Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Martijn_bmw » 01 mei 2012, 13:04

Tom schreef:Woon-werkverkeer gaat belast worden.
De mensen die dus puur zakelijk willen rijden kunnen de leaseauto niet mee naar huis nemen. Want dat is een priverit.
De regeling moet nog vorm krijgen maar buschaffeurs laten die bus op de zaak staan en reizen op eigen gelegenheid naar het busdepot.
Laat je als leaserijder die auto op de zaak staan en rijd je er puur zakelijk in dan kan ik mij niet voorstellen dat ze daar bijtelling voor kunnen vragen, je hebt er geen privevoordeel van. Iemand met leaseauto die onbelast woon-werkverkeer zou kunnen rijden heeft dat duidelijk wel t.o.v. personen die op eigen gelegenheid (zonder 19 cent/km) komen.
+1 zoiets zal het wel worden!

altijd al belachelijk gevonden dat woon-werk met een leaseauto als zakelijk wordt aangemerkt en voor mensen die op eigen gelegenheid komen niet zo is...

maar we zullen zien waar ze uiteindelijk mee zullen komen...

ik hoorde ook al iets over bijtelling voor prive gebruik telefoon/internet/etc ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 01 mei 2012, 13:06

Woon-werk verkeer als prive belasten is onmogelijk. Hoe zit het dan met de vertegenwoordigers die van adres naar adres rijden? Voor mij hetzelfde, moet regelmatig naar verschillende havens in NL en daarbuiten waarvan het soms beter is om vanuit huis te vertrekken. Doe ik dat dus 1x, dan moet ik meteen de volle bijtelling gaan betalen. Kortom, dat is absoluut niet werkbaar in de huidige werkomgeving.

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 13:08

Martijn_bmw schreef:
altijd al belachelijk gevonden dat woon-werk met een leaseauto als zakelijk wordt aangemerkt en voor mensen die op eigen gelegenheid komen niet zo is...
Hoezo?
Werkgevers mogen nu een reiskostenvergoeding van 19 cent/km geven, dat is onbelast (los van het feit dat het met de huidige brandstofprijzen niet echt uit komt). Maar dat gaat dus veranderen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 13:38

Tom schreef:Woon-werkverkeer gaat belast worden..
Kansloos Tom. Dit is onuitvoerbaar, ik kan zo 300 uitzonderingen bedenken, analoog aan die pizzakoerier, politie-agent en buschauffeur. Juridisch onuitvoerbaar. Wat wél simpel uivoerbaar is, is die 19ct terugdraaien én die 500 privékilometers niet meer toestaan in een zakelijke auto. Da's precies wat ze gaan doen. mark my words. Het terugdraaien van die onbelaste 19ct. levert is het grote geld, die gratis 500km terugdraaien levert geen significante bijdrage (maar ik ken geen aantallen) en is een groene maatregel waar Sap is ingetrapt.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 01 mei 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 13:41

Tom schreef:Woon-werkverkeer gaat belast worden.
De mensen die dus puur zakelijk willen rijden kunnen de leaseauto niet mee naar huis nemen. Want dat is een priverit.
De regeling moet nog vorm krijgen maar buschaffeurs laten die bus op de zaak staan en reizen op eigen gelegenheid naar het busdepot.
Laat je als leaserijder die auto op de zaak staan en rijd je er puur zakelijk in dan kan ik mij niet voorstellen dat ze daar bijtelling voor kunnen vragen, je hebt er geen privevoordeel van. Iemand met leaseauto die onbelast woon-werkverkeer zou kunnen rijden heeft dat duidelijk wel t.o.v. personen die op eigen gelegenheid (zonder 19 cent/km) komen.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Staat nog wel nergens zo concreet, maar is wel logisch als er geen onbelaste woon-werk vergoeding meer is.

Dat woon-werk verkeer met auto v/d zaak als privé aangemerkt wordt, is trouwens al een periode zo geweest (1 of 2 jaar of zo).

