http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/ ... -dan-priusOnderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius
Gepost op Tuesday, 18 March 2008 om 18:54 door Sir Smokalot in BMW, Hybride, Asobakken, Toyota |
Om maar eens een open deur in te trappen: de bij eco-ridders zo geliefde Toyota Prius blijkt minder zuinig dan zijn imago doet vermoeden. Onze eigen BN’er in spé Wouter zei het onlangs nog in een radiointerview, maar nu zijn er ook cijfers die deze bewering logenstraffen. Qua verbruik legt de Prius het af tegen een zware BMW 5-serie.
De Britse krant Times nam een Toyota Prius en een BMW 520d mee van Londen naar Genève. Omdat de Prius qua zuinigheid dankzij zijn elektromotoren in de stad het meest tot zijn recht komt werd er 160 kilometer (100 mijl) aan extra stadsverkeer aan vast geplakt.
Kat in ‘t bakkie voor de Prius zou je denken, right? Wrong!
Terwijl Toyota een gemiddeld verbruik opgeeft van 1 op 28 kwam het geteste exemplaar niet verder dan 1 op 17. De 177 pk sterke 520d haalde 1 op 17,8.
Dus Wouter Bos, gooi je subsidie-/slurptakssysteem maar weer snel om, voortaan noemen we de Prius een ‘Asobak‘.
Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius
Wel een verschil zeg, een diesel met een benzine vergelijken.
Een diesel is per definitie zuiniger dan een benzinemotor
Wel is het opgegeven fabrieksgebruik van de prius veel te optimistisch.
Zelf ook ontdekt toen we zon ding een dag mee hadden.
Wil je een eerlijke test doen pak dan aan benzineauto met hetzelfde gewicht als de prius.
Een diesel is per definitie zuiniger dan een benzinemotor

Wel is het opgegeven fabrieksgebruik van de prius veel te optimistisch.
Zelf ook ontdekt toen we zon ding een dag mee hadden.
Wil je een eerlijke test doen pak dan aan benzineauto met hetzelfde gewicht als de prius.
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Onzin Luco. Het gaat er nu juist om dat een grote dikke leasebak dus zuiniger kan zijn dan een goedkopere milieu freak auto.
Het milieu maakt geen onderscheid in benzine/diesel wat verbruik betreft
Kortom interessant. Verder weinig zeggend, omdat er weinig benzine auto's zuiniger zijn dan de Prius en de uitstoot niet wordt meegerekend.
Het milieu maakt geen onderscheid in benzine/diesel wat verbruik betreft

Kortom interessant. Verder weinig zeggend, omdat er weinig benzine auto's zuiniger zijn dan de Prius en de uitstoot niet wordt meegerekend.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Deze vergelijking betreft alleen het verbruik en dan ook nog eens een route die je dagelijks voor woonwerk aflegd
London - Geneve!! Uitstoot, onderhoud, verzekering afschijving laat men buiten beschouwing. Beide auto zullen nooit elkaars concurenten zijn, een waardeloze vergelijking. Juist in file en stadsverkeer zal de Prius zijn waarde op het gebied van het lage verbruik tonen.
Een betere vergelijking zou dus een duurtest zijn tussen een Prius en een qua prijs en ruimte gelijke diesel, waarbij men ook de vaste kosten dient te calculeren.
Michel

Een betere vergelijking zou dus een duurtest zijn tussen een Prius en een qua prijs en ruimte gelijke diesel, waarbij men ook de vaste kosten dient te calculeren.
Michel
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Ze hebben ook flink door de stad gereden:Michel Pol schreef:Juist in file en stadsverkeer zal de Prius zijn waarde op het gebied van het lage verbruik tonen.
Omdat de Prius qua zuinigheid dankzij zijn elektromotoren in de stad het meest tot zijn recht komt werd er 160 kilometer (100 mijl) aan extra stadsverkeer aan vast geplakt.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Ja http://www.mailonsunday.co.uk/pages/liv ... ge_id=1770Hans schreef: Oh ja?
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Oh.Geelhoed schreef:Ja http://www.mailonsunday.co.uk/pages/liv ... ge_id=1770Hans schreef: Oh ja?
http://www.google.nl/search?q=hummer+en ... =firefox-a
Uit een van die links:
En dat is dus hierBuilding a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius. As already noted, the Prius is partly driven by a battery which contains nickel. The nickel is mined and smelted at a plant in Sudbury, Ontario. This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hans nou ben je de lul, Geelhoed gaat je compleet wetenschappelijk onderbouwd om de oren slaan met hoe het werkelijk zit (De Hummer hoax)
On topic het maak verder geen reet uit of de Prius wel of niet zuinig/millieu vriendelijk is..
Het gaat er om wat de klant kan worden wijsgemaakt en wat die gelooft.
Groen verkoopt, groen is winst..
(neemt nog een kopje groene thee)



On topic het maak verder geen reet uit of de Prius wel of niet zuinig/millieu vriendelijk is..
Het gaat er om wat de klant kan worden wijsgemaakt en wat die gelooft.
Groen verkoopt, groen is winst..
(neemt nog een kopje groene thee)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Maus335i
- Berichten: 3824
- Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
- Locatie: Groningen
Die hele vergelijking draait om de volgende stelling door de milieufreaks:Michel Pol schreef:Twee punten van de velen waardoor de vergelijking al mank gaat!
Prijs 520d € 48.950 Prijs Prius (duurste uitvoering) € 30.303
Wegenbelasting BMW € 325 - € 343 Wegenbelasting Prius € 134 - € 148
De vergelijking gaat dus compleet mank, en de gereden route werkt juist voor een diesel positief door.
De Prius is een onwijs milieuvriendelijke auto!!!!!!!
Terwijl de 520d blijkbaar bijna net zo milieuvriendelijk is. Wouter Bos helpt die marketingcampagne van Toyota dan nog een handje extra. De prijs staat volledig los van deze beschouwing. De enorm gehypte Prius is gewoon niet "DE" auto als je puur voor het milieu wil gaan. Dat kan ook prima een dikke asobak als de BMW 520d zijn. En het probleem is nou net dat die hele slurptax, bijtelling- en BPM kortingen als uitgangspunt die hybride auto's heeft die lekker dik gesubsidieerd worden.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 19 mar 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.