Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 31 jul 2013, 23:23

lol, ja nu ga ik elke 2 maand ff weer naar HDD kopieeren :D
en andere email van windows dus veel emails worden elders bewaard nu (als het goed is :hmmm: )

dus in elk geval beter ;-)

@ Tom, hier bv een overzicht van die Nokian zLine

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nokian/zLine.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

edit, hij heeft ook een hoge DEX waarde wat schijnbaar ook 'belangrijk' is
op nat is die daar niet superieur maar droog super goed en schijnbaar ook stuurgevoel e.d.
we gaan het zien over een tijdje als alles er op en onder zit.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... p=R-232902" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 31 jul 2013, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 jul 2013, 23:36

hier ook meer waaronder 1ste van een grote test 2013

schijnbaar toch ook goed in de regen (nu ik het weer lees herinner ik me die gegevens ook weer), achja in elk geval een goede all rounder met op bepaalde vlakken uitschieters, daarom ook die band gekozen, werd er benieuwd naar en die prijzen hielpen daar ook bij :D

http://www.nokiantyres.com/release?id=32623682" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sportauto.de/sommerreifen-te ... 02428.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit, owja dit vond ik ook belangrijk, dat label voor banden komen ze ook goed uit>

http://www.rezulteo-banden.nl/nokian-ba ... nd-7630475" onclick="window.open(this.href);return false;
De zomerband Nokian zLine voor luxe auto’s biedt uitmuntende grip op natte wegen en stabiel en precies rijgedrag.
Sportiviteit. Rijprecisie op hoge snelheid door de stijfheid van het asymmetrische profiel. Snelle overdracht van de koerswijzigingen dankzij de rubberen tussenlaag bestaande uit nano-silica. Optimaal wegcontact met stabiel weggedrag door de rondingen van het rolvlak.
Veiligheid. Grip op natte wegen dankzij de innovatieve compound en het profiel. Verhoogde bescherming tegen aquaplaning door de “Hydro Groove” groeven die meer water kunnen opslaan en door de waterafvoer via de zij- en lengtegroeven. Verbeterde prestaties zelfs op hoge snelheid door een specifieke UHP compound met een lage hittevorming.

328Ti

Bericht door 328Ti » 01 aug 2013, 01:37

veel teveel......

GTRene

Bericht door GTRene » 01 aug 2013, 21:18

Vandaag de bandjes om de velgen laten leggen, die bandenman verwonderde zich dat er maar zo weinig lood nodig was voor het balanceren, me too :D
dus goede velgen wat dat betreft en goede banden, was dus weer een mooie meevaller :thumbup:

ziet er verder goed uit die banden zo op die velgen, dat vonden die medewerkers ook en ze vroegen me ook of ik aub nog terug wilde komen als ik ze gemonteerd heb als mijn remmen klus ook klaar is (wacht nog op 2 pakketjes onderdelen) en koeler weer voor ik er mee bezig ga :tooth:

afijn, zo zien die banden er dus uit, vallen mooi breed uit, eerste 3 zijn de 265 en laatste van de 225 banden.

die Nokian zLine hebben zowel de 225 als de 265 banden een binnen en buitenkant qua montage velg, staat er ook bijde op inside & outside, dat rubber voelt ook grippy/soft? aan :D
01082013749=265.jpg
01082013749=265.jpg (102.63 KiB) 3824 keer bekeken
01082013748=265.jpg
01082013748=265.jpg (139.27 KiB) 3824 keer bekeken
01082013747=265.jpg
01082013747=265.jpg (126.57 KiB) 3824 keer bekeken
01082013746=225.jpg
01082013746=225.jpg (153.86 KiB) 3824 keer bekeken
01082013745=225.jpg
01082013745=225.jpg (165.34 KiB) 3824 keer bekeken
01082013742=225.jpg
01082013742=225.jpg (121.13 KiB) 3824 keer bekeken

WJ

Bericht door WJ » 01 aug 2013, 21:25

Ziet er goed uit Rene, ben benieuwd hoe die er straks bij staat. :D

Rupie

Bericht door Rupie » 01 aug 2013, 22:05

+1 Mooie wielen en bandjes. :D

GTRene

Bericht door GTRene » 03 aug 2013, 13:03

aaaargh :devil:

Wilde ik vandaag alvast wat zaken veranderen zoals de rvs omvlochten remleidingen plaatsen, wilde ik het wielslot koppelstuk uit de kofferbak pakken...euh...huh? waar is dat ding? :hmmm:

Ik zet het altijd terug in het voorbestemde gat achter in de kofferbak onder de plank, damn I'm getting old...
alles wel 5x nakijken en nog eens, de garage heel veel plekken nakijken...en nog eens en nog eens en nog eens en... :?

het zal toch niet dat...
denk dat ik hem op de bout heb laten zitten nog niet zolang geleden met nadraaien ofzo en dat ding ben vergeten er af te halen (is me nog nooit overkomen, veels te bang dat ik die verlies) en de keer er op gewoon ben weg gereden en na een tijdje als je wat sneller rijd valt ie er uit door de krachten...
heb nog wel een blok om gelopen maar niks gevonden helaas :'(

Nu kan ik dus die klusjes die ik al maanden wou doen, maar nog moest wachten op wat onderdelen e.d. ,
nog niet doen, nu ik eindelijk het meeste van de onderdelen binnen heb, kan ik er niet mee verder :mrgreen: damn.

gelukkig had ik nog wel het doosje van die wheel locks en dacht dat daar de code op stond maar dat is niet de code schijnbaar maar meer het type e.d. :bag:
Heel veel geluk aan de andere kant, dat ik onlangs in mei 2013 foto's heb gemaakt van dat ding en nog op mijn PC staan (geen PC crash sinds de laatste in 2012 ofzo?), alsof ik wist dat ik het binnenkort nodig had...

daar staat namelijk wel het sleutel nummer op :hot:
en na wat zoeken een bedrijf gevonden waar je reserve key's voor deze set kan halen in Frankrijk, dus net maar besteld, kan alleen ff duren las ik wel, magoed.

Heb dus ook maar dat sleutel nummer op dat originele doosje gezet van die wheel locks (extra back-up zo), welke al heel wat jaren oud zijn, maar gelukkig schijnbaar nog wel wat voor te koop/bestellen is :swinging:

uitboren leek me namelijk ook niet echt wat :hmmm:
en las al dat je met universele zaken niet ver kwam met dit type wheel lock, afijn, dus maar wachten en hopen dat ze de juiste sleutel bezorgen over een week of 2. :verveeld:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 04 aug 2013, 05:03

Dat is balen, maar beter dan langs de weg met een lekke band achter te komen dat je hem niet meer hebt.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 aug 2013, 09:31

:D klopt, dat bedacht ik me gister avond ook nog, dan heb je dubbele pech :ongeveer als:

zal nog wat geduld moeten hebben en daarna maar hopen dat het past zodra die nwe binnenkomt, ik ken dat bedrijf niet en deze set zat al bij de auto, dus maar hopen dat dat goed komt :duck:

tegen die tijd is het ook vast wat koeler om aan de auto te werken.

Jussi

Bericht door Jussi » 05 aug 2013, 13:57

Zo'n wielbout uitboren moet je niet proberen met een handboor en wat metaalboortjes uit de Gamma.

Waarom heb je ze niet op chassisnummer bij BMW besteld?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2013, 14:19

omdat deze set destijds met de auto kwam en het opzich een fijn systeem is, ik zag gisteren dat ik dat nummer toch ook al veel eerder ergens bij mijn Hartge papieren had genoteerd :mrgreen:

ik ga ook vast niet zomaar boren, dan zou ik eerst proberen het ding na te maken, heb er foto's van ergens in een blok hout een afdruk van gemaakt :tooth:

maar heb een 'reserve' besteld uit Frankrijk, dus hopelijk klopt dat allemaal en past het ala origineel.
ik denk nu ook te weten wanneer ik dat ding op de bout heb laten zitten...
vorige week zaterdag moest ik links voor even wat aandraaien/controleren en heb ik dat wiel er ff afgehaald en bij het weer monteren en alles nagetrokken dacht ik dat ik de postbode hoorde dus snel ff uit de garage net na die laatste op spanning te hebben gebracht ...en toen ik terug kwam de boel opgeruimd maar had de achterklep al dicht en dus geen geheugensteuntje meer om die sleutel daar neer te leggen :bag:

het lullige is ook nog eens dat ik die slotbouten straks niet meer nodig heb met de andere velgen incl andere bouten :mrgreen:

magoed, dan heb ik de boel wel weer compleet.

gebruik straks dit soort bouten, zijn nog iets lichter ook>
44726-Inbus-Boutenl.jpg
44726-Inbus-Boutenl.jpg (25.63 KiB) 3714 keer bekeken

hanske

Bericht door hanske » 06 aug 2013, 01:56

Waarom zo moeilijk Rene??? De betere bandenzaken hebben wel een handig tooltje waarmee ze (bijna)iedere slotbout los kunnen krijgen. Je wilt niet weten hoe vaak zij met dit bijltje moeten hakken als er weer eens een klant binnen komt voor een wissel die zijn..................afijn. :?