Maar goed, het enige wat nu zwart op wit staat, is afschaffing van onbelaste reisvergoeding (0,19€/km) en <500km prive geen bijtelling regeling.

Nu snap ik ook waarom ze (regering) er zoveel van verwacht, als woon-werk verkeer als privé wordt gezien zullen er veel lease-rijders nu wel bijtelling moeten gaan betalen.

Leuk voor o.a. vertegenwoordigers die in principe thuis werken en vandaaruit klanten bezoeken. Leuk voor de bouwvakker die zijn bestelbus thuis neerzet, omdat dat dichter bij zijn werkplaats is....

Weer lekker 's ochtens met z'n alleen naar het "werk" en daar de auto v/d zaak ophalen :)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 13:45

dus: woon-werk belasten is kansloos.

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 14:04

SpyderFerdi schreef:dus: woon-werk belasten is kansloos.
Right.

Hoe was het bv. in 2003:
0 - 10 km woon-werk verkeer wordt aan gemerkt als privé km's
10 - 30km als zakelijk
> 30km, de eerste 30km is zakelijk, rest is privé. Dus 60km is 30km zakelijk + 30km privé.
Ik verbaas me nergens over als het gaat om belastingen en overheid.

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 14:08

SpyderFerdi schreef: Kansloos Tom. Dit is onuitvoerbaar, ik kan zo 300 uitzonderingen bedenken, analoog aan die pizzakoerier, politie-agent en buschauffeur. Juridisch onuitvoerbaar.
Waarom is dat onuitvoerbaar? Het is lastig voor mensen die nu zonder bijtelling puur zakelijk (maar de auto wel mee naar huis nemen) rijden. Het dwingt ze om bijtelling te betalen of elke ochtend eerst die auto op te halen. Maar buschauffeurs, politieagenten etc. doen dat al.. dus waarom die vertegenwoordiger niet?

Daarbij zou het oneerlijk zijn om mensen met een leaseauto het woon-werkverkeer onbelast te laten (want het zijn geen privekilometers) terwijl mensen zonder leaseauto kunnen zwaaien naar die 19 cent per kilometer.

Tristan

Bericht door Tristan » 01 mei 2012, 14:24

Enige waar ik wel achter sta is een staffel-regeling voor de bijtelling. Dan is het aan ieder om te bepalen hoeveel prive-km's hij rijdt met zijn auto vd zaak en daarover gaat betalen. Eerlijker kan het eigenlijk niet.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 14:28

Mensen die trouwens voorrekenen dat 't afschaffen van de 19ct/km woon-werk verkeer zorgt voor een halvering van de netto opbrengsten ervan snappen niet zo goed dat die 19ct/km voor bedrijven nu een kostenpost is ipv een salaris. Bedrijven zullen wel 3 keer nadenken om dat bedrag 1:1 om te zetten in salaris, want daar moeten ze allerlei premies over betalen. Dus als je nu 300 euro per maand krijgt aan km-vergoeding (woon-werk), dan krijg je straks niet automatisch 300 euro aan bruto salaris ipv die km-vergoeding. Misschien krijg je wel helemaal niets. Misschien krijg je 300 euro bruto. Lekker onzeker allemaal weer...

Als ze wel gewoon 300 euro bruto overmaken als salaris, dan kun je wel weer meer lenen, want leningen en hypotheken worden grofweg op basis van je bruto salaris berekend. Dat 't vervolgens allemaal opgaat aan autokosten (die flink stijgen door de 2% extra BTW op brandstof, onderhoud, wasstraat etc.) hebben ze denk ik nog niet uitgerekend....

Dit gaat een hoop voeten in de aarde zetten.

Het is voor mij ook compleet onduidelijk of ik nu met mijn eigen auto door moet rijden of toch een zakelijke auto moet gaan rijden in de bijtelling. Mooiste scenario: Mijn Jeep op de zaak zetten (15 jaar oud inmiddels) en bijtellen. Dat is 't allerbeste.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 14:55

Wat ik trouwens de grootste kolder vindt van dit alles, dat 't argument erin staat dat "MEN WEL FF EEN BAAN DICHTERBIJ HUIS ZOEKT".

