bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Bericht door Sperdy » 16 dec 2008, 12:15

Dennis Schroyen schreef:Nou Ferdinand,

De laatste jaren is "Turbo whine" en de bijbehorende slijtage toch één van de grootste problemen van de moderne dieselmotoren. Een namiddagje wachten bij de dealer leerde mij dat bijna alle 3.0d's van BMW vroeg of laat binnenkwamen met een jankende turbo en/of zwaar rokende motor zonder vermogen (turbo gaar).
In mijn Toyota ervaring kan ik je vertellen dat er een hoop problemen zijn met turboladers bij de garantiegevallen. De meeste klanten klagen van een luid gehuil bij bijvoorbeeld 3 jaar vehicle lifetime. In garantie worden dus al een hoop turbo's vervangen. Vandaar ook het verhaal over mijn moeder, die de turbo van de Stilo gestookt had op 100k km.
De diesels die ik zelf in test heb gehad hadden ALLEMAAL enorme whine na 100k km. (Bjorn, remember die rode 2.0? :wink: ).
Niet techneuten zullen het fenomeen moeilijk herkennen, maar ik hoor en voel zoiets direct. Later oppakken van de turbo en vroeger afgeven van de druk zijn de fenomenen. In een later stadium gaat de auto erg blauw roken en uiteindelijk SES light gooien en geen power meer...

Het ergste van een gare turbo zijn de metaaldeeltjes van het versleten schoepenwieltje (metaalhaartjes) die in het blok gezogen worden. Een motor met gare turbo heeft bovenop zijn normale slijtage, nog eens 10% lagere druk vanwege extra cilinderslijtage. Als je heel veel pech hebt hopen die deeltjes zich op in de olieboringen in het blok en loopt de kop zonder olie met alle gevolgen van dien. Meermaals gezien bij mijn testwerk.
:shock: O? Ok, dan maar even cooling down... :?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 dec 2008, 12:15

ALS ie nog genoeg over heeft op de achterbanden :lol:

Dezemorgen voor de verandering ook met e39 gaan werken. De ronde punten die ik ben tegengekomen hier in bxl allemaal haaks...
Wel lachen zo in druk verkeer pal in't spitsuur, NOG meer file door verschrikkende nono's in geleasde gezinscontainers :lol:

Toen ik op werk aankwam hing er blijkbaar zo'n aftandse vrouwelijke nono met veel teveel make up en veel te korte rok voor haar afschuwelijke benen al de hele tijd achter me. Toen een paar plaatsen naast me parkeerde op de Toyo parking vloog ze uit haar auto en kwam ze schreeuwen dat ze het not done vond, veel lawaai, vervuiling, nutteloos bladibla...

Na haar even van boven tot onder aangekeken te hebben, gevraagd of ze van het bestaan van Botox afwist, seriously, use it...

mijn dag is weer lekker :lol: :jenna:

Macboy

Bericht door Macboy » 16 dec 2008, 13:56

Ok ik doe ook even nog één laatste poging Hugo en Dennis: ik moest lachen om die traktoropmerking en het feit dat Amerikanen dan claims gaan indienen omdat ze geen traktor kunnen inhalen omdat ze niet meer dan 3000 toeren mogen maken. Dát vond ik dus een onzinopmerking en dáár moest ik om lachen. Niet het technische gedeelte.

Zo eindelijk duidelijk ?

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 dec 2008, 14:05

Camry:
Weet je dat er in U.S. claims lopen ivm noodloopprogramma?
Klant steekt een vrachtwagen voorbij, auto gaat in noodloop -> gevaarlijke situatie.
Advocaat onder de arm en een rechtzaak...
Uiteindelijk 10k $ boete voor de constructeur wegens "incorrect inschatten mogelijke gevaarlijke situaties wat kan lijden tot de dood of zware verwondingen"

Harrier:
Kind steekt vinger tussen de binnenbekleding van de deur en de het raampje. Kind doet raampje omlaag -> geblèèr van kind. Vingerkootjes gekneusd (of wat was het ook al weer).
Rechtzaak -> vergoeding medische kosten + 5k $ schadeclaim voor de constructeur.

