Gelukkig zijn dit soort forums bedoeld om kennis over te brengen dus ik stel voor dat je een zeker iemand wat nodige kennis bijbrengt.Niels schreef:Uiteindelijk gaat het om het vermogen aan de wielen en dan moet je (eind)overbrenging natuurlijk meenemen maar ik heb het idee dat hier een betoog plaatsvindt waarbij een zeker iemand niet gehinderd wordt door kennis
BMW is zoooooooo goed
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW is zoooooooo goed
De poging van Joy werd niet echt gewaardeerd door je dus wat verwacht je? Probeer Wikipedia eens, no offence verder.DieselPower schreef:De rest van je verhaal behoeft ook wat meer uitleg denk ik. Niet negatief bedoeld. Ik leer graag wat bij.
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik vond het geen duidelijke uitleg. Op internet is genoeg te vinden over diesel versus benzine maar het meeste lijkt toch vooral gebaseerd op persoonlijke meningen. Als iemand vermogen vergelijkt met koppel dan sla ik daar op aan omdat de vergelijking niet klopt. Ik heb jouw tip ter harte genomen. Prima leesvoer:Niels schreef:De poging van Joy werd niet echt gewaardeerd door je dus wat verwacht je? Probeer Wikipedia eens, no offence verder.DieselPower schreef:De rest van je verhaal behoeft ook wat meer uitleg denk ik. Niet negatief bedoeld. Ik leer graag wat bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overbrengingsverhouding" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de langere overbrengingsverhoudingen is diesel vooral in het nadeel wat betreft de maximum snelheid.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW is zoooooooo goed
Kennis is informatie dat achterblijft als de feiten allang vergeten zijnDieselPower schreef:Gelukkig zijn dit soort forums bedoeld om kennis over te brengen dus ik stel voor dat je een zeker iemand wat nodige kennis bijbrengt.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW is zoooooooo goed
Lol, ja idd
B) Je legt niet de relatie tussen koppel, toerental en overbrenging. Waarom zou een fabrikant een nadelige overbrenging gebruiken?
Zoek de formule van arbeid (vermogen) er eens bij, vergelijk twee dezelfde auto's eens qua prestaties die allebei hetzelfde vermogen halen uit zowel een diesel -als benzine motor. B.v. een 3 serie met 150pk, en bekijk dan de verschillen in overbrenging eens.
A) Joy duwt je een kant op om te onderzoeken maar dat wuif je meteen weg. Verwacht dan niet dat een ander moeite gaat doen. Temeer omdat al je posts tot dusver alleen maar stellig zijn en lekker anoniem.DieselPower schreef:Ik vond het geen duidelijke uitleg. Op internet is genoeg te vinden over diesel versus benzine maar het meeste lijkt toch vooral gebaseerd op persoonlijke meningen. Als iemand vermogen vergelijkt met koppel dan sla ik daar op aan omdat de vergelijking niet klopt. Ik heb jouw tip ter harte genomen. Prima leesvoer:Niels schreef:De poging van Joy werd niet echt gewaardeerd door je dus wat verwacht je? Probeer Wikipedia eens, no offence verder.DieselPower schreef:De rest van je verhaal behoeft ook wat meer uitleg denk ik. Niet negatief bedoeld. Ik leer graag wat bij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overbrengingsverhouding" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de langere overbrengingsverhoudingen is diesel vooral in het nadeel wat betreft de maximum snelheid.
B) Je legt niet de relatie tussen koppel, toerental en overbrenging. Waarom zou een fabrikant een nadelige overbrenging gebruiken?
Zoek de formule van arbeid (vermogen) er eens bij, vergelijk twee dezelfde auto's eens qua prestaties die allebei hetzelfde vermogen halen uit zowel een diesel -als benzine motor. B.v. een 3 serie met 150pk, en bekijk dan de verschillen in overbrenging eens.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW is zoooooooo goed
Feit is natuurlijk dat iemand die dit soort cijfers direct afdoet als "Buckler moeten bijtanken" en vervolgens aan gaat nemen dat hij denkt dat een M5 niet zo snel kan zijn, die kun je niks leren. Die willen niks begrijpen want dat past niet in het eigen diesel straatje.DieselPower schreef:Mijn 335d doet 0-200 in 14 seconden op z'n snelst, maar die is dan ook niet origineel. Maar de M5 F10 is, als dit klopt, wel extreem snel tussen 100-200. Bijna net zo snel als een Porsche 911 Turbo S. Wat ik bijna niet kan geloven maar goed. De M5 F10 is in alle opzichten een begeerlijker auto dan de M550d (en mijn oude diesel), daar twijfel ik geen moment aan. Maar als de vergelijkingen toch door gaan trekken dan kan ik natuurlijk stellen dat Satans-sap het uiteindelijk altijd wint, de M5 zal toch echt moeten remmen om Buckler bij te tanken, tenzij ze een extra M550d inzetten om de M5 al rijdend bij te tankenJoy schreef:0-100 is niet zo een goede vergelijking omdat je vanuit stilstand baat hebt bij het koppel van de diesel en die sub-5 seconden ook wel een beetje de max is voor achterwielaangedreven personenauto's.