Toen ik ooit naast mijn werk ging wonen, toen kreeg ik van de overheid 0,0 euro als beloning.

Nu wonen GF en ik allebei op 35 minuten van ons werk. Zij richting 't westen, ik richting 't oosten. Mooi ertussenin qua reistijd. Met 't openbaar vervoer zouden wij er beide ruim 90 minuten over doen en OV is duurder dan auto voor ons. Die 2 uur extra OV-reistijd kan ik wel beter besteden.

Ik rijd +- 50 km naar kantoor en gf zit op 30 km geloof ik van haar werk. Ik rijd vrijwel alleen snelweg en zij B-wegen en stad. Geen snelweg. We hebben allebei geen last van files.

Ze kijkt al jaren naar een baan in ons dorp, maar daar is niets te vinden. Er komen geen banen bij en zodra er wel een baan vrijkomt door een pensionato, dan wordt 't opgevuld door bestaand personeel dat graag meer uren wil maken.

Voor mij idem dito. Ik zou niet weten waar ik dichterbij huis een zelfde baan zou kunnen vinden. Toen ik voor mijzelf werkte woonde de dichtstbijzijnde klant op 45 minuten. Je kunt moeilijk je klant vragen om bij je in de straat te komen wonen. Zou mooi zijn! Ik vind 35 minuten reistijd dus echt ideaal. Precies genoeg om een mooie buffer tussen werk en privé te hebben. Het kost de zaak echter wel meer dan 300 euro per maand aan reiskostenvergoeding, maar omdat 't onbelast was, was 't voor beide partijen een mooie kostenposten/inkomstenbron. Een inkomstenbron waarmee ik mijn brandstof betaal (a 12 ct/km) hetgeen voor 90% uit belastingen bestaat. De overige 7 cent gaan op aan wegenBELASTING, verzekering, onderhoud etc. 19ct/km jas je er zo doorheen en vadertje staat heeft er volgens mij alle belang bij!!

Ik snap dus niet waarom ik zou moeten verhuizen van de overheid. We hebben 't prima voor elkaar. Maar nu die km-vergoeding afgeschaft wordt en 't salaris van GF (=onderwijs) niet meer verhoogd wordt en alles duurder wordt, 't huis minder waard, etc etc. beginnen wij ons toch echt zorgen te maken over de toekomst. Vakantiegeld zal voortaan wel bedoeld zijn om achterstallig onderhoud uit te voeren...

Waar the fuck zijn ze mee bezig?

Het hoort in 't andere draadje thuis, maar zolang de salarissen niet omhoog gaan, gaat de economie heel rap achteruit! Die 3% gaan we nooit halen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 15:20

Tom schreef:
SpyderFerdi schreef: Kansloos Tom. Dit is onuitvoerbaar, ik kan zo 300 uitzonderingen bedenken, analoog aan die pizzakoerier, politie-agent en buschauffeur. Juridisch onuitvoerbaar.
Waarom is dat onuitvoerbaar? Het is lastig voor mensen die nu zonder bijtelling puur zakelijk (maar de auto wel mee naar huis nemen) rijden. Het dwingt ze om bijtelling te betalen of elke ochtend eerst die auto op te halen. Maar buschauffeurs, politieagenten etc. doen dat al.. dus waarom die vertegenwoordiger niet?

Daarbij zou het oneerlijk zijn om mensen met een leaseauto het woon-werkverkeer onbelast te laten (want het zijn geen privekilometers) terwijl mensen zonder leaseauto kunnen zwaaien naar die 19 cent per kilometer.
Tom, definieer jij eens: woon - werk. Jij bedoelt van huis naar je bedrijfskantoortje rijden? En als je nu een afspraak hebt met een klant op je kantoor? Komt in mijn geval zeer vaak voor. Is dat dan privé of toch zakelijk? Hoe bewijs je dat? En als je nu - zoals heel vaak gebeurt en wordt aangemoedigd door het Rijk - geen kantoor hebt, maar direct vanuit huis werkt en naar je opdrachtgevers toe gaat? Alle ZZP-ers met een auto naar klanten. Wat nu als je een Accountant bent én je rijdt vanuit huis naar je klant, dan eerst met de trein omrijden naar je kantoor, daar de auto pakken en weer terug rijden naar je klant? etc. etc. Tom, toenemend onnodig verkeer is absoluut niet het hedendaagse beleid.

