BMW E46 van 330ci naar 340ci
- Luco
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Wat een werk zeg, netjes.
-
- Auto: BMW 330ci
Afgelopen week heb ik flink meters gemaakt, dus dit is een wat grotere update.
Eerst heb ik nog wat dingen toegevoegd aan de bijrijderskant. De airco droger: En dit mooie kastje: Dit kastje simuleert het signaal van de secundaire luchtpomp naar de ECU. De secundaire luchtpomp is een stukje Duitse doorgeslagen techniek, die voornamelijk ruimte in beslag neemt. Het hele systeem is bedoeld om de katalysatoren op te warmen bij koude start, zodat ook in de eerste 5 minuten wordt voldaan aan de emissienormen.
Bij keuring wordt emissie in principe nooit bij een volledig koude motor gemeten, dus je hebt er in de praktijk niks aan. Je kunt het systeem prima verwijderen, met als enige nadeel een foutcode bij koude start. Deze simulator zorgt er voor dat de ECU denkt dat de secundaire luchtpomp aanwezig is en naar behoren werkt, dus geen foutcodes.
Dan door naar de bestuurderskant. Hier moet de ABS/DSC module een nieuwe plek krijgen. Na een hoop passen en meten heb ik een plek gevonden. Ik heb de bestaande montagebeugel aangepast en gemonteerd met blindklinkmoeren. Vervolgens nieuwe stukjes remleiding gefabriceerd, die met speciale verloopjes zijn gekoppeld aan de bestaande remleidingen.
Eerst heb ik nog wat dingen toegevoegd aan de bijrijderskant. De airco droger: En dit mooie kastje: Dit kastje simuleert het signaal van de secundaire luchtpomp naar de ECU. De secundaire luchtpomp is een stukje Duitse doorgeslagen techniek, die voornamelijk ruimte in beslag neemt. Het hele systeem is bedoeld om de katalysatoren op te warmen bij koude start, zodat ook in de eerste 5 minuten wordt voldaan aan de emissienormen.
Bij keuring wordt emissie in principe nooit bij een volledig koude motor gemeten, dus je hebt er in de praktijk niks aan. Je kunt het systeem prima verwijderen, met als enige nadeel een foutcode bij koude start. Deze simulator zorgt er voor dat de ECU denkt dat de secundaire luchtpomp aanwezig is en naar behoren werkt, dus geen foutcodes.
Dan door naar de bestuurderskant. Hier moet de ABS/DSC module een nieuwe plek krijgen. Na een hoop passen en meten heb ik een plek gevonden. Ik heb de bestaande montagebeugel aangepast en gemonteerd met blindklinkmoeren. Vervolgens nieuwe stukjes remleiding gefabriceerd, die met speciale verloopjes zijn gekoppeld aan de bestaande remleidingen.
-
Verder heb ik nog deze aftermarket stuurstang gemonteerd:
Tot slot nog een siliconen slang geplaatst van de kachel naar de elektrische kachelklep. De originele rubber slang is zo gevormd dat die in de weg zou zitten voor de V8. Nu moet ik nog de kabelboom voor de ABS/DSC verlengen. Hiervoor heb ik een zelfde kabelboom met stekker bij een BMW sloperij gekocht. Nu hoef ik "alleen maar" de originele stekker af te knippen en deze kabelboom aan de originele kabelboom te solderen. Als dat klaar is, heb ik alles wat ik aan de motorruimte wilde doen voor het blok er weer in gaat, gedaan. Dus daarna is het tijd voor de definitieve montage van de V8.
Deze komt van het zelfde bedrijf als de carterpan, en is speciaal ontworpen voor V8 inbouw in een E46. De standaard stuurstang is dikker en zit in de weg voor het uitlaatspruitstuk. Tot slot nog een siliconen slang geplaatst van de kachel naar de elektrische kachelklep. De originele rubber slang is zo gevormd dat die in de weg zou zitten voor de V8. Nu moet ik nog de kabelboom voor de ABS/DSC verlengen. Hiervoor heb ik een zelfde kabelboom met stekker bij een BMW sloperij gekocht. Nu hoef ik "alleen maar" de originele stekker af te knippen en deze kabelboom aan de originele kabelboom te solderen. Als dat klaar is, heb ik alles wat ik aan de motorruimte wilde doen voor het blok er weer in gaat, gedaan. Dus daarna is het tijd voor de definitieve montage van de V8.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Leuke update weer!
