Schumacher stopt er mee

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 sep 2006, 22:13

Oh, het is ook een mening hoor!
Maar ik probeer alleen zo goed mogelijk te verwoorden waarom ik dat vind i.p.v. alleen een relvuurtje op te stoken. ;)
Als je mij diep in mijn hart kijkt ben ik 1000x meer Nuvolari/Clark/Gilles Villeneuve/Senna fan dan Schumacher fan. En uiteindelijk ben ik wel een beetje fan van iedere coureur die in F1 terecht gekomen is, het blijven de beste coureurs van de lagere klassen, zelfs een rijder als Diniz kon af en toe hele knappe dingen met een auto doen.

Volgens mij was het Max Mosley die zei: ergens in Afrika loopt de beste coureur ter wereld rond, met de potentie om iedereen te verslaan. Alleen zullen we hem nooit leren kennen omdat hij nooit verder zal komen dan de tractor van zijn vader te besturen.
En zo is het ook maar net, hoeveel mensen hebben de mogelijkheden om van kleins af aan professioneel met racen, karts, formule auto's etc. bezig te zijn. Blijft toch in zekere zin een elite-sport. En daarom ook met nog meer ruimte voor verbetering dan in een laagdrempelige sport als atletiek of tennis imho.

Rebel

Bericht door Rebel » 12 sep 2006, 22:15

Peter hoe kun je die twee nu scheiden
Autoverkoop/ontwikkeling en formule 1, als ze zo dicht in elkaar verweven zitten?
Kijk naar de verkoopcijfers van de auto's in ten tijde van Berger en allesi en kijk nu.
En dat komt niet door schumacher :wink:

Wat is het budget van Ferrari en dat van Toyota
En hoelang is ferrari bezig en hoelang toyota? Niet helemaal vergelijkbaar toch?

Maar ik heb toch al gezegd dat ik schumacher een beste kerel vind, nu hij vertrekt :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 sep 2006, 22:21

Zo dicht met elkaar verweven?
Volgens mij zit daar echt nog wel wat verschil tussen die auto's behalve dat ze soms een leuk F1 plakkertje als marketing stunt op zo'n straatauto plakken om hun half-automaten of zo aan de man te brengen.

Recente budgetten zijn moeilijk te vinden, maar als je hier bijv. de budgetten van 2000 ziet (zonder Toyota en Red Bull nog), dan zit daar helemaal niet zo veel verschil tussen vind ik:
http://www.indiacar.com/index2.asp?page ... budget.htm

Reken het salaris van Schumacher weg en McLaren heeft om hun auto te bouwen zelfs een groter budget dan Ferrari.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 sep 2006, 22:24

Die lijst rekent de zak geld(wegens hysteris.. historische blabla, lekker sportief) van de FIA vast niet mee....

:D

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 sep 2006, 22:29

Hier nog een lijst, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die is. Ik denk niet zo...
http://thef1blog.wordpress.com/tag/f1-budget/
  • * McLaren Mercedes: $400M
    * Toyota: $393M
    * Honda : $382M
    * BMW Sauber: $378M
    * Ferrari: $329M
    * Renault: $300M
    * Red Bull Racing: $201M
    * Williams: $134
    * Super Aguri: $95M
    * Midland F1: $76M
    * Scuderia Toro Rosso: $66M

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 sep 2006, 22:32

Geen flauw idee wat die lijst wel en niet meetelt, maar volgens mij lopen ze in F1 nu redelijk hard tegen de wet van de remmende meeropbrangst op.
In AV een paar nummers terug stond een artikel over Renault. Ze waren (ook wel terecht) heel trots op hun prestaties omdat ze met 'maar' 800 medewerkers de strijd aangingen met Ferrari met 1000 medewerkers.
Dat is natuurlijk ook knap, maar hoeveel kun je die 200 man extra nog laten bedenken, bouwen en testen?
Als een Midland met oude meuk-motor en misschien net 1/10e van het budget van de topteams al op 1.4 seconde van de pole-tijd gereden kan worden (ik moet toegeven dat ik Albers steeds beter ga vinden, had ik niet verwacht voor dit jaar en zeker niet na hoe hij in F3000 de oren gewassen werd door Webber), hoeveel winst is er binnen het reglement dan nog te halen door er nog meer geld in te pompen?

Overigens vind ik de kunstmatige spanning van de FIA (nu eens voor Ferrari, het is er ook wel eens tegen geweest) ook te belachelijk voor woorden, ga dan NASCAR of DTM kijken als je vermaakt wil worden.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 12 sep 2006, 22:49

Op Jos verstappen na, die likte destijds al Michael zijn kont....
Nou, nou Rebel. Als je met iemand bevriend bent dan val je hem niet af.
Toch gaf VerstaMpen in die tijd duidelijk aan dat alle coureurs moeite met de Benneton zouden hebben omdat hij nou eenmaal rond MS gebouwd was. Tevens mocht JV niet over alle soorten onderdelen beschikken.

Ik heb Jos nooit een kontenlikker gevonden, eerder wel eens te bruut en eerlijk naar mensen toe. Vooral als hij boos is, en dat is vaak niet het beste moment om de waarheid te zeggen. Zeker niet met een microfoon onder je neus. Dus je kunt veel van hem zeggen, maar zeker niet dat hij een kontenlikker was. En zeker niet van MS. Dat heet vriendschap en soms respect, die er tussen hun wederzijds is.

Respect waar jij met vele opmerkingen in deze post laat blijken dat je dat niet bezit. Moet me toch een keer van het hart. Je flamed teveel en op personen gericht ipv op de discussie. :roll:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 sep 2006, 23:16

Ruud Hulsegge schreef:
Vooral als hij boos is, en dat is vaak niet het beste moment om de waarheid te zeggen. Zeker niet met een microfoon onder je neus. Dus je kunt veel van hem zeggen, maar zeker niet dat hij een kontenlikker was.
En dàt, juist dàt vind ik nou zo mooi aan JV, JV(de andere), JPM, Alonso en nog een paar anderen. Juist datgene waar anderen een hekel aan hebben. Ik wìl helemaal geen PR-manager's natte droom zien.
Toch gaf VerstaMpen in die tijd duidelijk aan dat alle coureurs moeite met de Benneton zouden hebben omdat hij nou eenmaal rond MS gebouwd was.
Heb je hier toevallig ergens nog een linkje naar liggen? Dit was mij namelijk ook bijgebleven.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 sep 2006, 23:28

Ja, dat weet ik ook nog wel (geen linkje), mede daarom zette hij Schumacher zijn auto op Hockenheim (uitgerekend daar....) ook in de grindbak tijdens de kwalificatie terwijl hij helemaal niet vol aan het stampen was (naar eigen zeggen).
Overtaking is een art, maar oversteering dan toch ook. :lol: ;)

RVV

Bericht door RVV » 12 sep 2006, 23:31

Heeft iemand al eens bedacht dat het allemaal toneel spelers zijn? een toneel speler vind je toch ook geen lul op basis van zijn gespeelde persoon? het is allemaal fake wat je mee krijgt als F1 liefhebber.
maar sprookjes kunnen ook spannend zijn.

Rebel

Bericht door Rebel » 12 sep 2006, 23:32

Ruud je gaat me nu toch niet ook nog vertellen dat je verstappen een goeie coureur vindt?
Als iemand teleurgesteld heeft in de formule 1 is hij het wel.

Maar ik durf het wel aan om te beweren dat Michael dit jaar geen wereldkampioen wordt 8)
Ik hoop dat Alonso zich het licht uit zijn ogen rijdt de laatste drie wedstijden

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 12 sep 2006, 23:34

@Rico: Juist, maar niet helemaal. De PR-boys zijn inderdaad toneelspelers en die mag ik meestal niet zo.

Rebel

Bericht door Rebel » 12 sep 2006, 23:40

Rico v Velzen schreef:Heeft iemand al eens bedacht dat het allemaal toneel spelers zijn? een toneel speler vind je toch ook geen lul op basis van zijn gespeelde persoon? het is allemaal fake wat je mee krijgt als F1 liefhebber.
maar sprookjes kunnen ook spannend zijn.

Nou ik vind dit sprookje al jaren niet meer spannend :wink:
Rico ga jij ook naar een film waarin je de hoofdrolspeler onuitstuitbaar vindt?

Zo vind ik Jim Carey een dweil van een acteur, en nadat ik 2 films van hem heb gezien, heb ik besloten om nooit meer na een film te kijken waarin hij meespeelt. Zelfs als hij een serieuze rol speelt vind ik hem slecht.

En toch weet ik zeker dat er volgend jaar weer meer mensen gaan kijken. Ik hoor het overal om me heen dat de mensen, Michael nu wel lang genoeg hebben gezien.

RVV

Bericht door RVV » 12 sep 2006, 23:48

De persoonlijkheid van een coureur boeit me geen reet als ik hem zie rijden en presteren. gaat het nou om het rijden of het gemaakte wereldje er om heen? ik ben van niemand fan. maar de prestaties spreken. de rest is allemaal ruis gevoelig en gevormd door roddel en achterklap.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 sep 2006, 00:15

Het is inderdaad de vraag hoe je de sport wil beleven. Het gemaakte wereldje boeit me ook niet. En ik ben ook niet iemand die achter de winnaar aanloopt. Geeft vast voldoening als 'jouw' winnaar wint, maar het is bij mij meer een kwestie van een lijst personen die ik graag zou willen zien winnen(/goede resultaten zie halen), een paar liever niet en een deel die mij niet echt interesseren. En het kampioenschap, daar draait het eigenlijk om, maar ik zie liever leuke races.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 13 sep 2006, 00:21

http://www.youtube.com/watch?v=fjSFWc9jpFg

Wat is jullie menig over deze aktie?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 13 sep 2006, 09:30

Dat is inderdaad een streek(i.t.t. die vingertjes), vond ik destijds ook smerig, maar ik ben hem in de jaren daarna meer gaan waarderen. Ik dacht eigenlijk dat die aktie hier al genoemd was. Ik moet trouwens wel zeggen dat er net genoeg ruimte was, mocht DC wel opgelet

Maar ja dan is er ook nog deze. http://youtube.com/watch?v=c-NklLLixFI
Het verschil is dat de aanstichter op de blaren moest zitten en een drive of shame mocht maken. Ik weet dat de meningen over deze aktie verschillen, ik denk er het mijne van(blokkerende wielen...).

Michel P

Bericht door Michel P » 13 sep 2006, 09:58

Overigens vind ik de kunstmatige spanning van de FIA (nu eens voor Ferrari, het is er ook wel eens tegen geweest) ook te belachelijk voor woorden, ga dan NASCAR of DTM kijken als je vermaakt wil worden.
Ik denk dat dit mij langzaam heeft doen afhaken. Heb het er regelmatig met Ruud over gehad. Bernie en zijn centen circus. Straks krijgen we geplande rode vlag situaties voor de commercial break......... Voor elke race een eigen script om de kijker aan de buis te kluisteren, en de sponsors happy te houden. Een soort soap ;-) waar het draait om geld geld en geld, en racen op het 2e plan komt.

Michel

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 13 sep 2006, 18:19

Edwin van der Velden schreef:http://www.youtube.com/watch?v=fjSFWc9jpFg

Wat is jullie menig over deze aktie?
Ach Coulthard heeft gewoon de verkeerd kant gekozen, nl. het gras.
Als hij links er langs was geschoten had hij het waarschijnlijk nog net wel of niet gered en was het een helden aktie geweest. Verkeerd reflex, kras, kras, kras, ongeschikt voor wereldkampioen. Die doen dat meestal niet.
En zulke acties doen alle coureurs weleens, inclusief Coulthard die dit ooit op de ideale lijn in de regen deed waardoor Schumacher zijn auto op hem stuk reed. Enig verschil was dat Coulthard toen gelapt werd.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 13 sep 2006, 18:26

Michel Pol schreef:
Ik denk dat dit mij langzaam heeft doen afhaken. Heb het er regelmatig met Ruud over gehad. Bernie en zijn centen circus. Straks krijgen we geplande rode vlag situaties voor de commercial break......... Voor elke race een eigen script om de kijker aan de buis te kluisteren, en de sponsors happy te houden. Een soort soap ;-) waar het draait om geld geld en geld, en racen op het 2e plan komt.

Michel
Daarom ga ik lekker voor €85,- met zijn 2en naar de A1 GP op Zandvoort. Lekker spektakel op snelheid en veel inhaalmanoevres. T'is geen F1, maar wel ouderwets racen. En daar houd ik van. Ze zijn ook nog niet zo zielig dat ze met een vergrootglas naar acties kijken en straffen uitdelen.

Joy

Bericht door Joy » 13 sep 2006, 18:55

Rebel

Bericht door Rebel » 13 sep 2006, 19:07

Misschien begrijpen sommige na het zien van dit filmpje wat ik eerder bedoelde. Zo zijn er nog meer filmpjes, thx for posting Joy.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 13 sep 2006, 21:14

Duidelijk een filmpje van destijds dat er nog in een slipstream gereden kon worden en inhalen nog mogelijk was. Is goed te zien dat ze om de beurt de slipstream gebruiken.

Thanks Edwin dat was ik alweer vergeten van dat stuk spaans verdriet!!

En jos is voor mij nog steeds een held die durfde te minste te racen en was geen mietje..

wjn

Bericht door wjn » 13 sep 2006, 21:22

Schumacher heeft de pech dat ie in deze periode (heeft ge-) raced. Die optocht in de Formule 1 ergert volgens mij iedereen wel. Ik kijk nu liever MotoGP of liever nog Superbikes.

Ik heb een paar keer de kartraces op tv gezien die georganiseerd worden tussen F1 en dergelijke coureurs. Geen flauw idee hoe dat heet. Ook dan weet ie vooraan te rijden cq. te winnen, dat zegt toch wel wat over rijkwaliteiten.

(Of nee, natuurlijk had ie een snellere kart, was die opgevoerd, etc. :wink: )

k33z

Bericht door k33z » 01 okt 2006, 10:14

Ik denk dat Schumacher vandaag wel weer heeft bewezen waarom de F1 zonder hem niet hetzelfde zal zijn volgend jaar.

Een briljante race waarin hij in zijn eentje het complete Renault team voor aap zet.

Het klasse verschil tussen Schumacher en Alonso is voor mij wel duidelijk. Schumacher is voor mijn gevoel veel minder afhankelijk van een superieure auto als Alonso.

Plaats reactie