"Daarbij zou het oneerlijk zijn om mensen met een leaseauto het woon-werkverkeer onbelast te laten (want het zijn geen privekilometers) terwijl mensen zonder leaseauto kunnen zwaaien naar die 19 cent per kilometer.. ".
Daarom is de maatregel dus verkeerd en wordt de 19ct teruggedraaid. Dit probleem verschuift hiermee door op het bordje van de werkgever (waar deze hoort), en ja, de oneerlijkheid die ontstaat moet door de werkgever worden betaald maar zeker niet de Overheid. De werkgever zal dus moeten compenseren naar de werknemer voor dit verlies, bijvoorbeeld een OV-kaart of een aparte (belastbare) reiskostenvergoeding en voilá, daar zijn de inkomsten voor het Rijk. Uiteindelijk belast de werkgever alles door op de klant. De klant betaalt altijd. Volgens mij is het klip en klaar. Uitstekende maatregel dus om die 19ct af te schaffen. Omdat ik vind dat het Rijk het bedrijfsleven op deze manier niet behoort te financieren, daarom weg met die 19ct.
Dit is een VVD- standpunt, terwijl ik geen VVD stem :shakeit:

Ik stem op de Dierenpartij, jammer dat Gaus weg is met zijn Cavia-politie. Laatst nog joh, ik belde 114 red een dier. Ik zag me verdorie toch een lelijk paard op TV. Dat kan nooit goed zijn, dacht ik. Dus ik bellen, maar Erica Terpstra bleek eentje van ons te zijn en niet in deploirabele toestand (zoals het vaak lijkt). Had ik me toch even lelijk vergist

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 15:34

Ja eens, alleen moeten ze dit soort maatregelen doordrukken tijdens hoogconjunctuur en niet tijdens een jarenlange crisis. Daarnaast vraag ik mij af of ze 't wel goed hebben doorberekend wat 't betekent als mensen daadwerkelijk stoppen met autorijden. Prima voor 't milieu en de files, maar erg erg slecht voor de staatskas. Het is wel dé manier om mensen uit de auto te krijgen, dat wel.

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2012, 15:42

SpyderFerdi schreef: Tom, definieer jij eens: woon - werk. Jij bedoelt van huis naar je bedrijfskantoortje rijden?
Dat hoef ik niet te doen, dat heeft de belastingdienst al gedaan:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... erkverkeer
En als je nu een afspraak hebt met een klant op je kantoor? Komt in mijn geval zeer vaak voor. Is dat dan privé of toch zakelijk?
Nu nog zakelijk (onbelast). Straks prive. Je zakelijke ritten zouden dan gaan tellen vanaf het bedrijfsadres.
En als je nu - zoals heel vaak gebeurt en wordt aangemoedigd door het Rijk - geen kantoor hebt, maar direct vanuit huis werkt en naar je opdrachtgevers toe gaat?
Dan is je bedrijfsadres gelijk aan je thuisadres.
Tom, toenemend onnodig verkeer is absoluut niet het hedendaagse beleid.
Ik ben er ook geen voorstander van, ben juist verder van m'n werk gaan wonen en ga er netto dus ook op achteruit. Maar ik zie niet in wat er zo onmogelijk is... mensen worden dan eerder gedwongen om bijtelling af te dragen en het begrotingstekort moet ergens vandaan komen...
en ja, de oneerlijkheid die ontstaat moet door de werkgever worden betaald maar zeker niet de Overheid. De werkgever zal dus moeten compenseren naar de werknemer voor dit verlies, bijvoorbeeld een OV-kaart of een aparte (belastbare) reiskostenvergoeding en voilá, daar zijn de inkomsten voor het Rijk. Uiteindelijk belast de werkgever alles door op de klant. De klant betaalt altijd. Volgens mij is het klip en klaar. Uitstekende maatregel dus om die 19ct af te schaffen.
Een werkgever heeft die keus al. Ze mogen zelf bepalen of ze 19 cent (onbelast) uitkeren, de werknemer een leaseauto aanbieden (waarmee ie zonder bijtelling ook onbelast z'n woonwerkverkeer mag rijden en zelfs 500km 'kado' krijgt) of helemaal niets bijdraagt.
Het is alleen krom om de onbelaste 19 cent af te schaffen maar de onbelaste woon-werkkilometers voor de mensen met een auto van de zaak te behouden. Zo'n belastingvoordeel zou voor iedereen moeten gelden.

