Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 21 mar 2008, 23:37

Leuk verhaal Michel !

Die foto van die Hummer die word ingehaald door de Prius, prachtig in de context van dit topic :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 mar 2008, 23:54

Lijkt me ook echt geen verkeerde bak hoor. O.k. geen fun, o.k. geen spectaculair uiterlijk maar het rijdt prima en het kost niets. Als ik zakelijk zou rijden dan nam ik gewoon zo'n ding en had ik verder schi!t aan alles :D Thuis twee zes cilinders op de stoep, de mazzel met je bijtelling voor saaie köt kilometers 8)

RobS

Bericht door RobS » 22 mar 2008, 12:30

duifjes.com schreef:Rob extern I-pod via Ice-link of Aux kun je idd. vanaf stuurwiel bedien.

da's dan 25 euro of je besteld hem bij mij :lol:
Je hebt pb 8)

Michel P

Bericht door Michel P » 22 mar 2008, 15:14

Rob, de stoelen vond ik prima, zittingen aan korte kant, maar ik ben niet de grootste. Je zit niet al te laag. Comfort is alles waar het om draait, en dat is meer dan prima voor elkaar, onthaasten in het hectische verkeer!

Michel

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 mar 2008, 16:28

Geelhoed schreef:
Maurice Graber schreef: Volgens fabrieksopgave rijdt de BMW gemiddeld 1 op 20 en heeft een CO2 uitstoot van 136g/km. De Prius doet volgens fabrieksopgave 1 op 25 en heeft een CO2 uitstoot van 104g/km.

In werkelijkheid doet de BMW gemiddeld 1 op 17,8 en de Prius 1 op 17. In verhouding drinkt de BMW dus 12% meer dan fabrieksopgave en de Prius 47%.

Die percentages trekken we door naar CO2 uitstoot:

BMW: 152g/km
Prius: 153g/km

Dat je t ff weet :D
Waar haal je het verbruik van de prius vandaan? Toyota geeft 4.3 l/100km op (moet eigenlijk 4.5 zijn gezien de bibeko en bubeko maar goed.)

Die lutsers van autoblog.nl (1:28?)hebben waarschijnlijk imperial gallons met amerikaanse verward want in het orginele artikel staat 65.7mpg wat in imperial gallons 1:23.2 is, wat schertst onze verbazing, precies de 4.3l/100km die Toyota opgeeft.

Dus laten we de getallen uit het artikel er maar eens bijpakken: 65.7/48.1*104=142 voor de prius
en
55.4/50.3*136=150 en voor de bmw

En nu nooit meer zomaar getallen overnemen van prutsers he?
Heb ik van de carbase van Autoweek.nl. Andere soort prutsers dus..

Edit: ik zal me deze keer inhouden, maar je toon bevalt me wederom niet :)

Macboy

Bericht door Macboy » 28 mar 2008, 12:18

Leuk verslag Michel. Ik zou het wel weten. Nemen, bijtelling euro's in de zak, mooie tv voor kopen, meer trackdays, geld in de knip aan onderhoud besteden. In de avonduren met GP5 spelen en klaar is Jacco :)

eeh... ik bedoel Kees ;)

allen

Bericht door allen » 28 mar 2008, 12:43

IK WIL NIET IK WIL NIET IK WIL NIET!!! Ach hemel, de wereld wordt overgenomen door Jacco... :cry:

Het is nog maar een kwestie van maanden voor Macboy er eentje beteld met wit leer, bruine dakhemel en blauwe sierlijsten :!: :wink:

Tom

Bericht door Tom » 28 mar 2008, 13:56

Waarom gelijk in het uiterste denken?
Ik vind een Prius:
a) een lelijk hok.... totaal geen uitstraling, geen mooie vorm, niets aan die auto doet de moeite om je te prikkelen.
b) saaier dan saai
c) politiek correcte hypocriete kar

Ik heb vijf jaar lang in een Alfa 147 gereden met 'slechts' 105pk.. maar dat reed prima, en je kunt er lekker bochtjes mee pakken. Nu is zo'n Alfa niet echt zuinig en qua onderhoud niet interessant, maar er zijn genoeg auto's die EN zuinig zijn en die er tenminste nog leuk uitzien en een beetje fijn sturen. Gewoon een kleinere hatchback met simpele motor die lekker oppakt. Dan rijd je tenminste iets wat er leuk uitziet en je kunt er een beetje vlot mee hoeken over rotondes en op- en afritten. Zonder hoge kosten. Grootste voordeel voor de Prius is die 14% BPM.

