project e30 S50......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 01 apr 2010, 11:13

Ze hebben het spruitstuk inmiddels klaar bij EPS.
Het probleem nu is weer dat ze de rest van het systeem er niet onder krijgen.

Volgens hun is het daar te groot, hier te lang..en zus/zo weet ik het allemaal.
Naar mijn mening is alles pas te krijgen...maar goed..beetje moeilijk discusseren op 300 km afstand :?

Dus nu heb ik maar besloten dat ze een einddemper op maat gaan maken en de Supersprint katvervanger pas gaan maken.
Helaas heb ik geen tijd om de auto op te halen door de weeks, dus volgende week zaterdag is hij klaar.

Dan kan ik iig ter plekke het geluid aan laten meten van de einddemper.
Ik baal hier wel van aangezien ik graag de Eisenmann eronder had willen hebben....

Nu maar hopen dat het geluid van de demper wat ze gaan maken enigzins in de buurt komt van Eisenmann..zo niet beter.

Hieronder iig 2 foto's van het spruitstuk wat ze gemaakt hebben

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 01 apr 2010, 11:43

kan inderdaad maar zo dat de einddemper niet goed past, schijnt ook verschil in te zitten bij bepaalde uitvoeringen qua lengte geloof ik :hmmm:
wordt wel een meer duur verhaal zo, echter als het dan ook mooi past en goede doorstroming heeft en niet te veel herrie heeft (anders zit je met het aantal db tijdens circuit dagen)
Spruitstuk ziet er zo te zien goed uit, wetende dat ie wat dikker is toch?
is dat flexibele stuk er voor dat ie wat movement heeft en beter past?

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 01 apr 2010, 11:57

Ja dat geluid kan misschien een probleem worden.
Een op maat gemaakte einddemper kan je niet zomaar uitwisselen met een OEM pijpje voor de RDW, circuit e.d.

Maar goed..dat komt ook wel weer goed.
Anders maak ik zelf nog wel een OEM pijp op maat voor de RDW etc.

De buizen van het spruitstuk zijn idd een mm of 3 dikker in diameter, en ze zijn dunwandiger.
Dus misschien dat dat nog wel wat opleverd aan vermogen.

Maar dat kan ik niet meten verder...alleen het totaalvermogen laat ik meten...maar dan kan je de pk's niet meer terug herleiden onderdeel gerelateerd zeg maar.

Verder word het idd een dure grap zo.

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: project e30 S50......

Bericht door JurT » 02 apr 2010, 13:03

EPS maakt mooi spul! Ik ben benieuwd hoe die gaat klinken.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 14 apr 2010, 00:31

Zoals eerder vermeld had ik wat problemen met de motor....
Eerst kwam ik erachter dat ik de verkeerde temperatuursensor uit het blok had gedraaid....deze heb ik terug gedraaid en de motor liep gelijk een heel stuk beter, maar nog niet optimaal.

Vanavond ben ik verder wezen pielen en kwam er achter dat de brandstofleiding totaal niet op druk stond.
De nieuwe Walbro pomp verwisseld met de oude pomp die er eerst onder zat..maar geen verschil.

Toen heb ik dat tonnetje wat naast de benzinepomp zit losgemaakt..op ETK noemen ze het een demper...en omgedraaid...en ja hoor, de leidingen knetterhard !
Die zat dus andersom gemonteerd :?

Dat is zo'n veroest ding waar geen richting op staat..daar is het dus fout gegaan.

De auto had 0,3% CO terwijl hij rond de 7,5% zou moeten hebben...hij liep dus veels te arm.

Goed...gelijk een test rit gemaakt..en nu knalt hij wel alle versnellingen door met een bloedgang.
Dit gaat al vreselijk hard, terwijl hij nog geoptimaliseerd moet worden op de testbank....dat beloofd dus nog wat ;)

Binnenkort naar JV engineering om een vrij progammeerbare ECU te laten maken...dan gelijk eens kijken hoeveel pony's hij eruit schijt.

Word vervolgt ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 14 apr 2010, 10:05

tjonge, dat vind je normaal gesproken ook niet zomaar. :mrgreen: ik weet niet eens waar je het over hebt, laat staan dat ik aan zoiets zou kunnen denken :D
nah mooi man :thumbup:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: project e30 S50......

Bericht door MartijnGizmo » 14 apr 2010, 10:39

Top dat je het nu gevonden hebt! :thumbup:

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 24 apr 2010, 12:33

Even een update...ik ben vandaag naar JR engineering geweest...dat is een bedrijf wat veel in de racerij doet en veel verstand van zaken heeft.

