https://fastned.nl/nl/locaties
Ik denk dat ik over een paar jaar zeker de Tesla 3 rijdt, als het geen Tesla S wordt. Ik gok dat ik maar een keer of 10 a 20 aan een laadstation zou moeten tanken.
En ja, ik rijdt de Outlander PHEV puur omdat ik anders een dief van mijn eigen portemonnee zou zijn:
- 0% bijtelling, subsidies, aanvankelijk geen MRB, nu half tarief of zo
- Redelijk veel goedkope km's op stroom.
Ik vind het verder een sport om in de weekenden emissieloos te rijden. Zet zelfs de kachel/ventilator uit, anders start de motor om het interieur op te warmen (daar is de stoelverwarming voor).
Je moet idd iets anders gaan denken (altijd aan de stekker!) ipv tank bijna leeg rijden.
Daarnaast is er veel ophef over de subsidie. Vroeger ging veel subsidie direct naar bedrijven die er "van alles" mee deden, zonder dat er veel op de markt kwam. Nu gaan subsidies vaker "via de markt" door het via "afnemers" te laten verlopen. Komt het in ieder geval beter in de markt.
Het doel van deze subsidies is de emissies te verlagen, al dan niet plaatselijk (binnensteden). (Half-) electrische auto's moeten daar aan bijdragen. Ze doen dat al dan niet met matig succes.
En uiteindelijk zal er over een jaar of 20 a 200 geen benzine meer t krijgen zijn. Dus aan alternatieven werken blijft noodzakelijk. Als het aan de Duitse auto bouwers zou liggen kwam er geen electrische auto. Die hebben lang op het efficiënter maken van de diesel gegokt. Werden nog net niet rechts ingehaald door Toyota, maar straks hangen de Koreanen in de binnenspiegel, en zitten ze op de Tesla (Start-up!) in de linkerspiegel te wachten (BMW, VW en Mercedes hebben de 3 ook al veelvuldig besteld...)
Tenslotte vind ik de PHEV een k*t-japanner, nog lelijk ook, erger me vaak in die auto. Maar het aandrijf concept klopt technisch -bijna- 100%.
Verbruik op lange vakantie ritten beroerd. En zit met het gezin beter in de PHEV als in de E39, ook al is het een beroerde achterbank.
NB, Eind vorige eeuw maakte GM al succesvolle EV's. Die zijn allemaal vernietigd omdat het het business-model van de auto-industrie omver zou helpen...(geen onderhoud meer nodig)