Ik zou NOOIT die Subaru Legacy de deur uitdoen voor zo'n grafbak als een Prius... ga dan kijken naar een gewone Impreza 1.5 of 2.0 hatchback, kost 20k-25k kaal, is er in 5 deurs, bijtelling is prima te doen en je rijd tenminste een eigenzinnige auto die waarschijnlijk ook een lekker rijgedrag heeft.

Nogmaals ben zeker voorstander van het idee om een leuke auto in de schuur te hebben en zo het aantal kilometers en kosten te besparen voor de weekenden/trackdays met daarnaast een simpele auto voor vervoer, maar een Prius vind ik het andere uiterste. Een standaard Leon/Focus met 1.6 motortje zal leuker sturen, en dan heb je ook geen last van Koos Spee en figuren, zo'n auto fokt je ook niet op.

Tom

Bericht door Tom » 28 mar 2008, 13:58

Michel, ik heb ooit meegereden (blokje om) met een Prius en ja je zat er prima in hoor maar het waren achteraf wel weer 15 minuten van m'n leven verneukt, laat staan 3 jaar daarin te moeten rijden als je de centen hebt om een normale (niet sexloze grafbak) te kunnen rijden :lol:

raymondw

Bericht door raymondw » 29 mar 2008, 17:11

Tom,

Met je esthtische en politieke argumenten ben ik het helemaal eens, maar dat neemt niet weg dat de hybride een oplossing kan zijn voor een aantal problemen waar niet alleen wij in NL mee te maken hebben, maar wat wereldwijd speelt, de negatieve aspecten van de toegenomen mobiliteit.

Maar je vergeet even dat buiten het relatief lage verbruik een hybride een veel hoger koppel levert dan een willekeurige 1.6 benzine o.i.d. Om dat te kunnen evenaren is een behoorlijk grote turbo nodig. Dat dit niet een voordeel is mag duidelijk zijn. Juist dat hoge koppel staat een rustige en relaxte rijstijl toe. Dat kan ik ook wel in een 330i krijgen en persoonlijk heb ik dat liever, maar het verschil in verbruik is een faktor twee. Mij is die zes cylinder dat wel waard, maar niet iedereen is in staat om dit te bereiken. Ik heb ernstig getwijfeld tussen een E46 330i touring en een C180 Kombi, welke beide vijf kaar oud ongeveer hetzelfde kosten.

De meeste bijtellers hebben die keuze niet en moeten nieuw rijden waarbij het functieprofiel de mogelijkheden beperkt. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een benzine/diesel of een benzine-hybride, wist ik het wel. Die 11% bijtellings verschil pak ik dan wel, ook al is dat w.s over een paar jaar gedaan als de volgende regering beide auto's weer gelijktrekt.

Shakes

Bericht door Shakes » 29 mar 2008, 17:44

Michel, ik heb ooit meegereden (blokje om) met een Prius en ja je zat er prima in hoor maar het waren achteraf wel weer 15 minuten van m'n leven verneukt

hahaha

Tom

Bericht door Tom » 29 mar 2008, 18:23

alpinab10biturbo schreef: De meeste bijtellers hebben die keuze niet en moeten nieuw rijden waarbij het functieprofiel de mogelijkheden beperkt. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een benzine/diesel of een benzine-hybride, wist ik het wel. Die 11% bijtellings verschil pak ik dan wel, ook al is dat w.s over een paar jaar gedaan als de volgende regering beide auto's weer gelijktrekt.
In het geval van lease vind ik zo'n Prius een hele logische en goede keuze als je niets om auto's geeft. Hij voldoet namelijk aan de eisen die de meeste mensen aan hun auto hebben. Het brengt je veilig, comfortabel en betrouwbaar van A naar B en heeft genoeg ruimte. En dat alles tegen lage kosten.

Maar het is ook de meest saaie keuze die er is. Nu zijn dagelijkse ritjes en files ook saai, dus dan heb je niets aan een dure sportieve auto, maar mijn idee is dat er nog genoeg andere auto's zijn voor autoliefhebbers die nog een beetje leuk sturen zonder teveel comfort in te leveren. Ik reed een tijdje terug in een Focus II diesel, instapmodel, en dat is nog best een scherp sturende auto! Ik was daar positief van verrast. Kon je comfortabel mee rijden, kwam prima met verkeer mee en ik zat niet geirriteerd achter het stuur alsof ik achter het roer van een goederenschip zat (insert Renault Scenic-gevoel). Er was iig genoeg communicatie tussen bestuurder en wegdek en dat is voor een autoliefhebber toch belangrijk lijkt mij. Natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde auto die je in 'mijn auto' ziet staan maar als leaseauto zou ik daar prima een paar jaar in kunnen rijden. Zo zijn er wel meer auto's te noemen die voor een standaard niet zo gek dure auto lekker sturen. Ik vond Knot's ex-GTC ook goed overkomen op dat gebied (alleen meegereden).

