Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door G Kolkman » 28 dec 2011, 00:09

Ziet er beter uit dan de mijne :) .

Morgen trek ik bij mij de bak er onderuit en uit elkaar. Vandaag op een sloopbak die ik nog had liggen geoefend (3e versnelling bleek daarvan vast te zitten, kreeg de indruk dat deze bak een keer met auto en al in de sloot gelegen heeft) en target is om 2 uur in de middag (waarom weet ik niet, gewoon 'n mooi tijdstip) te weten wat er aan de hand is. Dat betekent dat ik grofweg 4 uurtjes heb om de bak eronderuit te sleutelen en het ding te demonteren tot het niveau waar het nodig is. Best geinig werk al met al.

MazDaMan

Bericht door MazDaMan » 28 dec 2011, 08:29

Thanx! Was nog best lastig om 'n compleet originele Miata te vinden, aangezien de meeste toch al aardig ver-Sjonied zijn, of half verrot, doordat de afwatering niet goed gecontroleerd werd (aandachtspuntje bij MX-5's)

Pfff, dan moet je wel erg veel geduld hebben om zo'n bak te reviseren! Nee, dat laat ik liever aan de pro's over :-) maar leuk als je dat zelf kan & daar de tijd voor over hebt!

Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar, al heb ik al aardig lopen hobbyen in 't interieur (voor mijn doen dan...)

JPD

Bericht door JPD » 28 dec 2011, 09:36

2 jaar geleden een volledig originele Canadeze Miata gekocht, uit 1992, perfecte staat van onderhoud, bekleding en dak zijn nog als nieuw.

Briljant wagentje, super betrouwbaar, doe er geen klap aan, ding klopt gewoon zoals deze uit de fabriek is gekomen.

Nu merk ik dat mijn koppeling minder wordt, twijfel nog om zelf de boel te vervangen, maar de bak er onder vandaan trekken zonder brug lijkt me een lastig klusje, en het weer nodigt me ook niet echt uit om dit buiten te doen.

Ben erg benieuwd naar de bakrevisie van hierboven !

gr
JPD

MazDaMan

Bericht door MazDaMan » 28 dec 2011, 11:18

Achteraf gezien was 'n Canadese import ook mooi geweest, aangezien daar 'n mooier stuur met airbag in zit. Maar ja, da's iets wat ik pas achteraf wist :-)

Ik heb de koppelinggroep laten vervangen, maar dat was niet overdreven duur vond ik, peanuts vergeleken met de versnellingsbak-revisie iig. Maar goed, wat dat betreft ben ik 'n leek & wil ik 'm gewoon 100% in orde hebben.

Ja, wat de looks betreft, da's gewoon perfekt naar mijn mening, zonde om daar (rigoreuze) wijzigingen in aan te brengen, zelfs de bolletjes-velgen vind ik gewoon kloppen :swinging:

JPD

Bericht door JPD » 28 dec 2011, 12:02

Koppeling laten vervangen ... heb je toen ook direct de keeringen etc laten doen ? of alleen de koppeling / drukgroep ?
En wat kost zo'n geintje globaal ?

Normaltiter komen mijn auto's niet bij een garage en doe ik alles zelf, maar hier kijk ik wel tegen op.

ik heb nog de originele bolletjes velgen ( wel heb ik de naafkapjes er af gehaald, ziet er net wat minder nichterig uit ;-) ) en ik heb een setje hollowspokes van een 1.8 met winterbandjes ...

gr
JPD

JohanH

Bericht door JohanH » 28 dec 2011, 19:02

Je zou Ben van MX5freaks.nl eens kunnen vragen hoeveel het bij hem kost, die zit nabij Oosterwolde in Boijl. De lokale dealers zou ik sowieso bij wegblijven met een 1e of 2e generatie MX5 tenzij je geld teveel hebt.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 28 dec 2011, 20:33

Het is een vrij gemakkelijk klusje met een mx5.. je moet alleen mazzel hebben dat de PPF bouten niet vastgerot zitten. Het lukt zelfs vrij aardig zonder een brug

MazDaMan

Bericht door MazDaMan » 28 dec 2011, 21:42

@JPD zo uit m'n hoofd was het voor zo'n 350 Euro aan onderdelen & volgens mij alle koppelingsonderdelen.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 28 dec 2011, 23:49

Nou een bakrevisie bleek gelukkig niet nodig :wave: . Busje van de achteruit-versnelling-weerstand was eruit geschoten en hield de pook tegen. Mogelijkerwijs gebeurt dit nogmaals (normaal gesproken zou het by design niet mogen kunnen), maar heb nu alles weer op de plek terug gezet en kreeg het ook niet voor elkaar het weer verkeerd te laten gaan). Tegelijkertijd een klein lekje in het koelsysteem gevonden waarmee ik weer een beetje hoop heb het inmiddels vervelend lang durende koelprobleem opgelost te hebben :bro: .

