Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 09:13

Onderzoek wijst uit: 5-serie zuiniger dan Prius
Gepost op Tuesday, 18 March 2008 om 18:54 door Sir Smokalot in BMW, Hybride, Asobakken, Toyota |
Om maar eens een open deur in te trappen: de bij eco-ridders zo geliefde Toyota Prius blijkt minder zuinig dan zijn imago doet vermoeden. Onze eigen BN’er in spé Wouter zei het onlangs nog in een radiointerview, maar nu zijn er ook cijfers die deze bewering logenstraffen. Qua verbruik legt de Prius het af tegen een zware BMW 5-serie.

De Britse krant Times nam een Toyota Prius en een BMW 520d mee van Londen naar Genève. Omdat de Prius qua zuinigheid dankzij zijn elektromotoren in de stad het meest tot zijn recht komt werd er 160 kilometer (100 mijl) aan extra stadsverkeer aan vast geplakt.
Kat in ‘t bakkie voor de Prius zou je denken, right? Wrong!

Terwijl Toyota een gemiddeld verbruik opgeeft van 1 op 28 kwam het geteste exemplaar niet verder dan 1 op 17. De 177 pk sterke 520d haalde 1 op 17,8.
Dus Wouter Bos, gooi je subsidie-/slurptakssysteem maar weer snel om, voortaan noemen we de Prius een ‘Asobak‘.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/ ... -dan-prius

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 09:14

LOL! En dan hebben ze de extra vervuiling nog niet mee gerekend die het kost (ten op zichte van een "normale"auto) om zo'n Prius te maken.

Luco

Bericht door Luco » 19 mar 2008, 09:23

Wel een verschil zeg, een diesel met een benzine vergelijken.
Een diesel is per definitie zuiniger dan een benzinemotor :D

Wel is het opgegeven fabrieksgebruik van de prius veel te optimistisch.
Zelf ook ontdekt toen we zon ding een dag mee hadden.

Wil je een eerlijke test doen pak dan aan benzineauto met hetzelfde gewicht als de prius.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 09:24

Er zit 15% meer energie in een liter diesel, Prius is 4,6% onzuiniger, you do the math.....

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 09:25

Geelhoed schreef:Er zit 15% meer energie in een liter diesel, Prius is 4,6% onzuiniger, you do the math.....
En dan hebben ze de extra vervuiling nog niet mee gerekend die het kost (ten op zichte van een "normale"auto) om zo'n Prius te maken.
Dat compenseerd het dan mooi zullen we maar zeggen. :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 19 mar 2008, 09:25

Onzin Luco. Het gaat er nu juist om dat een grote dikke leasebak dus zuiniger kan zijn dan een goedkopere milieu freak auto.

Het milieu maakt geen onderscheid in benzine/diesel wat verbruik betreft :)

Kortom interessant. Verder weinig zeggend, omdat er weinig benzine auto's zuiniger zijn dan de Prius en de uitstoot niet wordt meegerekend.

Luco

Bericht door Luco » 19 mar 2008, 09:28

Macboy, logisch toch dat een goed ontwikkelde diesel zuiniger is dan een benzineauto :D ondanks dat die benzineauto ook electromotoren heeft, het blijft een oude 1,5 liter benzine.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 09:50

Hans schreef:En dan hebben ze de extra vervuiling nog niet mee gerekend die het kost (ten op zichte van een "normale"auto) om zo'n Prius te maken.
Da's ook een hoax, de fabriek die de accu's maakt is juist een zeer milieuvriendelijke.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 09:52

Macboy schreef: Het milieu maakt geen onderscheid in benzine/diesel wat verbruik betreft :)
Je bent op de hoogte dat er uit een diesel 7 keer meer NOx per km komt en 15% meer CO2 per liter?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 mar 2008, 09:53

En per km dan, Geelhoed?
Heeft de benzine misschien wel 2ltr nodig en de diesel 1.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 09:56

Per km stoot een diesel gemiddeld slechts 7% minder CO2 uit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 mar 2008, 09:57

Dat is al beter dan 15% meer per liter :wink:

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 10:01

Geelhoed schreef:
Da's ook een hoax, de fabriek die de accu's maakt is juist een zeer milieuvriendelijke.
Oh ja?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 mar 2008, 10:02

Deze vergelijking betreft alleen het verbruik en dan ook nog eens een route die je dagelijks voor woonwerk aflegd ;-) London - Geneve!! Uitstoot, onderhoud, verzekering afschijving laat men buiten beschouwing. Beide auto zullen nooit elkaars concurenten zijn, een waardeloze vergelijking. Juist in file en stadsverkeer zal de Prius zijn waarde op het gebied van het lage verbruik tonen.

