Wesley schreef: 29 jan 2018, 12:02
Haha inderdaad! Klopt helemaal. Grappig hoe zoiets kan lopen. Ik heb die dag natuurlijk allerlei (voor mij) nieuwe gezichten gezien en ik was er slechts eventjes bij maar ben er vrij zeker van dat ik de juiste persoon voor mij heb. Leuk man!
Ik rijd graag een keer een rondje met je mee.
Groeten Wesley
Helemaal goed. Stuur mij t.z.t. maar even een berichtje!
Succes met de verbouwing. Bijna klaar neem ik aan?
Duurt allemaal langer dan verwacht..
Stucwerk (beneden) moest er hier en daar zo dik op dat het na 4 weken nog niet volledig droog is.
De bovenverdieping heb ik bijna al helemaal klaar. Hoop er met een paar weekjes te gaan wonen.
Alfata ik heb heel even in die van Tom gereden. Daarom geef ik aan “herkenbaar” wat je schrijft. Het zijn precies mijn gedachten die je omschrijft. Je verwacht lage zit, rauwe auto. Beetje monsterlijk. Maar het is nog veel gaver en rauwer en puurder dan je verwacht. Gewoonweg niet uit te leggen. Je moet het meemaken.
Macboy schreef: 13 dec 2017, 22:19
Wat je hierboven ook zegt: het rijden in een Alfa 4C is een bijzondere ervaring. Ik vergeet dat nooit meer in die van Tom. Andere wereld andere soort auto. Het is nog veel puurder dan wat je leest. Zeer indrukwekkend in elk geval.
Wat een auto
Zat deze quote te zoeken is dus gewoon op pagina 3 van dit draadje lol
F355 blijft toch wel 1 vd top 3 autos ooit, wat een vormgeving
4C vanaf het begin dat ie gepresenteerd werd erg leuk gevonden, een (in mijn ogen) leukere auto dan een Lotus, minder voorkomend en ik denk (geen ervaring erin) wat extremer nog dan een exige is af fabriek.. Enjoy!
@Jos
Sterker nog: deze wagen met deze pakketten (racing package) met sportuitlaat, speciale banden, etc. schijnt nog lichter te zijn dan het gecommuniceerde gewicht van 890kilo door de fabriek. Deze auto moet leeg om en nabij de 870 kilo wegen.
@Bmwaddict
Dik? Licht! Lichte kar!
We gaan snel weer even een stukje knallen. Voordat we elkaar zien moet de wagen natuurlijk wel met een stukje andere software worden uitgerust om het vanaf 150km/ph nog een beetje spannend te houden haha!
Gisteren ben ik naar Den Haag geweest om de 4C eens te laten vertroetelen. Eerst even naar de dealer voor wat puntjes aan de 4C (vrijwel alles netjes hersteld). Daarna door naar Beek voor een beetje extra sap.
Ik heb natuurlijk wel eens eerder een auto van extra vermogen voorzien. Het chiptunen van een Giulietta QV levert om en nabij de 30/35pk extra op en ongeveer 50 tot 80nm. Maar dat alles op een wagengewicht van 1300kg.
Ik was dus best gespannen omdat ik weer dat er uit een 4C meer te peuteren is. Met een wagengewicht van slechts 870 kilo is elke extra pk bijna voelbaar. Je moet natuurlijk begrijpen dat de 4C in standaard versie al een erg snelle auto is. Veel sneller dan een Giulietta QV. Het lastige echter aan de 4C is dat het tot 150km/ph echt heel erg extreem is en je daarna eigenlijk merkt dat de auto helemaal niet zoveel vermogen heeft, maar vooral blijft door accelereren door een klein frontaal oppervlak en weinig gewicht. Daarom wou ik toch bij de 4C wat meer vermogen om ook boven de 150 de gang er goed in te houden.
Nou... Dat is gelukt. Ik ben niet snel meer weggeblazen van een softwarematige ingreep, maar dit is echt waanzin.
