Keuze e91 325i, vs 330i vs 335i
- Jelmer850i
genaaid wordt je toch...
Ik heb mijn wagen op naam van de zaak aangezien 80% van de km's zakelijke km's zijn. Ik neem aan dat ik qua kosten van de wagen, +/- 900 euro per maand (diesel, verzekering, afschrijving, wegenbelasting) zakelijk voordeliger uit ben dan als ik hem prive zou aanschaffen.
Dan zou je 900 euro netto - de bijtelling (grofweg: 10.000 extra wordt per maand uitgaand van max inkomen (50% voor het gemak) 416 euro.
Dus hou je 484 euro verschil over. Dat moet je dan netto extra over houden. Dat houdt in zo'n 970 euro extra brutto inkomen.
Uiteraard kan je met km kostenvergoeding wat prutsen maar dan moet dat wel haalbaar zijn, als je 50km naar je werk rijdt iedere dag is dat handig, maar niet als je dagelijks naar 5 verschillende locaties rijdt, dan moet je of heel consequent omgaan met de registratie of je vergeet meer dan de helft.
Ik heb mijn wagen op naam van de zaak aangezien 80% van de km's zakelijke km's zijn. Ik neem aan dat ik qua kosten van de wagen, +/- 900 euro per maand (diesel, verzekering, afschrijving, wegenbelasting) zakelijk voordeliger uit ben dan als ik hem prive zou aanschaffen.
Dan zou je 900 euro netto - de bijtelling (grofweg: 10.000 extra wordt per maand uitgaand van max inkomen (50% voor het gemak) 416 euro.
Dus hou je 484 euro verschil over. Dat moet je dan netto extra over houden. Dat houdt in zo'n 970 euro extra brutto inkomen.
Uiteraard kan je met km kostenvergoeding wat prutsen maar dan moet dat wel haalbaar zijn, als je 50km naar je werk rijdt iedere dag is dat handig, maar niet als je dagelijks naar 5 verschillende locaties rijdt, dan moet je of heel consequent omgaan met de registratie of je vergeet meer dan de helft.
- RVV
-
Al sla je wel een beetje door imho. Aan de ene kant mag hij niet meer dan 10-15k kosten (ratio) aan de andere kant schrijf je een 2e hands 130i (35-40k) niet meteen af?
Haal dan gewoon een Nemo/Berlingo/Partner o.i.d. op grijs, zit net zoveel fun in als in een nieuwe auto van 15k en kost dan in verhouding echt weinig.
Haal dan gewoon een Nemo/Berlingo/Partner o.i.d. op grijs, zit net zoveel fun in als in een nieuwe auto van 15k en kost dan in verhouding echt weinig.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Wat ik mij nog altijd wel afvraag is het volgende.
Waarom schrijf je per definitie alles af wat niet BMW is?
Neem ik bv de Mondeo als voorbeeld omdat ikzelf 1 heb.
Daar heb je een uitvoering van met 220pk, een 2.5T 5 cilinder.
Is ietsjes langzamer dan een 325i en maar 20kg zwaarder, daar hoeft het niet aan te liggen.
De wegligging schijnt, als je de bladen mag geloven iig, bovengemiddeld te zijn.
Zo niet (bijna) toonaangevend in deze klasse.
Ben er zelf ook wel tevreden over
Is RWD dan echt de top?
Of de 6 cilinder?
Waarom die "merkblindheid" eigenlijk?
Restwaarde kan het ook niet alleen maar zijn.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een andere auto niet mooi vind...
Je configureert de dikste uitvoering en het scheelt vast een 10k met BMW.
En als je toch ruimte wilt, die 3-serie touring parkeer je achter in een Mondeo wagon, zo ruim zijn die auto's
Tuurlijk begrijp ik je wensen wel, als je eenmaal een bepaalde auto wilt dan moet je die gewoon kopen, da's duidelijk.
Maar de argumenten wil ik wel eens weten.
Want als je ruimte wilt kom je niet uit in een 3-serie, ze zijn er ruimer
Dat je geen MPV wilt, ala.
Maar er zijn echt andere alternatieven ipv een BMW (3-serie).
Voor die Ford Mondeo kun je wellicht ook een ander merk invullen.
En je snapt natuurlijk wel dat dit geen aanval op je keuze is
Waarom schrijf je per definitie alles af wat niet BMW is?
Neem ik bv de Mondeo als voorbeeld omdat ikzelf 1 heb.
Daar heb je een uitvoering van met 220pk, een 2.5T 5 cilinder.
Is ietsjes langzamer dan een 325i en maar 20kg zwaarder, daar hoeft het niet aan te liggen.
De wegligging schijnt, als je de bladen mag geloven iig, bovengemiddeld te zijn.
Zo niet (bijna) toonaangevend in deze klasse.
Ben er zelf ook wel tevreden over