Pak de 0-200 er even bij:
M550d: 19,5 seconden
M5: 11,1 seconden
M5 E60: 13,5 seconden
Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
-
OnlineBram
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: BMW is zoooooooo goed
Zeg, wat heb jij tegen ŠkodaRVV schreef:Voor caravans hebben we Skoda's liefst van die hele kleintjes met 14 procent bijtelling. Een caravan achter een BMW hangen GTFO
- Luco
- Berichten: 29663
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW is zoooooooo goed
Ja zon turbo die een echte auto gebruikt om de echte turbo op te spoelen 
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Koppel = PK. De PK's gaan pas tellen als je toerental EN koppel hebt. Zonder koppel heb je over je hele toerenbereik exact 0 PK.Petrolhead Tom schreef: Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
-
OnlineBram
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: BMW is zoooooooo goed
Wat weet jij nou van auto's af manLuco schreef:Ja zon turbo die een echte auto gebruikt om de echte turbo op te spoelen
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW is zoooooooo goed
No shit sherlock. Tel die informatie nou eens op bij wat Joy je al verteld heeft. Waar kom je dan op uit? Dat elke diesel keihard gebuttfucked wordt door elke Benzine auto met meer pk's.DieselPower schreef:Koppel = PK. De PK's gaan pas tellen als je toerental EN koppel hebt. Zonder koppel heb je over je hele toerenbereik exact 0 PK.Petrolhead Tom schreef: Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
- Luco
- Berichten: 29663
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW is zoooooooo goed
Bram schreef:Wat weet jij nou van auto's af manLuco schreef:Ja zon turbo die een echte auto gebruikt om de echte turbo op te spoelen
Helemaal niks, ik rij BMW, dan hoef je niks van auto's af te weten, want die gaan niet stuk in tegenstelling tot die VAGMEUK
- Hielke
- Berichten: 11659
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW is zoooooooo goed
En als je megakoppel hebt en geen toeren dan heb je ook exact 0 pk. Zo ken ik er nog een paarDieselPower schreef:Koppel = PK. De PK's gaan pas tellen als je toerental EN koppel hebt. Zonder koppel heb je over je hele toerenbereik exact 0 PK.Petrolhead Tom schreef: Voor de laatste keer: op koppel komt een diesel een heel eind maar uiteindelijk gaan die pk's tellen en legt je diesel het gewoon keihard af.
Auf die dauer hilft nur Power. PK's dus.
Al moet ik wel zeggen dat ik met m'n 1.3 Turbodieseltje er zo'n beetje alles en iedereen uit trek als ze stilstaan. Dat dan weer wel.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW is zoooooooo goed
Ik heb laatst met de Aygo keihard weggereden bij een 458 Italia. Binnen een paar seconden had ik denk ik al een kilometer voorsprong (kan ook iets minder zijn hoor).
Voor de volledigheid zal ik even opmerken dat de Italia de andere kant op reed.
Voor de volledigheid zal ik even opmerken dat de Italia de andere kant op reed.
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Wow wat een negativiteit over een grappig bedoelde statement van mij. Ik dacht dat dit symbool wel duidelijk was --->Petrolhead Tom schreef: Feit is natuurlijk dat iemand die dit soort cijfers direct afdoet als "Buckler moeten bijtanken" en vervolgens aan gaat nemen dat hij denkt dat een M5 niet zo snel kan zijn, die kun je niks leren. Die willen niks begrijpen want dat past niet in het eigen diesel straatje.
