e30 S50 problemen.......

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
FreudeamFahren

Re: e30 S50 problemen.......

Bericht door FreudeamFahren » 22 jul 2010, 11:50

En de toerentalsensor dan?

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 23 jul 2010, 15:41

De flipperende toerenteller is opgelost iig...dat kwam omdat de draad massa maakte aan de carroserie dmv een blootliggende draad.

De plaatselijk garage hier kon geen brandstofdruk meten..dus ben ik nog niet verder helaas.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jul 2010, 16:15

Brandstofdruk zou ook niet je probleem moeten zijn bij deellast denk ik.

Als bijvoorbeeld je brandstofpomp slecht word of je hebt te weinig benzinedruk, dan merk je dat op vol vermogen bovenin de toeren.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 23 jul 2010, 17:19

Bert ///M3 schreef:Brandstofdruk zou ook niet je probleem moeten zijn bij deellast denk ik.

Als bijvoorbeeld je brandstofpomp slecht word of je hebt te weinig benzinedruk, dan merk je dat op vol vermogen bovenin de toeren.
Ja dan begrijp ik ook Bert..maar om alles uit te sluiten zeg maar ;)
Onderin is hij veels te arm iig...wat zou de oorzaak daarvan kunnen zijn..heb jij een idee ?

Zou b.v. de brandstofdruk regelaar kapot kunnen zijn oid ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jul 2010, 17:36

Volgens mij is de brandstofdruk regelaar normaal een mechanisch ding die hem op 3 bar houd. Als hij onderin arm loopt doordat hij te weinig druk geeft dan zou hij hoog in de toeren ook niet lopen.

Ik blijf van mening dat het in de software zit eerlijk gezegd. Langzaam rijden bij deellast dan is je gasklepopening maar heel klein. Dus een afwijking in de software, hoeveelheid inspuiting, airflow en gasklepstand kan al snel gevolgen hebben.

Ik zou toch de stock airbox plus dme eens terug zetten, ook al is het een klote klus, je loopt nu ook al maanden in cirkels volgens mij.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jul 2010, 17:40

enigste reële lijkt toch dat de vanos/timing voor dat de vanos in werking treed niet goed genoeg staat...

maja je hebt al een nwe vanos en nwe vanos seals welke de laatste dat probleem kunnen geven geloof ik te hebben gelezen.

dus dat traject tot een bepaald toerental zal het zitten...maja dat weet jij ook :mrgreen:

toen je destijds die TPS hebt vervangen reageerde die nog daarop?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 jul 2010, 18:11

Ik blijf het met Bert eens :) Terugbouwen naar origineel en vanaf "0" beginnen.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 23 jul 2010, 18:52

Terug bouwen naar origineel heeft geen nut, want dat heb ik al gedaan.
Tenminste..de lmm heb ik voor de inlaat van de airbox gemaakt en de originele software terug geplaatst..had geen resultaat.

Waar ik nog evt aan zit te denken is dat de gas potentiemeter verkeerd zit.
Dus die haal ik er nog even af straks..en bouw hem terug.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jul 2010, 19:01

popeyeM3 schreef: Waar ik nog evt aan zit te denken is dat de gas potentiemeter verkeerd zit.
Dus die haal ik er nog even af straks..en bouw hem terug.
ja die had ik laatst problemen mee :mrgreen: de TPS bij mij echter door overbelasting gasklep te ver open en in-gesleten in die TPS na bijna 2 jaar en viel het signaal soms weg daar :nerd:
nadat ik de gasklep terug heb gezet tot precies het midden komt ie niet meer in dat deel van de TPS en blijft het signaal zo het hoort :banaan:

maar jou geval is anders jij hebt het eerste deel...kan via de TPS komen, of de ECU erachter die dat deeltje beheerd in z'n programma en bv wel werkt maar het signaal niet goed genoeg is ofzo, maja dan ist wel vrij moeilijk...

benieuwd wat je TPS bij ff eraf en nakijken en weer aansluiten doet...

good luck :D

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 23 jul 2010, 19:54

Oke..wat mij opvalt......die gasklep potentiemeter....

