Huizenprijzen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Huizenprijzen

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2010, 16:11

HansD schreef:Klopt. Ik ben een paar jaar geleden ermee bezig geweest om iets te kopen maar als je dan met 10 man op een bezichtiging komt en het eigenlijk de bedoeling dat er direct een bod uit wordt gebracht aangezien anderen dat ook doen (vaak nog boven de vraagprijs) dan haak ik af.
Daarom huur ik nu nog :wink: . Als ik genaaid wordt wil ik minstens gezoend worden 8) .

Ik heb het vermoeden dat de onrust vwb de HRA nog wel even aanhoudt dus ik wacht rustig af. Ik ben toch te laat voor die absurde prijsstijgingen dus waarom nu overhaast iets doen, tijd zat om te kijken hoe de zaken zich ontwikkelen.
eens maar toen was de verwachting dat het nog wel door zou stijgen....

als ik nu voor de keuze zou staan zou ik idd ook nog ff wachten! maarja als je alles achteraf wist he ;)

gelukkig heb ik wel in de randstad gekocht want als je de langer termijn verwachtingen (komende 20 jaar) leest wordt toch wel verwacht dat juist randstad door blijft stijgen en alles er omheen (nog meer) leeg loopt richting randstad :)

en begin jaren 80 is eenzelfde cricis geweest op de huizenmarkt, niemand die toen kon of durfde te voorspellen dat daarna in 20 jaar de prijzen zouden verdubbelen :D

Elise

Bericht door Elise » 17 sep 2010, 16:25

RutgerK schreef:Je ziet zoveel rare dingen als je ook de moeite neemt bij het kadaster prijzen op te vragen. Deze week ook weer een huis gezien dat voor 625.000 te koop staat en eind 2008 volgens het Kadaster voor 330.000 euro door de huidige eigenaar te gekocht. Het is een moeilijk te doorgronden markt.
Prijzen die het kadaster vermeld zijn exclusief wat er betaald/opgenomen is voor roerende goederen.
(Voordeel van het opvoeren van roerende goederen is dat je daarover geen 6% overdrachtsbelasting betaald, dus als het kan dan altijd doen.)

Ik krijg wel een beetje het idee dat je je teveel laat leiden door excessen in de markt.
Wie zegt niet dat dit huis wat je aanhaalt is verkocht op een executie veiling?
Want daar liggen de prijzen heel anders......

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 sep 2010, 16:29

Elise schreef:
RutgerK schreef:Je ziet zoveel rare dingen als je ook de moeite neemt bij het kadaster prijzen op te vragen. Deze week ook weer een huis gezien dat voor 625.000 te koop staat en eind 2008 volgens het Kadaster voor 330.000 euro door de huidige eigenaar te gekocht. Het is een moeilijk te doorgronden markt.
Prijzen die het kadaster vermeld zijn exclusief wat er betaald/opgenomen is voor roerende goederen.
(Voordeel van het opvoeren van roerende goederen is dat je daarover geen 6% overdrachtsbelasting betaald, dus als het kan dan altijd doen.)

Ik krijg wel een beetje het idee dat je je teveel laat leiden door excessen in de markt.
Wie zegt niet dat dit huis wat je aanhaalt is verkocht op een executie veiling?
Want daar liggen de prijzen heel anders......
Dit laatste huis misschien wel. De andere huizen zijn vrij reguliere voorbeelden.

Natuurlijk kan het laatste huis een executieverkoop zijn, maar dan blijft het verschil tussen executieverkoop en de huidge verkoopprijs (er is niets structureels aan het huis veranderd) opmerkelijk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2010, 16:32

overigens nog 2 leuke die veel invloed hebben op de prijzen:

- wat doet de rente voor hypotheekrente (in de jaren 80 doorgestegen naar 12% is nu niet meer mogelijk door centrale bank)

- wat zijn de kosten voor nieuwbouw... de grondprijzen dalen niet door schaarste, grondstoffen zijn duur en worden duurder en datzelfde geld voor het arbeidsloon!

Elise

Bericht door Elise » 17 sep 2010, 16:33

Michel P schreef:Daarom is een hypotheek bij een instantie die transparantie tarieven heeft, en geen verschil maakt in het tarief voor verlengen of nieuwe klanten een pre! Blijf weg bij de Rabobanken van deze wereld......
Klopt helemaal.....maar ook dan zie je dat een bepaalde geldverstrekker toch erg goedkoop is waarbij de vraag is hoe dat over x aantal jaar is als de rentevast periode afloopt.
Bijvoorbeeld. Obvion en BOS op dit moment, beide goede tarieven en veel promotie/advertenties.

