Vrijrijden 15 december

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 dec 2007, 22:10

hugo schreef:
Flatline schreef:
mijnes was in iedergeval sneller in de bochten (sorry kees :D )
Hahahaha moeten het nog maar eens uitvechten op een rustigere tijd op zandvoort denk ik...... :lol:

Grootste probleem voor mij is dat ik heel erg voorzichtig moet doen wanneer ik gas geef in de bocht, gezien het plotseling inkomen van de turbo.. Daarnaast had ik nog eens 125KG naast me zitten, dus dat scheelt ook nog wel het e.e.a. 8) Ook wilde ik niet te gek gaan doen met iemand naast me in de auto......

Geert 125 kilo? :lol:
Als je dubbelziet misschien :P

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 17 dec 2007, 22:37

Mark Nauta schreef:
hugo schreef:
Flatline schreef: Hahahaha moeten het nog maar eens uitvechten op een rustigere tijd op zandvoort denk ik...... :lol:

Grootste probleem voor mij is dat ik heel erg voorzichtig moet doen wanneer ik gas geef in de bocht, gezien het plotseling inkomen van de turbo.. Daarnaast had ik nog eens 125KG naast me zitten, dus dat scheelt ook nog wel het e.e.a. 8) Ook wilde ik niet te gek gaan doen met iemand naast me in de auto......

ghahahah maar geertje reed niet met mij mee..... collega albert a 2m04 zat ernaast.. :wink:

Nutkees

Bericht door Nutkees » 17 dec 2007, 22:57

kwam dit net tegen op een ander forum
Hallo allemaal
Ik ben een vriend van de mr2 rijder mijn naam is rene.
Ik wil even via deze weg laten wet dat de rijder van de toyota mr2 het redelijk maakt naar omstandigheden.
Zijn naam is roy Hij heeft een hersel kneuzing en een scheurtje in een nekwerfel
Ik zou graag mensen willen spreken die video of foto materiaal hebben.
Ik hoor graag reactie mochten er vragen zijn dan hoor ik het ook.
Vriendelijk bedankt alvast.
Rene Bolink

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 17 dec 2007, 23:12

Oke, toch enigszins positief gelukkig.

Metchu

Bericht door Metchu » 18 dec 2007, 00:04

ja idd, je zou erger vermoeden. Maar hij zal dus weer beter worden :!:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 18 dec 2007, 13:09

Nou, gelukkig maar dan.....

Hielke

Bericht door Hielke » 18 dec 2007, 13:43

Hans GP1630 schreef:
En realistischer zal het niet worden als je wilt weten hoe het in de eerste ronden van een echte race voelt. Schuivertjes en tikkies horen erbij.
Dat wil ik ook niet weten! Dan ga ik wel echt racen maar niet met mijn dagelijkse auto! Trackdays zijn daar ook niet voor bedoeld.. Het begint steeds meer op racen te lijken maar dit is nooit de opzet en bedoeling geweest van dit soort dagen, gewoon lekker je rondjes rijden en waar het kan een beetje je grenzen opzoeken zonder iemand anders in gevaar te brengen. Zo hoort het te zijn en niet anders!
Zo raar als ik het zeg bedoel ik het ook beslist niet Hans. Wat ik bedoel te zeggen is dat je op een circuit met veel mensen om je heen gewoon kunt verwachten dat een uitbreekpartijtje (onbedoeld) in een tik met iemand anders kan resulteren (ook onbedoeld). Middels de baanposten die vlaggen kun je voorkomen dat zo'n relatief onschuldig voorval in een groter drama eindigt.

Juist de organisatoren van de vrij rijden evenementen hadden door hun ervaring beter moeten weten. Enkele baanposten MOETEN tijdens enorme drukte altijd bezet zijn! DF experimenteert er nog mee (walkie talkie gebruik) en zal na een aantal evenementen tot een goed format komen. De wil om het voor elkaar te krijgen is er in ieder geval.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 18 dec 2007, 14:08

Walkie talkie gebruikt lijkt in de duinen anders totaal geen nut te hebben.
Ik heb ze hier in de stad uitgeprobeerd en dan kun je gewoon van de ene kant van de stad tot de andere kant met elkaar communiceren, zit zeker 2-3km tussen.
Op Zandvoort zaten er zoveel blinde vlekken op het circuit dat het echt geen werkend systeem is, maar goed, we hebben ze nu liggen en op een ander circuit als Assen of Zolder zullen ze hun nut vast wel kunnen bewijzen. Enige twijfelpuntje is nog dat walkie talkies niet door betonnen gebouwen heen lijken te kunnen komen en drie keer raden waar de meeste pitboxen en wedstrijdtorens van gemaakt zijn. :(
Voor Zandvoort lijken GSM's me altijd nog de beste optie, incl. een bellijst die we vooraf dan moeten uitdelen (de nummers van alle baanposten en alle aanwezige organisatoren en hulpjes).