Is de luchtpomp niet uit te programmeren dat dit kastje nodig is?
- Martijn M
Mooi werk weer!
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
volgens mij ook idd. ik dacht mij te herinneren dat ik dat jaren terug ook heb gedaan bij mijn ombouw (s54 dan wel). block-offplate en uit het systeem geschreven voor foutcodes.Eric Z schreef: 15 apr 2025, 07:27 Leuke update weer!
-
Dat is zeker wel mogelijk, maar dit is voor mij makkelijker.Eric Z schreef: 15 apr 2025, 07:27 Leuke update weer!
-
Gisteren en vandaag nog wat uurtjes gespendeerd aan het solderen van de kabelboom voor de ABS/DSC module. 25 kabels als ik goed geteld heb. Ik ben er maar bij gaan zitten:

Het was nog best een uitdaging, aangezien ik kleurenblind ben. Dus moest regelmatig de kabels volgen naar de stekker om te checken of ik goed zat.
Maar uiteindelijk helemaal gelukt. Kabelboom weer netjes ingetaped en vastgezet met een tywrap. Nu is de motorruimte ver genoeg voorbereid voor de definitieve inbouw.
Als het hele project mislukt kan ik altijd nog de carrosserie doorzagen en er een bureau van maken 
Het was nog best een uitdaging, aangezien ik kleurenblind ben. Dus moest regelmatig de kabels volgen naar de stekker om te checken of ik goed zat.
Maar uiteindelijk helemaal gelukt. Kabelboom weer netjes ingetaped en vastgezet met een tywrap. Nu is de motorruimte ver genoeg voorbereid voor de definitieve inbouw.
- Martijn M
Netjes hoor!
- Marc Sierra
Ziet er weer super netjes uit!
Van welk materiaal zijn de remleidingen die je gemaakt hebt? Meestal wordt er koper gebruikt dacht ik, maar in jouw geval lijkt het iets anders te zijn?
Van welk materiaal zijn de remleidingen die je gemaakt hebt? Meestal wordt er koper gebruikt dacht ik, maar in jouw geval lijkt het iets anders te zijn?
-
Dit zijn stalen remleidingen. Origineel bmw, zodat de remleiding nippels correct passen in de ABS unit.Marc Sierra schreef: 18 apr 2025, 10:59 Ziet er weer super netjes uit!
- bartje325i
Mooi werk hoor
. Doe je de hele ombouw in je eentje?
-
Ja, ik doe alles zelf. Behalve laswerk, maar daar kan ik m'n vader voor vragen. Die last proffesioneel dus dan heeft het geen zin zelf te gaan tobben.
-
De V8 zit er definitief in!
En ik heb dit mooie speelgoed nog gemonteerd:
Een Rogue Engineering short shift kit.
Wel ben ik tegen een nieuw probleem aan gelopen. De 'speciale stuurstang voor V8 inbouw', voldoet niet aan de belofte. Hij komt tegen het spruitstuk aan.
Dus dat wordt weer eigen fabricagewerk, maar ik heb al een idee, dus het komt goed.-
Ziet er allemaal weer top uit! 

- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Gaaf project! Balen van de stuurstang. Enig idee waarom hij toch niet past? Is toch een speciale kit?
-
Nou je kunt sowieso dit soort onderdelen niet 100% vertrouwen, de carterpan kwam van het zelfde bedrijf en die klopte ook niet helemaal. Maar ik denk dat de hoofdreden is dat ik de motor verder naar achteren heb zitten dan de meesten doen met een V8 swap.Joël D. schreef: 21 apr 2025, 22:03 Gaaf project! Balen van de stuurstang. Enig idee waarom hij toch niet past? Is toch een speciale kit?
Ik heb dat bewust gedaan omdat ik ten eerste de versnellingsbak op dezelfde plek wilde hebben als hoe die bij de M3 zit, dit heeft veel voordelen voor de rest van de aandrijflijn, en ten tweede omdat ik zo veel mogelijk ruimte voor het blok wil hebben voor de fan en de radiateur. Maar dit geeft wel wat uitdagingen achter het blok, zoals eerder de rembekrachtiger en nu de stuurstang. Het blijft altijd maatwerk.
-
Met creativiteit en een slijptol kom je een heel eind:
Om de stuurstang om te kunnen draaien heb ik de koppelingen afgezaagd en omgewisseld. Achteraf kwam dit prima uit, want hij was te lang én de oriëntatie van de koppelingen zat verkeerd. Als ik hem wel had kunnen monteren zou m'n stuur een kwartslag gedraaid hebben gezeten. Ik heb hier geen foto's van gemaakt helaas.
