Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Robert Campbell

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 10 mar 2009, 14:33

Goed, garage is opgeruimd, onderdelen zijn opgeborgen.

Vanavond maar eens beginnen met het voorsubframe. Dit moet hard opgehangen worden (dus geen rubber tussen de metalen delen meer), daarvoor moet wel nog even het quick-rack gemonteerd worden en de rubberen veer-bollen gedemonteerd worden (deze zorgden voor de vering). Zodra het subframe goed vastzit zal ik beginnen met het reviseren en opbouwen van de voorwielophanging. De fusees worden preventief vervangen. Zodra dit allemaal op de plek zit, kan ik beginnen met de plaatsing van het differentieel. Zodra dit zit kan ik beginnen met het frame voor het blok.

Het begint nu allemaal, en nu begint het ook meteen leuk te worden.

Gisterenavond ook het achtersubframe (of wat daarvan overblijft) uitgepakt. Ik zal vanavond toch even wat hammerite voor aluminium gaan halen om het allemaal netjes te houden en een stuk onopvallender te krijgen.
Nieuw:
Afbeelding

Oud:
Afbeelding

Zal vanavond/morgen even de fotos posten van de werkzaamheden.

Robert
:popcorn: :popcorn: :banaan: :banaan: :df:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 12 mar 2009, 00:15

Goed, maar eens begonnen met de voorwielophanging:
Eerst het subframe op de grond (die schokdemper hangt daar voor de LOL, is namelijk nog op de oude, veel te zwakke punten opgehangen):
Afbeelding

Bakken met nieuwe onderdelen:
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe onderdelen voor de voorwielophanging:
Afbeelding
Afbeelding

Rubber is verboden, we gaan _strak_ de boch om dalijk:
Afbeelding

Ja, kweet het, compleet zootje.. Maar wel weer vooruitgang (en hier hangt de schokdemper op de "goeie" plek):
Afbeelding

Dus: Ophanging zit er nog _lang_ niet op.. Maar het werk gaat door. Kwam veel vet tegen van de bovenste ophangings armen, is eigenlijk wel goed, geeft iig aan dat de vorige eigenaar zat vet erin gespoten heeft. Ik verwacht achter ook zoiets tegen te komen.

Rob

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 12 mar 2009, 12:19

Zeer gaaf project!

Heb je al een oplossing voor je koppeling? Er zijn namelijk nog andere manieren..

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 12 mar 2009, 12:33

De koppeling? Die wordt simpelweg omgebouwd van hydraulisch naar mechanisch.

Ik denk dat je het meer had over de achteruitversnelling, daar heb ik immidels ook al wat voor verzonnen, maar dat wordt pas _veel_ later ge-implementeerd.

Robert

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 12 mar 2009, 12:40

Robert Campbell schreef:De koppeling? Die wordt simpelweg omgebouwd van hydraulisch naar mechanisch.

Ik denk dat je het meer had over de achteruitversnelling, daar heb ik immidels ook al wat voor verzonnen, maar dat wordt pas _veel_ later ge-implementeerd.

Robert
Nee ik bedoelde echt de koppeling.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 12 mar 2009, 13:51

Heb net de 6 pagina's door zitten lezen.... :shock: :shock:
Sodeknetters....

Héél veel respect...
Bij het lezen van dit project denk ik af en toe onwillekeurig aan Aram z'n project.
Problemen tegenkomen en deze op een inventieve manier oplossen.

Blijf dit topic vanaf nu ook zeker volgen.

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 12 mar 2009, 14:52

Dank voor de morele ondersteuning.. Ik had gehoopt gisteren al klaar te zijn met de voorwielophanging en het subframe. Jammergenoeg loopt het nooit zo als je wilt. Ben niet eens op 30% van de voorkant, schat ik zo. Een deel van de ophaning wil ook niet eens uit elkaar. Maar een ijzerzaag zal vanavond wonderen doen. De revisie van de bovenste ophangings-armen kan ik gelukkig overslaan, aangezien de vorige eigenaar riant is geweest met de vetspuit!

Ik hoop de voorkant vanavond in elkaar te krijgen, maar we zullen zien, ik zit nog met de uitdaging van de Spax ophanging, daar zitten drie brackets bij, maar ik heb geen flauw idee hoe het in elkaar moet.