Neemt niet weg dat we altijd minimaal 8 baanposten willen hebben (Tarzan, Hugenholtz, voor het Scheivlak, Mastersbocht, linkbocht na de Masters zonder naam, aanremmen Audi S, Kumho en Bos uit).
Dat zijn de snelle, onoverzichtelijke en gevaarlijke punten, de andere bochten zijn of langzaam of overzichtelijk, dus daar mag iedereen ook gewoon opletten, maar geen marshall bijv. voor het Scheivlak kan natuurlijk niet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 14:51

Weet niet zeker maar volgens mij hebben wij meestal portofoons van hun en dat werkt wel gewoon prima.

Metchu

Bericht door Metchu » 18 dec 2007, 16:19

mijn toeristentoer op zandvoort... (meer was het niet). 1 sessie, die godstraag was. te downloaden:

http://www.extreme-machines.nl/Filmpjes ... dvoort.wmv
Laatst gewijzigd door Metchu op 18 dec 2007, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 18 dec 2007, 18:04

Ha, aan het downloaden met 320kb/sec. Bedenk me wel dat ik even snel wat moet regelen nu wil je morgen je camera hebben... Want de auto heb ik inmiddels terug maar ben iets voorbijgereden :D

Metchu

Bericht door Metchu » 18 dec 2007, 18:11

allen schreef:Ha, aan het downloaden met 320kb/sec. Bedenk me wel dat ik even snel wat moet regelen nu wil je morgen je camera hebben... Want de auto heb ik inmiddels terug maar ben iets voorbijgereden :D
:twisted: denk gewoon aan bombay, dat moet je wel motiveren :lol:

allen

Bericht door allen » 18 dec 2007, 18:35

vandaar dat ik al direct de auto ben ingesprongen :D ga maar wachten bij de schoorsteen nu. :lol:

Geert.

Bericht door Geert. » 18 dec 2007, 18:54

LUKT HET!! haha :mrgreen:
Ik ben nou eenmaal aerodynamisch gebouwd JA!! [img:32:20]http://cache2.hyves-static.net/images/s ... hebest.gif[/img]
Mark Nauta schreef:
hugo schreef:
Flatline schreef: Hahahaha moeten het nog maar eens uitvechten op een rustigere tijd op zandvoort denk ik...... :lol:

Fabian

Bericht door Fabian » 18 dec 2007, 21:15

Bert ///M3 schreef:Weet niet zeker maar volgens mij hebben wij meestal portofoons van hun en dat werkt wel gewoon prima.
Inderdaad, bij de circuitdagen met de motor doen we het ook met portofoons en die werken vlekkeloos op Zandvoort, op alle baanposten!

VLA

Bericht door VLA » 18 dec 2007, 22:20

mail gehad van vrijrijden :

Beste mensen,

Wie afgelopen zaterdag de 15e december aanwezig was bij de laatste dag van het VRIJ RIJDEN, zal het niet ontgaan zijn dat wij het programma NIET VOLLEDIG konden afronden vanwege een (redelijk zwaar) ongeval bovenaan het Scheivlak.
Roy Piksen met de rode MR2 kwam om onduidelijke reden in het gras.
Zijn auto kwam via de vangrails op het midden van de baan terecht en werd daar in de zijkant geraakt door een andere deelnemer.
2 achterop komende auto’s konden niet tijdig meer stoppen en raakte de eerder gestrande auto’s.

Onze eigen circuitarts en rescuemedewerkers waren binnen 60-90 seconden ter plaatse.
Even leek het er op dat Roy vast zat in zijn auto maar hij kwam enigszins ‘op eigen kracht’ uit de auto.
Kort daarna arriveerde ook de brandweer en een trauma helikopter.
Met 4 ambulances is iedereen meegenomen naar diverse ziekenhuizen.

Roy heeft een hersenkneuzing en een scheurtje in de nekwervel opgelopen.
Hij is 1 nacht ter observatie in het ziekenhuis gebleven en is nu weer thuis.
De overige deelnemers hebben voornamelijk nekklachten, wat ‘normaal’ is bij een aanrijding achterop een andere auto.

Uiteraard laten we dit ongeval niet zo maar aan ons voorbij gaan.
We kunnen concluderen dat

rijden / racen op een circuit NIET geheel zonder risico’s is
Het (goed) strak dragen van veiligheidsriemen zeer belangrijk is
Je niet kunt rijden zonder helm als de auto een rolkooi heeft
tijdig anticiperen op VLAGSIGNALEN van levensbelang is!!

Binnen de organisatie is ook gekeken naar oplossingen om de veiligheid in ieders belang naar een (nog) hoger niveau te krijgen.
Van te verwachten aanpassingen worden jullie binnenkort op de hoogte gebracht.

Namens de organisatie willen wij iedereen ontzettend bedanken voor zijn / haar inspanningen bij het Scheivlak.
Zonder deze zeer professionele medewerkers en hulpverleners kunnen wij het VRIJ RIJDEN beslist NIET organiseren.
Dank!!!!

Wij wensen de 4 betrokken deelnemers een spoedig herstel.

Fijne dagen en hopelijk tot 2008!

Namens VRIJ RIJDEN,

Frank Kerseboom
Rensportschool Zandvoort

Joy

Bericht door Joy » 18 dec 2007, 22:28

Tja, zo leg je alles neer bij de (onervaren) rijders.