Elise

Bericht door Elise » 17 sep 2010, 16:38

RutgerK schreef:Natuurlijk kan het laatste huis een executieverkoop zijn, maar dan blijft het verschil tussen executieverkoop en de huidge verkoopprijs (er is niets structureels aan het huis veranderd) opmerkelijk.
Je wil niet weten wat er op een executieveiling momenteel betaald wordt.
Niet voor niets dat banken kost wat kost proberen om executie te vermijden en proberen onderhands wat te regelen.

Michel P

Bericht door Michel P » 17 sep 2010, 16:52

Elise schreef:
Michel P schreef:Daarom is een hypotheek bij een instantie die transparantie tarieven heeft, en geen verschil maakt in het tarief voor verlengen of nieuwe klanten een pre! Blijf weg bij de Rabobanken van deze wereld......
Klopt helemaal.....maar ook dan zie je dat een bepaalde geldverstrekker toch erg goedkoop is waarbij de vraag is hoe dat over x aantal jaar is als de rentevast periode afloopt.
Bijvoorbeeld. Obvion en BOS op dit moment, beide goede tarieven en veel promotie/advertenties.
BOS is en blijft niet transparant. Obvion is erg transparant, al jaren nummer 1 geldverstrekker volgens onderzoek van moneyview.

Er zijn nog wel wat partijen die scherp maar eerlijk en open zijn, maar ook selectief wie/wat ze wel en niet financieren.

Michel

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 sep 2010, 16:53

bmw320i schreef:overigens nog 2 leuke die veel invloed hebben op de prijzen:

- wat doet de rente voor hypotheekrente (in de jaren 80 doorgestegen naar 12% is nu niet meer mogelijk door centrale bank)

- wat zijn de kosten voor nieuwbouw... de grondprijzen dalen niet door schaarste, grondstoffen zijn duur en worden duurder en datzelfde geld voor het arbeidsloon!
Die schaarste geloof ik niet zo in. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat we ons al minimaal 20 jaar druk maken over de vergrijzing in Nederland maar dat we wel verwachten dat de vraag naar huizen op veel grond steeds groter wordt.

Elise

Bericht door Elise » 17 sep 2010, 16:59

Michel P schreef:
Elise schreef:
BOS is en blijft niet transparant. Obvion is erg transparant, al jaren nummer 1 geldverstrekker volgens onderzoek van moneyview.

Er zijn nog wel wat partijen die scherp maar eerlijk en open zijn, maar ook selectief wie/wat ze wel en niet financieren.

Michel
Ik doelde bij BOS meer op het 1 rente tarief voor bestaande en nieuwe klanten).
En het blijven natuurlijk wel banken/geldverstrekkers he, dus ook Obvion ( eigendom van Rabo en het ABP) zal het niet nalaten als ze je een oor aan kunnen naaien (Obvion is dan ook al meer dan eens over de vingers getikt).

HansD

Bericht door HansD » 17 sep 2010, 16:59

Die schaarste geloof ik niet zo in. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat we ons al minimaal 20 jaar druk maken over de vergrijzing in Nederland maar dat we wel verwachten dat de vraag naar huizen op veel grond steeds groter wordt.
:lol: so true. De behoefte aan het soort huizen zal veranderen maar des te meer mogelijkheden voor degenen die nog niet in een 65+ woning hoeven 8) . Die huizen die er nu staan blijven over het algemeen wel staan hoor.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2010, 17:13

maar zolang het aantal personen in NL niet daalt of zelfs stijgt blijft er meer vraag komen omdat er nog altijd steeds meer 1 persoons huishoudens bijkomen ;)

HansD

Bericht door HansD » 17 sep 2010, 17:23

En dat is dus die veranderde behoefte, meer appartementen en 65+ woningen. Ik woon prima in mijn appartement als 1 persoonshuishouden. Neemt een stuk minder ruimte in dan huizen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 17 sep 2010, 17:29

bmw320i schreef:maar zolang het aantal personen in NL niet daalt of zelfs stijgt blijft er meer vraag komen omdat er nog altijd steeds meer 1 persoons huishoudens bijkomen ;)
Ja, meer éénpersoons huishoudens geloof ik wel in. Echter hebben we het dan niet over druk op de huizenmarkt in de duurdere sector van € 400.000 +, 150+m2 GBO en een kavel van 300+m2.

Het overheidsbeleid is voor de komende 20 jaar gericht op verdichting van de steden. Meer woning op een kleiner oppervlakte gecombineerd met meer openbaar groen zoals stadsparken en groene buitengebieden. Dat is ook veel beter voor OV en woon-werkverkeer wat verkort kan worden.

