Zo, vandaag voor het eerst in lange, laaaaaaaaaaaange tijd weer eens lekker open gereden

. Kan me niet eens herinneren wanneer dat geweest is, misschien in oktober 1 dagje maar anders is het waarschijnlijker dat het ergens in Juli geweest is! Uiteindelijk 35 miles gereden en het lijkt het allemaal weer te doen. Hoor wel wat geluidjes uit de aandrijflijn die me onbekend in de oren klonken maar ik heb de isolatie en middenconsole nog niet terug gezet dus dan zijn wat extra aandrijfgeluiden ook niet zo heel raar. Wel iets om in de gaten te houden. Maar verder HEERLIJK! Enige nadeel is dat ik de nieuwe winterbanden op de achteras heb gezet waardoor in korte vieze natte bochtjes de neus soms de bocht wat eigenwijs is i.p.v. mijn instuurbevelen op te volgen. Maar heb geen zin om bij eventuele fatsoenlijke sneeuwval alsnog niet van de plek te komen

.
Het voorbereiden van deze rit ging nog niet zonder slag of stoot zo gezegd. Bij het terugzetten van de bak was ik vergeten dat ik 1 sensor verwijderd had terwijl de bak naast de auto lag. 'Viel nog niet mee' is een understatement om te omschrijven hoe deze sensor gemonteerd moet worden als de bak al onder de auto zit! Had de versnellingsbak bijna net zo snel weer kunnen verwijderen. Ik heb uiteindelijk het hele PPF ( die subframe-achtige balk die van de versnellingsbak naar het differentieel loopt) los gehad om er de juiste sleutel net tussendoor te kunnen frotten om die sensor vast te draaien. Daarna kon ik weer verder met troubleshooten waarom het hok nou zo beroerd liep, want daar was ik mee bezig toen de bak zich niet meer naar de 3e versnelling en hoger liet dirigeren. Zoals bekend moeten mx-5-jes met enige regelmaat verse bougies hebben. Sommige eigenaren zeggen daar 40.000 km mee te kunnen wachten maar de mijne heeft een habitat om na 30.000 km zo onfatsoenlijk slecht te gaan lopen (zelfs bij half gas begint ie dan al te stotteren en slecht te lopen). Nieuwe bougies erin en het blokje pruttelt weer tevreden. Het kan natuurlijk zijn dat ik nu enkel het gevolg van iets anders aan het oplossen ben geweest maar ik vind het zo wel weer best.
Bij het testritje daarna werd duidelijk d.m.v. wat onheilspellende schuurgeluiden vanaf het linker voorwiel dat de remblokken duidelijk aan vervanging toe waren. Iets sneller dan verwacht, ik denk dat de vorige set EBC redstuff het ca. 25.000-30.000 km vol gehouden (geen briljante blokken maar wel ietsje beter dan standaard en ook niet onbelangrijk: goedkoper). Eén en ander moet ik dik een half jaar geleden al aan hebben zien komen want toen heb ik reeds nieuwe exemplaren besteld :strong: . Montage was een walk in the park, de remmen waren nog lekker gangbaar.
'remblokken zijn binnenkort wel aan vervanging toe meneer' aldus de apk-keurmeester bij de keuring vorig jaar:
Verse blokjes klaar om achter de klauw te gaan verdwijnen:
We zullen zien wat de TBI (time between interrupts) is, ik hoop dat ie zich vanaf nu een beetje gedraagd.