Corolla:
Klant legt een OEM rubbermat op een dubbele(!) laag OEM vloermatten. Klant loopt met zijn werkbotten in een bos. Klant stapt terug in de auto met een hoop modder aan zijn voeten. Klant rijdt, onderweg hoopt de modder zich op onder zijn rempedaal. Klant remt, rempedaal kan niet verder en knalt achterop een andere wagen.
Rechtzaak tegen constructeur, verdict: constructeur moet beletten dat zoveel lagen vloermatten gebruikt kunnen worden en in zijn manual zetten dat de klant met zuivere voeten moet instappen

Nu jij weer... :wink:
Laatst gewijzigd door Downforce Dennis op 16 dec 2008, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 16 dec 2008, 14:05

Ik had SMG en dan hebben de LEDjes omwille van die SMG een functie.. Bij de handbak heb ik het nooit zo begrepen.. waarom op lampjes letten als je ook op een meter kunt letten ? Wat is het nut van dit dubbele controlle middel ?

Niall

Bericht door Niall » 16 dec 2008, 14:16

Mooi hé die automotive wereld :goodnight:
Laatst gewijzigd door Niall op 16 dec 2008, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 16 dec 2008, 14:58

Dennis Schroyen schreef:Camry:
Klant steekt een vrachtwagen voorbij, auto gaat in noodloop -> gevaarlijke situatie.
Uiteindelijk 10k $ boete voor de constructeur wegens "incorrect inschatten mogelijke gevaarlijke situaties wat kan lijden tot de dood of zware verwondingen"

Harrier:
Kind steekt vinger tussen de binnenbekleding van de deur en de het raampje. Kind doet raampje omlaag -> geblèèr van kind. Vingerkootjes gekneusd (of wat was het ook al weer).
Rechtzaak -> vergoeding medische kosten + 5k $ schadeclaim voor de constructeur.

Corolla:
Klant legt een OEM rubbermat op een dubbele(!) laag OEM vloermatten. Klant loopt met zijn werkbotten in een bos. Klant stapt terug in de auto met een hoop modder aan zijn voeten. Klant rijdt, onderweg hoopt de modder zich op onder zijn rempedaal. Klant remt, rempedaal kan niet verder en knalt achterop een andere wagen.
Rechtzaak tegen constructeur, verdict: constructeur moet beletten dat zoveel lagen vloermatten gebruikt kunnen worden en in zijn manual zetten dat de klant met zuivere voeten moet instappen

Dennis, ik denk dat Macboy doelt op het onzinnige in de opmerking vanuit US point of view... Chill all :drinking:
Ik veronderstel immer dat Macboy, als jurist zijnde, de verhalen uit de US wel kent. Ik moet wel toegeven, het komt verkeerd over als je het leest.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 16 dec 2008, 15:02

Dennis Schroyen schreef:Camry:

Harrier:

Corolla:

En nu wil ik bronnen zien.....:)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 dec 2008, 15:29

Liever niet...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 dec 2008, 15:32

Zolder ligt toch dicht bij Spa? Paar foto's en Marcel blij :mrgreen:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 16 dec 2008, 15:45

This thread wins the most off-topic award of 2008!

Van M's warmrijden naar US schadeclaims over Toyota's...

En inderdaad, ik denk wel dat het logisch is dat dit laatste interne informatie is die niet zomaar vrijgegeven kan worden.

@Robin, waar wil je foto's van? :df:

Robin

Bericht door Robin » 16 dec 2008, 16:45

^^^^

Marcel wil bronnen zien, Dennis en jij wonen 'vlakbij' Spa, dus maak maar foto's van die bron daaro.

(ik moet ook alles uitleggen hier he....) :lol: :mrgreen:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 16 dec 2008, 16:49

Robin schreef:^^^^

Marcel wil bronnen zien, Dennis en jij wonen 'vlakbij' Spa, dus maak maar foto's van die bron daaro.

:roflol:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 dec 2008, 16:51

u vraagt, wij draaien...

Afbeelding

FUCK...

vergeten warm te rijden :hammer: :goodnight:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 dec 2008, 16:52

Even weer ontopic schoppen dan.
Weten jullie wat de Engelse manier van (trackday)motoren op temperatuur krijgen is?
Gewoon stationair in de pits laten lopen en 20-30x richting revlimiter en weer terug naar stationair.

