Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door Tim R » 14 jul 2010, 12:49

Zijn weer volop bezig met de swap. Nieuwe motorframe, voor de JDM B16A, voor het eerst op zijn plek gebracht - nog niet gemoneteerd. Nu moeten we hier om heen het achterste stuk van de kooi fabriceren voor de veiligheid en om het frame op zijn plek te houden. We gebruiken een groot deel van de CRX onderdelen, dus zou goed te doen moet zijn.

De wielen komen nog wel iets verder naar buiten, ze beginnen exact waar de body ophoudt. Steken dus achter zo'n 21 cm uit. Wordt widebody werk dus. Inmiddels in Engeland de goede oplossing gevonden, widebody arches aan de achterkant, beetje 5 turbo look dus:

Afbeelding

Omdat deze arches dan nog niet breed genoeg zijn komen er dan achter nog de Miglia arches op. Vrij heftig dus - geen sleeperlook meer iig!

Gebruikersavatar
JeroenB3
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 jun 2010, 23:43

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door JeroenB3 » 14 jul 2010, 22:18

Wat een gaaf project !

Die verbreding is minder, de originele look wordt hiermee idd verprutst.
Het zal noodzakelijk zijn, omdat de Honda aandrijfassen veel te lang zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door Tim R » 15 jul 2010, 22:00

Exact, en daarmee ook de naven, die beginnen dus waar de body ophoudt. Maar denk dat het wel mooi gaat worden. Als ik het iemand laat polyen tot één geheel krijg je een beetje de 5 turbo look of zoals de Mini van Death op p2 van dit topic... We'll see.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door Tim R » 15 jul 2010, 22:11

Extra breedt komt voort uit een toegenomen spoorbreedte achter van 26,7 cm. Daarnaast de brede banden (215 i.p.v. 135(?)).

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door Tim N » 16 jul 2010, 09:33

Die verbrede schermen en dan nog eens Miglia arches?
Dat gaat echt staan als een lul op een drumstel.
Kun je beter velgen plaatsen met een hoge ET, of de assen inkorten oid.
Het is vaker gedaan en ook onder een std koets met enkel Miglia verbreders.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door siegerdehaan89 » 16 jul 2010, 13:39

Idd. als je naar een gespecialiseerd bedrijf gaat (http://www.cardanas.com/) kan je het zo laten inkorten en balanceren.


Zon enorm brede mini is gewoon niet mooi en ben al vrij veel gewend want werk bij www.riverhousemini.com :wink: .

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini --> B16A

Bericht door Tim R » 17 jul 2010, 01:57

Gaat goed komen jongens. Have a little faith.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 03 sep 2010, 18:16

Hier een nieuwe update. Het nieuwe frame waarin de kokers met de subframes voor de Honda B16A komen te hangen is klaar. Let niet op de kwaliteit van de lassen, deze zijn met een electrode apparaat vastgezet, enkel voor transport. Geheel wordt deze maand afgelast. Ook zullen dan de kokers (zijkanten, uit motorruimte donorauto) met plaatstaal "geboxed" worden aan het buizenframe voor een zeer sterke constructie. Hopelijk begin oktober de motor er in.

Afbeelding

Hij wordt heel erg breed. Achter 174 cm! De Miglia arches, die door velen smaller worden gemaakt om te passen zijn dan ook te smal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door richardk » 03 sep 2010, 19:53

waarom laat je je aandrijfassen niet inkorten?

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 03 sep 2010, 22:18

1. Ik vind het wel dik zo.
2. Standaard assen zijn goedkoop te vervangen mocht er een sneuvelen op het circuit.
3. Veel meer dan 5 cm per kan kan ik volgens mij niet winnen.

Gaat helemaal goedkomen. Not sure wat betreft de verbreders over de wielen. Misschien toch alleen de Miglia arches en deze verder laten verbreden door iemand die handig is met polyester. Even goed over nadenken. Oplossing ala Renault 5 Turbo 1/2 zou ook niet gek zijn.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door richardk » 03 sep 2010, 22:41

bij KOE reed er altijd een engels man met een 2 liter honda integra en turbo met standard koets

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 04 sep 2010, 10:14

KOE?

Van mij hoeven de standaard looks niet perse bewaard te blijven. Anders had ik het wel op een heel andere manier aangepakt. Wil ok gaan voor een oplossing zoals bij de 5 Turbo 1/2 of voor een brede variant op de Miglia look:

Afbeelding

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door richardk » 04 sep 2010, 10:19

king of europe..

die reed met 450plus pk

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 04 sep 2010, 12:16

Nice! Voorlopig denk ik dat het blok standaard blijft, moet genoeg zijn in een Minitje, al speel ik wel met gedachten over een turbo. We'll see. Eerst zo ver afbouwen.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door RJay » 04 sep 2010, 13:05

spoorverbreding to the max? :mrgreen: Ziet er top uit hoor :thumbup:

Enneh, why 'n turbo? NA tuning is veel leuker, zeker in zo'n gifkikker.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door richardk » 04 sep 2010, 15:15

omdat ie met die turbo in de 9 seconden reed op de kwartmijl en rond de 250-270kmp zat al op 400 meter

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door RJay » 04 sep 2010, 16:01

richardk schreef:omdat ie met die turbo in de 9 seconden reed op de kwartmijl en rond de 250-270kmp zat al op 400 meter
Hmm, dragstrip.
Da's best snel :lol:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 04 sep 2010, 16:39

In dit geval geen spoorverbreders gebruikt. Voor wel, om de balans iets te herstellen. Anders is hij voor wel erg smal.

Wat betreft de turbo, het zijn op dit moment maar gewoon gedachten. Weet het nog niet. Zijn iig wel makkelijke pk's en een beetje koppel, kan het blokje wel gebruiken.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door RJay » 04 sep 2010, 16:53

Vind het alleen zo zonde als je een mid-engine maakt om dan een boom/slaap type motor te maken zoals een honda-turbo......

Of hebben die dingen ook een mooie koppelkromme?

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 04 sep 2010, 23:31

Ik snap het stuk over het boom/slaap type niet helemaal?

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door RJay » 04 sep 2010, 23:56

een turbo die er vanaf een bepaald toerental in ene in knalt.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Tim R » 05 sep 2010, 10:04

Dus meer een slaap/boom type dus :) .

Maar de hedendaagse turbo techniek is natuurlijk niet meer aan/uit, veel geleidelijker en vanaf lage toerentallen.

Ik zie wel. Eerst maar afbouwen.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door RJay » 05 sep 2010, 13:05

True, true.

Hoe lang verwacht je nog nodig te hebben? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bosali
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 dec 2009, 20:58
Auto: Z4 S-Drive 23i E89
Locatie: Zuid Holland

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door Bosali » 05 sep 2010, 23:27

Leuk project, ben benieuwd hoe het gaat rijden, middenmotor is altijd goed. :banaan:

Mocht je een goede polyester specialist nodig hebben voor je achter schermen, kan je http://dpcpolyester.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
eens contacten., is werkelijk een meester op dat gebied.

Gebruikersavatar
richardk
Berichten: 718
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:23
Locatie: 0513

Re: Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Bericht door richardk » 07 sep 2010, 20:07

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tj7hqwSc ... re=related[/youtube]

deze ook al eens gespot

deze bedoelde ik van stuart
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMi11fxA ... re=related[/youtube]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Godspeed en 10 gasten