Zakelijke auto van 15 jaar oud rijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Michel P

Re: Zakelijke auto van 15 jaar oud rijden

Bericht door Michel P » 19 aug 2011, 17:56

allen schreef:Nogmaals +1.

Zelfs M3 lijkt al bijna een cruiser ( kan ook zijn dat ik een andere referentiekader heb ). Een normale BMW is derhalve niets meer dan een degelijk aanvoelende familiewagen. Gebruik tegenwoordig een boswachter als daily. Tov de BMW's die ik hiervoor heb gereden als daily, voelen de materialen minder degelijk aan. De buitenzijde oogt ook wat minder degelijk. Verder kan ik geen dingen verzinnen waarmee een 'normale' BMW zich onderscheidt van de minder dure merken.
Als je twee wagens wilt hebben, zoek dan iets echt aparts voor ernaast. Iets dat je altijd al hebt willen hebben, maar nooit durfde te kopen. Iets waarbij je bij de gedachte ervan al moet glimlachen. Een wagen waarbij je je lach niet meer kunt onderdrukken als je er naartoe loopt en waarbij je de grijns op je bek drie dagen lang blijft behouden na een ritje in zo'n hok door de polder!
Een normale daily + degelijke daily voor de weekeinden? Epic fail!

+1 :wave:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 19 aug 2011, 19:08

Nu: Golf GTI op de zaak (+ bijtelling) & 206GTI prive

Ik weet niet of je bedrijf het kan trekken, maar misschien moet je de 206 wel vervangen door de DS3, beide op de zaak, en de Golf alleen zakelijk (km registratie) en de DS3 met lage bijtelling...

Hoewel, als de Golf al geen DF meer levert... maar je waardeert 'm wel meer als je uit de DS3 komt waarschijnlijk :drieling:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 aug 2011, 19:49

Een 330i is een geweldig alternatief voor de GTI maar geen auto die je absolute DF gaat leveren. Zoals Rico de stap ooit eens heeft gemaakt om te switchen qua auto van zakelijk naar prive bezit, dan is een 330i een super keuze. Daarnaast, ik heb al tijden meerdere auto's vanwege de vele kilometers die jaarlijks gereden worden maar het meest ideale is toch gewoon één auto imho. Naast je baan en kleine kids nog even het speelgoed uit de garage halen valt in de praktijk gewoon tegen. Het is dat de M-Coupe imho een buitenkansje was maar anders had ik nooit gedaan. Liever één auto a la 130i of M3 maar daar ga ik weer geen 40kkm/jr mee rijden :wink:

Het probleem wat ik een beetje signaleer Wouter is het "Jelmeren" :lol: Na een jaar is de kick er vanaf en wil je weer wat nieuws. Maar nogmaals, voor 320,- per maand rij je prive gewoon helemaal niks aan DF spul a la M3 of wat dan ook. Moet je daarnaast ook nog ff prive geld stuk slaan. Een nieuwe GTI rijden voor dat geld per mand is een koopje! Echt, je mocht em morgen bij mij parkeren voor dat geld :D

ErikS

Bericht door ErikS » 19 aug 2011, 20:04

Ik zie inderdaad ook een beetje de hang naar wat nieuws.

Gewoon een excuus zoeken om een nieuwe wagen uit te mogen zoeken....

Ik kan dat echter volledig begrijpen! :strong: :kikker:

(Ik zou persoonlijk de GTI alleen niet inruilen voor wat zwakkers onder het mom van 'het is goedkoper'. Een auto inruilen is nooit goedkoop, kijk alleen al naar de achterlijke afschrijving! Je koopt weer wat nieuws, en je schrijft weer gelijk dik af.)

Michel P

Bericht door Michel P » 19 aug 2011, 20:06

Het gaat Wouter ook om de kosten op de zaak die met een GTI hoger zijn, die besparing kan die dan privé uitbetalen als extra loon/management fee.

Kijk werken voor een baas, dan hoor je niemand klagen als je dat slechs 320 euro privé kost.

