Ho, nieuwe pagina. Dat vraagt om meer plaatjes
[E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Terug van weggeweest [Pg.6]
-
BMWDennis
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5
Lekker bezig. Leuke update weer om bij te lezen en wat maak je er een heerlijke E92 van 
Ho, nieuwe pagina. Dat vraagt om meer plaatjes
Ho, nieuwe pagina. Dat vraagt om meer plaatjes
- Martijn M
- Berichten: 3740
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5
Boh wat een lekkere upgrades zeg! M3 staat nu echt mooi op de poten. Velg, remmerij en stance combinatie is heerlijk! Veel plezier ermee!
- Philipoo
- Berichten: 5032
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Ohlins & Meppen P.5
Nice, ben ik trucker? Gelijk broodje bal halen!Eeuwe schreef: 16 mei 2024, 21:04Oh cool, ik heb een nieuwe baan lees ik netEstoque schreef: 16 mei 2024, 11:08 En terwijl het werk op z'n einde liep voor de zaterdag, kreeg ik een appje van m'n Friese mede-trucker Eeuwe met een link naar de verkoopsectie van DF, voor een remmenset.Ik ben net zo'n trucker als Philip trucker is
![]()
Maar gaaf RUTGER OUWE! Fijne update weer. Beastmachine!
@Rut, goed bezig man! Vooral met die achterlichten
-
AlcoM3
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 13 sep 2013, 10:57
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Lagers, Remmerij, Öhlins & Meppen P.5
Gave bak zeg, leuke upgrades en in een waanzinnige kleurstelling!
- Estoque
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Long time no update!
Sinds de laatste update eigenlijk niet heel veel gedaan, behalve lekker gereden.
Tussen de circuitdagen (met de motor) door, had ik weinig tijd om de grote updates aan de onderkant van de auto te doen.
Naast de nieuwe remmerij, had ik namelijk nog H&R stabi's liggen en PU bussen.
Dus op de enige vrije zondag in Juli samen met een kameraad de M3 op de brug geprutst.
Gepruts hoor ik je denken? Nou ja, gepruts.
Nu is de auto niet heel hoog, dus ruimte maken om de brug eronder te krijgen is al lastig.
Maar dan komt er nog meer gezeik bij kijken, omdat die auto dus niet in z'n neutraal wil terwijl hij uit is.
Je rijdt dus de hal binnen.
Dan rijdt je de bmw tussen de brug.
Auto uit.
Dan pak je de krik, om de achterkant op te tillen onder het diff. Omdat de brug er niet onder kan.
Dan moet de auto iets naar voren.
Dan druk je de auto dus iets naar voren, met de achterwielen op de krik.
Dat is vrij zwaar, dus krik naar beneden. auto starten, neutraal zetten, iets vooruit drukken, krik er weer onder.
Dan staat de achterkant op de brug, dan moet de voorkant nog.
Omdat je niet in het midden, onder het carter komt (daar zit een krikpunt), moet je dus de auto aan de zijkant optillen.
Dat is godsonmogelijk om nog bij te komen.
Dus weer onder het differentieel met de krik, de auto absurd hoog opkrikken. Zodat de voorste krikpunten ook bereikt kunnen worden met de voorste armen.
Dan heb je de auto op de brug staan, en kun je eindelijk beginnen na 30 minuten knoeien.

Toen kwam m'n kameraad binnen, dus na 2 koffie en een gameplan begonnen.
Hij bezig met de remmerij & stabi aan de voorkant. Ik met het subframe achter.
De hele ombouw stelde eigenlijk weinig voor qua moeilijkheid, behalve dat het fucking veel werk is.
Alle isolatie onder de auto moet er inclusief de uitlaat helemaal onderuit.
Hier paar foto's van de ombouw:







En na een hele dikke ontluchtingsactie via de laptop, de auto weer klaar en op de grond gezet.

