijn. Je hebt een hele knappe staan, daar zou ik ook paar mooie velgen onder zetten. Plaats eens een te koop gevraagd op VR6clubholland. Ik zag dat je je had aangemeld daar :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 20 okt 2008, 23:46

Type Volkswagen Golf III VR6 128kW
Kenteken n.n.b.
Bouwjaar 12-1992
Land van herkomst Duitsland
Kleur Bordeauxrood metallic
Interieur zwart leder
Kilometerstand bij ingebruikname 25.000
Sonderausstattung ab-werk "Einzelstück"

Een (te)veel gebruikte kreet bij al dan niet zeldzame Mercedessen en al dan niet correct gespeld. Voor déze VR6 gaat het in ieder geval wél op: bijna 16 jaar oud, van december 1992 tot mei 2008 van eerste eigenaar geweest, pünktlich bereden en bijgehouden, in perfecte staat (maar dat kan ook bijna niet anders), nauwelijks kilometers achter de kiezen, zeer fraaie kleurencombinatie en rijkelijk voorzien van opties:

zwart vollederen interieur
viertrapsautomaat (E/S)
getint en warmtewerend glas
stuurbekrachtiging
centrale vergrendeling
boordcomputer
airconditioning
elektrisch schuif-/kanteldak
elektrische ramen voor en achter
elektrische buitenspiegels
VW radio Delta
vier speakers