Er had ook kunnen staan:

Gebleken is dat door het ontbreken van een briefing mensen niet voldoende op de hoogte waren van:

Maar ja, dat is achteraf gepraat.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 18 dec 2007, 22:30

dat meen je niet!

tot een (nog) hoger niveau brengen? Welk Niveau? Dat het niveau hoger zal moeten lijkt mij duidelijk. ik zeg, minder mensen tegelijk op de baan. Dan maar meer verspreid over de sessies.

En ook nog zeggen dat mensen de vlagsignalen moeten opvolgen, maar ja dan moet er wel iemand zijn die in eerste instantie een vlag in zijn klauwen heeft.

Wat ik trouwens ook raar vindt is dat men niets hoeft te tekenen voordat men de baan opgaat of zie ik dat verkeerd. Lijkt mij dat men toch moet tekenen voor de risico's die men kan lopen aldaar, of moet men dat maar vanzelfsprekend zien?

Tom V

Bericht door Tom V » 18 dec 2007, 22:35

Gelukkig kun je wel lekker op een circuit hard rijden zonder helm zolang je maar geen kooi hebt! Verdomme wat een heerlijke logica.

Joy

Bericht door Joy » 18 dec 2007, 22:40

Mijn idee van het organiseren van een circuitdag:

- inschrijfformulier met volledige gegevens van de bestuurder en auto + nummer om op de auto te plakken en eventueel een transponder
- keuring van de auto (remvloeistoftank vastzetten, accupool afdekken, sleepogen met pijlen monteren, geen losse rommel in de auto)
- rijdersbriefing met duidelijke uitleg van vlaggen, gewenst/ ongewenst gedrag
- marshalls op de meest kritieke punten
- consequent regels naleven, meerdere overtredingen -> van de baan halen

DDX

Bericht door DDX » 18 dec 2007, 22:55

Flatline schreef:Wat ik trouwens ook raar vindt is dat men niets hoeft te tekenen voordat men de baan opgaat of zie ik dat verkeerd. Lijkt mij dat men toch moet tekenen voor de risico's die men kan lopen aldaar, of moet men dat maar vanzelfsprekend zien?
wat ik me kan herinneren toen ik nog wel daar kwam met vrijrijden.nl dat je wel ergens je handtekening moest zetten, alleen geen duidelijk voorwaarden oid eraan verbonden

Hielke

Bericht door Hielke » 18 dec 2007, 23:05

VLA schreef:mail gehad van vrijrijden :

Beste mensen,

Het gaat echt om die laatste zin. Of eigenlijk de absurditeitheid ervan. En dan ook nog met uitroeptekens. Er waren helemaal geen marshalls om met vlagen te zwaaien stelletje 'organisatie' dwazen!!!!

Helmplicht icm kooi is trouwens heel logisch. Als je wat krijgt dan ros je met je kop geheid tegen een buis van de kooi. Dan kun je maar beter een helm op hebben.

Misschien dat DF straks in februari ook de wel werkende portofoons kan huren. Bij calamiteiten weet de 'voorliggende' post dan direct dat er iets is en kan met geel gaan zwaaien.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 18 dec 2007, 23:42

Het staat er ook alsof die mr2-eigenaar geen helm droeg. Toen ik hem inhaalde had 'ie wel degelijk een helm op, lijkt me ook vrij verstandig met een rolbeugel hehe. Verder heb ik niets ondertekend en dat was voor mij iets nieuws.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 19 dec 2007, 00:10

Ik heb de mail ook met gepaste verbazing gelezen. Leg de schuld maar bij iemand anders. Wat een amateurs. Maar nogmaals, ik ga toch niet meerijden bij hen.

Voor mij alleen door fora georganiseerde trackdays op Zandvoort.

@Hielke: portofoons werkten laatste keer echt niet. Ik zou eerder denken mobiele telefoons en een duidelijke afspraak over procedures:
- signalerende persoon belt één centraal persoon (met 2e persoon als back-up) om zaak in actie te brengen bij noodgeval.
- onderlinge posten geven signaal aan eerstvolgende posten bij noodgeval. Iedere post belt dan de volgende post, waarbij een lijst met nummers van wie welke op post in opeenvolgende volgorde vermeld staat vooraf. Op die manier kunnen de vlagsignalen ook op elkaar afgestemd worden.

Maar als er portofoons zijn die wél over alle portofoons op alle posten werken is dat aan te bevelen. Waarbij dan wel afgesproken moet worden wie de leiding en coördinatie uitvoert en dat we ons daar ook aan houden. Anders wordt het een puinhoop als het echt nodig is.

Tom V

Bericht door Tom V » 19 dec 2007, 00:30

Hielke schreef: Helmplicht icm kooi is trouwens heel logisch. Als je wat krijgt dan ros je met je kop geheid tegen een buis van de kooi. Dan kun je maar beter een helm op hebben.
Snap ik...daar had ik het ook niet over. Ik had het erover dat je gewoon een helm op je kop moet hebben als je gaat trappen @ circuit. Kooi of geen kooi.

Plaats reactie