Is RWD dan echt de top?
Of de 6 cilinder?
Waarom die "merkblindheid" eigenlijk?
Restwaarde kan het ook niet alleen maar zijn.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een andere auto niet mooi vind...
Je configureert de dikste uitvoering en het scheelt vast een 10k met BMW.
En als je toch ruimte wilt, die 3-serie touring parkeer je achter in een Mondeo wagon, zo ruim zijn die auto's

Tuurlijk begrijp ik je wensen wel, als je eenmaal een bepaalde auto wilt dan moet je die gewoon kopen, da's duidelijk.
Maar de argumenten wil ik wel eens weten.
Want als je ruimte wilt kom je niet uit in een 3-serie, ze zijn er ruimer

Dat je geen MPV wilt, ala.
Maar er zijn echt andere alternatieven ipv een BMW (3-serie).
Voor die Ford Mondeo kun je wellicht ook een ander merk invullen.
En je snapt natuurlijk wel dat dit geen aanval op je keuze is

- RVV
Martijn 35k a 40K voor een 2e hands 130i vind ik ook nog teveel geld. Eigenlijk wil ik niet meer dan 30K er voor uitgeven en dat is echt de max. Alleen is er nog geen aanbod tot 30K euro. Dus ik kan ook gewoon wachten en overdenken of ik nou echt wel een 130i wil.Martijn schreef:Al sla je wel een beetje door imho. Aan de ene kant mag hij niet meer dan 10-15k kosten (ratio) aan de andere kant schrijf je een 2e hands 130i (35-40k) niet meteen af?
Tot die tijd WIL ik gewoon tenminste 1 RWD auto rijden. 2 FWD's, gezinsbak en eenvoudige woonwerk auto ga ik niet trekken

