Het grote Duitse-import topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EJGT3CS

Re: Het grote Duitse-import topic

Bericht door EJGT3CS » 22 jul 2009, 21:45

Ik vraag me alleen wel af hoe je achter een handelswaarde komt van een bepaalde auto in NL?

VLA

Bericht door VLA » 22 jul 2009, 21:59

Ernst Jan Dekker schreef:Ik vraag me alleen wel af hoe je achter een handelswaarde komt van een bepaalde auto in NL?
Wellicht via de ANWB koerslijst ?

http://www.anwb.nl/auto/dagwaarde/zoek/autokoers.jsf" onclick="window.open(this.href);return false;

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 22 jul 2009, 22:11

Nee, daar staat lang niet alles.. En bij elke auto is het weer verschillend lijkt mij m.b.t. de opties, km-stand enz.
Dat geldt uiteraard ook voor de verkoopwaarde, maar die is over het algemeen meer bekend dan de handelswaarde.

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 23 jul 2009, 09:44

De handelswaarde voor de BPM is eigenlijk iets wat handelaren al jaren doen. Door middel van tegenbewijs door een computer progamma of een taxateur. Kijk maar is naar een aantal demo's volvo's op autotrader. Deze auto's worden kaal aaangeleverd (Dus zonder leer, xenon, velgen etc) en daarna op deze manier gekeurd. Veel autobedrijven doen dit nu ook voor particulieren kost niks enkel een 1/3 van het bpm voordeel dat de klant heeft.

VLA

Bericht door VLA » 24 nov 2009, 18:26

even omhoog bumpen :

Weet iemand als je een auto invoert uit duitsland, hoe het dan zit met het gewicht van de wagen zoals hij op NL kenteken komt te staan ?

Op het duitse kenteken bewijs staat bv dat de auto leeg 1400 kg is. Terwijl in nederland, de auto op1300 kg staat (als je hem in NL nieuw kocht). Waar dat verschil in zit weet ik niet. Kijken ze bij het invoeren naar de duitse papieren, of naar de nederlandse ? Of wegen ze hem altijd opnieuw ?

Niall

Bericht door Niall » 24 nov 2009, 19:37

Ze wegen hem meestal wel eventjes maar of ze het verschil tussen de nederlandse en duitse gewicht overnemen durf ik niet te zeggen, denk het eerlijk gezegd niet, omdat ze afgaan op wat er op de papieren staat

VLA

Bericht door VLA » 24 nov 2009, 23:51

Niall schreef:Ze wegen hem meestal wel eventjes maar of ze het verschil tussen de nederlandse en duitse gewicht overnemen durf ik niet te zeggen, denk het eerlijk gezegd niet, omdat ze afgaan op wat er op de papieren staat
Maar op de duitse papieren is hij zwaarder, dus dat betekend meer wegenbelasting. Stel ze zouden hem wegen dan heeft het wel nut om hem wat lichter te maken voordat ik hem ga keuren.

Iemand ervaring hiermee?

Louis

Bericht door Louis » 24 nov 2009, 23:58

Ja dat kan nut hebben, zo had ik eens een Audi A4 avant ingevoerd, bij het RDW gingens ze hem wegen en dat gewicht houden ze aan. Dat was in mijn nadeel want ik viel nu net in een hoger tarief.
Ik had de tank 3/4 vol, en er lagen ook gewoon spullen in. En sowieso is een auto volgens mij altijd zwaarder als wat er op het kenteken bewijs staat, ik denk dat dat ooit gewogen is zonder radio, airco, vloeistoffen enz.

VLA

Bericht door VLA » 25 nov 2009, 00:05

Louis schreef:Ja dat kan nut hebben, zo had ik eens een Audi A4 avant ingevoerd, bij het RDW gingens ze hem wegen en dat gewicht houden ze aan. Dat was in mijn nadeel want ik viel nu net in een hoger tarief.
Ik had de tank 3/4 vol, en er lagen ook gewoon spullen in. En sowieso is een auto volgens mij altijd zwaarder als wat er op het kenteken bewijs staat, ik denk dat dat ooit gewogen is zonder radio, airco, vloeistoffen enz.
Hmm ok eerst strippen dus voordat ik hem langs breng :hmmm:

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 25 nov 2009, 01:33

Ha, die VLA;

Bij de import van mijn E39 werden destijds gewoon de gegevens van de EU-typegoedkeuring overgenomen.
Daarvoor is het zaak dat je een eenvormigheidscertificaat kunt overleggen. Als de auto waar het om gaat ook
in ons land geleverd is geweest mag dat geen problemen opleveren.

Rupie

Bericht door Rupie » 25 nov 2009, 08:15

Ik denk dat je op 1300 kg uitkomt. RDW trekt standaard 100 kg af.

wjn

Bericht door wjn » 25 nov 2009, 08:20

VLA schreef:even omhoog bumpen :

Weet iemand als je een auto invoert uit duitsland, hoe het dan zit met het gewicht van de wagen zoals hij op NL kenteken komt te staan ?