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 aug 2011, 23:11

Ik begrijp best dat die zakelijke kosten er zijn Michel maar dat is een keuze die je maakt die fiscaal heel aantrekkelijk kan zijn. Die 320,- per maand benadruk ik maar koop privé nou eens zo'n ding of van mij part eentje die de helft kost en ga eens aan het tellen met afschrijving, onderhoud, verzekering etc. Mijn afgeschreven 320D kost me nog 24 cent/km wat over 35000km/jr op 700,- per maand komt. Afschrijving zit ook zo op 200,- per maand voor een beetje courant ding. Als je dan privé 320,- moet betalen en zakelijk fiscaal kan afschrijven dan is dat toch wel aantrekkelijk lijkt me.

Zakelijk besparen en dat privé uitkeren? Bekijk even wat een GTI per kilometer kost en kijk dan wat je zakelijk bruto moet uitkeren om dat gat privé te dichten. Volgens mij is dat serieus geld en een stuk minder aantrekkelijk...

Uiteindelijk moet iemand het allemaal zelf weten natuurlijk maar als het nieuwe eraf is dan wordt het al snel allemaal "te duur". :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 aug 2011, 10:16

OK :), even heel goed nagedacht wat ik nu echt wil. :kikker: :blink:

DS3 verhaal gaat niet door. De GTI blijft voorlopig mooi. De afgelopen dagen nog een paar keer flink gestuurd met de VW waarbij er een dikke smile op m'n gezicht stond. Zou wel jammer zijn om de dagelijkse DF te gaan missen. Kijk, 95% van de dagelijkse km's zijn boring en daar ging het me een beetje om. Dat kun je evengoed in een zuinig luxe dieseltje doen, bespaart de zaak ook veel geld. Rij nu eigenlijk veel te veel saaie km's in de Golf. Maar ja, die 5% DF km's tijdens dagelijks verkeerd (lekkere afrit, paar mooie bochten, mooie B route naar huis toe etc.) geven me dan wel weer veel voldoening. Dat zou ik absoluut gaan missen als de GTI weg zou zijn.

Ergens stond ook de opmerking dat het niet gaat werken om 's avonds nog even flink te gaan sturen in je andere DF auto. Dat is inderdaad wel een punt. Heb nu een dochter van 3 en op zeer korte termijn komt daar dus nog een kleintje bij. Privé ook druk zat dus plus daarna nog regelmatig wat sporten en natuurlijk de drukte als ondernemer. Ben dus inderdaad bang dat het er in de praktijk niet of veel te weinig van komt. Moet dus ook de DF wat zoeken tijdens de dagelijkse km's. Veel vrije tijd daarbuiten heb ik niet.

Komt ook het punt bij wat Jelmer terecht opmerkte. De grootste afschrijving heb ik al gehad, zou zonde zijn om gelijk daarna de auto weg te doen en die afschrijving voor een ander te betalen. Daarnaast is de 5-deurs Golf natuurlijk ook wat praktischer met 1 (en op zeer korte termijn 2) kind dan een klein 3 deurs DS3 karretje. Dan moest ik privé weer geld stukslaan op een goeie E46 waarbij ik idd. niet weet of ik daar dan wel voldoende DF uit haal. :drinking:

En wat Niels zegt.... 320 euro p/m voor een GTI is natuurlijk goedkoop voor zo'n auto. Dat lukt je zelf nooit. Maar aan de andere kant (wat Michel P opmerkt) kost zo'n auto de zaak natuurlijk heel wat meer. Mijn idee was een beetje om de dagelijkse 'saaie' km's wat goedkoper te maken met een andere auto.

Tot slot had ook Allen een erg goeie post, om gewoon een auto te kopen die je echt raakt. Wel een beetje een eye-opener. Ook een E46 zou uiteindelijk een compromis-auto zijn (moet sportief zijn, maar ook ruimte voor de kids etc. etc.). Waarschijnlijk ben ik daar ook weer snel op uitgekeken omdat het ding me niet raakt of te snel verveelt, niet 'puur' genoeg is etc. etc. :hot:

Wat wil ik dan wel? Die vraag heb ik me vaak gesteld. Wil volgend jaar graag ook eens wat vaker trackdays doen met 4 wielen (op de motor erg vaak gedaan). Alleen durf ik dat nu met de GTI niet aan, wegens niet verzekerd, hoge dagwaarde etc. Zou daarnaast ook GRAAG eens een RWD willen hebben, ben soms wel eens een tikje uitgekeken op FWD qua uitdaging.

