Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D - Ingeruild op een Koreaan..

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 21 sep 2014, 22:44

Werd afgelopen week afgebeld om de Bilstein set te laten monteren, komende woensdag gaat het dan toch wel echt gebeuren :)

Heb de afgelopen week nog een ander slot voor de passagiersdeur besteld, die begint kuren te geven.
Morgen maar even wisselen.

En laatst dit besteld:

Afbeelding

Setje Hella verstralers.
Een echte Zweed kan tenslotte niet zonder! (ofzoiets :tooth: )
Originele plan was om de mistlampen te vervangen voor deze jongens (gebruik de mistlampen nooit), maar heb me toch bedacht.
Vanavond een originele bevestigingsset van Volvo besteld voor een paar extra lampen en komen zoals het er nu naar uit ziet achter de grille te zitten.
Hoeft van mij niet direct in het zicht en zijn qua formaat gelijk aan de mistlampen.

Als ik van de week alles heb en tijd heb de voorbumper er maar (weer) eens af trekken en de boel aansluiten.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 24 sep 2014, 16:33

Goed, vanmorgen de wekker redelijk op tijd gezet en na een bezoekje aan m'n 1 pk door naar Dennis in Uden.
Waren de laatste 100 km's met het oude onderstel en vanmiddag genoten van het nieuwe spul.

Na goed 4 uurtjes werk zat alles eronder en kon ik een proefritje maken, even een kort rondje gedaan en dat beviel wel :)
Daarna was het toch echt op naar huis en de B12 set nog maar een beetje aan de tand voelen....Het is zoals te verwachten valt stugger als origineel, maar zeker niet oncomfortabel.
De achterkant voelt nu flink zeker aan in een snel genomen bocht waar hij vroeger flink begon te hangen en wat minder prettig aan ging voelen, verder met remmen en optrekken een mooie vlakke auto in plaats van eentje die in de veren duikt of juist omhoog komt aan de voorkant.
Op de snelweg meer rust omdat het stabieler is en kan zo nog wel even door gaan :)

Tijdens het vervangen van de voorkant zag Dennis dat de draagarmrubbers slecht beginnen te worden, tijdens het los maken van de draagarm bleek echter dat mijn S60 een van de niet zoveel met stalen draagarmen is en Dennis heeft alleen aluminium op voorraad liggen.
Vervolgafspraak is al gemaakt, over 2 weken weer terug en dan komen er nog 2 nieuwe draagarmen onder en is werkelijk alles nieuw op de stabilisatorstang na. Als de draagarmen vervangen zijn nog even het spul opnieuw uit laten lijnen (beetje zonde om 2 keer te laten doen) en dan kunnen we er weer flink tegenaan.

Oh ja... foto's :lol: :

Het oude spul op een hoopje
Afbeelding

De eerste kant zit erop
Afbeelding

Foto van laatst nog op standaard hoogte
Afbeelding

En net zoals het nu staat
Afbeelding

Vind de hoogte zelf perfect zo, staat mooi in balans en kan nog normaal over verkeersdrempels heen.

Zondag komen er nog betere foto's, dit was net even snel met mijn telefoon

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door MartijnGizmo » 24 sep 2014, 19:50

Foto laat inderdaad te wensen over :tooth: maar lijkt me inderdaad een prima resultaat! :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 24 sep 2014, 22:58

Was even snel tussen 2 regenbuien door :blackeye:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Joopieboy » 26 sep 2014, 20:54

Dat is een nette hoogte zo. Dadelijk als die uitgelijnd is doet dat ook wel goed met rijden.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 27 sep 2014, 13:00

Rijden gaat nu al erg lekker moet ik zeggen.
Gisterenavond voor een afspraak mijn oude woon-werk route gereden en daar zitten wat leuke bochten in de snelweg. Vroeger begon de achterkant daar een beetje zwabberig aan te voelen zonder dat het echt flink hard ging.
Nu met ruim 30 km/h harder door diezelfde bocht geeft de auto nog geen krimp, dikke prima dus :tooth:
Grappige is dat mijn vriendin in eerste instantie niet eens het verschil merkte tot ik vroeg of ze hem wat stugger vond dan eerst.

