Brokken=dokken? Of toch niet.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Je leent je auto uit en de ander maakt brokken

Dat is volledig mijn risico, had ik die auto maar niet moeten uitlenen.
6
8%
De ander betaald alleen bedragen waarbij verzekering niet nodig is (velgschade, krasje etc.).
12
17%
De ander betaald alles, ook mijn evt. misgelopen no-claim.
53
75%

Totaal aantal stemmen: 71

Rupie

Re: Brokken=dokken? Of toch niet.

Bericht door Rupie » 29 apr 2011, 11:45

Ik begrijp je post ook niet helemaal Mathieu. Wat wil je nu zeggen, dat mensen met een dikkere auto de auto maar moeten delen? Of juist niet? Rijkdom is niet eerlijk verdeelt in de wereld, das al heel lang een feit. Dat je een autoliefhebber bent, super. Daarvoor zouden we ons inderdaad op DF moeten begeven. Maar moet dat zover gaan dat we onze auto's delen met mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen (als er schade wordt gereden) en dan ook eigenlijk nog niet zeuren, net zoals de proefrit bij de dealer?

Hielke

Bericht door Hielke » 29 apr 2011, 11:58

Ruben schreef:Ik begrijp je post ook niet helemaal Mathieu. Wat wil je nu zeggen, dat mensen met een dikkere auto de auto maar moeten delen? Of juist niet? Rijkdom is niet eerlijk verdeelt in de wereld, das al heel lang een feit. Dat je een autoliefhebber bent, super. Daarvoor zouden we ons inderdaad op DF moeten begeven. Maar moet dat zover gaan dat we onze auto's delen met mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen (als er schade wordt gereden) en dan ook eigenlijk nog niet zeuren, net zoals de proefrit bij de dealer?
Hoe Mathieu erover nadenkt weet ik niet, maar ik zit wel op die lijn. Het is vaak schandalig hoe slecht de eigenaren van dikke sportwagens kunnen rijden. En alsof dat al niet erg genoeg is willen ze er dan ook nog het circuit mee op. Een mooie sportwagen in sukkeldraf over het circuit, zo'n aanblik snijdt als een roestig bot mes door m'n ziel. Om die schande teniet te doen of nog beter te vermijden, stel ik mijn talenten aan de eigenaren ter beschikking. Gewoon inleveren, bakje koffie op de boulevard innemen (ze mogen mijn Punto gebruiken als ze voorzichtig doen), en een uurtje later weer ophalen. Het publiek heeft genoten en veel aanwezigen mogen denken dat de eigenaar gereden heeft. He wished, de tamme kraai!

8)

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 apr 2011, 12:20

Lol @ Hielke

Maar nee, we zitten niet op één lijn.
Mij maakt het niet op een eigenaar kan rijden of niet. Als je maar plezier hebt.

Tom

Bericht door Tom » 29 apr 2011, 12:30

Mathieu schreef: Mij maakt het niet op een eigenaar kan rijden of niet. Als je maar plezier hebt.
+1

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 apr 2011, 13:15

Mathieu schreef: Ook het zielig vinden om bij een autobedijf een proefrit te gaan maken in een auto die men niet kan betalen :hmmm:
Nja persoonlijk vind ik dit niet zo fraai idd, verkoper geeft 'm mee omdat hij denkt er 1 te kunnen verkopen, als hij vooraf weet dat het niet eens in de mogelijkheid zit, is dit natuurlijk onzinnig. Dan kan die ding wel buiten zetten met sleutels erin voor iedereen :S.

Vind het verhaal van gunnen ed geen probleem, volgens mij komt in dit topic o.a. ook naar voren dat menig een zijn auto toch wel deelt met anderen. Volgens mij zie ik op trackdays/toerritten/bijeenkomsten toch ook vaak zat dat er mensen meegenomen wordt, dus dat egoisme wat hier en daar gesuggereerd wordt is volgens mij vrij beperkt.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 29 apr 2011, 13:30

Nu is dat een GT3 maar het liefst heb ik een citroen DS3 WRC in het muisgrijs een auto die niemand een blik waardig gunt.
Stukje off-topic, maar op die dingen zit toch gewoon een kenteken en rijden over de openbare weg naar een andere proef en dus straat legaal?
Zo'n WRC is een stuk duurder dan een GT3 gok ik, maar een ouder type moet dan toch gewoon kunnen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 apr 2011, 13:35

M'n GTI eens meegegeven aan een stagiair hier... om even wat op te halen in de stad. Hoor ik later dat hij ook gelijk even een stukje A7 heeft meegepakt met 180 km/u en een koude motor.