Toen bedacht ik me dit weekend dat ik volgend jaar even goed een oude E36 325i oid. kan kopen. Kost ook niet de wereld. Kan ik eens mee (leren) driften, al dan niet op een driftdagje en tegelijkertijd ook eens een DF trackday mee doen. Rij je dan eens onverhoopt wat schade, dan is dat (financiëel) ook niet zo erg met zo'n ding. De ruimte heb ik er ook wel voor om zo'n ding te stallen (heb loods/garage bij de zaak van 6 bij 12 meter). Heb dan wel 3 auto's maar so be it. Een vaste lasten kost zo'n E36 ook niet zoveel lijkt me.

Dus da's nu het plan. Kan natuurlijk wel weer wijzigen :bag: , heb nogal eens nieuwe ideëen op autogebied :mrgreen: maar dat zal jullie wel bekend voorkomen hehehe. In ieder geval bedankt voor de meningen en info, was weer nuttig. :beer:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 22 aug 2011, 10:31

Kijk, dat is precies wat ik dus ook dacht (en precies de keuze die ik ook gemaakt heb). :wave:

Gewoon de GTI (of een opvolger daarvan) als dailydriver en daarnaast een lekker e36 trackday auto voor de echte lol op het moment dat je ernaar opzoek gaat. Voor op een trackday is een GTI niets, veel te soft en saai, als daily driver om je df uit te halen is ie in die prijsklasse (bijna?) onverslaanbaar.

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2011, 10:36

Een 3 deurs met 2 kids die regelmatig meerijden betekend het eind van je rug..
Goede keuze dus !

RVV

Bericht door RVV » 22 aug 2011, 10:48

en op zeer korte termijn komt daar dus nog een kleintje bij
Mooi man :thumbup:

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 22 aug 2011, 23:45

en waarom dan 3 auto's?

Koop een knappe e36 (evt. touring?), en de 206 kan de deur uit....
(Isie 15 jaar oud, kun je de kosten gerust op de zaak nemen!)

Tom

Bericht door Tom » 22 aug 2011, 23:58

Verstandig Wouter.
Zo'n GTI is de perfecte allrounder voor iemand die gek is op DF maar er ook dagelijks mee wil rijden. Zeker als ie je prive 320/mnd kost... daar koop je zelf weinig voor.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 jan 2013, 22:15

2013>1998

Wat voor modellen kunnen toevoegen?
"Nieuw model" GS300
VW T4 150Pk en naar 190pk zetten. Ik vond het in ieder geval lachen met zo'n ding.
W220 Mercedes S.
MB ML

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 23 jan 2013, 23:26

Alfa 166
Alfa GTV/Spider (facelift)
A6 Avant
Bently Arnage
7 serie (E38) facelift
Z3 Coupe
Seville, Blazer, Camaro, 300M
Applause
Multipla
Focus
Accord, Civic Aero, Integra R
Freelander
3200GT
Xedos 9
CLK Cabrio, S-klasse W220
Space-Star
Patrol FL
Astra G, Frontera FL
206, 806
Porsche 911 cabrio (996)
Clio 2, Grand Espace, Laguna FL
RR Silver Seraph
Saab 9-3 (nog geen Vectra), Coupe, Hatchback én cabriolet
Legacy nieuw model
Grand Vitara
Toyota Funcruiser (RAV)
Bora (vervangt Vento)
Golf III cabrio FL (IV-style)
New Beetle
C70, S80

Saai autojaar eigenlijk

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 jan 2013, 23:35

3200GT :thumbup:

996
Corvette C5

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Bericht door Oof » 23 jan 2013, 23:37

Spijkerhard schreef:Alfa 166
Alfa GTV/Spider (facelift)
A6 Avant
Bently Arnage
7 serie (E38) facelift
Z3 Coupe
Seville, Blazer, Camaro, 300M
Applause
Multipla
Focus
Accord, Civic Aero, Integra R
Freelander
3200GT
Xedos 9
CLK Cabrio, S-klasse W220
Space-Star
Patrol FL
Astra G, Frontera FL
206, 806
Porsche 911 cabrio (996)
Clio 2, Grand Espace, Laguna FL
RR Silver Seraph
Saab 9-3 (nog geen Vectra), Coupe, Hatchback én cabriolet
Legacy nieuw model
Grand Vitara
Toyota Funcruiser (RAV)
Bora (vervangt Vento)
Golf III cabrio FL (IV-style)
New Beetle
C70, S80

Saai autojaar eigenlijk
Valt wel mee toch.