Vanmorgen nog wel even met de auto bezig geweest.
Het slot aan de passagierskant gaf al een week of wat af en toe kuren in de vorm van op slot springen als je de deur dicht trok. Via de sloop op bouwjaar een ander slot besteld, daar kwam uit dat ik een groene nodig had.
Wat trof ik vanmorgen in de deur aan :bag:
Afbeelding

Sloten naast elkaar gehouden en alleen de stekkerverbinding van de groene mist een pennetje, verder geen verschil te zien.
Spul gewoon gemonteerd om te kijken wat er zou gebeuren en alles werkt zoals het hoort.

Als het goed is wordt er vandaag nog een pakketje van IPD bezorgd, was gisteren niet thuis dus met wat mazzel zit er vandaag nog een "veerpootbrug" op de S60. Benieuwd wat dat nog extra doet.
Hoop ook dat diezelfde bezorger vandaag mijn pakketje uit Duitsland met de originele kabelboom voor de verstralers bij zich heeft, dan kunnen die er ook nog op :)

Oh ja en morgen gaan we op naar de 2ton, bijna ingereden dus :df:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 27 sep 2014, 17:46

Goed en toen kwam vanmiddag de pakketbezorger met 2 dozen :D

Degene met Engelse tekst als eerste open gemaakt en daaruit kwam:

Afbeelding

De blokken om de motorsteun over het motorblok aan te passen naar een veerpootbrug.
Monteren is een fluitje van een cent en aan de passagierskant is netjes rekening gehouden met een steuntje voor een stekker want net als bij het originele exemplaar zit er een gaatje voor.

Gemonteerd krijg je dan dit, ziet er best grappig uit met de kap open zo op dat zwart:

Afbeelding

Afbeelding

Nadat alles op z'n plek zat de motor gestart om eens te kijken of ik last zou hebben van extra trillingen van het blok, maar dit is niet het geval.
Ja, stationair lijkt het met 0,1% toegenomen maar dat is ook echt alles. Was bang dat het veel erger zou zijn dus dat is alvast een meevaller.
Hierna de kap dicht gegooid en een stukje gaan rijden en het concept van IPD werkt echt! 8)
Sturen lijkt ietsje directer te gaan, maar je hebt vooral minder last van onderstuur. Heb even een rondje over een "testweg" gedaan met de nodige bochten erin en de auto blijft echt veel neutraler.

Wederom een erg geslaagde aanpassing aan het onderstel dus :D

Pakketje nummer 2 is een klusje voor morgen, namelijk:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2014, 19:09

Stabi plus bovenste rubber :tong:

Maar goed bezig! Gaan mensen zich nog in vergissen met die sloep van je en wat bochtige wegen haha.

Waar in Engeland heb je de IPD goodies besteld trouwens?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 27 sep 2014, 20:41

Vind het prima zo :tooth:
Heb nog wel even met een schuin oog naar een andere stabi gekeken, maar met straks 2 nieuwe draagarmen eronder zit er voorlopig weer genoeg geld in het onderstel.

IPD spullen heb ik rechtstreeks bij IPD zelf in Amerika besteld, heb nog dichterbij huis gekeken maar niemand had deze set in het assortiment zitten en nadat ik vanmiddag nog inklaringskosten af heb mogen tikken viel het bedrag nog redelijk mee.

Enne laat de eerste maar komen die zich gaat vergissen :hungry:
Door de trekhaak en verder geen fratsen aan de buitenkant lijkt het de zoveelste lompe Zweed op de weg.
Loop nog te twijfelen om daar een keer wat aan te doen, maar aan de andere kant is het helemaal prima zo :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 28 sep 2014, 15:20

Goed, extraljus!