p.s. dat Fok.nl logo heb ik zo'n 13 jaar geleden ontworpen...

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 01 mei 2012, 15:43

Even resumeren:

De tekst uit het stabiliteitsakkoord:
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.

In het kort:
Om de verlaagde overdrachtsbelasting te financieren, wordt het woon-werk verkeer belast, door:
1: De belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer a € 0,19/km te belasten
2a: een auto van de zaak –die voor de privé deur staat- altijd bij te tellen, óf
2b: de 500km vrije grens te verlagen naar 0-km.

Er is een discussie of 2a of 2b de bedoelde variant is, maar 2a lijkt in de lijn der bedoeling te liggen.

Vraag is nog hoe het met de bedrijfsbus gaat, die nu onder een bijzondere regeling valt. In de strekking van het akkoord (woon-werk belasten) zouden die evt. op de zaak achter gelaten moeten worden (maar dan is dat niet gunstig voor het milieu en de file druk)
Vraag is ook nog of het juridisch haalbaar zal zijn om de bijtelling verplicht te maken. Hierbij is van belang of woon/werk verkeer als privé of zakelijk beschouwd wordt.

Onbedoelde effecten:
- ongelimiteerd rijden met de zakelijke auto wordt “gestimuleerd”
- bij auto bij de zaak laten staan neemt totaal aantal km’s (CO-uitstoot) toe
- frauderen met km-administratie wordt makkelijker traceerbaar
- dure representatieve bak zonder bijtelling wordt onmogelijk -> goedkopere (=zuinigere) leasers?

Mijn vraag was welke DFers daar gevolgen van ondervinden:

Belastingvrije km-vergoeding:
Spijkerhard: partner waarschijnlijk van km-vergoeding naar lease eco-schraper
Martijn_bmw: rijdt 1300km/mnd
Ferdi rijdt 2000 km/mnd (haalt misschien 205 van kenteken?)

500km- grens vervalt:
Luco: Patrol gaan bijtellen of naar privé halen (of zoekt 15jr oude Patrol ;-) of zet R5 op de zaak
Maatje D20VT: rijinstructeur moet gaan bijtellen (privé auto weg?)
Tristan: rijdt 1-serie zonder bijtelling (stelt beslissing nieuwe leaser (?) uit)

Als jullie vinden dat de discussie zo correct en compleet is, wil ik dit even naar de openingspost verhuizen.

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 01 mei 2012, 15:45

Overigens krijgt mijn vriendin 19 cent voor woon-werk, maar ook voor ritjes naar de klant (veelal vanaf huis), ben benieuwd of die ook onder "reiskostenvergoeding" vallen en dus belast gaan worden....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 15:48

Dennis Cavallino schreef:Ja eens, alleen moeten ze dit soort maatregelen doordrukken tijdens hoogconjunctuur en niet tijdens een jarenlange crisis. Daarnaast vraag ik mij af of ze 't wel goed hebben doorberekend wat 't betekent als mensen daadwerkelijk stoppen met autorijden. Prima voor 't milieu en de files, maar erg erg slecht voor de staatskas. Het is wel dé manier om mensen uit de auto te krijgen, dat wel.
Dennis, in algemene zin ben ik het helemeaal met je eens dat in laagconjunctuur, extra belastingdruk zeer onwenselijk is. In het bijzonder, denk ik dat mensen helemaal niet minder gaan autorijden, het laatste groepje (ik denk dus kleine groep) pakt dus nu ook die 25% omdat die 500km niet meer onbelast zijn. Maar bij dat groepje is het geld niet te halen, maar wél bij die 19ct te gaan belasten. Daar zit het échte grote geld. Ik denk aanzienlijk eerlijk gezegd.