Snipe

Bericht door Snipe » 24 jan 2013, 01:07

Dat we dat nog eens mee mogen maken: op DF wordt een BMW vergeten. De E46 kwam namelijk ook in '98.

En die Saab 9-3, waarom staat daar 'geen Opel' achter? Het ding heeft de bodemplaat van de Vectra, en ook de dieselmotor daarvan.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 24 jan 2013, 08:21

Een Saab moet je niet met een diesel kopen. En met een turbo gaan ze als de brandweer.

(Ik ben absoluut niet bevooroordeeld. Ik rij een 9-5 Aero :mrgreen: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 jan 2013, 08:38

BMW M Coupé tegen dagwaarde of 'n goeie begin '90s 964 Carrera 2 tegen dagwaarde? OK niet al te 'zakelijk' maar wel leuk:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 jan 2013, 16:23

inderdaad E46 kwam uit, volle 328i touring uit D halen en voor een grijpstuiver zakelijk rond rijden :df:

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 24 jan 2013, 23:27

Hoe kon ik de E46 missen. :bag:

Helaas kwamen de Touring en coupe pas in 99 uit, en de Cabrio zelf pas in 2000....

Dus voorlopig tevreden doorsnorren in de E39 :whistle:
Binnenkort in Assen maar eens E36tjes achtervolgen....

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 24 jan 2013, 23:31

Snipe schreef:Dat we dat nog eens mee mogen maken: op DF wordt een BMW vergeten. De E46 kwam namelijk ook in '98.

En die Saab 9-3, waarom staat daar 'geen Opel' achter? Het ding heeft de bodemplaat van de Vectra, en ook de dieselmotor daarvan.
Was de eerste 9-3 geen doorontwikkeling van de 900? Volgens mij was de 2e generatie van 2002 een opgewaardeerde Vectra....

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 25 jan 2013, 00:27

Oud topic van mij :), inmiddels dus een V60 plugin hybrid besteld...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 jan 2013, 11:16

Wouter81 schreef:Oud topic van mij :), inmiddels dus een V60 plugin hybrid besteld...
Dat begreep ik al. Marc trouwens ook? Beide feli. Ik heb wel 't idee dat de overheid dit soort leuke maatregelen binnenkort terugdraait(?)
Nu ben ik geen Volvo adept, maar het is wel 'n interessant ding.

Wat zijn ook alweer de specs en wat kost ie en 0% bijtelling begreep ik? En dan moet je 5 jaar de berijder blijven begreep ik? Wanneer worden ze uitgeleverd? Eind dit jaar of eerder ofzo?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 25 jan 2013, 12:32

Robin schreef:
Wouter81 schreef:Oud topic van mij :), inmiddels dus een V60 plugin hybrid besteld...
Dat begreep ik al. Marc trouwens ook? Beide feli. Ik heb wel 't idee dat de overheid dit soort leuke maatregelen binnenkort terugdraait(?)
Nu ben ik geen Volvo adept, maar het is wel 'n interessant ding.

Wat zijn ook alweer de specs en wat kost ie en 0% bijtelling begreep ik? En dan moet je 5 jaar de berijder blijven begreep ik? Wanneer worden ze uitgeleverd? Eind dit jaar of eerder ofzo?
Ik heb me ingeschreven bij de voorinschrijving, heb daar van Volvo een certificaat met nummer van gekregen. Hoor in mei wanneer 'ie precies komt maar zal ergens eind dit jaar worden is de verwachting. Dan 0% bijtelling voor 5 jaar lang. Als hij in 2014 op kenteken komt, dan heb je 7% bijtelling. Iedereen wil 'em dus dit jaar nog op kenteken hebben. Verder de eerste 1 of 2 jaar wegenbelastingvrij geloof ik.

Ding kost 65K. Specs: 215 PK 5 cilinder diesel plus 70 pk electromotor, gecombineerd 285 PK en 640 Nm koppel. 0-100 in 6 sec, top van 230. Kunt 50 km electrisch rijden schijnt. En hij is AWD (diesel de voorwielen, electro de achterwielen). Kunt ook puur electrisch rijden, dan heb je dus een RWD (met 70 pk en 200 nm :)).

Plaats reactie