Updatje: Net wat gevonden:
Afbeelding
Fitting (Front)

People familiar with the Mini suspension arrangements should only carry out fitting.
The general fitting procedure is as follows:

1. Remove the shock absorber and suspension cone rubber
2. Wet suspension models: remove all the fluid and pressure from the system. It is best to remove the entire hydro bags from the system; although not necessary
3. Remove upper shock mount on dry suspension models.
4. Remove the top suspension arm ball joint and nut.
5. Loosely fit new upper damper bracket on original fixing using ¼ UNK bolts supplied (there are two additional fixing holes provided in this bracket for increased strength if required)
6. Loosely fit the top of the cradle over the top arm ball joint with the 7/16 UNF nyloc nut.
7. Loosely fit the two side plates using the 3/8 and 5/16 UNF bolts supplied, making sure the double side plates is towards the front of the car and is handed accordingly (welded spacer facing towards the back of the car)
8. With the 3/8 UNF damper bolt loosely in position through the side plates tighten the 7/16 UNF nyloc nut and the 5/16 UNF bolt that runs through the suspension arm to the correct torque (see below)
9. Remove the 3/8 UNF damper bolt and loosely fit the coil-over damper unit in position; re-fit the 3/8 UNF damper bolt with sufficient washers to space the unit on the bottom mount. Mount the unit vertically with the ½ UNF upper damper bolt using the spacer tubes provided to ensure no sideways movement of the unit. Adjustment may need to be made to the upper tubes and lower washers spacers as necessary to ensure a vertically mounted unit.
10. Tighten bolts to torque settings provided.
¼ UNF damper bracket bolts- manufacturers recommendations
3/8 UNF side plate through bolts 35lbf/ft.
5/16 UNF bottom damper mount through bolt 30lbf/ft.
7/16 UNF ball joint nut manufactures recommendations.
½ UNF upper damper mount through bolt- 40lbf/ft.

11.When fully assembled check clearances of wheels and tires.

Robert

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 13 mar 2009, 12:11

Koppeling, dus ook hydraulisch mogelijk, zag ik net.. Op deze foto kan je onder het subframe nog net de mini slave cylinder zijn, in de buurt van de R1 koppeling:
Afbeelding

Gok alleen wel dat de slag wat kleiner is, dus dat je pedaal een 'stop'moet hebben zodat je de R1 koppeling niet kapot trapt.

Maargoed, koppeling is voor later.

Rob

Michel P

Bericht door Michel P » 13 mar 2009, 14:45

Blijft een gaaf project om te volgen.

Michel

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 13 mar 2009, 16:35

Zit op mijn werk, kom ik dit net tegen:
An A-series motor/transmission weight approx 325lbs while an R1 engine/transmission weights about half that at approx 175lbs.
Duss....
325lbs ~ 150kg.
175lbs ~ 80kg.

Dus hierop spaar ik al ~70kg.
620-70= 550kg.

Tja, wat ik veel erger vind is dat ik het mini blok ook nog kan tillen! 150Kg schoon aan de haak. Niet ver, maar toch :shocking:
En dat R1 blok is idd een eitje om te tillen :mrgreen:

Rob

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 15 mar 2009, 22:41

Vanavond nog even de quickrack ge-installeerd, dus 2.2 turn lock-to-lock ipv 2.9.

Ook meteen nieuwe stuurkogels meegenomen.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 mar 2009, 15:51

Oplossing gevonden voor hydraulische/mechanische koppeling:
http://cgi.ebay.de/Pit-Bike-Dirt-Bike-M ... 0322635704" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zet er dus olie op, en het zorgt ervoor dat er aan een kabeltje getrokken wordt. Precies wat ik wil!:
Afbeelding

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 28 mar 2009, 22:51

Wooohooo.. Weer wat vooruitgang na mijn 1.5 week in Finland:
Eerst even het subframe terugehangen met harde ophanging:
Afbeelding
Afbeelding
Instelbare onderarm:
Afbeelding
Afbeelding

De goeie manier om de ophanging te monteren:
Afbeelding

Mis alleen een beetje de overzichts-foto die ik had gemaakt.. Mag iedereen me trouwens een 'bikkel' noemen, kon weer eens mijn adem zien tijdens het sleutelen, hopelijk is dat binnenkort voorbij.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 10 apr 2009, 12:11

Goed, 90% van de voorwielophanging zit in elkaar. Jammere is alleen dat ik bij mijn remmen Fusees heb gehad van een Metro ipv een mini :-(

Gelukkig is er op marktplaats dit nog te vinden:

http://link.marktplaats.nl/243064021

En kan je via minispares ook de correcte "flanges" bestellen om geventileerde metro remschijven te monteren. (zijn al besteld!)

