Die foto van die Hummer die word ingehaald door de Prius, prachtig in de context van dit topic

Heb ik van de carbase van Autoweek.nl. Andere soort prutsers dus..Geelhoed schreef:Waar haal je het verbruik van de prius vandaan? Toyota geeft 4.3 l/100km op (moet eigenlijk 4.5 zijn gezien de bibeko en bubeko maar goed.)Maurice Graber schreef: Volgens fabrieksopgave rijdt de BMW gemiddeld 1 op 20 en heeft een CO2 uitstoot van 136g/km. De Prius doet volgens fabrieksopgave 1 op 25 en heeft een CO2 uitstoot van 104g/km.
In werkelijkheid doet de BMW gemiddeld 1 op 17,8 en de Prius 1 op 17. In verhouding drinkt de BMW dus 12% meer dan fabrieksopgave en de Prius 47%.
Die percentages trekken we door naar CO2 uitstoot:
BMW: 152g/km
Prius: 153g/km
Dat je t ff weet
Die lutsers van autoblog.nl (1:28?)hebben waarschijnlijk imperial gallons met amerikaanse verward want in het orginele artikel staat 65.7mpg wat in imperial gallons 1:23.2 is, wat schertst onze verbazing, precies de 4.3l/100km die Toyota opgeeft.
Dus laten we de getallen uit het artikel er maar eens bijpakken: 65.7/48.1*104=142 voor de prius
en
55.4/50.3*136=150 en voor de bmw
En nu nooit meer zomaar getallen overnemen van prutsers he?
In het geval van lease vind ik zo'n Prius een hele logische en goede keuze als je niets om auto's geeft. Hij voldoet namelijk aan de eisen die de meeste mensen aan hun auto hebben. Het brengt je veilig, comfortabel en betrouwbaar van A naar B en heeft genoeg ruimte. En dat alles tegen lage kosten.alpinab10biturbo schreef: De meeste bijtellers hebben die keuze niet en moeten nieuw rijden waarbij het functieprofiel de mogelijkheden beperkt. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een benzine/diesel of een benzine-hybride, wist ik het wel. Die 11% bijtellings verschil pak ik dan wel, ook al is dat w.s over een paar jaar gedaan als de volgende regering beide auto's weer gelijktrekt.
Tom, gelukkig zie je een Focus niet op iedere straathoekTom schreef:In het geval van lease vind ik zo'n Prius een hele logische en goede keuze als je niets om auto's geeft. Hij voldoet namelijk aan de eisen die de meeste mensen aan hun auto hebben. Het brengt je veilig, comfortabel en betrouwbaar van A naar B en heeft genoeg ruimte. En dat alles tegen lage kosten.alpinab10biturbo schreef: De meeste bijtellers hebben die keuze niet en moeten nieuw rijden waarbij het functieprofiel de mogelijkheden beperkt. Als ik dan zou moeten kiezen tussen een benzine/diesel of een benzine-hybride, wist ik het wel. Die 11% bijtellings verschil pak ik dan wel, ook al is dat w.s over een paar jaar gedaan als de volgende regering beide auto's weer gelijktrekt.
Maar het is ook de meest saaie keuze die er is. Nu zijn dagelijkse ritjes en files ook saai, dus dan heb je niets aan een dure sportieve auto, maar mijn idee is dat er nog genoeg andere auto's zijn voor autoliefhebbers die nog een beetje leuk sturen zonder teveel comfort in te leveren. Ik reed een tijdje terug in een Focus II diesel, instapmodel, en dat is nog best een scherp sturende auto! Ik was daar positief van verrast. Kon je comfortabel mee rijden, kwam prima met verkeer mee en ik zat niet geirriteerd achter het stuur alsof ik achter het roer van een goederenschip zat (insert Renault Scenic-gevoel). Er was iig genoeg communicatie tussen bestuurder en wegdek en dat is voor een autoliefhebber toch belangrijk lijkt mij. Natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde auto die je in 'mijn auto' ziet staan maar als leaseauto zou ik daar prima een paar jaar in kunnen rijden. Zo zijn er wel meer auto's te noemen die voor een standaard niet zo gek dure auto lekker sturen. Ik vond Knot's ex-GTC ook goed overkomen op dat gebied (alleen meegereden).
Er zijn hier een aantal mensen die het idee hebben dat dagelijkse kilometers toch saai zijn (wat ook klopt), er een leuke auto bij hebben voor trackdays/weekennden en daarom gelijk voor de meest saaie auto gaan die er is. Net zoals ouders die hun eerste kind krijgen gelijk hun auto inruilen voor een grote stationwagon.
Ik verwacht dat autoliefhebbers er in het begin erg over tevreden zijn maar na een jaar zich toch irriteren aan het comfort en vage stuurgedrag. En dan mag je de leaseperiode uitzitten, terwijl inderdaad de BPM alweer gelijk getrokken is, de overheid kennende. Als je goedkoper wilt rijden zou ik dus een klasse lager gaan kijken, even ervan uitgaande dat het kan qua ruimte (met twee kinderen zit je niet op een kleine hatchback te wachten).
Ieder moet zelf beslissen wat het beste voor hem is hoor, respecteer dat zeker, dit is maar hoe ik ertegenaan kijk
hahahaTom schreef:ik heb ooit meegereden met een Prius en ja je zat er prima in hoor maar het waren achteraf wel weer 15 minuten van m'n leven verneukt
lollzzzRavin ///M schreef:Ik moet zeggen, ik rij nu sinds een week weer een 5 serie, maar ik betwijfel een beetje of hij wel zuiniger is dan een Prius.
Prius redt levens
Een eigenaar van een Toyota Prius heeft dagenlang zijn prachtige auto als noodaggregaat voor zijn huis gebruikt. In Harvard in de Amerikaanse staat Massachusetts was de stroom uitgevallen door een hevige sneeuwstorm.
Hierop besloot John Sweeny zijn Prius in te zetten voor de stroomvoorziening in zijn huis. Het kostte hem zo'n twintig liter brandstof om zijn fornuis, verlichting, televisie, koelkast en vriezer door te laten draaien.
Omvormer
"Toen het er naar uit zag dat we een tijdje zonder stroom zouden zitten, heb ik een omvormer gebruikt om de stroomvoorziening van de Prius geschikt te maken voor het huis", zo vertelt de man in een plaatselijke krant. De verbrandingsmotor van zijn Prius sloeg elk halfuur aan om de accu's te vullen, zo meldt Autoweek.
Toyota weet niet goed wat te doen met deze unieke manier van inzetten van hun multifunctionele bakbeest. "Het is in elk geval niet waar de auto voor is bedoeld."