Ik denk wat dat een vervangingsbehoefte komt om het huizenbestand te modernisering maar in absolute aantallen geloof ik niet in schaarste op de termijn dat de hypotheek loopt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 sep 2010, 18:10

RutgerK schreef:
bmw320i schreef:maar zolang het aantal personen in NL niet daalt of zelfs stijgt blijft er meer vraag komen omdat er nog altijd steeds meer 1 persoons huishoudens bijkomen ;)
Ja, meer éénpersoons huishoudens geloof ik wel in. Echter hebben we het dan niet over druk op de huizenmarkt in de duurdere sector van € 400.000 +, 150+m2 GBO en een kavel van 300+m2.

Het overheidsbeleid is voor de komende 20 jaar gericht op verdichting van de steden. Meer woning op een kleiner oppervlakte gecombineerd met meer openbaar groen zoals stadsparken en groene buitengebieden. Dat is ook veel beter voor OV en woon-werkverkeer wat verkort kan worden.

Ik denk wat dat een vervangingsbehoefte komt om het huizenbestand te modernisering maar in absolute aantallen geloof ik niet in schaarste op de termijn dat de hypotheek loopt.
eens als er prijs correctie's komen zullen die idd voornamelijk ontstaan in het hogere segment en in
niet-randstad gebeiden ;)

Joop

Bericht door Joop » 17 sep 2010, 20:24

Elise schreef:
Joop schreef: Het mag wel; maar het is alleen een ongeschreven regel binnen de makelaardij om dat uit goed fatsoen niet te doen.
Als je dat als verkopende partij toch graag wil doen, dan houdt niets je tegen.
Het is een geschreven regel dat het niet mag :bag:
Zie onderstaande quote van de NVM
http://nieuws.nvm.nl/wonen/voorlichting ... ragen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
# 2. Mag een makelaar doorgaan met bezichtigingen als er al over een bod onderhandeld wordt?

Ja, dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk nog niet tot een verkoop te leiden. Bovendien kan het zijn dat de verkoper graag wil weten of er meer belangstelling is. Overigens mag ook met meer dan één gegadigde tegelijk worden onderhandeld. Een NVM-makelaar moet dit wel duidelijk melden. Vaak zal de verkopende NVM-makelaar aan belangstellenden vertellen dat een pand, zoals dat heet, ‘onder bod’ is. Als belangstellende mag u dan wel een bod uitbrengen, maar de makelaar mag dan pas met u in onderhandeling treden als de onderhandeling met de eerste geïnteresseerde beëindigd is. De NVM-makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van biedingen. Dit zou namelijk overbieden kunnen uitlokken.
Leg mij dat dan maar eens uit. Er staat precies hetzelfde hoor... Als ik via de makelaar verneem dat de 2e bieder een beter bod uit breng; trek ik de stekker uit die eerste onderhandeling. Netjes is anders, want dit is inderdaad verkapt mensen tegen elkaar uitspelen. Dit zal dus door bijvoorbeeld een NVM-makelaar (die je nu toevallig aanhaalt|) ontraden worden; maar er zijn dus wel mogelijkheden tot deze.

Beëindiging van de onderhandeling is altijd mogelijk door de vraagprijs te verhogen waardoor de eerste wellicht afhaakt.

Joop

Bericht door Joop » 17 sep 2010, 21:17

Maus335i schreef:En ik vind het (als huurder overigens nog) niet meer dan normaal dat die prijzen zo drastisch zakken. De Nederlandse huizenmarkt is buiten Ierland om het meest overwaardeerd ter wereld. Die zeepbel moet nog klappen, dat doetie nu langzamerhand.

Het meeste is nog te wijten aan de verkopers die denken er een flink slaatje uit te slaan.... Als je van 675 naar 500 zakt had je blijkbaar een enorme marge in gedachten, vroeger kwam je er nog mee weg omdat kopers net zo gek waren, nu niet meer omdat ze domweg die absurde leningen niet meer krijgen.

Zo is het jarenlang gegaan, huisje kopen voor 200, verkopen voor 300. De volgende eigenaar denkt in een paar jaar tijd dezelfde winst te kunnen boeken, dus gingie naar 400. Houdt een keer op!
....
Mijn idee...

...de prijsontwikkeling is buiten alle proporties getuige het onderstaande grafiekje:
Afbeelding

Zie bijvoorbeeld de prijsstijging van de appartementen in de afgelopen 12jr. Die zijn verdubbeld. Omgerekend zal het dus zo moeten zijn, dat het inkomen van iemand in diezelfde periode ieder jaar met +5,6% gecorrigeerd moet worden. Dat is dus niet gebeurd.