Allereerst was het moment daar om de auto op de rollerbank te meten om het standaard vermogen te testen. Ik heb voor de liefhebbers even een filmpje gemaakt van het warmdraaien om het geluid goed te laten overkomen:
De resultaten? 249PK en 356NM koppel. De 4C levert dus 8pk meer en 6nm meer dan fabrieksopgave. Reden: het koude weer en de euro 98 brandstof. Ik was best tevreden met het standaard resultaat en bevestigde mijn gevoel dat de auto absoluut zijn vermogen leverde wat er werd beloofd.
Daarna was het tijd voor Ghisbert (bekend van de rollerbankfilmpjes op Autoweek) om de computer te verwijderen uit de auto, aan te passen en wat wijzigingen aan te brengen. Ghisbert had nog een softwareversie van een andere 4C, van een iets later bouwjaar. Gek genoeg had deze wel wat wijzigingen t.o.v. die van mij. Die wijzigingen hebben we overgenomen. Heeft vooral met de normale bedrijfstemperatuur te maken. Deze is nu wat lager, waardoor als je gas geeft de marges wat groter zijn. Tevens heeft hij op wens de snelheidsbegrenzer verhoogt van 270 (wat ik reeds had gehaald) naar 300km/pu. Je weer maar nooit
Verder heeft Ghisbert het koppel begrenst om de koppeling niet teveel klappen te laten geven. Zie onder wat dat doet voor de koppelkromme :O
Vervolgens was het tijd om de software in de auto te laden en te zien wat de resultaten zijn. Hier 2 foto's van op de bank:
En dat resultaat is echt geweldig:
Bijna 300pk op 870 kilo. 400NM op 870 kilo. We hebben meerdere runs gedaan. Af en toe kwam het koppel iets hoger uit en soms de pk's, maar we zijn voor deze afstelling gegaan. Een prachtig verloop. 50PK erbij en 50NM erbij. Op zo'n laag gewicht merk je dat niet een beetje, maar transformeert het de wagen.
Ik heb voor de tijd nog een 100-200 opgenomen en zal als het goed weer is wederom een 100-200 opnemen en de video's onder elkaar plakken. Want het verschil is echt dag en nacht. Alleen: echt het vermogen kwijt kunnen lukt onder de 150 niet meer met dit soort temperaturen. De auto is echt verandert van een snelle sportwagen naar een supercar. Veel anders kan ik er niet van maken. Wat een waanzin. Wat ongelooflijk snel. 3kilo per pk is natuurlijk ook een verdeling waar maar weinigen aan komen. Over 2,1 kilo per nm nog maar te zwijgen. Gisteren met 140km/pu greep de esp ook abrupt in. Ik moet dus echt even geduld hebben om het volledige potentieel te benutten.
Laatst gewijzigd door Alfata op 28 feb 2018, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
indobesar schreef: 28 feb 2018, 10:42
Poeh, dat is wel heftig! Filmpje van de dynorun zelf heb je niet?
Volgende stap het onderstel om het vermogen te kunnen beheersen?
Helaas niet. We hebben best wat runs gedaan en veel overlegd. Dus dat was wat lastig te combineren. In dit filmpje komt de wagen ook niet boven de 4000 toeren.
Vraag me uberhaupt af of de speaker van mijn telefoon het had getrokken tot hoog in de toeren. Wat een belachelijk kabaal haha.
Onderstel is niet zozeer het probleem. Het zijn meer de banden achter. Die zijn redelijk op en "slechts" 235 breed. Daar wil ik toch wel 245 of 255 op.
Je kwam mij gisteren op de A1 voorbij(Mercedes bus en aanhanger) en we gingen samen de afslag Enter/Rijssen af.
Indrukwekkend ding als je hem zo in het avondschemer tegen komt
@Robin
Hoop dat ik april er mee haal... Wat is er op Papenburg dan?
@Estoque
Dat is toevallig! Kun je nagaan hoe het klinkt als je goed gast geeft!
Ik reed inderdaad rustig nadat ik een enorm moment had eerder daarvoor. Teveel gas bij 140, ESP redde mij letterlijk. Daarna maar rustig door naar huis gereden. Lesje wel even geleerd.
@Joost
Nee, dat valt best mee. Alleen in de sportstand wil die er natuurlijk continu vandoor. In de A en N stand is er prima rustig mee te rijden.