Er zijn hier een aantal mensen die het idee hebben dat dagelijkse kilometers toch saai zijn (wat ook klopt), er een leuke auto bij hebben voor trackdays/weekennden en daarom gelijk voor de meest saaie auto gaan die er is. Net zoals ouders die hun eerste kind krijgen gelijk hun auto inruilen voor een grote stationwagon.
Ik verwacht dat autoliefhebbers er in het begin erg over tevreden zijn maar na een jaar zich toch irriteren aan het comfort en vage stuurgedrag. En dan mag je de leaseperiode uitzitten, terwijl inderdaad de BPM alweer gelijk getrokken is, de overheid kennende. Als je goedkoper wilt rijden zou ik dus een klasse lager gaan kijken, even ervan uitgaande dat het kan qua ruimte (met twee kinderen zit je niet op een kleine hatchback te wachten).
Ieder moet zelf beslissen wat het beste voor hem is hoor, respecteer dat zeker, dit is maar hoe ik ertegenaan kijk ;)

RVV

Bericht door RVV » 29 mar 2008, 23:31

Of een Prius een grafbak is ? Geen idee ? Of ik vrijwillig dus van mijn eigen centen een Prius zal gaan rijden ? Denk, weet wel zeker van niet.

Maar als ik zakelijk van een baas een auto kon/moest "liesen" en daar in principe geen stuiver bijtelling voor over heb, maar omwille de praktische kant niet onder bijtelling uitkom. Dan denk ik er wel sterk over om die 11% gewoon in eigen zak te steken. Want 11% over 3 á 4 jaar is serieus geld. Daarbij is het dan bijna een principe kwestie geworden om de overheid tgerug te naaien.

Overigens zou ik denk ik voor die Honda hybride gaan, maar dat terzijde.

Uiteraard WEL iets DF achtigs ernaast natuurlijk.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 30 mar 2008, 05:24

Ik moet zeggen, ik rij nu sinds een week weer een 5 serie, maar ik betwijfel
een beetje of hij wel zuiniger is dan een Prius. Meer lol is hij zeker. :mrgreen:

RobS

Bericht door RobS » 30 mar 2008, 10:41

Tom schreef:
alpinab10biturbo schreef: De meeste bijtellers hebben die keuze niet en moeten nieuw rijden waarbij het functieprofiel de mogelijkheden beperkt. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een benzine/diesel of een benzine-hybride, wist ik het wel. Die 11% bijtellings verschil pak ik dan wel, ook al is dat w.s over een paar jaar gedaan als de volgende regering beide auto's weer gelijktrekt.
In het geval van lease vind ik zo'n Prius een hele logische en goede keuze als je niets om auto's geeft. Hij voldoet namelijk aan de eisen die de meeste mensen aan hun auto hebben. Het brengt je veilig, comfortabel en betrouwbaar van A naar B en heeft genoeg ruimte. En dat alles tegen lage kosten.

Maar het is ook de meest saaie keuze die er is. Nu zijn dagelijkse ritjes en files ook saai, dus dan heb je niets aan een dure sportieve auto, maar mijn idee is dat er nog genoeg andere auto's zijn voor autoliefhebbers die nog een beetje leuk sturen zonder teveel comfort in te leveren. Ik reed een tijdje terug in een Focus II diesel, instapmodel, en dat is nog best een scherp sturende auto! Ik was daar positief van verrast. Kon je comfortabel mee rijden, kwam prima met verkeer mee en ik zat niet geirriteerd achter het stuur alsof ik achter het roer van een goederenschip zat (insert Renault Scenic-gevoel). Er was iig genoeg communicatie tussen bestuurder en wegdek en dat is voor een autoliefhebber toch belangrijk lijkt mij. Natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde auto die je in 'mijn auto' ziet staan maar als leaseauto zou ik daar prima een paar jaar in kunnen rijden. Zo zijn er wel meer auto's te noemen die voor een standaard niet zo gek dure auto lekker sturen. Ik vond Knot's ex-GTC ook goed overkomen op dat gebied (alleen meegereden).