Als de prijzen 33% dalen in Nederland, dan zitten we op het niveau van België. Als we in Nederland 50% in waarde dalen, zitten we op het niveau van Duitsland…

Nu kunnen er natuurlijk redenen zijn dat huizen in Nederland duurder moeten zijn… Denk aan tekorten of de geboden kwaliteit, maar de verschillen zijn wel erg groot.

De voornaamste reden van de hogere prijzen in Nederland is niet omdat huizen hier beter of groter zijn. Ook niet omdat tuinen groter zijn. Ook de kwaliteit is niet hoger dan in de omringende landen. De enige reden dat Nederlanders meer betalen, is omdat ze een deel van de hypotheekrente terug krijgen. Nederland was dus in staat om 30 tot 40% meer te lenen en een huizenmarkt ‘weet’ dan wel wat te doen. Dat is namelijk gewoon de prijzen met dat niveau omhoog brengen.

Afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zal zeker leiden tot directe waardevermindering (lees: waardecorrectie), omdat heel veel mensen de teruggave van een deel van de rente al standaard meegenomen hebben in het rond krijgen van de persoonlijke begroting. Valt die weg, dan is het huis in ene keer niet meer op te brengen.
Maar los je daarmee het feit op dat mensen niet iedere keer proberen winst te maken zoals dat nu ook al het geval was? Op korte termijn wel. Mensen blijven met een hoge restschuld op de hypotheek zitten en zijn niet instaat veel bij te lenen.

Daarbij is het zo dat wanneer je nu toch de aftrek in ene keer afschaft het besteedbaar inkomen flink afneemt (door de waardedaling van de woning i.c.m. de nog oude hoge maandlast voor de hypotheek). Dit met gevolg dat de vraag naar goederen en diensten en daarmee het economische herstel ondermijnd wordt. Een waardedaling van de eigen woning hindert de mobiliteit op de arbeidsmarkt. Vooral wanneer de waarde van de woning daalt tot onder de waarde van de hypotheek, zal het voor veel mensen onmogelijk worden om te verhuizen voor een nieuwe baan. Immers de hypotheek kan niet meer afgelost worden met de verkoop van het eigen huis. Dit nadeel weegt vooral zwaar voor een zich herstellende economie waar nieuwe banen ontstaan binnen nieuwe bedrijven en op andere plaatsen dan waar men woonachtig is. Immers iemand die werkloos is geworden en die weer een baan wil vinden zal in principe overal moeten solliciteren. Het economische herstel zal dus gehinderd worden doordat mensen minder gemakkelijk in staat zijn te verhuizen naar plaatsen waar ze een nieuwe baan kunnen krijgen.

Toch zal op lange termijn de prijzen weer de pan uit rijzen: Het blijft een spel van vraag en aanbod. Enige manier om dit te bestrijden is om het aanbod beter te gaan afstemmen op de vraag. De prijzen blijven dan langer op een normaal niveau doordat de overspannen grote vraag naar een klein aanbod wegblijft en het 'onnodig' opdrijven van de prijs omdat de vraag toch zo groot is/was en omdat het kon/kan is dan ook gelijk verdwenen.

Met die laatste oplossing kun je e.e.a. al op niveau houden en de ontwikkelingen op nieuwbouw gaan ook steeds meer die richting op hier in Nederland. De tijd dat alles toch wel verkocht is inmiddels wel voorbij, zodat ontwikkelaars ook wel in zien dat er consumentgericht gebouwd moet worden.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 sep 2010, 11:38

Strakke analyse Joop, +veel en volledig mee eens.

Ik kijk fijn nog even de kat uit de boom. Veel mensen baseren hun koop op resultaten behaald in het verleden. En dan met name de standaard opmerking dat een huis altijd zijn waarde houdt of zelfs altijd in waarde al stijgen. Dat is misschien waar, maar dan wel gelijkmatig met loonstijgingen anders houdt het feest een keer op omdat het niet meer te betalen is (zoals nu).