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 09:06

heb ik wel aan gedacht maar las al op het web dat zoiets bij dit type slotbout erg moeilijk was als ie normaal vast zit en het dan niet goed kon/kan... het is wel een reserve optie, dus hou dat wel open voor ik bv zou gaan boren, zou dan eerst langs wat van die garage's langs gaan hiero in Almelo.

het mooiste is gewoon een passende sleutel er weer bij dan zou je er nog weer wat mee kunnen doen later en heb je nog wat aan de set, de prijs viel opzich mee incl opsturen.

als je vaak onderweg zou moeten dan zou je idd beter zo snel mogelijk langs wat banden-boeren en kijken wat ze hebben :D
ik kom er maar weinig uit dus heb nog wel even tijd om te wachten op de nwe sleutel (maar wel balen), je moet je anders idd wel goed bedenken dat je die sleutel niet meer bij je auto hebt en dus niet zomaar overal heen gaat karren...je zal dan maar net pech ofzo krijgen.

allen

Bericht door allen » 06 aug 2013, 23:05

Ga je dan weldoende fiets René? Je zult maar net zien... :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 23:28

:mrgreen: dan moeten de planeten eerst wat dichter bij elkaar komen te staan...ow...das wellicht binnenkort al :shock:

heb trouwens ondertussen de rest wel binnen, maar had ook wat andere 55mm wheel cap dingen besteld die een vlakke onderkant hebben...zo stonden ze ook op ebay.
hm...blijken meer bollig zeg maar en precies 56mm...en de 'gaten' waar die in moet is precies 55mm :hmmm:

dus heb ze maar gemaild dat de boel niet klopt, ook was het plaatje iets anders qua opschrift dan nog steeds getoond maar dat vind ik niet erg, wel die 56 ipv de geadverteerde 55mm en de bolling ipv plat (achterkant plakstrip zeg maar) verder wel mooi spul maja :mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 07 aug 2013, 00:00

Ik heb eens zo een wielsloten set van Mc Gard op mijn auto gehad. Na 1 winter zaten ze muurvast. En het slappe materiaal van het verloopstuk draaide natuurlijk dol. Toen heeft Bas Roos er een 1 maat te kleine dop op gebeukt om zodoende grip te krijgen op de verder gladde bout. Na enkele pogingen kwamen ze toch mooi los. Daarna een originele set van BMW aangeschaft en die werken wel zoals het hoort.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 aug 2013, 09:45

:D zo'n setje van Mc Guard zou ik ook niet snel kopen, vind dat wat enge :ongeveer als: ? wielslot-sleutels hebben :D en idd ook geen goede ervaringen mee.
Deze Simbolz zijn wel aardig sterk moet ik zeggen, valt me elke keer weer op, past heel mooi op de bout/kop en schraapt er niet uit zoals bij die Mc guard types :D

die set waar ik het over heb werkt opzich mooi, zat al bij de auto overigens, is van Simbolz

voorbeeld foto (ja ik heb konish 60o) zo'n soort slot/dop... kan je wellicht een puntgrip tang op zetten maar dan kan je geen kracht zetten :D heb ook wel eens gehoord dat mensen er dan wat op laten lassen en het dan kunnen los draaien, en of speciale doppen/gereedschap via de banden boer, maar ik wacht eerst ff op een 'reserve' sleutel uit Frankrijk, ben benieuwd, zal wel een opluchting zijn :peace:

Afbeelding

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 17 aug 2013, 19:33

Nieuwe bougies erin gedraaid, was wel nodig, de oude waren helemaal ingesleten...

Nu gaat hij nog harder. :kikker:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 aug 2013, 20:02

:mrgreen: dat is opzich wel mooi, dan was het ook echt nodig.

ik heb er van die 100.000km bougies in die zo'n 25k er in zitten nu denk, maar wil over een tijdje ook eens alle bobine's vervangen al werkt alles nog wel goed, maar die zijn al wel aardig oud, maar laat ze nu nog wel ff zitten.