Hij heeft het 1 en ander nagekeken...en zag gelijk al dat er een massakabel bij de bobines niet goed zat..ook heeft hij de gasklepsensor vervangen.
Hij loopt direct al stukken beter, maar nog niet optimaal.

Dit zou komen omdat de software die er nu inzit gemaakt is voor een standaard S50 blok...en geen rekening werd gehouden met het lichte vliegwiel en dit spruitstuk.

Nu heb ik afgesproken dat ze volgende week de kleppen gaan stellen (was nodig) en misschien dat ik GT nokkenassen laat plaatsen.
Als dat gedaan is brengen hun de auto naar Rica engineering voor de software op maat....en dan haal ik de auto weer bij Rica op.
Als het goed is moet hij dan eindelijk klaar zijn en goed draaien.

Op de weg terug heb ik hem flink opengetrokken...en het was nu al angtaanjagend snel :shock:
Ik kan niet wachten totdat hij echt helemaal goed loopt...dan weet je niet wat je meemaakt denk ik.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: project e30 S50......

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2010, 13:53

Waarom GT nokkenassen Mario? Kan je dan niet beter meteen Schrick 284's nemen? M3 is 256 graden, GT is 264 graden en Schrick straat nokkenas is 284 graden. Gewoon GT verschilt niet zo veel tov normaal M3, scheelt maar een paar PK.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 24 apr 2010, 15:24

Bert ///M3 schreef:Waarom GT nokkenassen Mario? Kan je dan niet beter meteen Schrick 284's nemen? M3 is 256 graden, GT is 264 graden en Schrick straat nokkenas is 284 graden. Gewoon GT verschilt niet zo veel tov normaal M3, scheelt maar een paar PK.
Dat adviseerde JR racing Bert...volgens heb scheeld het in pk niet zo heel veel, maar wel in het koppelverloop.
Buiten dat kosten die GT assen niet zoveel...en die Schrick aardig wat meer dacht ik...

Maar ik zal er over nadenken...als ze de kleppen gaan stellen, dan is het vervangen van die assen ook zo gebeurt namelijk.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: project e30 S50......

Bericht door Erik K. » 24 apr 2010, 18:12

Denk dat je met de GT nokkenassen een wat mooier koppelverloop zult houden, met de 284 nokken, zal de motor logischerwijs wat piekeriger worden met meer topvermogen, net wat je wilt.

Weet niet naar welke Rica je gaat voor de ECU afstelling? Maar ik nooit naar Rica, maar naar Carly o.i.d.
Mijn ervaring via mensen om mij heen die bij Rica geweest, zijn niet erg positief.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 24 apr 2010, 18:44

Rica in Wateringen...volgens mij komen juist heel veel bedrijven daar..die het dus ook uitbesteden.
Net als JR racing....ook niet de eerste de beste jongens..besteden het werk ook uit aan Rica.

Ze hebben nog nooit klachten gehad iig...

Maar het voordeel daarbij is, is dat Rica om de hoek zit....en niet al te duur.

GT nokkenassen is gewoon dat net iets extra's....bovenop wat ik er al aan gedaan heb.
In combinatie met carbon airbox en 5 kilo vliegwiel, pas gemaakt spruitstuk zal het wellicht meer resultaat geven dan dat je alleen de assen laat plaatsen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: project e30 S50......

Bericht door Erik K. » 24 apr 2010, 19:04

OK, de Rica die ik bedoel is niet die waar jij heen gaat, zal dan wel goed gaan.

JR-Motorsport ken ik wel, zit hier om de hoek, Joost woont vlak bij mij, en zijn pa is mijn collega ;)

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 24 apr 2010, 19:21

Aha oke...hij heeft leuk spul binnen staan iig ;)
Ook allerlei ombouwprojecten gedaan..knap hoor !

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: project e30 S50......

Bericht door Erik K. » 24 apr 2010, 19:23

Ja die e36 coupe is ook een raket!
Zit (komt weer) een 3.0 M3 motor in met zo'n 400pk :shock:

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 24 apr 2010, 20:09

Overigens is dat verhaal van die signaaldraad een flop.....JR-Motorsport had er ook nog nooit van gehoord, en die hebben er aardig wat omgebouwd vertelde hij.