Zeg eens eerlijk... hoeveel mensen betalen niet meer dan het geadviseerde 1/3e van hun inkomen aan BRUTO hypotheek? :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2010, 11:52

Maar met de kat uit de boom kijken koop je ook geen huis. Hoe lang wil je dat volhouden? Met auto's lukt het je niet iig :mrgreen: Dan denk ik dat een huis kopen, nu, beter is voor de portemonnee dan het wisselen van auto's.
Het zal allemaal best wel kloppen wat je hier zegt maar je wilt ook wel eens knap wonen. Ik heb m'n huis 8 jaar geleden gekocht en zit idd op iets minder dan 1/3 van m'n (netto) inkomen aan bruto hypotheek. Als de prijzen nu met 30% dalen ben ik ook het haasje. Dan zit je onder de aanschafprijs in 2002. Had ik dan 8 jaar moeten wachten? Nee, want de prijzen zijn nu nog hoger. Dan daal ik nog harder. Dus nog maar 8 jaar wachten? Kun je beter gelijk een aanleunwoning in :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 sep 2010, 11:57

Ik heb een mooi (huur)appartement, dus inderdaad totaal geen haast. En als ik het auto's net zo snel wissel als huizen, dan ben ik over 10 jaar volledig failliet :mrgreen: Alleen al door die 6% overdrachtsbelasting moet je gemiddelde huis snel een k of 25/30 stijgen in waarde wil je quitte draaien. Heb je door te kopen meer woninggenot dan te huren?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2010, 12:03

Maus335i schreef:Heb je door te kopen meer woninggenot dan te huren?
Dat weet ik niet. Ik heb nooit gehuurd. Domweg om waar ik in wilde wonen niet te huur was of duurder dan kopen. Zelfs m'n 1e huis (woon nu in de 2e, dus dat valt mee) was een gewone 4 onder 1 kap, maar veel goedkoper om te kopen dan een paar straten verderop te huren. Waar ik nu woon is niets te huur (wat er op lijkt en in de buurt). Dus ik zeg niet dat kopen meer genot brengt dan huren. Een leaseauto kan ook net zoveel genot geven als een eigen auto :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2010, 13:32

Kat uit de boom kijken doe ik ook al drie jaar. Maar ondanks de crisis zie ik de huizenprijzen niet veel zakken, zeker niet voor starters. Sommige mensen die al een nieuwe woning hadden gekocht doen het (omdat ze een dubbele hypotheek niet langer kunnen opbrengen) voor minder weg, maar dan is het misschien voor de prijs van hooguit vijf jaar terug. Door die crisis blijven de meeste woningen juist veel langer te koop staan omdat de huizenmarkt vast zit. Blijkbaar wil niemand zijn verlies nemen.

Ik sta open voor huur en koop... heeft beide z'n voor- en nadelen. Ligt ook maar net aan de woning. Ik kwam twee weken terug langs een mooi project dat helemaal naar mijn zin is. Ook een goed gevoel bij. Vorige week een optie op genomen en heb inmiddels het koopcontract hier liggen, dus waarschijnlijk ga ik deze week kopen :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 sep 2010, 13:46

Gefeliciteerd :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 sep 2010, 14:16

Tom, heel simpel. Als je een stek hebt gevonden waar je "bij wijze van" oud zou kunnen worden en helemaal naar je zin is, moet je dat niet laten liggen. Dat zal ik ook niet doen, maar tot nu toe heb ik die stek nog niet gevonden.

@Arthur, misschien heb ik ook makkelijk(er) lullen omdat er vrijwel geen enkele koopwoning in mijn omgeving is waar ik bovenstaand gevoel bij heb. Friesland is oud.. als je een redelijke kavel zou willen zit je aan een boerderij vast en dat wil ik niet. Mijn smaak vind je hier niet (modernistische stijl, zoals in dat topic van een paar weken geleden), dus een kavel kopen en bouwen is de enige optie. Voorlopig is me dat nog even te duur..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 sep 2010, 14:31

Ja dat wil ik ook........................kavel kopen, zelf iets (laten) bouwen.............................iets met een rood voor rood regeling...............

Nog even geduld, want in het hogere segment gaan nog wel wat klappen vallen.....................en daar kunnen wij weer de vruchten van plukken.................... :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 19 sep 2010, 14:57

Toch grappig Maurice, ik zocht namelijk iets wat modern is maar kwam bij het tegenovergestelde uit. Ik wilde een loft-woning. Keywords: stad, industrieel, modern. Beetje deze stijl. Alleen zoiets is ook lastig te vinden. Ik heb zelfs even gekeken of zelf bouwen een optie is, volgens mij moet zoiets redelijk goedkoop kunnen. Maargoed, zoiets zou ik toch liever huren, alles zet je in één grote hoge ruimte.. prima als je alleen bent maar anders onhandig en kom je er nooit meer vanaf.
En nu is het een appartement in een voormalig klooster (prachtig monumentaal pand uit 1895) geworden, midden in de natuur :)
(nu speelt bij mij ook wel mee dat ik iets speciaals wel kan waarderen, moet niet te standaard burgerlijk worden :mrgreen: )

Plaats reactie