Afbeelding

Had laatst via Ebay uit Amerika een setje Hella's laten komen en via Duitsland een originele Volvo kabelboom + alles wat daarbij hoort besteld.
Gisteren eindelijk die laatste binnen en vandaag nog wat tijd over gehad om het spul eens te monteren.

Via de handleiding gezien dat ik mogelijk niet de hele voorbumper eraf hoefde te halen, maar slechts de grille eruit en dat bleek ook precies aan voldoende te zijn.
Had geen grote verstralers besteld en dat bleek aan de passagierskant maar goed ook :tooth:

Als kleine bonus heeft de middenconsole ook geen dummyknoppen meer.
Voor:

Afbeelding

Na:
Afbeelding

Van de week maar eens proberen in het donker, rijd vaak over onverlichte landweggetjes en dan is een klein beetje extra nog wel fijn :)
Zeker als je bedenkt dat ik met een beetje handig shoppen het spul er nu in heb zitten voor nog minder dan dat alleen de kabelboom in Nederland kost :bag:

RudyVineyard
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mar 2014, 11:39

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door RudyVineyard » 28 sep 2014, 17:27

Leuke toevoeging!
Schijnen ze in de verte of waar de mistlampen ophouden en het dimlicht begint?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 28 sep 2014, 17:54

Nee schijnen in de verte. Staan qua hoogte waar ik met het grootlicht wat mis dus zou in theorie hét lichtbeeld op onverlichte wegen hebben wat ik wil

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Joopieboy » 29 sep 2014, 22:02

En zelf dan een beugel of iets gemaakt?

Die knop herken ik verder ook niet zo, maar wel mooi spul zeg. :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 29 sep 2014, 23:31

Bij het pakketje van Volvo zat een beugel om achter je kentekenplaat te hangen waarop je verstralers zou kunnen monteren.
Die heb ik uiteraard niet gebruikt, maar bij de Hella's zelf zaten ook beugeltjes en die heb ik wel een mooi plekje achter de grille weten te geven.
Spul zit netjes stevig vast. Vanavond uitgetest en het is een mooie aanvulling op het grootlicht :mrgreen:

Knopje is trouwens ook gewoon origineel Volvo :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 30 sep 2014, 18:21

Vandaag tussen wat "taxiritjes" door nog even snel 2 foto's gemaakt.
Eentje laat beter zien hoe de verstralers achter de grille zitten:

Afbeelding
Schuine deel van het logo heeft zo goed als geen effect op het lichtbeeld en licht komt er genoeg vanaf:

Afbeelding

peu 207
Berichten: 139
Lid geworden op: 10 sep 2011, 19:19

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door peu 207 » 30 sep 2014, 21:56

staat m wel zo. alleen had ik ze denk ik meer naar buiten gezet, staat denk ik wat beter, verder nette bak.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43227
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Arthur » 01 okt 2014, 09:12

^^^ Dacht ik ook. Waarom niet iets verder naar buiten?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 02 okt 2014, 09:56

Verder naar buiten zit de claxon in de weg, aan beide kanten zit die aan de buitenkant/zijkant van de grille.
Het zou kunnen door andere beugeltjes te maken maar ik heb daar de spullen niet voor

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 07 okt 2014, 22:52

Afgelopen zaterdag heeft een bekende een spotrepair aan de S60 gedaan.
Is een souvenirtje van een van de nachten bij mijn vriendin blijven slapen, maar het is nu een heel stuk beter :)

Zo begonnen we:
Afbeelding

Na wat testen toch maar nieuwe lak erop:
Afbeelding

En dan krijg je dit als het klaar is:
Afbeelding

De deuk zit er uiteraard nog, maar die trekt nu niet meer de aandacht doordat de lelijke krassen eruit zijn :)
Wellicht ooit nog een keertje voor weinig uit zien te laten deuken en dan is het helemaal weer strak.