Ik zie theorieen voorbij komen waarom benzine per definitie beter/sneller zou zijn dan diesel en toch leg ik een heel eenvoudige vergelijking neer. De M550d versus de M5 E60. Beide exact even snel tot tenminste 100 km/u. Aan de overbrengingen kan het niet liggen want die zijn juist ongunstiger voor diesel. Ik zoek dus een verklaring want ik mag aannemen dat BMW niet keihard liegt over de prestaties.
-
DieselPower
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 20:35
Re: BMW is zoooooooo goed
Precies wat ik bedoel. Maar zo ken je er niet nog een paar want dit is alles in de vergelijking. Koppel en toeren, meer heb je niet nodig om vermogen te krijgen. Maar vermogen vergelijken met koppel om te kijken wat beter is slaat nergens op. Dat werd hier steeds in de oude discussie gedaan en dat wilde ik even rechtzetten.Hielke schreef: En als je megakoppel hebt en geen toeren dan heb je ook exact 0 pk. Zo ken ik er nog een paar![]()
Een electromotor haalt zijn maximum koppel al bij 0 toeren maar dat is treoretisch. Dat is dan bij 0,0000000001 toeren
-
Robin
- Berichten: 56458
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
Mooie discussie al heb ik 't idee dat dieselpower de draad wat kwijt is.
Een F10 M5 veegt zo ongelovelijk de vloer aan met 'n M550d , daar ga je van huilen. Behalve zeg maar vanuit stilstand heeft de M550d met z'n xdrive tractievoordeel.
100-200 vond ik niet impressive genoeg. Mijn benzinehok heeft op papier 40pk en 200Nm ofzo minder maar de diesel moet 't toch echt afleggen. Nu is dat wel appels met peren. Maar uiteindelijk doortrekkend zijn 't de aan de wielen afgegeven pk's die 't m doen.
Ik ben niet antidiesel, en zeker niet antikoppel (heb zelf ook 'n berg bij bijna stationair en 'n hele vlakke koppelkromme) , maar 2 goede voorbeelden denk ik:
Ik had 'n E46 330d. 390Nm. Ik dacht even 'n atmo benzine golf er al rijdend uit te trekken met m'n 390Nm en hij had 205pk (atmo) De Golf reed me langzaam voorbij:)
Dezelfde E46 330d vs een E46 M3 toendertijd 10 jaar terug op de Duitse autobahn. Hij voor mee en de weg werd leeg. Ik voluit doortrekkend met m'n 184pk. M3 was na 10 sec 'n stipje aan de horizon. Terwijl toen ik diezelfde M3 had ik 'm vaak wat tam onderin etc vond tov de 330d /Audi S3 turbo. Schijn bedriegt als je maar doortrekt.
Er wegen in deze onzinvergelijking en in deze draad meer factoren mee wat hier al door anderen worden vermeld.
De 507pk V10 M5 maakt wel zó gehakt van de M550d als we 't hebben tussen 50-250. Daar ga je ook weer van janken:)
Nogmaals veel koppel is heerlijk. Vertel mij wat.
Veel pks nog even wat belangrijker om sneller te gaan.
Het toerenverhaal. De vorig jaar F1 2.4 V8en die 18000 mogen draaien(was 19000 toch maar FIA had restricties?) hebben 'n kippekoppel van 280/300Nm ofzo? En toch trekken ze er bij 'n Audi R8 (?)TDI LM racer uit tot zeker 280Kmh. Natuurlijk spelen hierbij ook weer andere factoren mee:)
Een F10 M5 veegt zo ongelovelijk de vloer aan met 'n M550d , daar ga je van huilen. Behalve zeg maar vanuit stilstand heeft de M550d met z'n xdrive tractievoordeel.
100-200 vond ik niet impressive genoeg. Mijn benzinehok heeft op papier 40pk en 200Nm ofzo minder maar de diesel moet 't toch echt afleggen. Nu is dat wel appels met peren. Maar uiteindelijk doortrekkend zijn 't de aan de wielen afgegeven pk's die 't m doen.
Ik ben niet antidiesel, en zeker niet antikoppel (heb zelf ook 'n berg bij bijna stationair en 'n hele vlakke koppelkromme) , maar 2 goede voorbeelden denk ik:
Ik had 'n E46 330d. 390Nm. Ik dacht even 'n atmo benzine golf er al rijdend uit te trekken met m'n 390Nm en hij had 205pk (atmo) De Golf reed me langzaam voorbij:)
Dezelfde E46 330d vs een E46 M3 toendertijd 10 jaar terug op de Duitse autobahn. Hij voor mee en de weg werd leeg. Ik voluit doortrekkend met m'n 184pk. M3 was na 10 sec 'n stipje aan de horizon. Terwijl toen ik diezelfde M3 had ik 'm vaak wat tam onderin etc vond tov de 330d /Audi S3 turbo. Schijn bedriegt als je maar doortrekt.