Tjaaaaaa.... dat doen we dus niet weer. :bag:

wim breman

Bericht door wim breman » 29 apr 2011, 13:52

Auto uitlenen is voor mij een no-go.
Uitzondering daarop is mijn zoon.
Als mensen zo nodig moeten laten zien hoe ze wel niet kunnen rijden doen ze dat maar lekker in hun eigen voiture.
Dat mensen met een snelle auto niet kunnen rijden volgens de maatstaven die enkelen er hier op na houden, ja en ?
Zorg er dan eerst maar eens voor dat je zelf een snelle auto kunt bezitten.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 29 apr 2011, 14:07

Ik leen mijn auto best uit maar dan aan mensen die ik ermee vertrouw en zeg altijd slopen = kopen simpeler zal het niet worden.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 29 apr 2011, 14:11

Ik zeg hier thuis altijd dat iedereen in mijn auto mag rijden en er mee mag doen wat ie wil zolang ie warm is, schade is ieder voor zich.

Nu weet ik dat m'n moeder er sowieso niet in zal rijden en anders normaal zal rijden (hoewel ze de eerste keer wel met de handrem erop weg reed :x ), m'n vader rijdt er wel eens in en rijdt ook vrij normaal.
M'n broertje mag er alleen in rijden als ik of m'n vader er naast zit, dat eerste zal niet snel gebeuren (dan rijd ik zelf wel :mrgreen: )

Als ik dan in gedachte even na ga aan welke vrienden ik m'n auto eventueel zou uitlenen dan kom ik op 50/50 uit. Van een aantal weet ik dat ze normaal en fatsoenlijk rijden, van een aantal weet ik ook dat het verbruik een stuk hoger dan normaal zal liggen als ze hem lenen

Hielke

Bericht door Hielke » 29 apr 2011, 14:25

Ik begrijp die "hij is van mij, van mij, van mij!!!" opstelling van de meesten hier niet. Waarom nou niet de pret met een ander delen?

Ik ga hierbij een plechtige belofte doen. Boter bij de vis. Als het mij lukt een leuke auto te bietsen en DF-ers zijn 'around', dan mogen ze allemaal een stukje sturen. Gedeelde pret is dubbele pret!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 29 apr 2011, 14:26

:lol:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 apr 2011, 14:28

Hielke schreef:Waarom nou niet de pret met een ander delen?
Hielke, volgens mij gebeurt dat juist wel?

ErikS

Bericht door ErikS » 29 apr 2011, 14:35

Wouter81 schreef:M'n GTI eens meegegeven aan een stagiair hier... om even wat op te halen in de stad. Hoor ik later dat hij ook gelijk even een stukje A7 heeft meegepakt met 180 km/u en een koude motor.

Lef, met de auto v/d baas..... Onbegrijpelijk... :bag:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 29 apr 2011, 15:52

ErikS schreef:
Wouter81 schreef:M'n GTI eens meegegeven aan een stagiair hier... om even wat op te halen in de stad. Hoor ik later dat hij ook gelijk even een stukje A7 heeft meegepakt met 180 km/u en een koude motor.

Lef, met de auto v/d baas..... Onbegrijpelijk... :bag:
Enerzijds lef, anderzijds onfatsoenlijk...

Dit topic doet me denken aan een eerder geplaatste post van me in een ander topic: -klik-

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 apr 2011, 22:52

Ik zie het hele probleem eigenlijk niet.
Er zijn maar een paar mensen die ik in mijn auto's laat rijden. Op een circuit eigenlijk helemaal niemand, een keertje Rody op Papenburg en dan ligt het risico volledig bij mezelf.
Ik vraag of iemand een stukje wil rijden, niet andersom.

Dus wees vrij om mij voor een rit uit te nodigen, zo lang ik geen onbehoorlijk rijgedrag vertoon is het je eigen verantwoordelijkheid. Wil je die niet lopen, dan ook geen ritje aanbieden, even goede vrienden.

En over die meerijders. Bij mij rijden alleen mensen mee die ik mag. Dan boeit het me niet zo of ze meebetalen, als ze maar bijdragen aan een goede sfeer.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 apr 2011, 22:56

M@rcel schreef:Bij mij rijden alleen mensen mee die ik mag. Dan boeit het me niet zo of ze meebetalen, als ze maar bijdragen aan een goede sfeer.
Ik moet zeggen dat 'de achterbank' me best aardig lijkt, maar om het nou voor niks te doen... :mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 29 apr 2011, 23:16

Snipe schreef:
M@rcel schreef:Bij mij rijden alleen mensen mee die ik mag. Dan boeit het me niet zo of ze meebetalen, als ze maar bijdragen aan een goede sfeer.
Ik moet zeggen dat 'de achterbank' me best aardig lijkt, maar om het nou voor niks te doen... :mrgreen:
Daar gaat het knopje om. 8)

Andre

Bericht door Andre » 30 apr 2011, 22:29

Ik heb vandaag in de Punto evo gereden. Yesssss!!!

Ik vroeg hielke nog slopen is kopen? Met me oor uit het zijraam reed ik weg en hoorde ik volgens mij nog net iemand schreeuwen van Jaaaaaaaaa.

:)

Hielke

Bericht door Hielke » 30 apr 2011, 23:00

Door het genagel van de diesel verstond je me maar deels.