Tja RWD in een gezinsauto, wel nodig ,niet nodig.. het blijft persoonlijk. Ik blijf erbij dat RWD gewoon het fijnst rijd. Een Mondeo turbo is natuurlijk een dijk van een auto, Arthur ik had het je al eerder gezegd, meer bang for the bucks krijg je niet. Afwerking en kwaliliteits indruk is imho gelijkwaardig aan een 3 serie.
En toch heb ik alles met een 3 serie en niks met een Mondeo. En dat is niks ten nadele met een Mondeo. Ratio kan ik er geen slecht woord over bedenken. Noem het merkenblindheid.. dat kan.. maar een persoonlijke voorkeur weegt zwaar. Een auto waar ik helemaal niks voor voel of niks mee heb is me ook geen 40000 euro waard. Bij een 3 serie heb ik dat wel weer. In nieuwprijs is het verschil tussen een 3 serie en een mondeo niet goed te praten, maar een full loaded 3 serie van 1 of 2 jaar oud die netzo veel kost als een Mondeo turbo.. dan kies ik echt toch een 3 touring.
-
Maar je wilt wel graag een 130i? Je was er altijd gek van en bent het nog steeds.Eigenlijk wil ik niet meer dan 30K er voor uitgeven en dat is echt de max.
Daarom verbazen sommige zich hier erover dat je wel >50k wilt uitgeven aan een familieauto en daardoor moet besparen op de auto waar je zelf het meeste in zult rijden. Bespaar op je familieauto 10k (mogelijk door af te stappen van rwd idee, gebruikte E90 3er te kopen of een minder luxe uitvoering) en leg bij de ander 10k bij, onder de streep ben je evenveel kwijt. Heb je dan geen wagenpark waar je meer aan hebt en leuker is?
- RVV
Tom jou idee daar begin ik ook meer voor te voelen. Een weegschaal begint nu wel steeds meer door te slaan naar een gebruikte e90 van 2 jaar oud ipv een nieuwe.
Dat mensen zich er over verbazen dat ik bespaar op een auto waar ik zelf in rij is omdat ze zelf niet de poen hoeven uit te geven. Het is allemaal zo makkelijk om te bepalen voor een ander hoe die het beste zijn geld kan uitgeven natuurlijk.
Ik maak gewoon een afweging tussen het gebruik en het plezier wat het me moet geven. Geeft een 130i meer plezier dan bv een Cooper S van 4 jaar oud, die de helft minder kost? Ga ik mezelf die vraag eerlijk stellen dan moet ik zeggen nee. Is een 130i meer auto ? Dan moet ik zeggen ja. Is een 130i nodig nee.. Is een 130i een perfecte performance package dan is het weer ja.. en daartussen hang mijn bankrekening die alles weer moet sponsoren.
Het feit is en blijft dat als ik in de familie auto zal rijden er dan tenminste wel plezier in wil hebben. Een ander soort plezier, maar wel een vorm van DF.
Ik blijf afwegen, 325i nieuw... 325i gebruikt van 2 jaar oud... 130i gebruikt, Cooper S of Grande punto..
Dat mensen zich er over verbazen dat ik bespaar op een auto waar ik zelf in rij is omdat ze zelf niet de poen hoeven uit te geven. Het is allemaal zo makkelijk om te bepalen voor een ander hoe die het beste zijn geld kan uitgeven natuurlijk.
Ik maak gewoon een afweging tussen het gebruik en het plezier wat het me moet geven. Geeft een 130i meer plezier dan bv een Cooper S van 4 jaar oud, die de helft minder kost? Ga ik mezelf die vraag eerlijk stellen dan moet ik zeggen nee. Is een 130i meer auto ? Dan moet ik zeggen ja. Is een 130i nodig nee.. Is een 130i een perfecte performance package dan is het weer ja.. en daartussen hang mijn bankrekening die alles weer moet sponsoren.
Het feit is en blijft dat als ik in de familie auto zal rijden er dan tenminste wel plezier in wil hebben. Een ander soort plezier, maar wel een vorm van DF.
Ik blijf afwegen, 325i nieuw... 325i gebruikt van 2 jaar oud... 130i gebruikt, Cooper S of Grande punto..
- Hans
Dat had ik ook gedaan, grijs kentekending met dikke reclame erop en die alleen gebruiken als woonwerk, die M3 gehouden en ipv van die e90 Sedan een 325i touring zoeken. (gebruikt)Martijn schreef: Haal dan gewoon een Nemo/Berlingo/Partner o.i.d. op grijs, zit net zoveel fun in als in een nieuwe auto van 15k en kost dan in verhouding echt weinig.
-
Klopt, maar bij de keuze voor je woonwerk-auto stond je open voor andere opties. Terwijl je familieauto al redelijk vast stond op een nieuwe E90 van meer dan 50k. Daar werden de meeste alternatieven al snel afgeschoten (en dat mag natuurlijk, jouw centen). maar als je 10k kan besparen op een familieauto (40k uitgeven aan een familieauto is nog steeds absurd eigenlijk) en zo 10k meer te besteden hebt voor een woonwerk auto, dan ziet het plaatje er weer heel anders uitRico v Velzen schreef:

- Michel P
+1Tom schreef:Klopt, maar bij de keuze voor je woonwerk-auto stond je open voor andere opties. Terwijl je familieauto al redelijk vast stond op een nieuwe E90 van meer dan 50k. Daar werden de meeste alternatieven al snel afgeschoten (en dat mag natuurlijk, jouw centen). maar als je 10k kan besparen op een familieauto (40k uitgeven aan een familieauto is nog steeds absurd eigenlijk) en zo 10k meer te besteden hebt voor een woonwerk auto, dan ziet het plaatje er weer heel anders uitRico v Velzen schreef:
Dat mensen zich er over verbazen dat ik bespaar op een auto waar ik zelf in rij is omdat ze zelf niet de poen hoeven uit te geven. Het is allemaal zo makkelijk om te bepalen voor een ander hoe die het beste zijn geld kan uitgeven natuurlijk.onder de streep geef je dan evenveel uit toch?
@avatar van Tom (heb je die gasten wel eens op tv/video/dvd/youtube) gezien, want ze zijn van voor jou tijd. Werkelijk briljant!!!
Michel
-
- RVV
Hans, zo'n optie is prima, alleen dan had ik een M3 om alleen maar in de garage te laten staan. Niet rijden en elke maand 1200 euro afschrijven
Tom 40K lijkt absurd, maar uitgaand van de e90 325i, 10K bijbetalen is 40K dan valt het allemaal wel mee. Ik heb immers ook wel wat te besteden met de verkoop van de M3
En dan kom ik weer op het woon werk verhaal.. tussen de 50 en 90% saaie kilometers, afhankelijk van welke route ik neem.. heb je daar een 130i voor nodig
Een 130i koop je ook niet meer omdat het zo'n knappe auto is. Het paket is super, de motor magnefiek.. maar na een e46 M3 maakt het uiterlijk me totaal niet meer wild.. Laat ik het zo zeggen, ik voel geen begeerte meer voor die auto.. alleen het rijden kan/MOET alles goed maken.
De ellende is dat ik voor bijna geen enkele auto meer begeerte voel, het hebbe hebbe gevoel, zo belangrijk om er geld aan uit te geven.