Het asje van de gasklephuis...valt in de potentiemeter..de potentiemeter heeft een plat kantje van binnen waar het asje met de platte kant precies in valt.

Nu dacht ik.....dat de potentiemeter op het uiterste gedraait moest worden...en op die manier het asje in gesloten gaskleppen toestand gemonteerd moest worden.

Maar....als het gaskleppenhuis dicht staat...dan staat de potentiemeter nog niet op zijn uiterste standt zeg maar.
Nu zag ik ook dat het laatste gedeelte van de as..verstelbaar is..en dat er aan het moertje geprutst is.

Wie kan mij bevestigen....dat de potentiemeter daadwerkelijk op zijn uiterste stand moet staan synchoon met de dichtstand van het gasklephuis ?

Dat zou het 1 en ander wel verklaren ja..als dat niet zo hoort, dan word nooit de juiste gasklepstand herkend.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 24 jul 2010, 16:26

Misschien heb je hier wat aan;

Neutraal stand:
Afbeelding

Volgas stand:

Afbeelding

Dit is dan een S50B32 motor, neem aan dat het er bij jou ongeveer hetzelfde uit ziet.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 24 jul 2010, 19:41

Nee het gaat er juist om dat ik wil weten hoe de potmeter in welke stand gemonteerd moet worden.
Als je de binnenkant van de potmeter bekijkt, zie je een uitsparing waar de stang van de gasklephuis invalt.

Ik dacht altijd...dat je de potmeter stand helemaal naar links moest draaien, om hem op die manier op de gasklepstang te monteren.

Nu is het zo..dat ik het binnenwerk van de potmeter iets moet verdraaien om het op de gasklkepstang te schuiven.

Schrijf ik het nou duidelijk ? het is moeilijk uit te leggen namelijk.

Misschien dat iemand in TIS wil kijken, daar staat het beschreven namelijk hoe je hem moet monteren.
Ik heb dat hoerige TIS momenteel niet meer.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 25 jul 2010, 12:12

Is er niemand die het weet ? in welke positie je de potmeter moet monteren ?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 13:38

popeyeM3 schreef:Is er niemand die het weet ? in welke positie je de potmeter moet monteren ?
volgens mij als de gasklep gewoon dichtstaat druk je hem er op en draait de 2 schroefjes aan...in theorie leert ie dan waar ie staat denk ik? zo heb ik het geloof ik ook gedaan...

en deze man spreekt ook zoiets over een S54 (zelfde systeem denk ik?)
I did the job myself. No big deal, you need a small socket wrench and screws that aren't stripped like mine were.

After the screws are removed, pull the sensor off ( nice and gentle ). When installing the new sensor, simply align the plastic cap on the inside of the sensor with the throttle body rod and push it on. This is where I was worried before, because I thought that there were specific alignment angles, but there are none.

peace

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 25 jul 2010, 14:17

Ja oke....maar ik kan de potmeter alleen monteren door eerst het asje een paar mm te verzetten.
Dat wil dus zeggen..dat hij nooit op de 0 stand kan komen omdat dat als je gas geeft, het asje alleen maar verder draait..en nooit terug.

Wel lees ik overal dat met dezelfde klachten als wat ik heb..de potmeter de boosdoender is.
Dus zowiezo zal ik een nieuwe bestellen.

Hij was al vervangen door JR motorsport..maar ik vertrouw niks meer wat door anderen vervangen is.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 14:49

wel gedeeltelijk mee eens...soms moet je het zelf doen zodat je ook meer zekerheid hebt van een echt nieuw vervangen product.
wel raar dat je inderdaad die gasklep-as eerst moet verdraaien...dat lijkt me niet zo het normaal hoort, maja jij hebt een aangepast ding.

is dat niet zo in te stellen dat de TPS er wel gewoon op past zo als bij een OEM opstelling? dus dat asje?
als de gaskleppen dicht staan moet de TPS er zo opgaan zonder iets te verdraaien volgens mij...

dus denk je dat asje van de gaskleppen anders moet instellen/oem? (weet niet of dat kan) dan moet je TPS het hele bereik kunnen meten lijkt me.

edit...of bedoel je dat als je het asje "goed" hebt staan voor de TPS dat ie dan al als het ware gas geeft? das vreemd...heb je wel de juiste TPS :hmmm:

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 25 jul 2010, 14:59

Het gaskleppenhuis is gewoon origineel en onverprutst..dus dat is het niet.
Wat ik idd bedoel is...als de gaskleppen gewoon dicht staan...dan kan de potmeter niet in zijn 0-stand direct op de as van de gaskleppen.