Het was "Jaaaaaaaa, mooi niet. Verplicht ruilen met de GT3!"

Jammergenoeg en ondanks het misbruik bleef alles weer heel :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2011, 02:51

M@rcel schreef:
Snipe schreef:
Daar gaat het knopje om. 8)
Die zat eerst bij mij op de achterbank :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 mei 2011, 03:00

Helaas heb ik al een paar keer gezien dat brokken = dokken = niet naleven = einde vriendschap is. Juridisch zit zo'n mondelinge 'afspraak' niet waterdicht in elkaar. En zodra het om centen gaat wordt het zakelijk. Dus als je zo'n afspraak maakt, zet je het op papier. Anders is het simpel: leen je auto niet uit. Of andersom; accepteer het aanbod niet.

Als ik een auto ophaal bij een importeur dan teken ik ook een contract. Kromme velgen moet je bijv. zelf betalen, net als eigen risico en boetes. Dat is een duidelijke afspraak.

Als iemand met mijn auto op een circuit rijdt en hij vouwt hem op, dan gaan mijn zorgen uit naar degene achter t stuur. Auto zal me worst wezen. Maar als iemand er heel lomp en ongecontroleerd mee doet (heb ik eens meegemaakt toen ik een studiegenoot in mijn Porsche liet rijden), dan neem ik geen risico en is het direct over met de pret. Dan rij ik zelf wel.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 01 mei 2011, 08:56

Door dat ik het enorm druk had heb ik ondermeer dit draadje niet gevolgd maar wat een wendingen heeft het inmiddels genomen.
Als ik het zo lees en mezelf aangesproken zou voelen dan laat ik steeds mensen meerijden omdat ik daar zelf een lekker gevoel van krijg en dat het mij zou bevestigen dat ik ik een "goede" keus zou hebben gemaakt qua auto.
En ik maar denken dat dat als je iets leuks/mooi`s hebt je de lol moet delen.
Toen ik dus vroeger een enkele keer mee mocht rijden in een mooie wagen was het dus om de eigenaar te plezieren kom ik nu achter.
Als zo de de gedachtengang hier op het forum zou zijn dan kap ik onmiddelijk met het taxi spelen op track-day`s.
Van alle rondjes die ik gereden heb is denk ik 95% met iemand naast me geweest.
Ik hoop in iedergeval dat zij van mijn oprechte bedoeling zijn uitgegaan.
Verder zou ik als ik met iemand in een dikke auto een run of naar een wat verdere bestemming zou rijden altijd mee betalen in de benzine of restaurant bezoek.
Ik zou er een erg nare smaak van overhouden wanneer iemand zou denken dat ik een profiteur zou zijn.
Wat ik hierin wel een verschil in vind is wanneer ik vraag "ga je mee?" of dat die ander vraagt "zullen we ergens naar toe gaan?
In het eerste geval ga ik er van uit dat ik alles min of meer betaald, al zou het dan natuurlijk wel sjiek zijn wanneer de bijrijden ook een duit in het zakje zou doen.

Grtz,Hanz06

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2011, 09:35

Andere insteek, als je taxi speelt op een trackday hoe ga je dan zelf met het risico om? Jezelf in de kreukels rijden kan altijd maar je bijrijder die voor zijn plezier een rondje mee rijd en in het ziekenhuis terecht komt is een ander verhaal. Zomaar even een gedachtenspinsel.

Normaal ben ik niet van het uitlenen van auto's, maar bijvoorbeeld mijn ouders rijden er wel eens in etc, en het apparaat is daar ook gewoon voor verzekerd dus raakt ie kort dan is het gewoon afgedekt. Maar ik zit er verder gewoon niet op te wachten op dat gezeur.

Circuitauto is out of the question tenzij ik diegene ken, en er duidelijke afspraken zijn. Uitzonderingen daargelaten zoals een keer een instructeur oid.

Circuitauto van een ander lenen zou ik ook niet doen omdat ik niet voor het risico in wil staan tenzij het verzekerd is.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 01 mei 2011, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 01 mei 2011, 09:39

Ik vond het vroegah altijd schitterend als ik mee mocht rijden in iets wat (veel) harder ging dan wat ik zelf reed. Meestal was dat op uitnodiging want van het zelf uitnodigen ben ik niet zo.
In die context neem ik nu zelf ook regelmatig mensen mee, benzine geld betalen, hou op man !
Delen is leuk en als ik mijn zwagertje blij kan maken met een weekje de sleutels als ik op vakantie ben, dan is dat toch schitterend ?.
Brokken is dokken gaat dan niet op, iets met een kale kip.....
Hij krijgt de sleutels omdat ik zelf het ook schitterend gevonden zou hebben, en omdat ik hem vertrouw.
Als dat vertrouwen er niet is, krijgt iemand uit de quote 500 mijn wagen namelijk nog niet mee..... ;-)
Erik

Plaats reactie