M'n vader heeft me geholpen met het weer vastlassen van de stuurstang en het laswerk aan de spruitstukken: Daarna het linker spruitstuk in hitteband gewikkeld, en gemonteerd. (De rechter moet ik nog doen) En de stuurstang past nu wel:
De oplossing was tweeledig. Er moest een hoekje van het spruitstuk af, en ik heb de stuurstang omgedraaid, met het dunne deel boven. Om de stuurstang om te kunnen draaien heb ik de koppelingen afgezaagd en omgewisseld. Achteraf kwam dit prima uit, want hij was te lang én de oriëntatie van de koppelingen zat verkeerd. Als ik hem wel had kunnen monteren zou m'n stuur een kwartslag gedraaid hebben gezeten. Ik heb hier geen foto's van gemaakt helaas.
M'n vader heeft me geholpen met het weer vastlassen van de stuurstang en het laswerk aan de spruitstukken: Daarna het linker spruitstuk in hitteband gewikkeld, en gemonteerd. (De rechter moet ik nog doen) En de stuurstang past nu wel:
-
Tussendoor ook nog veel ander rommelwerk aan de motor gedaan.
Nieuwe bobines en diverse sensoren: De kachelslangen aangesloten. In verband de beperkte ruimte achter de motor heb ik ze nu bovenlangs gelegd: En alle aanbouwdelen, nieuwe waterpomp, nieuwe pulleys en nieuwe riemen gemonteerd: De watergekoelde dynamo heb ik van forumlid 328Ti overgekocht. Niet nieuw, maar gereviseerd en door hem maar kort gebruikt. Dus als het goed is beter dan de originele met ruim 2ton.
De aircopomp was ook nog even puzzel. Omdat dit de originele pomp is van de E46, en die heeft blijkbaar een riem met 4 ribben, en de V8 heeft een riem met 5 ribben. Gelukkig had ik nog de pomp voor een M62 liggen. Die past niet, maar ik kon wel de pulley overzetten.
Nieuwe bobines en diverse sensoren: De kachelslangen aangesloten. In verband de beperkte ruimte achter de motor heb ik ze nu bovenlangs gelegd: En alle aanbouwdelen, nieuwe waterpomp, nieuwe pulleys en nieuwe riemen gemonteerd: De watergekoelde dynamo heb ik van forumlid 328Ti overgekocht. Niet nieuw, maar gereviseerd en door hem maar kort gebruikt. Dus als het goed is beter dan de originele met ruim 2ton.
De aircopomp was ook nog even puzzel. Omdat dit de originele pomp is van de E46, en die heeft blijkbaar een riem met 4 ribben, en de V8 heeft een riem met 5 ribben. Gelukkig had ik nog de pomp voor een M62 liggen. Die past niet, maar ik kon wel de pulley overzetten.
-
Flinke stappen vooruit weer.
- Martijn_bmw
Mooie vooruitgang weer! 

-
Inmiddels heb ik ook het rechter spruitstuk gewrapt en gemonteerd:
Dus gelijk maar even deze jongens aangeschaft: Nieuwe schokbrekers waren wel nodig ook. Ik kon de oude zo met de hand indrukken. Ook niet gek na 23 jaar en ruim 200 kilometer.
De bestaande veren overgezet en nieuwe lagers van Lemforder er op: Onder de auto, met de draagarmen er onder: En de wielen er onder, nu heb ik weer een rollend voertuig:
En vervolgens even een zijstap, in plaats van verder te gaan met de motor heb ik eerst het onderstel afgemaakt. De brug die ik gebruik is van mijn vader en oom, en die begonnen het na 5 maanden wel welletjes te vinden. Dus aan mij de taak om de auto z.s.m. weer op 4 wielen te hebben, zodat hij er in iedergeval af kan als het nodig is.Dus gelijk maar even deze jongens aangeschaft: Nieuwe schokbrekers waren wel nodig ook. Ik kon de oude zo met de hand indrukken. Ook niet gek na 23 jaar en ruim 200 kilometer.
De bestaande veren overgezet en nieuwe lagers van Lemforder er op: Onder de auto, met de draagarmen er onder: En de wielen er onder, nu heb ik weer een rollend voertuig:
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Mooie update! Welke dempers zijn dat precies?
-
Bilstein B8
-
- Auto: Een paar BMW's