Long time no update!
Sinds de laatste update eigenlijk niet heel veel gedaan, behalve lekker gereden.
Tussen de circuitdagen (met de motor) door, had ik weinig tijd om de grote updates aan de onderkant van de auto te doen.
Naast de nieuwe remmerij, had ik namelijk nog H&R stabi's liggen en PU bussen.
Dus op de enige vrije zondag in Juli samen met een kameraad de M3 op de brug geprutst.
Gepruts hoor ik je denken? Nou ja, gepruts.
Nu is de auto niet heel hoog, dus ruimte maken om de brug eronder te krijgen is al lastig.
Maar dan komt er nog meer gezeik bij kijken, omdat die auto dus niet in z'n neutraal wil terwijl hij uit is.
Je rijdt dus de hal binnen.
Dan rijdt je de bmw tussen de brug.
Auto uit.
Dan pak je de krik, om de achterkant op te tillen onder het diff. Omdat de brug er niet onder kan.
Dan moet de auto iets naar voren.
Dan druk je de auto dus iets naar voren, met de achterwielen op de krik.
Dat is vrij zwaar, dus krik naar beneden. auto starten, neutraal zetten, iets vooruit drukken, krik er weer onder.
Dan staat de achterkant op de brug, dan moet de voorkant nog.
Omdat je niet in het midden, onder het carter komt (daar zit een krikpunt), moet je dus de auto aan de zijkant optillen.
Dat is godsonmogelijk om nog bij te komen.
Dus weer onder het differentieel met de krik, de auto absurd hoog opkrikken. Zodat de voorste krikpunten ook bereikt kunnen worden met de voorste armen.
Dan heb je de auto op de brug staan, en kun je eindelijk beginnen na 30 minuten knoeien.
Toen kwam m'n kameraad binnen, dus na 2 koffie en een gameplan begonnen.
Hij bezig met de remmerij & stabi aan de voorkant. Ik met het subframe achter.
De hele ombouw stelde eigenlijk weinig voor qua moeilijkheid, behalve dat het fucking veel werk is.
Alle isolatie onder de auto moet er inclusief de uitlaat helemaal onderuit.
Hier paar foto's van de ombouw:
En na een hele dikke ontluchtingsactie via de laptop, de auto weer klaar en op de grond gezet.
Oplettende kijkers zien dat het onderstel niet voorzien is van de PU rubbers.
De rubbers die erin zaten zijn al ooit vervangen. Zijn nog echt heel mooi en goed. Dus vanwege dat, plus dat ik de tijd niet had, besloten de rubbers te laten zitten.
En heel eerlijk, met de nieuwe Stabi's vind ik het echt al "onconfortabel" genoeg. Het is absoluut niet oncomfortabel, maar wel een stuk "straffer" over hobbels etc. Neem daarnaast het extra geluid van de zwevende schijven, solide topmounts etc, vind ik het toch echt een stukje minder aangenaam in de auto.
Onder het mom; wie sneller wil zijn moet pijn lijden.
Het is prima te daily'en hoor en zeker niet iets dat ik er weer onder vandaan haal, maar het is wel echt anders dan eerst.
Vervolgens de auto laten uitlijnen en ik ben echt onder de indruk wat een stelletje remmen en stabi's doen voor een auto. Gewoon echt heel anders/leuker. (hij gaat ook een stuk makkelijker scheef in de regen

)
De E88 velgen die er onder zitten/horen, zijn natuurlijk echte motorsport velgen. (Uit de jaren 80 volgens sommige bejaarden).
En motorsport velgen horen met studs vast te zitten ipv wielbouten.
Dus een setje TUV goedgekeurde studs & wielmoeren later, pasten de E88's nog beter op de auto dan dat ze al deden. Want de 5mm spacers drukken de velgen net iets beter in de wielkast.
En ingezet als Daily <3
Vervolgens enkel benzine verstookt en achterbanden.
De APK vloog hij doorheen (ondanks ontbreken van de voorste katalysatoren), dus dat was perfect!
En toen kwam de pechvogel langs.
De S65B40 staat niet heel hoog in het lijstje: "meest betrouwbare motoren ooit" en een snelle google-actie op een willekeurige motorstoringcode, geeft een waslijst aan mogelijk scenario's en oorzaken. Variërend van 150,- tot 15.000 euro.