Tom 40K lijkt absurd, maar uitgaand van de e90 325i, 10K bijbetalen is 40K dan valt het allemaal wel mee. Ik heb immers ook wel wat te besteden met de verkoop van de M3

En dan kom ik weer op het woon werk verhaal.. tussen de 50 en 90% saaie kilometers, afhankelijk van welke route ik neem.. heb je daar een 130i voor nodig

Een 130i koop je ook niet meer omdat het zo'n knappe auto is. Het paket is super, de motor magnefiek.. maar na een e46 M3 maakt het uiterlijk me totaal niet meer wild.. Laat ik het zo zeggen, ik voel geen begeerte meer voor die auto.. alleen het rijden kan/MOET alles goed maken.
De ellende is dat ik voor bijna geen enkele auto meer begeerte voel, het hebbe hebbe gevoel, zo belangrijk om er geld aan uit te geven.
-
- Hans
Het lijkt me meer een probleem van te weinig tijd voor driving fun.Rico v Velzen schreef:Hans, zo'n optie is prima, alleen dan had ik een M3 om alleen maar in de garage te laten staan. Niet rijden en elke maand 1200 euro afschrijven![]()
Tom 40K lijkt absurd, maar uitgaand van de e90 325i, 10K bijbetalen is 40K dan valt het allemaal wel mee. Ik heb immers ook wel wat te besteden met de verkoop van de M3![]()
En dan kom ik weer op het woon werk verhaal.. tussen de 50 en 90% saaie kilometers, afhankelijk van welke route ik neem.. heb je daar een 130i voor nodig![]()
- RVV
Tom, die afweging maak ik zeker wel, want het alternatief is een zaaddodende auto qua rijden. En als ik met de familie rij wil ik daarin gewoon niet in rijden. Noem het eigenwijs, onverstandig.. boeit me allemaal niet.. Maar de prive auto moet een fijne auto zijn waar ik me happy in voel. In de e90 325i voel ik me heel happy en dat wil ik niet inleveren. Een mooie gebruikte 325i touring zal daar niet te kort aan doen.
Als 130i's met lage kilomterstanden in de prijsregionen van rond de 25K zouden zitten is het al weer een heel ander verhaal. Maar dat duur nog een jaar tot 2 jaar. Waarom niet wachten tot dan ?
Als 130i's met lage kilomterstanden in de prijsregionen van rond de 25K zouden zitten is het al weer een heel ander verhaal. Maar dat duur nog een jaar tot 2 jaar. Waarom niet wachten tot dan ?
- Macboy
Je spreekt jezelf beetje tegen, kijk maar:Rico v Velzen schreef:De ellende is dat ik voor bijna geen enkele auto meer begeerte voel, het hebbe hebbe gevoel, zo belangrijk om er geld aan uit te geven.
Rico v Velzen schreef:Natuurlijk blijft de 130i lonken. Ik kan het niet ontkennen, een 130i naast een 325i touring.. mooie combi die voor mij natuurlijk een soort van de-ja vu vormt
Kortom, deze post van Tom is de beste post tot nu toe, volledig toegespitst op jouw situatie. Je rijdt dan toch de 325i in topversie, iets ouder, maar net zo fijn en geld genoeg voor de 130i terwijl je ook geld overhoudt van de M3. win-win situatie. Slotje op deze draad.Tom schreef:maar als je 10k kan besparen op een familieauto (40k uitgeven aan een familieauto is nog steeds absurd eigenlijk) en zo 10k meer te besteden hebt voor een woonwerk auto, dan ziet het plaatje er weer heel anders uitonder de streep geef je dan evenveel uit toch?
Geweldig die one-linersRico v Velzen schreef:En een scenic komt nog niet over mijn lijk op de oprit

Ook erg leukJurriaan schreef:Dacht juist dat de optie X3 was komen te vervallen?Andre schreef:rico is even het pad kwijt.

- Macboy
- RVV
Rico v Velzen schreef:Tom je luistert niet![]()
Zo'n octavia met alle respect. Maar dat wil ik gewoon niet, niet om verwend te klinken, maar zo'n auto zou me na 5 jaar BMW rijden na een week al vervelen. FWD in een middenklasser zonder enige guts is echt zaaddodend.. (ook wel weer handig ter voorkoming van een vierde)
Heej Tom je bent een slechte stand up, want je zit MIJN EIGEN grappen te recyclen