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 15:51

Spijkerhard schreef:Even resumeren:

De tekst uit het stabiliteitsakkoord:
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico’s. De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk.

In het kort:
Om de verlaagde overdrachtsbelasting te financieren, wordt het woon-werk verkeer belast, door:
1: De belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer a € 0,19/km te belasten
2a: een auto van de zaak –die voor de privé deur staat- altijd bij te tellen, óf
2b: de 500km vrije grens te verlagen naar 0-km.

Er is een discussie of 2a of 2b de bedoelde variant is, maar 2a lijkt in de lijn der bedoeling te liggen.
.
Ik weet niet waarom je dat denkt, er wordt toch duidelijk "privégebruik" aangehaald.

Grote vraag is wat er onder privégebruik wordt verstaan. Een ZZP-er met de zaak aan huis, heeft de auto dus voor de deur van de zaak staan en dan blijven dus alle ritten zakelijk. Uiteraard aan te tonen met een sluitende rittenadministratie, agenda, etc. ................

En in de oude regeling waarin woon-werk verkeer als privé werd aangemerkt, waren er ook al uitzonderingen voor monteurs van een fima met één vestiging, maar service door heel het land. Uit het hoofd meer dan 40x naar hetzelfde werkadres per jaar was woon-werk, verder naar steeds verschillende adressen vanuit huis was zakelijk.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 mei 2012, 15:54

Tom schreef:
SpyderFerdi schreef: Tom, definieer jij eens: woon - werk. Jij bedoelt van huis naar je bedrijfskantoortje rijden?
Dat hoef ik niet te doen, dat heeft de belastingdienst al gedaan:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... erkverkeer
En als je nu een afspraak hebt met een klant op je kantoor? Komt in mijn geval zeer vaak voor. Is dat dan privé of toch zakelijk?
Nu nog zakelijk (onbelast). Straks prive. Je zakelijke ritten zouden dan gaan tellen vanaf het bedrijfsadres.
En als je nu - zoals heel vaak gebeurt en wordt aangemoedigd door het Rijk - geen kantoor hebt, maar direct vanuit huis werkt en naar je opdrachtgevers toe gaat?
Dan is je bedrijfsadres gelijk aan je thuisadres.
Tom, toenemend onnodig verkeer is absoluut niet het hedendaagse beleid.
Ik ben er ook geen voorstander van, ben juist verder van m'n werk gaan wonen en ga er netto dus ook op achteruit. Maar ik zie niet in wat er zo onmogelijk is... mensen worden dan eerder gedwongen om bijtelling af te dragen en het begrotingstekort moet ergens vandaan komen...
en ja, de oneerlijkheid die ontstaat moet door de werkgever worden betaald maar zeker niet de Overheid. De werkgever zal dus moeten compenseren naar de werknemer voor dit verlies, bijvoorbeeld een OV-kaart of een aparte (belastbare) reiskostenvergoeding en voilá, daar zijn de inkomsten voor het Rijk. Uiteindelijk belast de werkgever alles door op de klant. De klant betaalt altijd. Volgens mij is het klip en klaar. Uitstekende maatregel dus om die 19ct af te schaffen.
Een werkgever heeft die keus al. Ze mogen zelf bepalen of ze 19 cent (onbelast) uitkeren, de werknemer een leaseauto aanbieden (waarmee ie zonder bijtelling ook onbelast z'n woonwerkverkeer mag rijden en zelfs 500km 'kado' krijgt) of helemaal niets bijdraagt.
Het is alleen krom om de onbelaste 19 cent af te schaffen maar de onbelaste woon-werkkilometers voor de mensen met een auto van de zaak te behouden. Zo'n belastingvoordeel zou voor iedereen moeten gelden.