Op het duitse kenteken bewijs staat bv dat de auto leeg 1400 kg is. Terwijl in nederland, de auto op1300 kg staat (als je hem in NL nieuw kocht). Waar dat verschil in zit weet ik niet. Kijken ze bij het invoeren naar de duitse papieren, of naar de nederlandse ? Of wegen ze hem altijd opnieuw ?
Nederlanders wegen de auto leeg, bij de Duitsers denken ze dat er minstens benzine en één persoon in moet zitten, wil de auto op de openbare weg bewogen worden. Vandaar dat het gewicht hoger is.

Nu weet ik niet wie er slimmer bezig is? :lol:

wim breman

Bericht door wim breman » 25 nov 2009, 09:26

Een vriend van mij kocht een paar jaar geleden een E46 M3 uit Amerika, wegen bij het RDW betekende dat hij een kentekengewicht kreeg van maar liefst 1640 kg.
Ze nemen dus niet zomaar het EU gewicht over.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 25 nov 2009, 10:24

Als je een Certificaat van Overeenstemming bij de auto hebt wordt het gewicht daarvan overgenomen. Bij alle nieuwe auto's die via de importeur binnen komen zit dat ook: vandaar dat alle auto's van hetzelfde type hetzelfde wegen op papier. In de praktijk is dat natuurlijk niet zo: 15 inch vs 18 inch en wel of geen schuifdak maken natuurlijk echt wel uit.

Bij een oudere auto met een Europees kentekenbewijs maar zonder CvO wordt in de RDW databank gezocht naar een auto die overeenkomt met de gegevens op dat Europees kentekenbewijs. In dat geval wordt de auto ter plekke gewogen. Bij de e30 325i uit '88 die ik naar Nederland heb gehaald konden ze de auto eigenlijk niet vinden en zo kwam het dat het een BMW 325 op kenteken was, wegend 1200 kg (ipv 1180) en niet voorzien van een katalysator, ondanks dat alle facelift e30 325s een kat af fabriek hebben.

Bij een Amerikaan werkt het nog weer anders. Ik vermoed dat bij de e46 M3 uit Amerika geen CvO aanwezig was (het hangt er vanaf of de Nederlandse importeur of fabrikant die wil verstrekken of niet; vaak willen ze dat niet: stukje markt bescherming). Dan wordt de auto ter plekke gewogen tijdens een uitvoerige keuring in Lelystad. Een fully loaded e46 M3 komt dan makkelijk boven de 1600 kg rijklaar gewicht uit. Om het nog lastiger te maken: er zijn ook Amerikaanse importjes die zonder CvO gewoon lokaal RDW gekeurd kunnen worden. Dan krijg je het verhaal zoals met de e30 hierboven.

VLA

Bericht door VLA » 25 nov 2009, 10:55

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die VLA;

Bij de import van mijn E39 werden destijds gewoon de gegevens van de EU-typegoedkeuring overgenomen.
Daarvoor is het zaak dat je een eenvormigheidscertificaat kunt overleggen. Als de auto waar het om gaat ook
in ons land geleverd is geweest mag dat geen problemen opleveren.
Ok duidelijk, die eenvormigheidscertificaat heb ik dus niet, zou ik die bij de importeur wellicht kunnen opvragen ?

Want denk dat zelfs na het strippen van de betreffende onderdelen dat de auto alsnog zwaarder is dan een NL exemplaar (terwijl ze verder qua specs en werkelijk gewicht wel hetzelfde zijn).

Niall

Bericht door Niall » 25 nov 2009, 11:10

Ja, kan je bij BMW nederland proberen te krijgen anders via die duitse dealer als BMW NL niet mee wil werken.

VLA

Bericht door VLA » 25 nov 2009, 11:34

Niall schreef:Ja, kan je bij BMW nederland proberen te krijgen anders via die duitse dealer als BMW NL niet mee wil werken.
Ok ga ik proberen, alleen dan niet bij BMW :mrgreen:

Weet iemand overigens of je perse 2 voorstoelen erin moet hebben. ? of mag je de passagiers stoel er gewoon uithalen ?

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 27 nov 2009, 00:49

Ha, die Vla;

Al zet je een sinasappelkistje neer in plaats van de bestuurdersstoel. Kan je ook nog BPM schelen, want wat er aantoonbaar niet op of aan zit daar kun je niet over worden aangeslagen.

VLA

Bericht door VLA » 27 nov 2009, 15:37

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Vla;

Al zet je een sinasappelkistje neer in plaats van de bestuurdersstoel. Kan je ook nog BPM schelen, want wat er aantoonbaar niet op of aan zit daar kun je niet over worden aangeslagen.
Hehehe... sinasappelkistje :mrgreen:

Ok maar dat is op zich mooi, want de voorstoel weegt al gauw zo'n 15 kg.