Ik zit trouwnes nog steeds te wachten op mijn wielboutsleutel (dop) kan dus niks afmaken qua remmen e.d.
heb nog 2x gemaild naar dat Franse bedrijf maar niks gehoord, wellicht vakantie tijd daar?
duurt allemaal lang zo. :verveeld:

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 17 aug 2013, 21:18

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang deze mee gaan, maar ik rij 5.000 km per jaar met de Alfa, dus uitmaken zal het ook niet. ;)

328Ti

Bericht door 328Ti » 21 aug 2013, 15:53

E39 zota gekocht. Blijkt ook écht een zota te zijn.... Paar keer getwijfeld om m te slopen. Toch besloten om de zota TLC te geven en een 2e leven te geven. Ik heb gewoon veel onderdelen om m techisch door een ringetje te halen :kikker:

Wat ben ik ermee aan het doen:

Doelen
- Motorswap naar M54B30
- M52B25 kleppen hergebruiken voor de M52B28 (328Ti) die t.z.t. een nieuw kopje krijgt
- montage M3 uitlaatlijn (proberen...)
- 6 bak eronder als auto bevalt

Werkzaamheden :
- M52B25 (523i) eruit (is er inmiddels uit)
- M54B30 erin
- Motorkabelboom voorbereiding M52TU (dubbelvanos) met iets aanpassing voor MS43 DME (blokjes stekkers - - I.p.v. centrale DME stekker) M54 motorbomen zijn schaars.
- Oplossing vinden voor pre/after lambda's naar 2x lambda i.v.m. spaghetti-spruitstuk
- Van gaskabel naar fly-by-wire
- Eventuele DISA problematiek opvangen, ga ik niet vanuit gezien ik de MS43 DME blijf gebruiken
- M52B25 tot laatst boutje uit elkaar

Mocht je tips en trucs hebben, of ga ik dingen ondernemen die op voorhand niet gaan lukken, verneem het graag!

Groeten 328Ti

hanske

Bericht door hanske » 21 aug 2013, 18:01

:hmmm: Huh, wat is een E39 ZOTA???

Niall

Bericht door Niall » 21 aug 2013, 18:19

We hebben bij ons op het werk zo een adapterset voor alle bmw slotbouten tot 2009. Je kan als je de nummer van het slotbouten hebt zo een adapter bij bmw bestellen.

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2013, 18:37

Ruben schreef:+1 Mooie wielen en bandjes. :D
+2 !
Ben ook benieuwd hoe dat staat.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2013, 19:33

Niall schreef:We hebben bij ons op het werk zo een adapterset voor alle bmw slotbouten tot 2009. Je kan als je de nummer van het slotbouten hebt zo een adapter bij bmw bestellen.
Heb Simbolz, weet niet of BMW dat merk ook doet, maar heb eindelijk een mailtje terug uit Frankrijk, denk dat het kwam door de vakantietijd oid :hmmm:
Het is nu in behandeling
We are processing your order
hoop dus volgende week? dat ding binnen te krijgen, ik had ondertussen al geprobeerd een copy te maken met de middelen die ik thuis heb :tooth:
home made try-out.JPG
home made try-out.JPG (67.5 KiB) 3413 keer bekeken
en verrek het paste mooi, maar doordat ik niet dat grote randje kon boren moesten de pinnen wat langer blijven en dus net te lang en die hard stalen dingen bogen dus nog iets en dus lukte niet om ze los te krijgen, zitten best vast :duck:

dus moet nog even wachten en dan eindelijk de staalomvlochten remleidingen plaatsen en tegen die tijd komen denk ook de nwe achterveren binnen dus gaan die er ook onder...en dan de grotere remmen voor.

Vorige week heb ik al de 16 uitlaatspruitstuk moeren gecontroleerd of ze vaster moesten, destijds zo'n 3 jaar terug constateerden we er een paar die vrij los zaten van de paar waar we bij konden, maar andere kon je bijna onmogelijk bij...
Dacht ik ga het toch nog eens bekijken en proberen desnoods demonteer ik wat onderdelen en maak ik wat gereedschap ofzo.

ben er 8 uur mee bezig geweest met slechts 16 moertjes :shock:
maar het is gelukt, moest wel aan beide kanten van de motor wat onderdelen demonteren en moest ook wat gereedschap zo wijzigen dat ik er wel bij kon en of ook nog wat kon draaien e.d.
een paar konden iets beter vast (moet ook niet te vast) en dus blij dat het nu allemaal goed is, ik zat er na die ontdekking van 2 a 3 vrij losse moertjes namelijk af en toe mee in mijn hoofd en dacht ik wat extra geluid te horen.

beide onderarmen en handen helemaal onder de krasjes en wondjes van de krappe ruimtes en of moeilijk bij te komen e.d. en de reuma speelde lekker op waar ik al last mee kreeg tijdens die werkzaamheden :shock: extra lastig :tooth: maar dacht het moet nu af en zo geschiede.

Plaats reactie