daNpy schreef: 05 mei 2021, 08:16
Dat wordt dan thuis blijven zitten Luco....
https://www.nu.nl/coronavirus/6131542/k ... ebben.html
Het kabinet wil begin juni een besluit nemen over de invoering van een vaccinatiebewijs. De Tweede Kamer heeft daarna drie weken de tijd om zich te buigen over de aspecten van zo'n bewijs waarmee mensen kunnen reizen, schrijft demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) dinsdagavond in een Kamerbrief.
Wat hem betreft, kan Nederland dan nog voor de zomervakantie inhaken op de Europese verordening die aan het vaccinatiebewijs ten grondslag zal liggen. Brussel streeft ernaar die verordening op 21 juni van kracht te laten worden.
De Europese lidstaten hebben daarna zes weken de tijd om de verordening door te voeren. De minister wil vaart maken: "Gezien het begin van de zomervakanties - vrij snel na 21 juni - acht ik het echter van belang geen tijd te verliezen en van start te gaan, zodra dat medisch en technisch verantwoord is." De Tweede Kamer heeft De Jonge al verzocht niet tot de zomer te wachten met de invoering.
Met een vaccinatiebewijs kunnen mensen straks ook evenementen in Nederland bezoeken. Ze hoeven zich dan niet meer te laten testen. Ook hoeven mensen met zo'n bewijs mogelijk niet meer in quarantaine als ze in een hoogrisicogebied zijn geweest.
Jammer dat dit bericht onder aan het sneeuwen is.
Er werd eerst heel voorzichtig gesproken over een tijdelijke maatregel om mensen te laten testen voor ze toegelaten worden zodat de boel weer open kon. Dan denk ik aan een sneltest op een festivalterrein of bij een pretpark, uitslag mee en naar binnen. Maar het lijkt er nu steeds meer op dat het meer is dan dat.
Men noemt het vaccinatiebewijs. Maar eigenlijk is het een permanent systeem met Europese dekking waarin je vinkjes achter je naam hebt staan voor bepaalde privileges. Welke vinkjes dat zijn weten we niet, behalve dat het eerste vinkje om een corona-prikje gaat en zonder vinkje wordt je op bepaalde vlakken maatschappelijk buitengesloten. Verder is het niet vrijblijvend of op basis van eigen risico, zoals het gele boekje voor vaccinaties.
Ik mag hopen dat er nog een maatschappelijke discussie op gang komt hierover waarbij ook de (potentiële) nadelen benoemd worden. En niet alleen "mensen, dit is de enige manier waarop u deze zomer op vakantie kunt". Wat natuurlijk onzin is. Mensen die vaccinaties weigeren kunnen potentieel een probleem vormen (waarbij ik voor deze vaccins terughoudend ben, want andere technieken gebruikt en sneller ontwikkelt dus er zijn redenen om sceptisch te zijn), maar de vrijheid om te kunnen weigeren is ook belangrijk. En zolang de vaccinatiegraad voldoende is vind ik die vrijheid om zelf te beslissen - ook al ben ik het er niet mee eens - belangrijker.