e30 S50 problemen.......
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: e30 S50 problemen.......
En de toerentalsensor dan?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De flipperende toerenteller is opgelost iig...dat kwam omdat de draad massa maakte aan de carroserie dmv een blootliggende draad.
De plaatselijk garage hier kon geen brandstofdruk meten..dus ben ik nog niet verder helaas.
De plaatselijk garage hier kon geen brandstofdruk meten..dus ben ik nog niet verder helaas.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Brandstofdruk zou ook niet je probleem moeten zijn bij deellast denk ik.
Als bijvoorbeeld je brandstofpomp slecht word of je hebt te weinig benzinedruk, dan merk je dat op vol vermogen bovenin de toeren.
Als bijvoorbeeld je brandstofpomp slecht word of je hebt te weinig benzinedruk, dan merk je dat op vol vermogen bovenin de toeren.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja dan begrijp ik ook Bert..maar om alles uit te sluiten zeg maarBert ///M3 schreef:Brandstofdruk zou ook niet je probleem moeten zijn bij deellast denk ik.
Als bijvoorbeeld je brandstofpomp slecht word of je hebt te weinig benzinedruk, dan merk je dat op vol vermogen bovenin de toeren.

Onderin is hij veels te arm iig...wat zou de oorzaak daarvan kunnen zijn..heb jij een idee ?
Zou b.v. de brandstofdruk regelaar kapot kunnen zijn oid ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: e30 S50 problemen.......
Volgens mij is de brandstofdruk regelaar normaal een mechanisch ding die hem op 3 bar houd. Als hij onderin arm loopt doordat hij te weinig druk geeft dan zou hij hoog in de toeren ook niet lopen.
Ik blijf van mening dat het in de software zit eerlijk gezegd. Langzaam rijden bij deellast dan is je gasklepopening maar heel klein. Dus een afwijking in de software, hoeveelheid inspuiting, airflow en gasklepstand kan al snel gevolgen hebben.
Ik zou toch de stock airbox plus dme eens terug zetten, ook al is het een klote klus, je loopt nu ook al maanden in cirkels volgens mij.
Ik blijf van mening dat het in de software zit eerlijk gezegd. Langzaam rijden bij deellast dan is je gasklepopening maar heel klein. Dus een afwijking in de software, hoeveelheid inspuiting, airflow en gasklepstand kan al snel gevolgen hebben.
Ik zou toch de stock airbox plus dme eens terug zetten, ook al is het een klote klus, je loopt nu ook al maanden in cirkels volgens mij.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
enigste reële lijkt toch dat de vanos/timing voor dat de vanos in werking treed niet goed genoeg staat...
maja je hebt al een nwe vanos en nwe vanos seals welke de laatste dat probleem kunnen geven geloof ik te hebben gelezen.
dus dat traject tot een bepaald toerental zal het zitten...maja dat weet jij ook
toen je destijds die TPS hebt vervangen reageerde die nog daarop?
maja je hebt al een nwe vanos en nwe vanos seals welke de laatste dat probleem kunnen geven geloof ik te hebben gelezen.
dus dat traject tot een bepaald toerental zal het zitten...maja dat weet jij ook

toen je destijds die TPS hebt vervangen reageerde die nog daarop?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: e30 S50 problemen.......
Ik blijf het met Bert eens
Terugbouwen naar origineel en vanaf "0" beginnen.

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Terug bouwen naar origineel heeft geen nut, want dat heb ik al gedaan.
Tenminste..de lmm heb ik voor de inlaat van de airbox gemaakt en de originele software terug geplaatst..had geen resultaat.
Waar ik nog evt aan zit te denken is dat de gas potentiemeter verkeerd zit.
Dus die haal ik er nog even af straks..en bouw hem terug.
Tenminste..de lmm heb ik voor de inlaat van de airbox gemaakt en de originele software terug geplaatst..had geen resultaat.
Waar ik nog evt aan zit te denken is dat de gas potentiemeter verkeerd zit.
Dus die haal ik er nog even af straks..en bouw hem terug.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ja die had ik laatst problemen meepopeyeM3 schreef: Waar ik nog evt aan zit te denken is dat de gas potentiemeter verkeerd zit.
Dus die haal ik er nog even af straks..en bouw hem terug.