p.s. dat Fok.nl logo heb ik zo'n 13 jaar geleden ontworpen...
Tom, al je citaatjes en tegenantwoorden, het zal wel. In jouw voorbeeld spreek ik af op de stoep van het kantoor met de klant, want dat is dan nog wel zakelijk? lol.
De Overheid stimuleert geen extra transport en ik geef je op een briefje dat áls woon - werk belast gaat worden, er een batterij aan uitzonderingen komen . En dat zijn we weer bij af. Ik zeg, niet uitvoerbaar.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2012, 15:57

Het probleem is gewoon dat ze 't erger maken. Alles wordt erger ipv beter ("na 't zuur, komt 't zoet" zei Balkenende... yeah right!).

We hebben mensen nodig die goed kunnen doorrekenen dat hogere lonen béter zijn voor de economie dan nul-lijnen. Nu zitten die mensen er niet. Nu zitten er wederom mensen die dezelfde fouten maken als Balkenende & Co deed en de paarse kabinetten voor hem.

Het wachten is op Nederlanders, die net als Duitsers, voor een loonsverhoging van bijna 7% (of meer) op de bres gaan staan, want dát extra geld in de vorm van salaris is keihard nodig. Anders glijden we echt ver de afgrond in en dan gaan we heel die 3% niet halen. Mark my words.

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 01 mei 2012, 16:06

(@ WJN:)

Even een link naar de vereniging Auto van de zaak, waar een toelichting op het Catshuisberaad staat afgedrukt:

http://www.verenigingautovandezaak.nl/b ... 0km-19cent
Laatst gewijzigd door Spijkerhard op 01 mei 2012, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 16:10

Martijn_bmw schreef:
ik hoorde ook al iets over bijtelling voor prive gebruik telefoon/internet/etc ;)
Als je het netjes doet dan is dat al zo hoor.

Verder heb ik kantoor aan huis, dus dan is alles zakelijk.
Vertegenwoordiger kan dat ook makkelijk doen, krijg je bedrijven met 100 regiokantoortjes op zolderkamertjes :tong:

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 16:14

Leuke link en als het klopt kun je zelf het rekensommetje maken:
De 250.000 werknemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privé kilometers te rijden, moeten straks toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Dit kost deze werknemer gemiddeld netto € 3.000,- per jaar. Vervolgens is er geen enkele stimulans meer om weinig privé kilometers te rijden.
Is dus al de helft van de 1,3 miljard die ze denken zo op te halen.

Verder staat er wat ik al had gezegd, geen enkele rem meer om veel privé te rijden. Die 25% betaal je toch.

Wel motivatie je 15jaar oude Patrol in te ruilen voor een nieuw eco-mobiel, want minder bijtelling. Moet je het wel kunnen betalen uiteraard en doe het dit jaar, kast het je maar 19% btw ipv 21%. ;)

wjn

Bericht door wjn » 01 mei 2012, 16:18

VAVDZ kan zich voorstellen dat de 500 km verklaring afgeschaft wordt. Echter, op zijn minst hoort er een maatregel aan vast te zitten die de hoogte van de bijtelling koppelt aan de hoeveelheid privé gereden kilometers.
Zoals het eerder al geweest is dus.

En was is afgeschaft omdat idd de controle zo lastig is....................

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2012, 16:24

wjn schreef:
Wel motivatie je 15jaar oude Patrol in te ruilen voor een nieuw eco-mobiel, want minder bijtelling. Moet je het wel kunnen betalen uiteraard en doe het dit jaar, kast het je maar 19% btw ipv 21%. ;)
Fout, was de patrol maar 15 jaar dan betaal ik bijtelleing over de dagwaarde van 5k :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Dus als het doorgaat zet ik de 5 op de zaak, dagwaarde misschien 4k en dan tanken op kosten van de zaak met alle benzine auto's :thumbup: :hosanna:

Plaats reactie