Deze slang bleek enkel onder druk van meer dan een paar duizend toeren te lekken (voorbeeldfoto):

Afbeelding

Iedereen die wel eens onder de motorkap van z'n mx-5 heeft gekeken en geprobeerd heeft het oliefilter te vervangen zal beamen dat deze leiding 'niet echt in het zicht' zit (overigens kan ik enkel plaatjes van de 1.8 vinden met deze koelslang, de 1.6jes lijken 'm niet te hebben...). Helaas kwam ik er 5 over half 6 achter en gaat om half 6 de automaterialenboer hier dicht. Afin, bleek uiteindelijk nog een uur nodig te hebben de slang te verwijderen (zit op een ont-zet-ten-de k.u.t.-plek!).

Morgen verder :strong:
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 29 dec 2011, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 dec 2011, 00:15

geweldig dat je het zelf kon maken :clap:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 dec 2011, 08:49

Mooi dat het zoiets onbenulligs is. Kun je snel weer rijden.

Oscar29

Bericht door Oscar29 » 29 dec 2011, 08:51

Slangen naar de oliekoeler zijn inderdaad nauwelijks bij te komen. Ask me how I know :bag: De 1.6 motoren hadden deze inderdaad niet, kwam vanaf '94 op de 1.8 motor.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 29 dec 2011, 10:19

Het fijne van de MX-5 is, dat sleutelen buiten de beurten om nooit nodig is :bag: Bij mij doet de garage het sowieso, en ik zou het graag zelf kunnen, maar als ik dit soort klussen weer lees......

Even schaamteloos pluggen: mijn velgen staan te koop, zie: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=25052 Velgen zijn 7J breed, maar is er iemand die de steek weet? 4x100 op een MX-5?

JPD

Bericht door JPD » 29 dec 2011, 10:56

Steek 4x100
naafgat 54.1
ET waarde van originele velgen ET45

Sleutelen buiten de beurten om is voor mij idd nog niet nodig geweest ... de auto wordt gewoon dagelijks gebruikt, en heeft in de afgelopen 20.000 km als enige mankement een kapot koplamppitje gehad ...

Ik merk alleen dat de koppeling minder wordt , kan er gerust nog lang mee doorrijden, maar merk gewoon dat deze na 190000 km bijna versleten is ...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 29 dec 2011, 11:02

Jup, MX-5 is 4x100 met een naafgat van 54,1mm...

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 29 dec 2011, 12:31

De auto heeft bij mij een loodzwaar leven :) , en er is in het verleden mee geprutst. Dat is wel jammer want ik ben lang bezig geweest het ding weer een beetje op punt te krijgen. Overigens heeft de mijne al iets van 255.000 km gereden (precies weet ik het niet want ik heb een mijlenteller) dus dan vind ik het ook niet zo gek dat er wat vaker iets kaput is. Daarnaast vind ik het altijd wel weer een uitdaging om de boel voor zo min mogelijk geld aan de praat te houden. Oh en ik doe alles (wat ik kan) ook zelf, dus ik heb niet zo'n 'tussen de beurten door', het gaat vaak zoals het komt zo gaat het, waarmee ik wel redelijk de onderhoudstermijnen in de gaten houd voor olie & filters.

Alleen is dit jaar echt een BAGGERjaar :kotsen: .

Jeroen

Bericht door Jeroen » 29 dec 2011, 12:52

Thnx heren, voor de info!

De teller staat nu op 17.000km in nog geen jaar tijd, met 2 maanden te gaan. Geen mankementen, op de slecht werkende raammotor na. Maar dit is ook een wat jongere auto. Alhoewel, 1999, da's gewoon (bijna) 13 jaar oud! Je merkt het er niet aan.

MazDaMan

Bericht door MazDaMan » 29 dec 2011, 19:04

Aan 'n Mazda gaat ook niet snel iets kapot. Niet voor niets wordt in Duitsland(!) Mazda ieder jaar tot meest betrouwbare auto uitgeroepen.

Alleen bepaalde delen zijn versleten na ruim 20 jaar trouwe dienst, da's natuurlijk ook niet zo gek :-)

JPD

Bericht door JPD » 02 jan 2012, 10:30

En het eerste dakloze ritje van het jaar zit er weer op. Warmste nieuwjaarsdag ever, dat moet je toch op een dergelijke manier vieren me dunkt...

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 jan 2012, 12:34

Ik denk dat ik de mijne ook even uit de stalling ga trekken. Lekker even toeren het weer is perfet. Wat zeg ik? Het is nu warmer dan de dag waarop ik hem ophaalde.

MazDaMan

Bericht door MazDaMan » 04 jan 2012, 23:33

Ja, ik wilde 'm ook al in de winterstalling zetten, maar heb gelukkig nog ff genoten van 't "lente-weer" tijdens m'n vakantie :) Wat nou horror-winter?