Ondertussen ook de nodige kilometers met het vernieuwde onderstel gereden en ben er alleen maar enthousiaster van geworden.
Gisteren flink kilometers gemaakt met een paardentrailer achter de auto gemaakt en ben verbaasd over het feit dat de combinatie nog zoveel rustiger rijd.
Met de oude dempers voelde je de trailer nog wel eens lekker duwen en bewegen, nu niets anders dan rust. Auto heerlijk stabiel, je voelt wat je moet voelen maar niet meer dan dat.
Zonder iets achter de auto blijft de extra rust in de wegligging ook erg prettig, net als de andere dingen die ik al had genoemd :police:

Ga morgen weer richting Uden, dan komen er nieuwe draagarmen onder de auto en dan is echt alles nieuw.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door 328Ti » 08 okt 2014, 08:34

Goed bezig!

Lukt dat een beetje, verstralers achter de grille?

Groet Jans

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 08 okt 2014, 09:59

Met de voorbumper eraf heb je genoeg ruimte om ze te kunnen plaatsen.

Qua extra licht wat er vanaf komt heb ik al een wandelaar van de weg af gejaagd :mrgreen:
Die liep in donkere kleding over een onverlichte weg en op het moment dat ie vanuit de auto te zien was zag ik hem een arm voor z'n ogen doen en achter een boom schuilen.
Grootlicht van een S60 komt al flink ver, maar heb nu nog een meter of 15, misschien zelfs meer aan extra zicht voor de auto. Last van de grille heb ik totaal niet in het lichtbeeld

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Robin Hartog » 08 okt 2014, 11:19

Ziet er goed uit, die krassen wegwerken; hoe is dat precies gedaan?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 08 okt 2014, 11:27

Een bekende van mij doet sinds kort spotrepair.

Hij is begonnen met een hele zachte pad op de polijstmachine om te kijken hoe diep de krassen waren en wat er over bleef.
Hieruit bleek dat ze te diep waren om weg te polijsten en heeft ze met speciale lak gevuld. Eentje die sneller uithard dan gewone lak.
Dit is met wetsanden net zo vlak gemaakt als de rest van de lak en vervolgens weer net zo netjes gepolijst als de rest er omheen is.

Zitten nog wel wat uitprobeer stappen tussen, maar wat daar precies gebruikt en gebeurd is weet ik ook niet.

Al met al is hij goed 2 uur bezig geweest voor het een beetje naar zin was, want door de deuk was het wel lastiger werken

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Robin Hartog » 08 okt 2014, 11:31

Ferdi Gielen schreef:Een bekende van mij doet sinds kort spotrepair.

Hij is begonnen met een hele zachte pad op de polijstmachine om te kijken hoe diep de krassen waren en wat er over bleef.
Hieruit bleek dat ze te diep waren om weg te polijsten en heeft ze met speciale lak gevuld. Eentje die sneller uithard dan gewone lak.
Dit is met wetsanden net zo vlak gemaakt als de rest van de lak en vervolgens weer net zo netjes gepolijst als de rest er omheen is.

Zitten nog wel wat uitprobeer stappen tussen, maar wat daar precies gebruikt en gebeurd is weet ik ook niet.

Al met al is hij goed 2 uur bezig geweest voor het een beetje naar zin was, want door de deuk was het wel lastiger werken
Ah okay. Resultaat mag er wezen in ieder geval. :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweedse zwabberbak - 2007 S60 2.4D

Bericht door Ferdi » 09 okt 2014, 13:46

Gisterenavond weer naar Uden op en neer geweest, terugweg met een nog strakker sturende S60 :)
Het is wel duidelijk dat de oude rubbers echt hun beste tijd hadden gehad.

Als bewijs dat er echt wat gedaan is nog een foto nadat draagarm nummer 1 net op z'n plek zit:

Afbeelding

Net gebeld om de auto uit te laten lijnen, kan morgenochtend al terecht.
Ging altijd naar de lokale Profile toe, nu eens naar een specialist. Ben heel benieuwd naar het verschil in de uitlijning

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bram, Dimitri, Fabian, Frank_Sch, Gisae, markk en 8 gasten