Werkt ook, rebuilds iedere 5.000 mijl of zo, so what, had het geen automotor moeten worden.
Het is maar net wat je wilt dus.
Ik denk niet dat je M blok meteen in stukken uiteen zal ploffen als je met een olietemp van 50-70 graden richting rode gebied trapt. Sterker nog, 100.000km zal hij dan best nog wel halen bij normaal gebruik (niet alleen maar circuittrappen dus).
Iemand anders is liefhebber cq. voorzichtiger op zijn spullen en rijdt hem 2x zo lang warm en haalt 50.000km meer tussen rebuilds, ok.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 16 dec 2008, 16:58

Robin schreef:^^^^

Godver :nerd:

EG

Bericht door EG » 17 dec 2008, 01:16

Dennis Schroyen schreef:
Ferdinand schreef:Maar Dennis. Help mij eens. Over de wereld rijden miljoenen auto's met een turbo (diesel en/of benzine). Al die motoren zijn toch - laat ik het zeggen - fool proof? Reguliere consumenten doen toch nooit cooling down? Zijn er in die turbo motoren niet enorme marges ingebouwd? Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. En die auto's hobbelen toch gewoon honderdduizenden kilometers door. Ik heb - met heel veel plezier - in Audi's TDi gereden. Nooit deed ik een cooling down. Perfecte cuisers

Vraag: is dit niet een theoretische discussie over opgevoerde auto's met turbo's waarvan het uiterste wordt gevraagd? (< goeie vraag!)

:wink:
Nou Ferdinand,

De laatste jaren is "Turbo whine" en de bijbehorende slijtage toch één van de grootste problemen van de moderne dieselmotoren. Een namiddagje wachten bij de dealer leerde mij dat bijna alle 3.0d's van BMW vroeg of laat binnenkwamen met een jankende turbo en/of zwaar rokende motor zonder vermogen (turbo gaar).
In mijn Toyota ervaring kan ik je vertellen dat er een hoop problemen zijn met turboladers bij de garantiegevallen. De meeste klanten klagen van een luid gehuil bij bijvoorbeeld 3 jaar vehicle lifetime. In garantie worden dus al een hoop turbo's vervangen. Vandaar ook het verhaal over mijn moeder, die de turbo van de Stilo gestookt had op 100k km.
De diesels die ik zelf in test heb gehad hadden ALLEMAAL enorme whine na 100k km. (Bjorn, remember die rode 2.0? :wink: ).
Niet techneuten zullen het fenomeen moeilijk herkennen, maar ik hoor en voel zoiets direct. Later oppakken van de turbo en vroeger afgeven van de druk zijn de fenomenen. In een later stadium gaat de auto erg blauw roken en uiteindelijk SES light gooien en geen power meer...

Het ergste van een gare turbo zijn de metaaldeeltjes van het versleten schoepenwieltje (metaalhaartjes) die in het blok gezogen worden. Een motor met gare turbo heeft bovenop zijn normale slijtage, nog eens 10% lagere druk vanwege extra cilinderslijtage. Als je heel veel pech hebt hopen die deeltjes zich op in de olieboringen in het blok en loopt de kop zonder olie met alle gevolgen van dien. Meermaals gezien bij mijn testwerk...

@ robin

Je hebt gelijk, mijn documentatie gaat over de .35d. Excuses...
Weer iets geleerd vandaag...
Nou ik heb toch effe mijn bedenkingen bij dit verhaaltje.

De meeste leasewagens worden tot 180k ofzo gereden toch? Hoe denk jij dat de eigenaars rijden? Hoef ik je niet te vertellen. Denk zelfs dat er vrijwel geen enkele leasemeneer/mevrouw is die effe de motor na laat draaien. Weet ik zelfs zeker.

Die wagens zijn meestal behoorlijk goed na die periode. Ik heb toch echt aardig wat turbodieseltjes gereden met meer dan 2 ton. Die zijn allemaal gebruikt op een manier hoe het dus niet moet. (kvs 90 graden is planken :bag: , na volgas racen bij 10 stoplichten, gelijk motor uit :bag: , met koude motor weinig toeren draaien maar wel gaspedaal DIEP indrukken :bag: ).

We leven niet meer 15 jaar geleden, er word tegenwoordig heel veel verwacht van automotoren. Vroeger was een auto bij meer dan 2 ton op. Dat is nu 100% zeker niet meer zo.

Oh ja, ik ken wel een verhaal van een Toledo 110 pk TDi van 2000 met kapot gelopen turbo. Die had 300k op de klok. Maar de eigenaar die er de laatste 80.000! km mee heeft gereden rijd 100.000x zieker dan knot. Koude motor? VOLGAS planken, geen enkel probleem. En die auto heeft het 80k uitgehouden in de handen van die gast... Respect voor die wagen hoor.