Er zijn hier een aantal mensen die het idee hebben dat dagelijkse kilometers toch saai zijn (wat ook klopt), er een leuke auto bij hebben voor trackdays/weekennden en daarom gelijk voor de meest saaie auto gaan die er is. Net zoals ouders die hun eerste kind krijgen gelijk hun auto inruilen voor een grote stationwagon.
Ik verwacht dat autoliefhebbers er in het begin erg over tevreden zijn maar na een jaar zich toch irriteren aan het comfort en vage stuurgedrag. En dan mag je de leaseperiode uitzitten, terwijl inderdaad de BPM alweer gelijk getrokken is, de overheid kennende. Als je goedkoper wilt rijden zou ik dus een klasse lager gaan kijken, even ervan uitgaande dat het kan qua ruimte (met twee kinderen zit je niet op een kleine hatchback te wachten).
Ieder moet zelf beslissen wat het beste voor hem is hoor, respecteer dat zeker, dit is maar hoe ik ertegenaan kijk ;)
Tom, gelukkig zie je een Focus niet op iedere straathoek :P

Waarom zou ik een superstrak sturend leasehok willen? Ik sta er of mee in de file, of ik zit er met vrouw en kind in of ik rijd er op zaterdag mee naar de bouw/supermarkt. Ik gebruik het ding alleen als vervoermiddel en nergens anders voor. Als ik ergens alleen naar toe moet met weinig of geen bagage dan pak ik de Elise en in alle andere gevallen de leasewagen. Jij als thuis wonende vrijgezel ziet de dingen blijkbaar anders dan ik dat doe ;) Als ik een thuis wonende vrijgezel was geweest dan had ik een Fiesta ST ofzo gehad :P

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mar 2008, 12:08

Tom zijn betoog daar zie ik best wat in maar dat hangt er gewoon af waar je je kilometers rijdt. Als je lekker veel landweggetjes rijdt met lekkere bochtjes en knikken dan zou ik ook niet voor een prius o.i.d. gaan als die dingen zwaar overkomen en niet lekker sturen. Echter, zo'n 70% van mijn 45000 kilometer het afgelopen jaar waren saaie NL snelweg kilometers en 80km/h wegen met een hele flauwe bocht hier en daar. Voor die 70% zoek ik dan ook eerder comfort in combinatie met lage kosten en dan voldoet een prius voor mij prima als ik een leasewagen zou rijden. Voor de andere 30% en wanneer ik er zin in heb pak ik de Z3 of de VR6 :D

Gisteren vertrokken naar Breda via Noord Holland en het zonnetje scheen, ik dacht: we gaan ff lekker met de Z3Qpe :D Afgelopen week saai en goedkoop in de TDI gereden en dat compenseer ik nu weer :D Hoop dat ik niet geflitst ben op de afsluitdijk btw :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 01 apr 2008, 12:24

Tom schreef:ik heb ooit meegereden met een Prius en ja je zat er prima in hoor maar het waren achteraf wel weer 15 minuten van m'n leven verneukt
hahaha
Ravin ///M schreef:Ik moet zeggen, ik rij nu sinds een week weer een 5 serie, maar ik betwijfel een beetje of hij wel zuiniger is dan een Prius.
lollzzz

Fernando

Re: Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius

Bericht door Fernando » 11 jan 2009, 00:04

Niet te geloven dat zo'n accu-rollator ook z'n positieve kanten heeft... :bag:
Prius redt levens

Een eigenaar van een Toyota Prius heeft dagenlang zijn prachtige auto als noodaggregaat voor zijn huis gebruikt. In Harvard in de Amerikaanse staat Massachusetts was de stroom uitgevallen door een hevige sneeuwstorm.

Hierop besloot John Sweeny zijn Prius in te zetten voor de stroomvoorziening in zijn huis. Het kostte hem zo'n twintig liter brandstof om zijn fornuis, verlichting, televisie, koelkast en vriezer door te laten draaien.

Omvormer

"Toen het er naar uit zag dat we een tijdje zonder stroom zouden zitten, heb ik een omvormer gebruikt om de stroomvoorziening van de Prius geschikt te maken voor het huis", zo vertelt de man in een plaatselijke krant. De verbrandingsmotor van zijn Prius sloeg elk halfuur aan om de accu's te vullen, zo meldt Autoweek.

Toyota weet niet goed wat te doen met deze unieke manier van inzetten van hun multifunctionele bakbeest. "Het is in elk geval niet waar de auto voor is bedoeld."

frank de jonge

Re: Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius

Bericht door frank de jonge » 12 jan 2009, 11:55

:lol:

Plaats reactie