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 09 jan 2012, 21:15

Zo, vandaag voor het eerst in lange, laaaaaaaaaaaange tijd weer eens lekker open gereden :wave: :wave: . Kan me niet eens herinneren wanneer dat geweest is, misschien in oktober 1 dagje maar anders is het waarschijnlijker dat het ergens in Juli geweest is! Uiteindelijk 35 miles gereden en het lijkt het allemaal weer te doen. Hoor wel wat geluidjes uit de aandrijflijn die me onbekend in de oren klonken maar ik heb de isolatie en middenconsole nog niet terug gezet dus dan zijn wat extra aandrijfgeluiden ook niet zo heel raar. Wel iets om in de gaten te houden. Maar verder HEERLIJK! Enige nadeel is dat ik de nieuwe winterbanden op de achteras heb gezet waardoor in korte vieze natte bochtjes de neus soms de bocht wat eigenwijs is i.p.v. mijn instuurbevelen op te volgen. Maar heb geen zin om bij eventuele fatsoenlijke sneeuwval alsnog niet van de plek te komen :zwijntje: .

Het voorbereiden van deze rit ging nog niet zonder slag of stoot zo gezegd. Bij het terugzetten van de bak was ik vergeten dat ik 1 sensor verwijderd had terwijl de bak naast de auto lag. 'Viel nog niet mee' is een understatement om te omschrijven hoe deze sensor gemonteerd moet worden als de bak al onder de auto zit! Had de versnellingsbak bijna net zo snel weer kunnen verwijderen. Ik heb uiteindelijk het hele PPF ( die subframe-achtige balk die van de versnellingsbak naar het differentieel loopt) los gehad om er de juiste sleutel net tussendoor te kunnen frotten om die sensor vast te draaien. Daarna kon ik weer verder met troubleshooten waarom het hok nou zo beroerd liep, want daar was ik mee bezig toen de bak zich niet meer naar de 3e versnelling en hoger liet dirigeren. Zoals bekend moeten mx-5-jes met enige regelmaat verse bougies hebben. Sommige eigenaren zeggen daar 40.000 km mee te kunnen wachten maar de mijne heeft een habitat om na 30.000 km zo onfatsoenlijk slecht te gaan lopen (zelfs bij half gas begint ie dan al te stotteren en slecht te lopen). Nieuwe bougies erin en het blokje pruttelt weer tevreden. Het kan natuurlijk zijn dat ik nu enkel het gevolg van iets anders aan het oplossen ben geweest maar ik vind het zo wel weer best.

Bij het testritje daarna werd duidelijk d.m.v. wat onheilspellende schuurgeluiden vanaf het linker voorwiel dat de remblokken duidelijk aan vervanging toe waren. Iets sneller dan verwacht, ik denk dat de vorige set EBC redstuff het ca. 25.000-30.000 km vol gehouden (geen briljante blokken maar wel ietsje beter dan standaard en ook niet onbelangrijk: goedkoper). Eén en ander moet ik dik een half jaar geleden al aan hebben zien komen want toen heb ik reeds nieuwe exemplaren besteld :strong: . Montage was een walk in the park, de remmen waren nog lekker gangbaar.

'remblokken zijn binnenkort wel aan vervanging toe meneer' aldus de apk-keurmeester bij de keuring vorig jaar:

Afbeelding

Verse blokjes klaar om achter de klauw te gaan verdwijnen:

Afbeelding

We zullen zien wat de TBI (time between interrupts) is, ik hoop dat ie zich vanaf nu een beetje gedraagd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 jan 2012, 21:27

Weer een geweldige bijdrage! Gaaf dat je alles aan je MX--5 zelf kunt.

Dat va die bougies zal ik even in de gaten houden. Waarschijnlijk stuur ik de MX-5 donderdag weer eens open richting Groningen. Even kijken wat het weer doet. Als het enigzins goed is haal ik hem uit de stalling.

G Kolkman

Bericht door G Kolkman » 09 jan 2012, 22:49

Realiseer je wel (ik weet niet hoe panish je daar mee bent) dat het aan het einde van het weekend weer kouder wil worden, en er dus mogelijk weer gestrooid gaat worden.

mx-5 is net als de E30 een heel vriendelijke auto om aan te sleutelen omdat er veel liefhebbers van zijn en je dus altijd wel informatie en how-to's kunt vinden. Verder heb ik een werkplaatshandboek wat ERG handig is (ook met aanhaalmomenten enzo. En verder, sja, je bent fietsenmaker of je bent het niet he (ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd in Enschede :kikker: )! Oja, dat er veel bekend is wil niet zeggen dat alles dead-easy is, het oliefilter is bijvoorbeeld een bitch om bij te komen als je mijn wat stevigere formaat handen hebt!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 jan 2012, 23:24

Kun je me vertellen of de distributie riem een lastig verhaaal is? De klepsteelrubbers van mijn Mazda moeten nog vervangen worden en dit wil ik samen gaan doen met een bevriende monteur. Hij vroeg zich alleen af of de distributie erg lastig is zodat we er misschien meer tijd voor uit moeten trekken dan een zaterdag middag.

Plaats reactie