Kosten remmen conversie in totaal?
1. Klauwen: 175 Euro (maar wel 4 klauwen in totaal, dus een reservesetje klauwen (altijd handig))
2. Assen & fusees ~125 euro
3. Revisieset klauwen: 80 Euro (incl 8 nieuwe zuigers (RVS) en rubbers)
4. Flanges en schijven: 100 euro
5. Blokken: 30 Euro

= 460 Euro... OUCH!

Het wordt toch wel eng als je het zo allemaal specifiek bij elkaar optelt.

Maarja, heb dalijk wel voldoende remkracht om een auto van 800kg met 100pk aan banden te leggen. Mijn auto zal de helft wegen met 50% meer Pks. Dat belooft veel remplezier met die vier-pots remklauwen.

Oh, en de bracebars (stangen die tussen subframe en body zitten, ipv de stalen voorkant) die ik heb gekocht bij minispares passen voor geen meter, zeker niet met de extra ophanging-onderdelen (coilovers) die ik heb. Dus daar zal ook weer aan geslepen en gelast moeten worden. Jammer, maarja als je zoiets doet, mag je ook tegenslagen verwachten, toch?

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 14 apr 2009, 12:29

Ok, na gedegen vergelijking van de Metro Fusees en de mini fusees die ik heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen verschil is, wat mensen ook zeggen. Alles zit op dezelfde plekken.

Nieuwe fusee-kogels gekocht voor de metro (voordeel is dat je ze niet in hoeft te vetten, ze zijn onderhoudsvrij/arm) (80Eypo voor 4 stuks)

Nu alleen nog een manier vinden om de oude eruit te krijgen. Aangezien ik ze ook gebruik op mijn Libra heb ik de 45 dop al.. Nu alleen nog een manier vinden om voldoende kracht op te brengen om hem los te krijgen.

Robert

InjectTheVenom

Re:

Bericht door InjectTheVenom » 17 apr 2009, 20:27

Robert Campbell schreef:Bedankt voor het aanbod Nandor, maar er zit nu al ander spul omheen waardoor ik hem gewoon weg kan rollen ;-)

Heb ook al iets gevonden waardoor ik de snelheid in de mini correct aan kan geven:
http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De zet de pulsen om naar langzamere pulsen zodat je snelheidsmeter weer klopt, kan ik dus gewoon het R1 klokje in de mini gebruiken.

Rob
Weet je toevallig ook hoe het zit met het aantal pulsen van de mini en die van een R1 motorfiets? Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing om de snelheidsfunctie van de turbotimer in mijn Calibra werkend te krijgen, als ik dit zo lees kon dit wel eens de moeite waard zijn om aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door InjectTheVenom op 17 apr 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

InjectTheVenom

Re: Projectje.. (998cc mini naar trackmonster 998cc)

Bericht door InjectTheVenom » 17 apr 2009, 20:32

Robert Campbell schreef:4. Subframe vervanging achter. 3/4 van het subframe verdwijt, en wat er overblijft wordt in Aluminium uitgevoerd. Moet alleen uitkijken dat de achterkant niet _te_ licht wordt ;-)
Dan heb jij dit filmpje zeker al een keer gezien :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=UFMJnPN8xNc" onclick="window.open(this.href);return false;

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 24 apr 2009, 08:01

Jupz, die stoppie had ik al een keer gezien.. Stelletje dwazen.

Goed voorwielophanging is nu 100% af. Assen zitten er ook al op, dus binnenkort maar eens het diff monteren. Zodra dat gedaan is, kan ik over tot plaatsing van het blok (en motorframe bouwen).

Misschien dat ik eerst nog even de achter-ophanging doe.

Met de rivisie van de remklauwen ben ik ook al wel opgeschoten. Iemand nog een idee voor de kleur van de remklauwen? Zo als het er nu uitziet wordt de auto geel/zwart.

Zal vanavond even wat fotos maken/plaatsen.
Rob.