nadat ik de gasklep terug heb gezet tot precies het midden komt ie niet meer in dat deel van de TPS en blijft het signaal zo het hoort :banaan:
maar jou geval is anders jij hebt het eerste deel...kan via de TPS komen, of de ECU erachter die dat deeltje beheerd in z'n programma en bv wel werkt maar het signaal niet goed genoeg is ofzo, maja dan ist wel vrij moeilijk...
benieuwd wat je TPS bij ff eraf en nakijken en weer aansluiten doet...
good luck

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Oke..wat mij opvalt......die gasklep potentiemeter....
Het asje van de gasklephuis...valt in de potentiemeter..de potentiemeter heeft een plat kantje van binnen waar het asje met de platte kant precies in valt.
Nu dacht ik.....dat de potentiemeter op het uiterste gedraait moest worden...en op die manier het asje in gesloten gaskleppen toestand gemonteerd moest worden.
Maar....als het gaskleppenhuis dicht staat...dan staat de potentiemeter nog niet op zijn uiterste standt zeg maar.
Nu zag ik ook dat het laatste gedeelte van de as..verstelbaar is..en dat er aan het moertje geprutst is.
Wie kan mij bevestigen....dat de potentiemeter daadwerkelijk op zijn uiterste stand moet staan synchoon met de dichtstand van het gasklephuis ?
Dat zou het 1 en ander wel verklaren ja..als dat niet zo hoort, dan word nooit de juiste gasklepstand herkend.
Het asje van de gasklephuis...valt in de potentiemeter..de potentiemeter heeft een plat kantje van binnen waar het asje met de platte kant precies in valt.
Nu dacht ik.....dat de potentiemeter op het uiterste gedraait moest worden...en op die manier het asje in gesloten gaskleppen toestand gemonteerd moest worden.
Maar....als het gaskleppenhuis dicht staat...dan staat de potentiemeter nog niet op zijn uiterste standt zeg maar.
Nu zag ik ook dat het laatste gedeelte van de as..verstelbaar is..en dat er aan het moertje geprutst is.
Wie kan mij bevestigen....dat de potentiemeter daadwerkelijk op zijn uiterste stand moet staan synchoon met de dichtstand van het gasklephuis ?
Dat zou het 1 en ander wel verklaren ja..als dat niet zo hoort, dan word nooit de juiste gasklepstand herkend.
- Erik K.
- Berichten: 7209
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: e30 S50 problemen.......
Misschien heb je hier wat aan;
Neutraal stand:

Volgas stand:

Dit is dan een S50B32 motor, neem aan dat het er bij jou ongeveer hetzelfde uit ziet.
Neutraal stand:
Volgas stand:
Dit is dan een S50B32 motor, neem aan dat het er bij jou ongeveer hetzelfde uit ziet.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Nee het gaat er juist om dat ik wil weten hoe de potmeter in welke stand gemonteerd moet worden.
Als je de binnenkant van de potmeter bekijkt, zie je een uitsparing waar de stang van de gasklephuis invalt.
Ik dacht altijd...dat je de potmeter stand helemaal naar links moest draaien, om hem op die manier op de gasklepstang te monteren.
Nu is het zo..dat ik het binnenwerk van de potmeter iets moet verdraaien om het op de gasklkepstang te schuiven.
Schrijf ik het nou duidelijk ? het is moeilijk uit te leggen namelijk.
Misschien dat iemand in TIS wil kijken, daar staat het beschreven namelijk hoe je hem moet monteren.
Ik heb dat hoerige TIS momenteel niet meer.
Als je de binnenkant van de potmeter bekijkt, zie je een uitsparing waar de stang van de gasklephuis invalt.
Ik dacht altijd...dat je de potmeter stand helemaal naar links moest draaien, om hem op die manier op de gasklepstang te monteren.
Nu is het zo..dat ik het binnenwerk van de potmeter iets moet verdraaien om het op de gasklkepstang te schuiven.
Schrijf ik het nou duidelijk ? het is moeilijk uit te leggen namelijk.
Misschien dat iemand in TIS wil kijken, daar staat het beschreven namelijk hoe je hem moet monteren.
Ik heb dat hoerige TIS momenteel niet meer.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Is er niemand die het weet ? in welke positie je de potmeter moet monteren ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
volgens mij als de gasklep gewoon dichtstaat druk je hem er op en draait de 2 schroefjes aan...in theorie leert ie dan waar ie staat denk ik? zo heb ik het geloof ik ook gedaan...popeyeM3 schreef:Is er niemand die het weet ? in welke positie je de potmeter moet monteren ?
en deze man spreekt ook zoiets over een S54 (zelfde systeem denk ik?)
I did the job myself. No big deal, you need a small socket wrench and screws that aren't stripped like mine were.
After the screws are removed, pull the sensor off ( nice and gentle ). When installing the new sensor, simply align the plastic cap on the inside of the sensor with the throttle body rod and push it on. This is where I was worried before, because I thought that there were specific alignment angles, but there are none.
peace
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja oke....maar ik kan de potmeter alleen monteren door eerst het asje een paar mm te verzetten.
Dat wil dus zeggen..dat hij nooit op de 0 stand kan komen omdat dat als je gas geeft, het asje alleen maar verder draait..en nooit terug.
Wel lees ik overal dat met dezelfde klachten als wat ik heb..de potmeter de boosdoender is.
Dus zowiezo zal ik een nieuwe bestellen.
Hij was al vervangen door JR motorsport..maar ik vertrouw niks meer wat door anderen vervangen is.
Dat wil dus zeggen..dat hij nooit op de 0 stand kan komen omdat dat als je gas geeft, het asje alleen maar verder draait..en nooit terug.
Wel lees ik overal dat met dezelfde klachten als wat ik heb..de potmeter de boosdoender is.
Dus zowiezo zal ik een nieuwe bestellen.
Hij was al vervangen door JR motorsport..maar ik vertrouw niks meer wat door anderen vervangen is.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
wel gedeeltelijk mee eens...soms moet je het zelf doen zodat je ook meer zekerheid hebt van een echt nieuw vervangen product.
wel raar dat je inderdaad die gasklep-as eerst moet verdraaien...dat lijkt me niet zo het normaal hoort, maja jij hebt een aangepast ding.
is dat niet zo in te stellen dat de TPS er wel gewoon op past zo als bij een OEM opstelling? dus dat asje?
als de gaskleppen dicht staan moet de TPS er zo opgaan zonder iets te verdraaien volgens mij...
dus denk je dat asje van de gaskleppen anders moet instellen/oem? (weet niet of dat kan) dan moet je TPS het hele bereik kunnen meten lijkt me.
edit...of bedoel je dat als je het asje "goed" hebt staan voor de TPS dat ie dan al als het ware gas geeft? das vreemd...heb je wel de juiste TPS
wel raar dat je inderdaad die gasklep-as eerst moet verdraaien...dat lijkt me niet zo het normaal hoort, maja jij hebt een aangepast ding.
is dat niet zo in te stellen dat de TPS er wel gewoon op past zo als bij een OEM opstelling? dus dat asje?
als de gaskleppen dicht staan moet de TPS er zo opgaan zonder iets te verdraaien volgens mij...
dus denk je dat asje van de gaskleppen anders moet instellen/oem? (weet niet of dat kan) dan moet je TPS het hele bereik kunnen meten lijkt me.
edit...of bedoel je dat als je het asje "goed" hebt staan voor de TPS dat ie dan al als het ware gas geeft? das vreemd...heb je wel de juiste TPS