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 29 nov 2009, 02:15

Ha, die VLA:

Ik had het over de BPM-berekening. Of de RDW er in geval van een weging genoegen mee neemt zou ik niet zo op durven bouwen.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 29 nov 2009, 04:01

Toen ik mijn 535i importeerde werd het kentekengewicht van de typegoedkeuring overgenomen, er werd niet daadwerkelijk gewogen.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 31 mei 2010, 13:04

Even dit topic weer afstoffen.

Ik ben ook hard aan het nadenken over het importen van een auto uit duitsland. Ik wil namelijk een e30 325i van voor 1987 kopen (zodat die nog belangstingvrij is) maar daar zijn er in nederland niet veel meer van te vinden.

Ik heb er wel een paar gevonden op mobile.de. Alleen heb ik nog een paar vraagjes. Als je de auto hierheen wilt rijden kan je een kenteken aanvragen bij de ADAC begrijp ik. Hier zit dan ook al gelijk de verzekering bij?

Dan plak je die platen op de auto en rij je de auto naar nederland. Dan moet de auto dan in duitsland wel apk gekeurd zijn (ik weet niet hoe de apk keuring in duitsland heet) neem ik aan? Hoe zit het dan als je auto wilt kopen die al 10 jaar stil staat.

En hoe zit het bij het kopen van de auto bij een particulier, je geeft hem je geld en dan krijg je van hem de papieren en dat is het? of moet die persoon dan nog naar het postkantoor of iets dergelijks?

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 31 mei 2010, 13:10

In het importeren uit Frankrijk topic wordt ook de Duitse situatie uitgelegd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 mei 2010, 13:40

Linc (Bas) schreef: Ik heb er wel een paar gevonden op mobile.de. Alleen heb ik nog een paar vraagjes. Als je de auto hierheen wilt rijden kan je een kenteken aanvragen bij de ADAC begrijp ik. Hier zit dan ook al gelijk de verzekering bij?

Dan plak je die platen op de auto en rij je de auto naar nederland. Dan moet de auto dan in duitsland wel apk gekeurd zijn (ik weet niet hoe de apk keuring in duitsland heet) neem ik aan? Hoe zit het dan als je auto wilt kopen die al 10 jaar stil staat.

En hoe zit het bij het kopen van de auto bij een particulier, je geeft hem je geld en dan krijg je van hem de papieren en dat is het? of moet die persoon dan nog naar het postkantoor of iets dergelijks?
Ik ben net geweest :wink: Een auto kopen en exporteren gaat helemaal buitenom een overheid/gemeente orgaan. Een auto is namelijk niet aan een kenteken (verzekeringsplaat) gebonden in DE. Heb jij het fahrzeugschein dan ben je eigenaar. Je kunt bij een winkel een 5daags kenteken met verzekering kopen (UER 90,-). Ik dacht dat dit ook bij een officiele instantie moest maar dat is dus niet zo. Je moet dus uitvinden of er in de buurt van waar jouw te kopen auto staat een dergelijke winkel zit. In principe moet er Tüv op zitten anders mogen ze geen tijdelijk kenteken afgeven.
Niels schreef:Goed, sta je daar met een V70 die nog 300km over de snelweg moet. Ik had me er natuurlijk al in verdiept en we moesten dus even een 5daags kenteken regelen. Ik dacht dat je een export kenteken moest kopen + verzekering bij een overheidsinstantie (KFZ Zulassungstelle) omdat je via allerlei sites wordt geleid naar het "Strassenverkehrsamt" maar dat blijkt dus niet juist (of ik heb het verkeerd gelezen :oops: ). Misschien wel voor import maar niet voor export tenminste, die mensen achter de balie keken ons aan :shock: :lol: .

Je koopt gewoon bij een of andere pool in een Kurzzeitkennzeichen-winkel een 5daagskenteken met verzekering en platen. In Hamburg struikel je zowat over die winkels maar dat is ook niet zo gek als je zie hoeveel auto's daar voor de handel staan. Goed platen op de auto, M3 vol met RON 100 en de V70 vol met diesel en gaan met die :banaan: Omdat je dan wel bent verzekerd maar heel officieel niet in NL mag rijden vanwege het niet betaald hebben van BPM op jouw prive auto die je prive in NL rijdt heb ik MDV dus gebeld en het chassisnummer doorgegeven + export kenteken. Zij heeft op de site van de douane een vrijstelling van een bepaalde periode aangevraagd. Op die manier rij je dus legaal en verzekerd naar huis.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 31 mei 2010, 13:48

Dan ga ik maar eens mailen naar wat verkopers. Hopelijk kunnen ze Engels want ik kan voor geen meter duits :D

Plaats reactie