Dennis Schroyen schreef:Ferdinand schreef:Maar Dennis. Help mij eens. Over de wereld rijden miljoenen auto's met een turbo (diesel en/of benzine). Al die motoren zijn toch - laat ik het zeggen - fool proof? Reguliere consumenten doen toch nooit cooling down? Zijn er in die turbo motoren niet enorme marges ingebouwd? Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. En die auto's hobbelen toch gewoon honderdduizenden kilometers door. Ik heb - met heel veel plezier - in Audi's TDi gereden. Nooit deed ik een cooling down. Perfecte cuisers
Vraag: is dit niet een theoretische discussie over opgevoerde auto's met turbo's waarvan het uiterste wordt gevraagd? (< goeie vraag!)

Nou Ferdinand,
De laatste jaren is "Turbo whine" en de bijbehorende slijtage toch één van de grootste problemen van de moderne dieselmotoren. Een namiddagje wachten bij de dealer leerde mij dat bijna alle 3.0d's van BMW vroeg of laat binnenkwamen met een jankende turbo en/of zwaar rokende motor zonder vermogen (turbo gaar).
In mijn Toyota ervaring kan ik je vertellen dat er een hoop problemen zijn met turboladers bij de garantiegevallen. De meeste klanten klagen van een luid gehuil bij bijvoorbeeld 3 jaar vehicle lifetime. In garantie worden dus al een hoop turbo's vervangen. Vandaar ook het verhaal over mijn moeder, die de turbo van de Stilo gestookt had op 100k km.
De diesels die ik zelf in test heb gehad hadden ALLEMAAL enorme whine na 100k km. (Bjorn, remember die rode 2.0?

).
Niet techneuten zullen het fenomeen moeilijk herkennen, maar ik hoor en voel zoiets direct. Later oppakken van de turbo en vroeger afgeven van de druk zijn de fenomenen. In een later stadium gaat de auto erg blauw roken en uiteindelijk SES light gooien en geen power meer...
Het ergste van een gare turbo zijn de metaaldeeltjes van het versleten schoepenwieltje (metaalhaartjes) die in het blok gezogen worden. Een motor met gare turbo heeft bovenop zijn normale slijtage, nog eens 10% lagere druk vanwege extra cilinderslijtage. Als je heel veel pech hebt hopen die deeltjes zich op in de olieboringen in het blok en loopt de kop zonder olie met alle gevolgen van dien. Meermaals gezien bij mijn testwerk...
@ robin
Je hebt gelijk, mijn documentatie gaat over de .35d. Excuses...
Weer iets geleerd vandaag...
Nou ik heb toch effe mijn bedenkingen bij dit verhaaltje.
De meeste leasewagens worden tot 180k ofzo gereden toch? Hoe denk jij dat de eigenaars rijden? Hoef ik je niet te vertellen. Denk zelfs dat er vrijwel geen enkele leasemeneer/mevrouw is die effe de motor na laat draaien. Weet ik zelfs zeker.
Die wagens zijn meestal behoorlijk goed na die periode. Ik heb toch echt aardig wat turbodieseltjes gereden met meer dan 2 ton. Die zijn allemaal gebruikt op een manier hoe het dus niet moet. (kvs 90 graden is planken

, na volgas racen bij 10 stoplichten, gelijk motor uit

, met koude motor weinig toeren draaien maar wel gaspedaal DIEP indrukken

).
We leven niet meer 15 jaar geleden, er word tegenwoordig heel veel verwacht van automotoren. Vroeger was een auto bij meer dan 2 ton op. Dat is nu 100% zeker niet meer zo.
Oh ja, ik ken wel een verhaal van een Toledo 110 pk TDi van 2000 met kapot gelopen turbo. Die had 300k op de klok. Maar de eigenaar die er de laatste 80.000! km mee heeft gereden rijd 100.000x zieker dan knot. Koude motor? VOLGAS planken, geen enkel probleem. En die auto heeft het 80k uitgehouden in de handen van die gast... Respect voor die wagen hoor.