Tim Schuurman

Bericht door Tim Schuurman » 17 dec 2008, 09:40

Dat doe ik met mijn leasewagen ook niet, warm rijden wel goed maar als ik thuis kom dan gaat de auto ook direct uit.

M'n turbo joelt wel behoorlijk maar dat deed hij na 5K al. Nu na 30K is het nagenoeg hetzelfde gebleven, ben benieuwd wanneer hij stuk gaat...

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 17 dec 2008, 09:54

Tja EG,

Iedereen doet met zijn spullen wat ie wilt. En dat verhaal van die toledo kan hoor. Zeker als het om een 110pk TDI gaat die toch geen al te hoge turbodruk opbouwt.
Had je die TDi op de bank gezet zou je m'n verhaal wel kunnen volgen...

Ik heb ondertussen genoeg gezien met een basiskennis autotechniek die me toch wel bewust maakt van het slijtagepatroon van de draaiende onderdelen. Ik ga hier geen relaas openen om iedereen die een turbomotor heeft te laten nadraaien, dat was nooit de bedoeling. Jullie doen er zelf mee wat je wilt, moest ik ooit een turbomotor hebben zal ik toch altijd even nadraaien, al is't maar voor m'n gemoedsrust...
Ik weet nog dat ik met een D-cat die 100k km had gelopen en op't eerste zicht geen noemenswaardige motorische slijtage een 2.0d van hetzelfde type auto maar net kon bijhouden. Even de IT2 eraan en bleek dat de laaddruk in de inlaatcollector 0.2 bar lager piekte en enorm snel afbouwde tov een nieuw exemplaar... Geen foutcodes, geen echte turbowhine...

Ferdinand vroeg me om een redenering, aangezien hij niet zo'n grote kennis mbt autotechniek heeft probeer ik hem wat bij te sturen om toekomstige problemen te vermijden. Wie het hier niet mee akkoord is, gelieve met een onderbouwde technische uitleg te komen...
Cowboy en indianenverhalen hebben we weinig aan...

Back on topic;

Nog onderzoek gedaan Robin?

RVV

Bericht door RVV » 17 dec 2008, 09:57

Je moet ook geen turbo hebben, maar een atmo :bag:

HSR

Bericht door HSR » 17 dec 2008, 12:15

Rico schreef:Je moet ook geen turbo hebben, maar een atmo :bag:

quote van de week ! :clap:

Robin

Bericht door Robin » 17 dec 2008, 12:28

*cancelled 997GT2 (niet ivm crisis, maar ivm quote vd week)*

:(

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 17 dec 2008, 12:56

Robin schreef:*cancelled 997GT2 (niet ivm crisis, maar ivm quote vd week)*

:(
Hier moeten we inderdaad wel even bij stilstaan... een minuutje stilte aub.

:goodnight:

Macboy

Bericht door Macboy » 17 dec 2008, 16:04

Nou Dennis we begrijpen elkaar nu in elk geval. Overigens lijken die eerste twee claims terecht en kunnen toegewezen worden. De derde claim zal wat lastiger zijn. En tussen claimen en krijgen zit een groot verschil. Maar 3000 toeren en traktor inhalen is echt wel een lost case :)

Overigens is het misverstand gewoon dat in de E39 M5 de LED gekoppeld zijn aan watertemperatuur en in de E90 M3 aan de olietemperatuur. Een wezenlijk verschil :shock:
EG schreef:We leven niet meer 15 jaar geleden, er word tegenwoordig heel veel verwacht van automotoren. Vroeger was een auto bij meer dan 2 ton op. Dat is nu 100% zeker niet meer zo.
Dit is precies wat ik vanuit logica ook wilde betogen.
Rico schreef:Je moet ook geen turbo hebben, maar een atmo :bag:
lollzzz :P

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 17 dec 2008, 16:26

Idd, ik veronderstel dat we elkaar begrijpen.
Ik zeg ook maar wat ik in m'n professioneel verleden ben tegengekomen.

Ivm de logica van automotoren, daar ga ik niet mee akkoord.
Mechaniek is en blijft mechaniek. De toleranties van de materialen zijn veel kleiner geworden, dit mbt verbruik vermogen en uitstoot. Betrouwbaarheid daar ben ik 100% van overtuigd dat hedendaagse motoren geen haar beter zijn dan de oude generatie, integendeel zelfs. Even terugdenkend aan de oude benz 200d's, volvo 5 pitters, vw 1.6d's etc... No way dat een hedendaagse tdi/cdi/dci onder dezelfde omstandigheden even lang meegaan...

Plaats reactie