Er wegen in deze onzinvergelijking en in deze draad meer factoren mee wat hier al door anderen worden vermeld.
De 507pk V10 M5 maakt wel zó gehakt van de M550d als we 't hebben tussen 50-250. Daar ga je ook weer van janken:)
Nogmaals veel koppel is heerlijk. Vertel mij wat.
Veel pks nog even wat belangrijker om sneller te gaan.
Het toerenverhaal. De vorig jaar F1 2.4 V8en die 18000 mogen draaien(was 19000 toch maar FIA had restricties?) hebben 'n kippekoppel van 280/300Nm ofzo? En toch trekken ze er bij 'n Audi R8 (?)TDI LM racer uit tot zeker 280Kmh. Natuurlijk spelen hierbij ook weer andere factoren mee:)
-
Robin
- Berichten: 56458
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW is zoooooooo goed
Nogmaals M550d heeft vanuit stilstand enorm tractievoordeel tov F10/E60 M5. Maar vanaf 50/60kmh is 't de groeten als tractie 't toelaat:)
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW is zoooooooo goed
Lees nou eens. M550d heeft xdrive, ik neem aan dat je dat weet. Van 0 naar 100 heeft de M550d dus voordeel. Daarboven tellen die pk's. Leg je er bij neer.DieselPower schreef:Wow wat een negativiteit over een grappig bedoelde statement van mij. Ik dacht dat dit symbool wel duidelijk was --->Petrolhead Tom schreef: Feit is natuurlijk dat iemand die dit soort cijfers direct afdoet als "Buckler moeten bijtanken" en vervolgens aan gaat nemen dat hij denkt dat een M5 niet zo snel kan zijn, die kun je niks leren. Die willen niks begrijpen want dat past niet in het eigen diesel straatje.![]()
Ik zie theorieen voorbij komen waarom benzine per definitie beter/sneller zou zijn dan diesel en toch leg ik een heel eenvoudige vergelijking neer. De M550d versus de M5 E60. Beide exact even snel tot tenminste 100 km/u. Aan de overbrengingen kan het niet liggen want die zijn juist ongunstiger voor diesel. Ik zoek dus een verklaring want ik mag aannemen dat BMW niet keihard liegt over de prestaties.
- Luco
- Berichten: 29663
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW is zoooooooo goed
Pk's bepalen hoe hard je de muur raakt.
Koppel bepaalt hoever je de muur opschuift

Koppel bepaalt hoever je de muur opschuift
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: BMW is zoooooooo goed
D'r is maar 1 ding dat telt, dat is koppel aan de wielen, daarnaast massa en CW waarde.
Dus koppelkromme is belangrijk, met de juiste overbrenging.
Dus een motor met een vlakkere koppelkromme , kan idd sneller zijn dan een motor met een hoger piek vermogen (pk's)
Alles is te berekenen, aan de hand van koppelkromme en overbrengingsverhouding.
Pk is een resultante van NM x toerental,
Dus koppelkromme is belangrijk, met de juiste overbrenging.
Dus een motor met een vlakkere koppelkromme , kan idd sneller zijn dan een motor met een hoger piek vermogen (pk's)
Alles is te berekenen, aan de hand van koppelkromme en overbrengingsverhouding.
Pk is een resultante van NM x toerental,
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW is zoooooooo goed
Prachtige discussies hier.
Toch denk ik dat er een hoop terug naar school moeten
Begin bij de formule hoe je vermogen uitreken, verdiep je dan in kracht maal arm. En ga daarna eens kijken naar het hoofdstuk turbo.
En kom dan eens met nuttige info
Toch denk ik dat er een hoop terug naar school moeten
Begin bij de formule hoe je vermogen uitreken, verdiep je dan in kracht maal arm. En ga daarna eens kijken naar het hoofdstuk turbo.
En kom dan eens met nuttige info
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
- Luco
- Berichten: 29663
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW is zoooooooo goed
atmo benzine met turbodiesel vergelijken is appels met peren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