Ik was onderweg naar m'n kameraad in Putten. En gezien ik alleen was, dacht ik lekker met de M3 te gaan. Dan ben je 's avonds nog een keertje op tijd thuis.
Thuis vertrokken, motor lekker op temperatuur laten komen. Wat ongeveer 15-20 minuten duurt.
Met een gangetje van 90km/h de provinciale weg afgegaan en ingevoegd op de A35.
Olietemp was 95, Tank vol met 98, raampjes waren naar beneden, zonnebril op de snoet en Scooter uit de speakers en een V8 brom op de achtergrond. (wordt het leven beter?)
Tijdens invoegen, haalde een BMW 1250GS mij in. Die bleef wat kijken, en toen ik hem inhaalde ging hij achter mij rijden.
Afwachtend of het Politie was, ging m'n snelheid terug naar 110kmh.
Hij kwam naast mij rijden, gebaarde dat ik gas moest geven want hij wou de M3 horen. En zo gebeurde dat.
Na een paar km kwam er een duimpje over en weer, en nam ik de afslag tussen Almelo en Borne, om de A1 op te draaien. (Voor de kenners, in die lange doordraaier als je van de kant van Almelo komt, kun je dus in de M3 prima met een gangetje van 180km/h doorheen

)
Auto deed het echt fantastisch, kreeg schouderklopje op het dashboard (iets dat ik al sinds m'n brommertijd doe als je zo'n besef momentje hebt dat iets mooi gaat) en de Cruise Control ging op standje 115km/h, de DCT in de 7e versnelling, ramen dicht en Scooter nog iets harder.
Ter hoogte van afslag Rijssen ging m'n motorstoringslamp aan. En kreeg ik de melding: "Power Reduced" in m'n CCC display.
Deed mij denken aan de storingen die ik had toen ik de TBA's nog niet gewisseld had. Dus de afslag genomen en bij het tankstation de codes uit het systeem gegooid.
Auto opnieuw starten, niks aan de hand.
5 seconden later een misfire.
5 seconden later hele cilinderbank nr. 1 uit. (dat doet de auto zelf uit bescherming).
In limpmode de auto maar naar huis gereden, gezien hij zich nu als 316i identificeerd, en dat ging alles behalve vanzelf. Mijn god wat een drama is zo'n auto dan met max 4 cilinders.
De dagen erop bezig gegaan met diagnose van de problematiek.
- Bobines zijn een bekend probleem, dus deze gewisseld tussen de cilinderbanken. [No fix]
- Nieuwe bougies gestoken [No fix]
- Nieuwe O2 sensoren gestoken [No fix]
- Injectoren van Bank 1 en Bank 2 gewisseld [No fix]
- TBA's gewisseld [No fix]
En dat was eigenlijk al het makkelijke dat ik zelf kon doen.
Via ISTA (de software van BMW) een injectortest gedaan, en daar kwam het volgende naar voren:
- Als ik de codes verwijderd had, startte alle 8 cilinders op.
- De injectoren spuiten allemaal netjes in. De openingstijd is over alle cilinder prima.
- Na 5 seconden stops cilinder 3 er mee.
- Na nog eens 5 seconden stoppen de overige cilinders op Bank 1 er ook mee. (dit doet de auto zelf).
Dus het probleem zit bij Cilinder 3.
En omdat ik bovenstaande dingen allemaal al getest had, de compressietester er maar bijgepakt.
Cilinder 1; 180 bar
Cilinder 2; 180 bar
Cilinder 3; 0,00 bar
Cilinder 4; 180 bar
nog eens Cilinder 3 gemeten; 0,00 bar.
De naald komt niet eens uit de hoek.
En dat is de eindstand voor nu.
De 26e gaat hij naar Procar voor verdere diagnose en reparatie. Maar wat het is, het kan echt vanalles zijn.
Klepveren willen nog wel eens breken bij een S65, dus daar hoop ik op.
Maar ook een injector wil wel eens blijven hangen, en dan veeg je de hele cilinderwand weg.
We gaan het zien. Hopelijk geen nieuw blok nodig.