Een betere vergelijking zou dus een duurtest zijn tussen een Prius en een qua prijs en ruimte gelijke diesel, waarbij men ook de vaste kosten dient te calculeren.

Michel

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 10:09

Michel Pol schreef:Juist in file en stadsverkeer zal de Prius zijn waarde op het gebied van het lage verbruik tonen.
Ze hebben ook flink door de stad gereden:
Omdat de Prius qua zuinigheid dankzij zijn elektromotoren in de stad het meest tot zijn recht komt werd er 160 kilometer (100 mijl) aan extra stadsverkeer aan vast geplakt.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 10:12


Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 19 mar 2008, 10:14

100 mijl op 560 is niet de verhouding van de NEDC cyclus, (36/64%)....

Bovendien denk ik niet dat de snelwegkilometers te vergelijken zijn met de meetcyclus voor buiten de stad.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 19 mar 2008, 10:26

Twee punten van de velen waardoor de vergelijking al mank gaat!
Prijs 520d € 48.950 Prijs Prius (duurste uitvoering) € 30.303
Wegenbelasting BMW € 325 - € 343 Wegenbelasting Prius € 134 - € 148

De vergelijking gaat dus compleet mank, en de gereden route werkt juist voor een diesel positief door.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 19 mar 2008, 10:41

Het gaat toch om het zuiniger zijn?
Niet om de kostprijs...
Of het verder mank gaat zal best maar bovenstaande punten maakt niet uit.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 19 mar 2008, 10:54

Interesting

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 19 mar 2008, 11:08

Geelhoed schreef:
Hans schreef: Oh ja?
Ja http://www.mailonsunday.co.uk/pages/liv ... ge_id=1770
Oh.
http://www.google.nl/search?q=hummer+en ... =firefox-a

Uit een van die links:
Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius. As already noted, the Prius is partly driven by a battery which contains nickel. The nickel is mined and smelted at a plant in Sudbury, Ontario. This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles.
En dat is dus hier

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 mar 2008, 11:24

Hans nou ben je de lul, Geelhoed gaat je compleet wetenschappelijk onderbouwd om de oren slaan met hoe het werkelijk zit (De Hummer hoax) :lol: :lol: :lol:

On topic het maak verder geen reet uit of de Prius wel of niet zuinig/millieu vriendelijk is..

Het gaat er om wat de klant kan worden wijsgemaakt en wat die gelooft.

Groen verkoopt, groen is winst..

(neemt nog een kopje groene thee)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 19 mar 2008, 11:44

Geelhoed schreef:Je bent op de hoogte dat er uit een diesel 7 keer meer NOx per km komt en 15% meer CO2 per liter?
Lezen is niet altijd makkelijk he :)
Macboy schreef:Verder weinig zeggend, omdat (...) de uitstoot niet wordt meegerekend.
(neemt een tweede kopje groene thee)

Luco

Bericht door Luco » 19 mar 2008, 11:48

Ik vind de titel dus al misleidend.

De bmw is zuiniger in verbruik, niet meer en niet minder.

Doe dan een complete test met alles erop en eraan

Zuinigheid
Kosten
Belasting voor het milieu
enz
enz
enz

en neem dan ook een eerlijk vergelijk 8)

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 19 mar 2008, 11:48

Michel Pol schreef:Twee punten van de velen waardoor de vergelijking al mank gaat!
Prijs 520d € 48.950 Prijs Prius (duurste uitvoering) € 30.303
Wegenbelasting BMW € 325 - € 343 Wegenbelasting Prius € 134 - € 148

De vergelijking gaat dus compleet mank, en de gereden route werkt juist voor een diesel positief door.
Die hele vergelijking draait om de volgende stelling door de milieufreaks:

De Prius is een onwijs milieuvriendelijke auto!!!!!!!

Terwijl de 520d blijkbaar bijna net zo milieuvriendelijk is. Wouter Bos helpt die marketingcampagne van Toyota dan nog een handje extra. De prijs staat volledig los van deze beschouwing. De enorm gehypte Prius is gewoon niet "DE" auto als je puur voor het milieu wil gaan. Dat kan ook prima een dikke asobak als de BMW 520d zijn. En het probleem is nou net dat die hele slurptax, bijtelling- en BPM kortingen als uitgangspunt die hybride auto's heeft die lekker dik gesubsidieerd worden.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 19 mar 2008, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, maurizio, RS-Ron, Will F. en 2 gasten