Oplettende kijkers zien dat het onderstel niet voorzien is van de PU rubbers.
De rubbers die erin zaten zijn al ooit vervangen. Zijn nog echt heel mooi en goed. Dus vanwege dat, plus dat ik de tijd niet had, besloten de rubbers te laten zitten.
En heel eerlijk, met de nieuwe Stabi's vind ik het echt al "onconfortabel" genoeg. Het is absoluut niet oncomfortabel, maar wel een stuk "straffer" over hobbels etc. Neem daarnaast het extra geluid van de zwevende schijven, solide topmounts etc, vind ik het toch echt een stukje minder aangenaam in de auto.
Onder het mom; wie sneller wil zijn moet pijn lijden.
Het is prima te daily'en hoor en zeker niet iets dat ik er weer onder vandaan haal, maar het is wel echt anders dan eerst.
Vervolgens de auto laten uitlijnen en ik ben echt onder de indruk wat een stelletje remmen en stabi's doen voor een auto. Gewoon echt heel anders/leuker. (hij gaat ook een stuk makkelijker scheef in de regen
)
De E88 velgen die er onder zitten/horen, zijn natuurlijk echte motorsport velgen. (Uit de jaren 80 volgens sommige bejaarden).
En motorsport velgen horen met studs vast te zitten ipv wielbouten.
Dus een setje TUV goedgekeurde studs & wielmoeren later, pasten de E88's nog beter op de auto dan dat ze al deden. Want de 5mm spacers drukken de velgen net iets beter in de wielkast.


En ingezet als Daily <3

Vervolgens enkel benzine verstookt en achterbanden.
De APK vloog hij doorheen (ondanks ontbreken van de voorste katalysatoren), dus dat was perfect!
En toen kwam de pechvogel langs.
De S65B40 staat niet heel hoog in het lijstje: "meest betrouwbare motoren ooit" en een snelle google-actie op een willekeurige motorstoringcode, geeft een waslijst aan mogelijk scenario's en oorzaken. Variërend van 150,- tot 15.000 euro.
Ik was onderweg naar m'n kameraad in Putten. En gezien ik alleen was, dacht ik lekker met de M3 te gaan. Dan ben je 's avonds nog een keertje op tijd thuis.
Thuis vertrokken, motor lekker op temperatuur laten komen. Wat ongeveer 15-20 minuten duurt.
Met een gangetje van 90km/h de provinciale weg afgegaan en ingevoegd op de A35.
Olietemp was 95, Tank vol met 98, raampjes waren naar beneden, zonnebril op de snoet en Scooter uit de speakers en een V8 brom op de achtergrond. (wordt het leven beter?)
Tijdens invoegen, haalde een BMW 1250GS mij in. Die bleef wat kijken, en toen ik hem inhaalde ging hij achter mij rijden.
Afwachtend of het Politie was, ging m'n snelheid terug naar 110kmh.
Hij kwam naast mij rijden, gebaarde dat ik gas moest geven want hij wou de M3 horen. En zo gebeurde dat.
Na een paar km kwam er een duimpje over en weer, en nam ik de afslag tussen Almelo en Borne, om de A1 op te draaien. (Voor de kenners, in die lange doordraaier als je van de kant van Almelo komt, kun je dus in de M3 prima met een gangetje van 180km/h doorheen
)
Auto deed het echt fantastisch, kreeg schouderklopje op het dashboard (iets dat ik al sinds m'n brommertijd doe als je zo'n besef momentje hebt dat iets mooi gaat) en de Cruise Control ging op standje 115km/h, de DCT in de 7e versnelling, ramen dicht en Scooter nog iets harder.
Ter hoogte van afslag Rijssen ging m'n motorstoringslamp aan. En kreeg ik de melding: "Power Reduced" in m'n CCC display.
Deed mij denken aan de storingen die ik had toen ik de TBA's nog niet gewisseld had. Dus de afslag genomen en bij het tankstation de codes uit het systeem gegooid.
Auto opnieuw starten, niks aan de hand.
5 seconden later een misfire.
5 seconden later hele cilinderbank nr. 1 uit. (dat doet de auto zelf uit bescherming).
In limpmode de auto maar naar huis gereden, gezien hij zich nu als 316i identificeerd, en dat ging alles behalve vanzelf. Mijn god wat een drama is zo'n auto dan met max 4 cilinders.
De dagen erop bezig gegaan met diagnose van de problematiek.
- Bobines zijn een bekend probleem, dus deze gewisseld tussen de cilinderbanken. [No fix]
- Nieuwe bougies gestoken [No fix]
- Nieuwe O2 sensoren gestoken [No fix]
- Injectoren van Bank 1 en Bank 2 gewisseld [No fix]
- TBA's gewisseld [No fix]
En dat was eigenlijk al het makkelijke dat ik zelf kon doen.
Via ISTA (de software van BMW) een injectortest gedaan, en daar kwam het volgende naar voren:
- Als ik de codes verwijderd had, startte alle 8 cilinders op.
- De injectoren spuiten allemaal netjes in. De openingstijd is over alle cilinder prima.
- Na 5 seconden stops cilinder 3 er mee.
- Na nog eens 5 seconden stoppen de overige cilinders op Bank 1 er ook mee. (dit doet de auto zelf).
Dus het probleem zit bij Cilinder 3.
En omdat ik bovenstaande dingen allemaal al getest had, de compressietester er maar bijgepakt.
Cilinder 1; 180 bar
Cilinder 2; 180 bar
Cilinder 3; 0,00 bar
Cilinder 4; 180 bar
nog eens Cilinder 3 gemeten; 0,00 bar.
De naald komt niet eens uit de hoek.
En dat is de eindstand voor nu.
De 26e gaat hij naar Procar voor verdere diagnose en reparatie. Maar wat het is, het kan echt vanalles zijn.
Klepveren willen nog wel eens breken bij een S65, dus daar hoop ik op.
Maar ook een injector wil wel eens blijven hangen, en dan veeg je de hele cilinderwand weg.
We gaan het zien. Hopelijk geen nieuw blok nodig.
Sinds de laatste update eigenlijk niet heel veel gedaan, behalve lekker gereden.
Tussen de circuitdagen (met de motor) door, had ik weinig tijd om de grote updates aan de onderkant van de auto te doen.
Naast de nieuwe remmerij, had ik namelijk nog H&R stabi's liggen en PU bussen.
Dus op de enige vrije zondag in Juli samen met een kameraad de M3 op de brug geprutst.
Gepruts hoor ik je denken? Nou ja, gepruts.
Nu is de auto niet heel hoog, dus ruimte maken om de brug eronder te krijgen is al lastig.
Maar dan komt er nog meer gezeik bij kijken, omdat die auto dus niet in z'n neutraal wil terwijl hij uit is.
Je rijdt dus de hal binnen.
Dan rijdt je de bmw tussen de brug.
Auto uit.
Dan pak je de krik, om de achterkant op te tillen onder het diff. Omdat de brug er niet onder kan.
Dan moet de auto iets naar voren.
Dan druk je de auto dus iets naar voren, met de achterwielen op de krik.
Dat is vrij zwaar, dus krik naar beneden. auto starten, neutraal zetten, iets vooruit drukken, krik er weer onder.
Dan staat de achterkant op de brug, dan moet de voorkant nog.
Omdat je niet in het midden, onder het carter komt (daar zit een krikpunt), moet je dus de auto aan de zijkant optillen.
Dat is godsonmogelijk om nog bij te komen.
Dus weer onder het differentieel met de krik, de auto absurd hoog opkrikken. Zodat de voorste krikpunten ook bereikt kunnen worden met de voorste armen.
Dan heb je de auto op de brug staan, en kun je eindelijk beginnen na 30 minuten knoeien.