René130i

Bericht door René130i » 24 apr 2009, 09:08

Hey Robert,

Goed bezig :thumbup: Klauwen geel :mrgreen:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 24 apr 2009, 10:43

Velgen worden vermoeddelijk dit model:
Afbeelding
Maar daar moet ik nog even over nadenken.. Zit ook hard te denken aan de Weller wielen die beschikbaar zijn voor op het circuit:
Afbeelding

Maargoed, moet nog maar even kijken (en mijn vakantiegeld opstrijken. ;-)

Rob

Robert Campbell

Re: Re:

Bericht door Robert Campbell » 24 apr 2009, 11:18

InjectTheVenom schreef:
Robert Campbell schreef:Bedankt voor het aanbod Nandor, maar er zit nu al ander spul omheen waardoor ik hem gewoon weg kan rollen ;-)

Heb ook al iets gevonden waardoor ik de snelheid in de mini correct aan kan geven:
http://www.speedohealer.com/eng/intro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De zet de pulsen om naar langzamere pulsen zodat je snelheidsmeter weer klopt, kan ik dus gewoon het R1 klokje in de mini gebruiken.

Rob
Weet je toevallig ook hoe het zit met het aantal pulsen van de mini en die van een R1 motorfiets? Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing om de snelheidsfunctie van de turbotimer in mijn Calibra werkend te krijgen, als ik dit zo lees kon dit wel eens de moeite waard zijn om aan te schaffen.
Hmm, de mini is mechanisch, dus daar zitten geen pulsen op. De enige reden waarom ik de pulsen aan moet passen is omdat de overbrenging tussen mini/R1 niet klopt waardoor de snelheid niet correct wordt aangegeven, ik zie even niet wat dit met een turbo-timer te maken heeft. Er zit (nog) geen turbo (of supercharger) op.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 apr 2009, 00:43

Goed, effe wat fotos gemaakt van de ophanging en de remklauwen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
10" velgen:
Afbeelding
12" velgen:
Afbeelding
Met 13" zal er dus nog meer ruimte zijn, geen probleem dus.

Verschil tussen 10" en 12":
Afbeelding

De extra-lange studs:
Afbeelding

De spacer om het allemaal nog wat breeer te maken :banaan:
Afbeelding

Het boek wat ik intussen maar 1x heb opengeslagen:
Afbeelding

Morgen ga ik de wielen erop zetten, de as-moeren aandraaien en de mini omdraaien zodat ik de achterwielophanging onder handen kan nemen, en hem kan wegen.

En idd, de remklauwen zijn nog niet helemaal af (zuigers missen nog, en alles wat daar nog bij komt kijken)

Rob

InjectTheVenom

Re: Re:

Bericht door InjectTheVenom » 25 apr 2009, 12:13

Ah zo, had er geen idee van dat het bij de Mini mechanisch gaat :oops:
Ik moet namelijk op de 1 of andere manier ook het aantal pulsen omlaag zien te krijgen omdat op dit moment de snelheidsweergave van de Japanse turbotimer uit zijn dak gaat aangezien de ABS krans op de aandrijfas een te hoge frequentie oplevert. Nu bespeur ik hier een vergelijkbaar overbrengingsprobleem tussen Europees en Japans materiaal dus vandaar dat er hoop begon te gloren dat dit mogelijk een werkzame oplossing zou kunnen zijn.
Robert Campbell schreef:
InjectTheVenom schreef:

Rob
Hmm, de mini is mechanisch, dus daar zitten geen pulsen op. De enige reden waarom ik de pulsen aan moet passen is omdat de overbrenging tussen mini/R1 niet klopt waardoor de snelheid niet correct wordt aangegeven, ik zie even niet wat dit met een turbo-timer te maken heeft. Er zit (nog) geen turbo (of supercharger) op.

Rob

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 25 apr 2009, 12:34

Hmmm, het blok wordt japans, en het klokje is ook japans. De enige reden dat ik het nodig heb is omdat europese mini wielen een andere omtrek hebben dan japanse motor wielen.

Dus nee, veel snijvlak is er niet. Ik zou eens kijken wat je auto output en je turbo timer voor input wil hebben. En dan iets verzinnen om dat op elkaar af te stemmen. Oscilloscoop erbij pakken, of voltmeter ofzo.

Rob

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 apr 2009, 14:13

Robert Campbell schreef:De enige reden dat ik het nodig heb is omdat europese mini wielen een andere omtrek hebben dan japanse motor wielen.
Ok nebbermind :oops: Dat verschil heb ik dus met de tanden op de ABS kransen en daardoor een verschil in omtrek wat mij enigszins vergelijkbaar lijkt met een sprocket change (lees: ander aantal tanden). Welke parameters je in moet voeren geen idee maar als dit slechts het aantal tanden is waarna dit computertje de rest doet wordt het voor mij zeer interessant.

Plaats reactie