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Het gaskleppenhuis is gewoon origineel en onverprutst..dus dat is het niet.
Wat ik idd bedoel is...als de gaskleppen gewoon dicht staan...dan kan de potmeter niet in zijn 0-stand direct op de as van de gaskleppen.
Eerst moet ik de potmeter 3mm verdraaien...om hem recht op de as van de gaskleppen te kunnen schuiven.
Dus de potmeter..komt op die manier..nooit op de 0-stand..omdat als je gas geeft..hij alleen maar verder van de 0-stand afgaat.
Dat lijkt mij dus niet goed....ik zou denken..dat de potmeter helemaal op de 0-stand moet staan...in lijn met de 0-stand van de gasklepen (dichtstand).
Wat ik idd bedoel is...als de gaskleppen gewoon dicht staan...dan kan de potmeter niet in zijn 0-stand direct op de as van de gaskleppen.
Eerst moet ik de potmeter 3mm verdraaien...om hem recht op de as van de gaskleppen te kunnen schuiven.
Dus de potmeter..komt op die manier..nooit op de 0-stand..omdat als je gas geeft..hij alleen maar verder van de 0-stand afgaat.
Dat lijkt mij dus niet goed....ik zou denken..dat de potmeter helemaal op de 0-stand moet staan...in lijn met de 0-stand van de gasklepen (dichtstand).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
wat is er dan met dat moertje geprutst...of kan je daar weinig mee verstellen en ist alleen wat beschadigt.popeyeM3 schreef:Maar....als het gaskleppenhuis dicht staat...dan staat de potentiemeter nog niet op zijn uiterste standt zeg maar.
Nu zag ik ook dat het laatste gedeelte van de as..verstelbaar is..en dat er aan het moertje geprutst is.
Wie kan mij bevestigen....dat de potentiemeter daadwerkelijk op zijn uiterste stand moet staan synchoon met de dichtstand van het gasklephuis ?
Dat zou het 1 en ander wel verklaren ja..als dat niet zo hoort, dan word nooit de juiste gasklepstand herkend.
het lijkt of die TPS op bijna alle S50 S54 zit...is dat bij jou hetzelfde nummer?
http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... _assembly/
zal wel, maja proberen dingen uit te sluiten and you never know.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
De kanten van het moertje zijn wel beschadigt..dus er is zeker mee gerommeld.
Maar goed....wat ik evt kan testen is de potmeter loshalen van de moertjes..en dan iets verdraaien zodat hij synchroon staat met de gaskleppenstang.
En dan kijken wat er gebeurd met handmatig gas geven.
Maar goed....wat ik evt kan testen is de potmeter loshalen van de moertjes..en dan iets verdraaien zodat hij synchroon staat met de gaskleppenstang.
En dan kijken wat er gebeurd met handmatig gas geven.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
ja...weet niet of ie ff moet inleren, maar dat zal snel gaan lijkt me.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Maar heeft er nou niemand TIS ? zodat je kan zien hoe zo'n ding gemonteerd moet worden ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: e30 S50 problemen.......
in dit draadje staan wat interessante tips/tricks zo te lezen...wie weet zit er wat bij voor jou.
http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=16613&page=2
ook mooie weetjes over de ICV valve...hm, ik bewaar dit draadjeff om eens goed te lezen.
ook wat dingen waar ik aan dacht en vroeger op oude auto's wel eens voorkwam, een kapotte transistor oid.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: e30 S50 problemen.......
@popeyem3, wat een doorzettings vermogen, ik lees al een tijdje mee en snap de frustratie. Niet opgeven, je zult ooit dikke lol gaan hebben aan die geweldig mooie bak.
Ik kan je helaas niet helpen, maar zie dat Rene alles uit de kast haalt om je uit die ellende te halen
Succes!!!
Ik kan je helaas niet helpen, maar zie dat Rene alles uit de kast haalt om je uit die ellende te halen

Succes!!!
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04
Re: e30 S50 problemen.......
Ja Rene is goed bezig
ben hem daar ook erg dankbaar voor....
Helaas zit ik al maanden te kloten idd....en geloof me maar..onderhand ben ik het echt zat.
Ik weet gewoon zeker dat het iets simpels moet zijn....kan gewoon niet anders.

Helaas zit ik al maanden te kloten idd....en geloof me maar..onderhand ben ik het echt zat.
Ik weet gewoon zeker dat het iets simpels moet zijn....kan gewoon niet anders.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28604
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: e30 S50 problemen.......
idd wat rene aangeeft, weerstand meten aan de sensor in de verschillende gasklepstanden 
alleen ben ik bang voor je dat dit het niet is.... ik heb zelf ook wel eens een tijd lopen kloten met die tps en nadat hij uiteindelijk goed was merkte ik nauwelijks verschil
maargoed je moet natuurlijk alles uitsluiten dus ook dit....

alleen ben ik bang voor je dat dit het niet is.... ik heb zelf ook wel eens een tijd lopen kloten met die tps en nadat hij uiteindelijk goed was merkte ik nauwelijks verschil

maargoed je moet natuurlijk alles uitsluiten dus ook dit....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast