BMW M3 SMG, 2004, Eventuri Carbon air intake

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 23 nov 2018, 08:18

De grap begint er onderhand vanaf te gaan :tooth:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 15:16

Barend schreef: 20 nov 2018, 14:16
Estoque schreef: 20 nov 2018, 12:28
Barend schreef: 20 nov 2018, 10:19 Jij heb de 16:9 navi toch in de M3? Dan ben je wel beperkter kwa compatibele systemen.
Ik denk dat een Yatour of Dension zou moeten werken voor jouw wensen Bram.
Die kun je gewoon professioneel laten inbouwen inclusief microfoon bij de binnenspiegel. Knopje zit inderdaad al op je stuur.
Is dat echt mogelijk, die microfoon?
Want ik heb namelijk wel een Dension erin zitten (ook met 16:9 navi), maar ik kon nergens vinden dat ik dat systeem aan de bestaande microfoon kon koppelen etc.
Via de bestaande microfoon weet ik niet, maar bijvoorbeeld de Dension GWP1BM4 heeft een aansluiting voor een microfoon en ingebouwde parrot bluetooth module. Ik heb zelf een microfoon draadje van het handshoenenkastje naar de binnenspiegel lopen.

Als je je Dension naast de cdwisselaar legt gaat dat wat lastiger worden.
Bram schreef: 20 nov 2018, 13:02 Welk type Dension heb ik nodig? Wil dan wel een versie hebben met titels van muziek in beeld etc.

Deze?

https://www.navishop.nl/dension-gbl3bm4 ... s_id=13344
Quote van de website: "De Dension Gateway Blue geeft absoluut geen artiest en track info weer. Daarnaast kunt u de iPod slechts beperkt bedienen via uw fabriekssysteem doorgaans werken de knopen volgende en vorige en meer helaas niet."
Dus die niet Bram.

Ik heb zelf geen ervaring met modules die de titels in beeld laten zien, dus daar kan ik je niet mee helpen.

De Dension GW33BM1 Gateway 300 lijkt dat wel te kunnen maar enkel voor de 4:3 navi, en niet voor de 16:9 navi.



Als ik bij Dension kijk lijkt dit me de beste optie in combinatie met de 16:9 navi: https://www.navishop.nl/dension-gwp1bm4 ... 13365.html
Echter heeft die voor zover ik kan vinden geen ondersteuning voor track info weergave.
Lijkt mij ook, al zie ik wel dat de headunit van BMW dan geen DSP mag hebben. Weet iemand of dat wel, of niet, zo is bij die 16:9 navigatie module?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bert ///M3 » 28 nov 2018, 16:57

Bram schreef: 22 nov 2018, 16:44
Bert ///M3 schreef: 22 nov 2018, 13:11
Bram schreef: 13 nov 2018, 13:20

Volgens realoem zit er een MSS54 in. Jij hebt met beide uitvoeringen gereden?
Ja.

Gewone M3 software heeft een 18x12 VE (gasklepopening vs toerental) tabel. Dat is in weze wat je stelt met Alpha N.

CSL software heeft een 24x18 tabel en gebruikt die extra cellen voornamelijk bij lage toerentallen en bij weinig gasklep opening. Plus die software gebruikt een MAP sensor maar die is niet heel belangrijk.

Daarom rijden die conversies veel beter bij lage toeren. Enkel heb je een MSS54HP computer nodig omdat die 512kb program space heeft tov 256kb voor de gewone MSS54.

Als je die airbox conversies dus goed wil doen zitten er wel meer kosten aan als enkel die airbox.
Dus als ik jou goed begrijp heeft Alpha N alleen zin als er een MSS54HP in zit. In alle andere gevallen gaat zo'n airbox dan vooral om het geluid.
Airbox gaat altijd om het geluid, qua vemermogen doet het echt heel weinig omdat een S54 haast geen inlaatrestrictie heeft.

Als je vermogen zoekt kan je beter bij het uitlaatsysteem beginnen.

Alleen als je echt 400+ wilt draaien dan zou ik er een airbox op zetten als laatste stap.

Anders is het 1. softwaretune 2. uitlaatsysteem 3. nokkenassen 4. airbox.

Een S54 met CSL of gelijke spec nokkenassen en een goed uitlaatsysteem kan gewoon 390 PK draaien, met airbox erbij zit je aan 400.

Die HP computer is enkel vanwege de driveability als je op Alpha N gaat. Dat kan ook op een non HP maar met gewone software loopt hij bij deellast gewoon slechter. Je schakelt gewoon de LMM uit en hij loopt van de nood map zeg maar. CSL software is specifiek voor Alpha-N geschreven. De VE tabel is niet alleen uitgebreider maar er zitten ook nog extra rekenalgoritmes in om het beter te laten draaien, en hij gebruikt standaard een MAP sensor.

Je moet hem enkel overnieuw laten tunen omdat de VE map niet klopt als je geen CSL nokkenassen hebt. En omdat je geen LMM hebt kan de DME dat ook haast niet zelf corrigeren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Niels » 28 nov 2018, 17:04

Wat voor uitlaat (spruitstuk) is dan een aanrader voor de S54 Bert?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bert ///M3 » 28 nov 2018, 21:13

OA Supersprint.

Maar het spruitstuk van een EU versie is al heel erg goed. Meeste winst haal je met kats weg enz.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 21:14

Maar dan is de auto niet meer door de apk te krijgen, of doel je dan op bijvoorbeeld een paar racekats van Supersprint?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bert ///M3 » 28 nov 2018, 21:23

Paar racekats, maar volledig open is natuurlijk beter. Enkel kom je niet door de APK.

Alleen vraag is wil je. Met een beetje software remap zit je rond de 350-360 PK denk ik. Kost een paar honderd euro.

Ga je volledig open met remap 370-375. Vereist software op maat omdat je vanos anders moet staan enz. Er zijn maar weinig tuners zeker in NL die snappen hoe dit zit.

Van die 350-360 naar ca 400 PK gaat je letterlijk duizenden euro's kosten.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 21:34

Nou laat dan maar haha. Ik heb inderdaad al gezien dat een klein beetje tuning echt heel duur is.

De CSL software voor de SMG bak komt er sowieso zo spoedig mogelijk op, en van daaruit bekijk ik het maar. Een carbon airbox met ecu aanpassingen klinkt denk ik heel vet en is nog redelijk betaalbaar. Moet alleen de ecu even een conversie ondergaan in de UK.

Een Supersprint einddemper is vast ook gaaf, maar ik moet eerlijk zeggen dat die week dat ik een M3 had voor wat betreft geluid totaal niet tegengevallen is :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 28 nov 2018, 21:38

Maar goed, een Supersprint einddemper met carbon airbox + ecu conversie en software flash zijn eigenlijk ook onbetaalbaar :tooth: Ga je zo naar de 5K.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 04 dec 2018, 19:49

Het wachten valt me zwaar, maar ik heb gelukkig een lading foto's ontvangen van alles wat er tot zover gedaan is:

Monteren stalen remleidingen.
Monteren brackets en CSL schijven en blokken voor.
Monteren schijven en blokken achter.
Modificeren subframe.
Vervangen van lagerschalen.

Zaterdag ga ik naar Meppel om alles zelf te aanschouwen en de druk wat op te voeren :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door dvh » 04 dec 2018, 19:55

Ho eens. Dat wordt een nieuwe!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 04 dec 2018, 19:57

Nu nog een Inspectie II beurt, airco onderhoud, olie van het diff + keerring vervangen, alarm keuren, APK en polijsten en poetsen. Maar de grote zaken zijn dus al aangepakt.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Twist » 04 dec 2018, 20:13

Dure grap alles bij elkaar ?!

Wel echt goed dat je dit doet

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 04 dec 2018, 20:15

Goedkoop is het zeker niet, maar alles wat geconstateerd is bij de AKK (toch al snel bijna 3K), wordt gedaan terwijl we de week ervoor al min of meer een prijs vastgelegd hadden, en daar is niet van afgeweken.

Gebruikersavatar
william
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:04

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door william » 04 dec 2018, 21:17

Sep engineering in Duitsland schrikt niet om een s54 af te stellen met vanos

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 04 dec 2018, 22:01

Waarom zou dat moeten gebeuren dan?

Gebruikersavatar
william
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 okt 2009, 18:04

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door william » 04 dec 2018, 23:57

Voor als je je ecu wilt aanpassen... of het nou met nokkenassen is of Airbox, beide geen probleem daar.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 04 dec 2018, 23:57

Ah ok. Dank voor de tip :thumbup:

Robin
Berichten: 55066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Robin » 05 dec 2018, 06:19

Bram schreef: 04 dec 2018, 20:15 Goedkoop is het zeker niet, maar alles wat geconstateerd is bij de AKK (toch al snel bijna 3K), wordt gedaan terwijl we de week ervoor al min of meer een prijs vastgelegd hadden, en daar is niet van afgeweken.
Klasse.

Kerstcadeau of?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Tristan » 05 dec 2018, 08:17

william schreef: 04 dec 2018, 21:17 Sep engineering in Duitsland schrikt niet om een s54 af te stellen met vanos
Kan ik ook zeker aanraden. Zij hebben bij mijn E30 M3 de airbox gemonteerd en ECU afgesteld op de rollenbank. Zij zijn bijna de enige die S54 racemotoren met Vanos afstellen waarbij een hoop 'tuners' de Vanos eraf juist afhalen.

@William: rij jij ook met Vanos in je E46 S54 racer?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 05 dec 2018, 09:33

Robin schreef: 05 dec 2018, 06:19
Bram schreef: 04 dec 2018, 20:15 Goedkoop is het zeker niet, maar alles wat geconstateerd is bij de AKK (toch al snel bijna 3K), wordt gedaan terwijl we de week ervoor al min of meer een prijs vastgelegd hadden, en daar is niet van afgeweken.
Klasse.

Kerstcadeau of?
Hij kan al dat soort werkzaamheden in eigen huis doen, wat natuurlijk goedkoper is dan de auto elders te laten onderhouden. Ik vind het prima allemaal, kom maar door met dit geweldige hok :hot:

Robin
Berichten: 55066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Robin » 05 dec 2018, 10:01

Ik bedoelde eigenlijk, heb je 'm vóór de Kerst?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16597
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Bram » 05 dec 2018, 10:03

Ow. Jup, dat is wel de planning ja. Godzijdank, ben al helemaal klaar met dat wachten :tooth:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door RJK » 05 dec 2018, 10:13

Kan ik mij voorstellen. Erg gaaf om te zien en straks lekker knallen met dat hok :)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: BMW M3 SMG, 2004

Bericht door Henk Jan » 05 dec 2018, 12:16

Mooi om te zien dat alles grondig aangepakt wordt Bram. :thumbup:

Zaten de eerste lagerschalen er nog in?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], tomgtr, Will F. en 7 gasten