Toen kwam m'n kameraad binnen, dus na 2 koffie en een gameplan begonnen.
Hij bezig met de remmerij & stabi aan de voorkant. Ik met het subframe achter.
De hele ombouw stelde eigenlijk weinig voor qua moeilijkheid, behalve dat het fucking veel werk is.
Alle isolatie onder de auto moet er inclusief de uitlaat helemaal onderuit.
Hier paar foto's van de ombouw:







En na een hele dikke ontluchtingsactie via de laptop, de auto weer klaar en op de grond gezet.

Oplettende kijkers zien dat het onderstel niet voorzien is van de PU rubbers.
De rubbers die erin zaten zijn al ooit vervangen. Zijn nog echt heel mooi en goed. Dus vanwege dat, plus dat ik de tijd niet had, besloten de rubbers te laten zitten.
En heel eerlijk, met de nieuwe Stabi's vind ik het echt al "onconfortabel" genoeg. Het is absoluut niet oncomfortabel, maar wel een stuk "straffer" over hobbels etc. Neem daarnaast het extra geluid van de zwevende schijven, solide topmounts etc, vind ik het toch echt een stukje minder aangenaam in de auto.
Onder het mom; wie sneller wil zijn moet pijn lijden.
Het is prima te daily'en hoor en zeker niet iets dat ik er weer onder vandaan haal, maar het is wel echt anders dan eerst.
Vervolgens de auto laten uitlijnen en ik ben echt onder de indruk wat een stelletje remmen en stabi's doen voor een auto. Gewoon echt heel anders/leuker. (hij gaat ook een stuk makkelijker scheef in de regen
De E88 velgen die er onder zitten/horen, zijn natuurlijk echte motorsport velgen. (Uit de jaren 80 volgens sommige bejaarden).
En motorsport velgen horen met studs vast te zitten ipv wielbouten.
Dus een setje TUV goedgekeurde studs & wielmoeren later, pasten de E88's nog beter op de auto dan dat ze al deden. Want de 5mm spacers drukken de velgen net iets beter in de wielkast.


En ingezet als Daily <3

Vervolgens enkel benzine verstookt en achterbanden.
De APK vloog hij doorheen (ondanks ontbreken van de voorste katalysatoren), dus dat was perfect!
En toen kwam de pechvogel langs.
De S65B40 staat niet heel hoog in het lijstje: "meest betrouwbare motoren ooit" en een snelle google-actie op een willekeurige motorstoringcode, geeft een waslijst aan mogelijk scenario's en oorzaken. Variërend van 150,- tot 15.000 euro.
Ik was onderweg naar m'n kameraad in Putten. En gezien ik alleen was, dacht ik lekker met de M3 te gaan. Dan ben je 's avonds nog een keertje op tijd thuis.
Thuis vertrokken, motor lekker op temperatuur laten komen. Wat ongeveer 15-20 minuten duurt.
Met een gangetje van 90km/h de provinciale weg afgegaan en ingevoegd op de A35.
Olietemp was 95, Tank vol met 98, raampjes waren naar beneden, zonnebril op de snoet en Scooter uit de speakers en een V8 brom op de achtergrond. (wordt het leven beter?)
Tijdens invoegen, haalde een BMW 1250GS mij in. Die bleef wat kijken, en toen ik hem inhaalde ging hij achter mij rijden.
Afwachtend of het Politie was, ging m'n snelheid terug naar 110kmh.
Hij kwam naast mij rijden, gebaarde dat ik gas moest geven want hij wou de M3 horen. En zo gebeurde dat.
Na een paar km kwam er een duimpje over en weer, en nam ik de afslag tussen Almelo en Borne, om de A1 op te draaien. (Voor de kenners, in die lange doordraaier als je van de kant van Almelo komt, kun je dus in de M3 prima met een gangetje van 180km/h doorheen
Auto deed het echt fantastisch, kreeg schouderklopje op het dashboard (iets dat ik al sinds m'n brommertijd doe als je zo'n besef momentje hebt dat iets mooi gaat) en de Cruise Control ging op standje 115km/h, de DCT in de 7e versnelling, ramen dicht en Scooter nog iets harder.
Ter hoogte van afslag Rijssen ging m'n motorstoringslamp aan. En kreeg ik de melding: "Power Reduced" in m'n CCC display.
Deed mij denken aan de storingen die ik had toen ik de TBA's nog niet gewisseld had. Dus de afslag genomen en bij het tankstation de codes uit het systeem gegooid.
Auto opnieuw starten, niks aan de hand.
5 seconden later een misfire.
5 seconden later hele cilinderbank nr. 1 uit. (dat doet de auto zelf uit bescherming).
In limpmode de auto maar naar huis gereden, gezien hij zich nu als 316i identificeerd, en dat ging alles behalve vanzelf. Mijn god wat een drama is zo'n auto dan met max 4 cilinders.
De dagen erop bezig gegaan met diagnose van de problematiek.
- Bobines zijn een bekend probleem, dus deze gewisseld tussen de cilinderbanken. [No fix]
- Nieuwe bougies gestoken [No fix]
- Nieuwe O2 sensoren gestoken [No fix]
- Injectoren van Bank 1 en Bank 2 gewisseld [No fix]
- TBA's gewisseld [No fix]
En dat was eigenlijk al het makkelijke dat ik zelf kon doen.
Via ISTA (de software van BMW) een injectortest gedaan, en daar kwam het volgende naar voren:
- Als ik de codes verwijderd had, startte alle 8 cilinders op.
- De injectoren spuiten allemaal netjes in. De openingstijd is over alle cilinder prima.
- Na 5 seconden stops cilinder 3 er mee.
- Na nog eens 5 seconden stoppen de overige cilinders op Bank 1 er ook mee. (dit doet de auto zelf).
Dus het probleem zit bij Cilinder 3.
En omdat ik bovenstaande dingen allemaal al getest had, de compressietester er maar bijgepakt.
Cilinder 1; 180 bar
Cilinder 2; 180 bar
Cilinder 3; 0,00 bar
Cilinder 4; 180 bar
nog eens Cilinder 3 gemeten; 0,00 bar.
De naald komt niet eens uit de hoek.
En dat is de eindstand voor nu.
De 26e gaat hij naar Procar voor verdere diagnose en reparatie. Maar wat het is, het kan echt vanalles zijn.
Klepveren willen nog wel eens breken bij een S65, dus daar hoop ik op.
Maar ook een injector wil wel eens blijven hangen, en dan veeg je de hele cilinderwand weg.
We gaan het zien. Hopelijk geen nieuw blok nodig.
-
SlowCo
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Mooie upgrades, minder mooi eindresultaat. Hopelijk niet te duur op te lossen.
-
WillemBoer
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Ai! Das serieus minder goed nieuws!
0 bar op 1 cil icm niet duur heb ik nog nooit meegemaakt.
0 bar op 1 cil icm niet duur heb ik nog nooit meegemaakt.
- matthyssie
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Fucking Hell Rut, hoop dat het bij een klepveer blijft!
- Sabberjoch
- Berichten: 722
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Ellende Rut.... zeker na alle liefde en upgrades die de auto heeft gekregen.
Wat Thys ook zegt, hopen.....
benieuwd wat er uit komt.
Wat Thys ook zegt, hopen.....
benieuwd wat er uit komt.
- Estoque
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Nee, dat snap ik.WillemBoer schreef: 19 aug 2024, 11:02 Ai! Das serieus minder goed nieuws!
0 bar op 1 cil icm niet duur heb ik nog nooit meegemaakt.
Maar bij een gebroken klepveer hoeft het blok er niet uit. Dan is het "slechts" de nokkenassen liften, nieuwe veren erin, motor op tijd zetten en klaar.
Dat is heel wat anders dan een complete blokwissel, waarbij een blok al +- 12k kost.
Dus daarom hoop ik op een gebroken veer. En ook gezien het echt 0,0 compressie is, lijkt het mij vrij logisch dat het een klep is.
We gaan het meemaken.
-
HSR
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Al zou een cylinderwand zo glad als een spiegel zijn dan heb je vaak nog prima compressie. Dat weet ik want mijn oude S38 had cylinderwanden waarin je je haar kon kammen zo mooi waren ze.
Kan je het kleppendeksel niet lichten en dan op de veer kijken? Heb hier nog een halve S65 liggen in de schuur waarvan de krukas stuk is gelopen.
Kan je het kleppendeksel niet lichten en dan op de veer kijken? Heb hier nog een halve S65 liggen in de schuur waarvan de krukas stuk is gelopen.
-
WillemBoer
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Vaak komt er nog meer aan het licht als alles los gaat… toestand vanos, ketting spanners, geleiders beoordelen etc…
Maargoed, rustig afwachten idd.
Maargoed, rustig afwachten idd.
- Estoque
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Kan ik allemaal wel, maar ben gestopt met het demonteren en zoeken. Ik ben qua tijd niet bij machte om het zelf te gaan fixen. Gezien ik de komende vakantie (over 2 weken) nodig heb om m'n recent gekochte huis in te richten, schilderen etc.HSR schreef: 19 aug 2024, 11:41 Al zou een cylinderwand zo glad als een spiegel zijn dan heb je vaak nog prima compressie. Dat weet ik want mijn oude S38 had cylinderwanden waarin je je haar kon kammen zo mooi waren ze.
Kan je het kleppendeksel niet lichten en dan op de veer kijken? Heb hier nog een halve S65 liggen in de schuur waarvan de krukas stuk is gelopen.
En daarbij, een half gedemonteerde motor troubleshooten voor een garage lijkt mij zelf veel kutter voor de garage, dan dit.
Het probleem wordt er niet anders van, ik kan wel 7 dagen wachten tot ik hoor of ik een nier, lever, of beide organen moet afstaan voor de reparatie.
- Martijn M
- Berichten: 3740
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Mooie upgrade weer, maar wel ontzettend balen van de 0 compressie op cil 3. Ik zal voor je duimen dat 't 'meevalt' als je dat zo kan noemen.
- Arthur
- Berichten: 43923
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Oef, dat is wel heel erg jammer…
- Mark 320iS
- Berichten: 2911
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Ai ai, wat zuur. Dit is natuurlijk iets waar we als 'm-rijders' allemaal bang voor zijn. Hopelijk valt het allemaal (relatief) mee.
-
HSR
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Gefeliciteerd met de aankoop van je huis!
- Philipoo
- Berichten: 5032
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29130
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Balen zeg na al het mooie onderhoud en upgrades.
Zoals de rest al zegt hopelijk valt het mee!
En idd gefeliciteerd met je nieuwe huis
Zoals de rest al zegt hopelijk valt het mee!
En idd gefeliciteerd met je nieuwe huis
- Marc Sierra
- Berichten: 1183
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Een klepveer klinkt inderdaad wel logisch. Maar heb je daarmee ook niet kans op veel schade? Als de klepveer breekt blijft de klep in verbrandingsruimte hangen en als dan de zuiger omhoog komt... Lijkt me dat de zuiger, de klep en misschien ook het lager van de drijfstang dat niet erg leuk vinden. Of de klepveer moet zo gebroken zijn dat de klep maar een fractie open staat, maar ik zou denken dat zo'n M motor een flink hoge compressie heeft en er dus weinig ruimte voor de klep is om ook maar een stukje open te staan. Anyway, succes met de reparatie, hopelijk valt het mee!
-
TLRS
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Dat idd.. fingers crossed dat de gebroken veer voor weinig vrije ruimte heeft gezorgd. Toch iets meer kans dat het meevalt tov een gebroken klep.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Was het inderdaad een gebroken klepveer?
Intussen gefixt?
Intussen gefixt?
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5476
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Wat betreft dct in neutraal; dat is supereenvoudig als je het eenmaal een keer gezien hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=wxsKBykXfng
Kapje weg, met schroefdraaier palletje naar achter (schiet wel vanzelf/graag weer terug)
https://www.youtube.com/watch?v=wxsKBykXfng
Kapje weg, met schroefdraaier palletje naar achter (schiet wel vanzelf/graag weer terug)
-
Arthursx
- Berichten: 940
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Upgrades & Downtime [Pg.6]
Hoe staat het hiermee? Al gefixt?
- Estoque
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [E92 M3] Ruttie's OEM+ Jerez Schwartz BMW Coupé | Terug van weggeweest [Pg.6]
Nou...... jazeker!
Nadat ik zelf gestopt was met diagnose, omdat ik tot de conclusie kwam dat Cilinder 3 er mee stopte. Heb ik Procar gebeld met de vraag of zij tijd hadden voor diagnose. Hadden ze, maar daarvoor moest de auto dus van huis naar Zwolle (uurtje).

Opladen van zo'n lage auto, op een "hoge" aanhanger vergt nogal wat van de mens. Een tripje langs de houtcontainer op het werk was dan ook nodig om de rijdbanen dusdanig te verlengen om de M3 erop te krijgen. Maar al met al was het zo gepiept.
Vrijdag 23 augustus de auto naar Procar gebracht, want of hij nou daar of hier stond te wachten. Rijden was er toch niet bij.
Maandag 26 augustus kwamen ze al met een conclusie: "Sowieso 1 klep blijft hangen, kop gaat eraf en dan gaan we verder kijken".
Daar hadden ze 2 weken later pas tijd voor, dus midden september zijn ze begonnen aan de M3. Omdat er nog steeds een mogelijkheid was dat het blok vervangen moest worden, hebben ze alles gedemonteerd en bekeken.
weekje later kwam het verlossende antwoord; blok is goed. Zuigers hebben geen blijvende afdruk, maar 1 klep is krom.

Hele opluchting, want dat scheelde behoorlijk in m'n verbouwingsbudget
Toen ze toch bezig waren, gelijk de ventielen laten verwijderen achterop de cilinderkoppen. De secundaire pomp onder de inlaat eraf laten halen en alles uitlaten schrijven.
Dat bovenop de revisie van beide koppen, was het zeker geen goedkope actie. Maar, nu kunnen we toch met aangrenzende zekerheid stellen dat alle typische M3 pijnpunten op motorisch vlak zijn aangepakt.
Dit zwikkie is er dus allemaal afgegaan en vervangen. De kunststof kappen op de nokkenassen waren ook al mooi aan het vergaan, dus mooi moment om ze te vervangen voor CNC exemplaren.

En toen, 6 november, was het moment dat ik m'n blauwe geldput weer kon ophalen <3

De eerste 1000km lekker rustig aan gedaan. Niet dat dat mij voorgeschreven werd, maar dat zit gewoon beetje tussen m'n oren.
Van huis naar Den Haag met een kameraad, en weer terug (462km) op 1 tank geeft misschien wel aan hoe rustig.
Was nog wel weer even een leuke reality-check, m'n kameraad die meereed heeft zelf geen auto. Werkt vanuit huis en heeft er simpelweg geen behoefte aan. Die keren dat hij een auto nodig heeft, leent hij de hybride van z'n ouders.
Dus toen hij vroeg om een tikkie voor de brandstof, kwam de onvermijdelijke: "WAT, 127,- EURO VOOR OP EN NEER NAAR DEN HAAG?"
Had hij even mazzel dat hij daar maar de helft van hoefde te betalen. Maar de foto van de pomp was wel nodig als bewijsmateriaal dat er echt zoveel brandstof doorheen was gegaan met rustig rijden.
(wat zijn we ook eigenlijk gek met z'n allen dat we dit soort hobby auto's hebben)
Nadat de 1000km gepasseerd waren, er even nieuwe olie opgegooid. Want dat vind die grijze massa tussen m'n oren een fijne gedachte. Totaal nutteloos, i know.
Verder vooral lekker veel gereden met de M3.


Inmiddels zijn we de 3k km na de operatie gepasseerd. Teller staat op 156k en tikt rustig verder.
Hij loopt echt fantastisch. Het verwijderen van de lucht-delen is echt een verademing. Hij start mooier, maakt minder bizarre bijgeluidjes het aantal gereduceerde leidingen onder de kap is ook aantrekkelijk(er) dan dat het was.
Had het nooit gedaan als het blok er niet toch uit hoefde, maar nu blij dat ik het gedaan heb.
Afgelopen weekend had ik eindelijk tijd om m'n wintervelgen er weer onder te gooien. Zout en E88's zijn een hel.
Elke rit, voor het einde, even langs de wasstraat om de velgen weer schoon te spuiten en zoveel mogelijk zout te verwijderen.

Nu had ik middels een rolmaat al voorzien dat de AP remmerij ging passen in de Styling 513M velgen, maar hoe ik qua diepte uit zou gaan komen had ik niet even getest.
Zonder spacer: No Bueno.

Met 15mm spacer: Ja past, maar zo'n gat tussen band en spatbord ga ik niet mee gezien worden.

Met 20mm spacer: "Acceptabel voor wintervelgen"

Resultaat:
Voor:

Na:


Ik vind de 513M velgen echt heel goed staan onder de E92. Zeker het aggressieve profiel van de winterband misstaat het niet.
En gezien de vele reacties van mensen op Instagram (ik had bovenstaande foto's beide gedeeld in m'n verhaal en daar kwamen echt veel reacties op) zijn de meeste mensen die "Verstand" van auto's hebben van mening dat de E88's de mooiere velg is.
De mensen "zonder verstand van auto's" zijn van mening dat de 513m de mooiere velg is onder m'n auto.
Van reacties tot: "eindelijk die McDonalds velgen weggedaan?" tot een eenvoudige: "Veel mooier".
Ik blijf erbij dat de E88's de mooiste velg voor onder de E92 M3 is. Maar gezien de hoeveelheid reacties, ben ik niet in de meerderheid.
Benieuwd wat jullie vinden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartb, Edwin de Haas, Kocheler, mark123, MartijnGizmo, Semrush [Bot], Vanreijmersdal en 19 gasten