Waar dat verhaal dan weer vandaan komt ? :hmmm:

Gebruikersavatar
JurT
Berichten: 575
Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07

Re: project e30 S50......

Bericht door JurT » 25 apr 2010, 02:55

Wat kost zo'n gt setje nokkenassen dan? Die Schricks zijn erg prijzig inderdaad.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 25 apr 2010, 11:13

JurT schreef:Wat kost zo'n gt setje nokkenassen dan? Die Schricks zijn erg prijzig inderdaad.
Hij had het over 355 euro per stuk....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 25 apr 2010, 12:10

popeyeM3 schreef:
JurT schreef:Wat kost zo'n gt setje nokkenassen dan? Die Schricks zijn erg prijzig inderdaad.
Hij had het over 355 euro per stuk....
dat zou niet duur zijn, normaal zijn ze wel een stukje duurder, zie ook hier ('95 GT staat er ook bij)

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... cam_shaft/

530 en 413 dan btw dan zit je al op 1.122,-euro dacht ook dat normaal zo'n setje iets rond de 1.200,-euro kosten...nieuwe dan, maar wie weet kan hij ze jou met korting verkopen?
weet nog van destijds dat een setje schrick de 1na scherpsten ook zoiets kosten geloof ik :hmmm:

zelfs nog iets goedkoper...

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... eitung.htm

rond de 1.000,-euro 284 setje...
advies daar is een bausats...zodat de klepveren e.d. ook goed zijn met de gewijzigde nokken e.d. oid :mrgreen:

link was via

http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... 844170a875

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 25 apr 2010, 12:52

Hij had het erover dat ze 355 per stuk kosten...maar maandag weet ik de prijs exact.
Aan de hand daarvan zal ik een beslissing zullen nemen.

Aan de ene kant is het wel het moment om het te doen, omdat de boel toch open ligt met kleppen stellen.
Dan heb ik zo'n beetje het maximale voor de hand liggende gedaan aan de motor op te optimaliseren....

Dan maar eens kijken hoeveel pony's hij eruit schijt ;)
Alles boven de 300 pk is meegenomen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: project e30 S50......

Bericht door GTRene » 25 apr 2010, 12:57

met andere nokkenassen en aangepaste computer e.d. moet dat wel lukken dacht ik, denk tussen de 305<>315pk wellicht....en dat in een vrij lichte auto is wel genieten :df:

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 25 apr 2010, 14:27

GTRene schreef:met andere nokkenassen en aangepaste computer e.d. moet dat wel lukken dacht ik, denk tussen de 305<>315pk wellicht....en dat in een vrij lichte auto is wel genieten :df:
Ja vergeet de carbon airbox en AlphaN software niet...en het 5 kilo vliegwieltje ;)
En owja...het dikkere uitlaatspruitstuk...katloos.

Dat in combinatie allemaal zal het best wel wat opleveren...maar 1 ding heb ik afgeleerd..en dat is pk-rijkrekenen ;)

Gebruikersavatar
levi
Berichten: 390
Lid geworden op: 03 feb 2009, 20:54
Auto: Clio RS 197
Locatie: ijmuiden

Re: project e30 S50......

Bericht door levi » 30 apr 2010, 22:23

Zag je auto bij JR staan, zonde dat je je bumper links voor niet mooi sluitend heb gemaakt, had je geen zin meer in je project (inhoud handschoenen vak) :wink:
Gave auto, mooi project :thumbup:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: project e30 S50......

Bericht door steve smith » 30 apr 2010, 23:01

Nog een kleine opmerking mbt remmen: 315mm Wilwood past zelfs in 15". Ik geloofde het ook niet maar een collega van me rijdt er mee. En ja, dat zit vol.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: project e30 S50......

Bericht door popeyeM3 » 01 mei 2010, 11:01

levi schreef:Zag je auto bij JR staan, zonde dat je je bumper links voor niet mooi sluitend heb gemaakt, had je geen zin meer in je project (inhoud handschoenen vak) :wink:
Gave auto, mooi project :thumbup:
De bumper heb 300x geprobeerd om aan die kant netjes aan te sluiten..maar helaas..het scherm zal wel krom zijn ofzo..krijg dat niet goed..baal er ook van.

Inhoud van het handschoenenkastje ? ik kan pas alles netjes wegwerken als alles in orde is omdat ik daar steeds bij moet zijn vanwege de DME.

Dus afwerken is pas als alles in orde is ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], jvb, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Semrush [Bot], Vanreijmersdal en 9 gasten