Eerst moet ik de potmeter 3mm verdraaien...om hem recht op de as van de gaskleppen te kunnen schuiven.

Dus de potmeter..komt op die manier..nooit op de 0-stand..omdat als je gas geeft..hij alleen maar verder van de 0-stand afgaat.

Dat lijkt mij dus niet goed....ik zou denken..dat de potmeter helemaal op de 0-stand moet staan...in lijn met de 0-stand van de gasklepen (dichtstand).

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 15:05

popeyeM3 schreef:Maar....als het gaskleppenhuis dicht staat...dan staat de potentiemeter nog niet op zijn uiterste standt zeg maar.
Nu zag ik ook dat het laatste gedeelte van de as..verstelbaar is..en dat er aan het moertje geprutst is.

Wie kan mij bevestigen....dat de potentiemeter daadwerkelijk op zijn uiterste stand moet staan synchoon met de dichtstand van het gasklephuis ?

Dat zou het 1 en ander wel verklaren ja..als dat niet zo hoort, dan word nooit de juiste gasklepstand herkend.
wat is er dan met dat moertje geprutst...of kan je daar weinig mee verstellen en ist alleen wat beschadigt.

het lijkt of die TPS op bijna alle S50 S54 zit...is dat bij jou hetzelfde nummer?

http://bmwfans.info/parts/catalog/Z3/Co ... _assembly/

zal wel, maja proberen dingen uit te sluiten and you never know.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 25 jul 2010, 19:44

De kanten van het moertje zijn wel beschadigt..dus er is zeker mee gerommeld.
Maar goed....wat ik evt kan testen is de potmeter loshalen van de moertjes..en dan iets verdraaien zodat hij synchroon staat met de gaskleppenstang.

En dan kijken wat er gebeurd met handmatig gas geven.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 22:22

ja...weet niet of ie ff moet inleren, maar dat zal snel gaan lijkt me.

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 25 jul 2010, 22:51

Maar heeft er nou niemand TIS ? zodat je kan zien hoe zo'n ding gemonteerd moet worden ?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2010, 23:30

Afbeelding

in dit draadje staan wat interessante tips/tricks zo te lezen...wie weet zit er wat bij voor jou.

http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=16613&page=2

ook mooie weetjes over de ICV valve...hm, ik bewaar dit draadjeff om eens goed te lezen.

ook wat dingen waar ik aan dacht en vroeger op oude auto's wel eens voorkwam, een kapotte transistor oid.

jacobt

Bericht door jacobt » 26 jul 2010, 09:03

@popeyem3, wat een doorzettings vermogen, ik lees al een tijdje mee en snap de frustratie. Niet opgeven, je zult ooit dikke lol gaan hebben aan die geweldig mooie bak.
Ik kan je helaas niet helpen, maar zie dat Rene alles uit de kast haalt om je uit die ellende te halen :thumbup:

Succes!!!

popeyeM3

Bericht door popeyeM3 » 26 jul 2010, 09:42

Ja Rene is goed bezig :D ben hem daar ook erg dankbaar voor....

Helaas zit ik al maanden te kloten idd....en geloof me maar..onderhand ben ik het echt zat.
Ik weet gewoon zeker dat het iets simpels moet zijn....kan gewoon niet anders.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2010, 20:05

idd wat rene aangeeft, weerstand meten aan de sensor in de verschillende gasklepstanden ;)

alleen ben ik bang voor je dat dit het niet is.... ik heb zelf ook wel eens een tijd lopen kloten met die tps en nadat hij uiteindelijk goed was merkte ik nauwelijks verschil :?

maargoed je moet natuurlijk alles uitsluiten dus ook dit....

Plaats reactie