Inderdaad de starts zijn maar matig.Shakes schreef: 19 jul 2020, 11:55 En eens een keer sneller dan gemiddeld start. Dat hebben ze ook nog niet voor elkaar.
F1 Seizoen 2020
- daNpy
Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost
-
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Waar het ook aan ligt, het is zwaar kut. RBR is wel wereldkampioen pitstops. En vorig jaar vaak de beste strategie.
Vandaag is een 4e plek het maximale en dan moet er nog een Mercedes aangedreven auto uitvallen.
Toch maar snel Vettel binnenhengelen voor volgend jaar, maar die zal nu liever bij Racing Point tekenen.
Vandaag is een 4e plek het maximale en dan moet er nog een Mercedes aangedreven auto uitvallen.
Toch maar snel Vettel binnenhengelen voor volgend jaar, maar die zal nu liever bij Racing Point tekenen.
- Downforce Hans
Daar verschil ik toch met jullie van mening. Verstappen geeft aan wat voor probleem hij heeft en de ene coureur kan dat beter dan de ander. Dan gaan de ingenieurs in de fabriek aan het werk en proberen te vertalen van wat Verstappen zegt om te zetten in een onderdeel op de auto wat een verbetering zou moeten geven. Wanneer die ingenieurs dat slecht vertalen kan de auto dus achteruit gaan in het proces ipv vooruit. Verstappen kan je dus niets verwijten want die kan niets anders doen dan aangeven wat hij voelt in de auto. Of verwacht je dat hij met een figuurzaag ff een spoiler aanpast?Luco schreef: 19 jul 2020, 10:00Daarom zegt Hielke ook dat je dit ook gedeeltelijk aan mag rekenen aan max, het is een team wat de auto ontwikkeld en daar is de coureur onderdeel van.Arthur schreef: 19 jul 2020, 09:52 Toch schijnt Verstappen daar wel om bekend te staan, toch, om het mee ontwikkelen en feedback geven? Dus ergens gaar er iets fout.
-
+1Downforce Hans schreef: 19 jul 2020, 12:28Daar verschil ik toch met jullie van mening. Verstappen geeft aan wat voor probleem hij heeft en de ene coureur kan dat beter dan de ander. Dan gaan de ingenieurs in de fabriek aan het werk en proberen te vertalen van wat Verstappen zegt om te zetten in een onderdeel op de auto wat een verbetering zou moeten geven. Wanneer die ingenieurs dat slecht vertalen kan de auto dus achteruit gaan in het proces ipv vooruit. Verstappen kan je dus niets verwijten want die kan niets anders doen dan aangeven wat hij voelt in de auto. Of verwacht je dat hij met een figuurzaag ff een spoiler aanpast?Luco schreef: 19 jul 2020, 10:00Daarom zegt Hielke ook dat je dit ook gedeeltelijk aan mag rekenen aan max, het is een team wat de auto ontwikkeld en daar is de coureur onderdeel van.Arthur schreef: 19 jul 2020, 09:52 Toch schijnt Verstappen daar wel om bekend te staan, toch, om het mee ontwikkelen en feedback geven? Dus ergens gaar er iets fout.
-
- Hielke
Sry mannen, dan snappen jullie niet hoe het in de autosport werkt.
Als het probleem de mechanische grip is, dan heb je een aantal tools om dat probleem te verhelpen. Ik kan ze opnoemen maar ik focus me nu even op wat ik, afgaande op de TV beelden, heb gezien. In net Germaans noem ik het Lastwechselprobleme. Halfweg een bocht probeert de coureur op het gas te gaan maar wordt dan plots geconfronteerd met een wegstappende achterkant. Enige manier om tractie te houden is gas lossen en opnieuw het gaspedaal indrukken. Het probleem is echter dusdanig (niet bandentemperatuur gerelateerd, want het gebeurt altijd) dat er een actie op moet volgen. Op de achterkant toe-in toevoegen ligt dan het meest voor de hand. Doen ze liever niet want op de rechte stukken heb je dan met extra opwarmende banden te maken. Een andere mogelijkheid om het probleem op te lossen is het losser of dunner maken van de achterste stabilisator. Of dat in F1 auto's tegenwoordig al vanuit de auto zelf kan is irrelevant, je hebt die mogelijkheid. Het wordt met name in regenachtige situaties gedaan om de achterkant meer grip te geven. Ben je op de goede weg dan kun je in laatste instantie nog iets met veersterkte, slow- en fast bound- en rebound doen. Bandendruk is een ander fijnstel instrument.
Hoort een rijder te weten hoe die verschillende methodes mbt wegligging werken? Hij hoort ze te kunnen dromen. Het is zijn A, B en C van de motorsport. In de tijd dat ik nog actief simracer was had ik er (mede door input van Andre) ook controle over.
Als het probleem de mechanische grip is, dan heb je een aantal tools om dat probleem te verhelpen. Ik kan ze opnoemen maar ik focus me nu even op wat ik, afgaande op de TV beelden, heb gezien. In net Germaans noem ik het Lastwechselprobleme. Halfweg een bocht probeert de coureur op het gas te gaan maar wordt dan plots geconfronteerd met een wegstappende achterkant. Enige manier om tractie te houden is gas lossen en opnieuw het gaspedaal indrukken. Het probleem is echter dusdanig (niet bandentemperatuur gerelateerd, want het gebeurt altijd) dat er een actie op moet volgen. Op de achterkant toe-in toevoegen ligt dan het meest voor de hand. Doen ze liever niet want op de rechte stukken heb je dan met extra opwarmende banden te maken. Een andere mogelijkheid om het probleem op te lossen is het losser of dunner maken van de achterste stabilisator. Of dat in F1 auto's tegenwoordig al vanuit de auto zelf kan is irrelevant, je hebt die mogelijkheid. Het wordt met name in regenachtige situaties gedaan om de achterkant meer grip te geven. Ben je op de goede weg dan kun je in laatste instantie nog iets met veersterkte, slow- en fast bound- en rebound doen. Bandendruk is een ander fijnstel instrument.
Hoort een rijder te weten hoe die verschillende methodes mbt wegligging werken? Hij hoort ze te kunnen dromen. Het is zijn A, B en C van de motorsport. In de tijd dat ik nog actief simracer was had ik er (mede door input van Andre) ook controle over.
-
OnlineLuco
Max moet niet alleen het probleem aangeven maar ook de goede richting voor een oplossing, je kan niet alles bij de engineer leggen, want die zit niet in de auto, sommige rijders kunnen dat perfect, anderen totaal niet.Downforce Hans schreef: 19 jul 2020, 12:28Daar verschil ik toch met jullie van mening. Verstappen geeft aan wat voor probleem hij heeft en de ene coureur kan dat beter dan de ander. Dan gaan de ingenieurs in de fabriek aan het werk en proberen te vertalen van wat Verstappen zegt om te zetten in een onderdeel op de auto wat een verbetering zou moeten geven. Wanneer die ingenieurs dat slecht vertalen kan de auto dus achteruit gaan in het proces ipv vooruit. Verstappen kan je dus niets verwijten want die kan niets anders doen dan aangeven wat hij voelt in de auto. Of verwacht je dat hij met een figuurzaag ff een spoiler aanpast?Luco schreef: 19 jul 2020, 10:00Daarom zegt Hielke ook dat je dit ook gedeeltelijk aan mag rekenen aan max, het is een team wat de auto ontwikkeld en daar is de coureur onderdeel van.Arthur schreef: 19 jul 2020, 09:52 Toch schijnt Verstappen daar wel om bekend te staan, toch, om het mee ontwikkelen en feedback geven? Dus ergens gaar er iets fout.
We dachten altijd dat max daar goed in was, maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.
- Downforce Hans
Voor de "goede richting aangeven" wil dus zeggen dat hij moet weten hoe het met lucht stroming etc werkt, eigenlijk wat Adrian Newey al heel zijn leven mee bezig is........sorry hoor maar dat vind ik een beetje onzin wat je zegt. Hij moet aangeven wat hij voelt en de technici moeten dat vertalen. Ik denk trouwens ook dat het verbeteren van een auto een stuk moeilijker is dan 15 jaar geleden toen je nog meer misschien op het gevoel kon doen.Luco schreef: 19 jul 2020, 13:09Max moet niet alleen het probleem aangeven maar ook de goede richting voor een oplossing, je kan niet alles bij de engineer leggen, want die zit niet in de auto, sommige rijders kunnen dat perfect, anderen totaal niet.Downforce Hans schreef: 19 jul 2020, 12:28Daar verschil ik toch met jullie van mening. Verstappen geeft aan wat voor probleem hij heeft en de ene coureur kan dat beter dan de ander. Dan gaan de ingenieurs in de fabriek aan het werk en proberen te vertalen van wat Verstappen zegt om te zetten in een onderdeel op de auto wat een verbetering zou moeten geven. Wanneer die ingenieurs dat slecht vertalen kan de auto dus achteruit gaan in het proces ipv vooruit. Verstappen kan je dus niets verwijten want die kan niets anders doen dan aangeven wat hij voelt in de auto. Of verwacht je dat hij met een figuurzaag ff een spoiler aanpast?Luco schreef: 19 jul 2020, 10:00
Daarom zegt Hielke ook dat je dit ook gedeeltelijk aan mag rekenen aan max, het is een team wat de auto ontwikkeld en daar is de coureur onderdeel van.
We dachten altijd dat max daar goed in was, maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van.
- Downforce Hans
Hielke, denk jij nou echt dat jij nu iets opnoemt wat die gasten van RB niet weten? Ik denk dat die gasten een maand lang dingen kunnen opnoemen qua wegligging waar jij nog nog nooit van gehoord hebt. Maar bij welk race team heb jij gezeten dan en al die ervaring opgedaan dat jij wel weet hoe het in de autosport werkt? Denk dat iedereen daar wel benieuwd naar is.Hielke schreef: 19 jul 2020, 13:03 Sry mannen, dan snappen jullie niet hoe het in de autosport werkt.

-
Hielke ik geloof je meteen qua technische uitleg. Dat Max dat nu opeens niet meer weet, maar alle jaren daarvoor wel, noem ik scorebord journalistiek.
- Hielke
Hans, ik reageer op jullie reacties waarin jullie stellen dat de coureur 'het probleem' opnoemt en dat ingenieurs en fabriek het dan maar moeten oplossen.
Tussen Q2 en Q3 hebben ingenieurs en fabriek generlei invloed op het oplossen van de problemen die de rijders op dat moment ervaren.
Tussen Q2 en Q3 hebben ingenieurs en fabriek generlei invloed op het oplossen van de problemen die de rijders op dat moment ervaren.
-
OnlineLuco
Toen het beter ging lag het allemaal aan max, die kon een auto ontwikkelen en het team naar een hoger niveau brengen, nu dat niet lukt ligt het aan iedereen bij RB, behalve max, yeah right
Maar geen roze bril hoor

Maar geen roze bril hoor

- Arthur
- Auto: Nr.51
Roze niet, nee. Maar ook niet zwart/wit, zoals bij jou.
-
De auto van RB is zeker niet goed genoeg. In voorgaande jaren was de RB vooral in langzamere bochten onverslaanbaar, in de snelle konden ze nog enigszins meekomen door de briljante Newey. Het probleem was toen, maar is nog steeds, te weinig pk's. Om niet voorbij geblazen te worden op de rechte stukken reden, en rijden, ze met een stuk minder downforce dan bv Mercedes, daardoor verloren ze het in de snelle bochten en dus op laptime.
De huidige Merc heeft echt enorme stappen gezet vooral in de langzamere bochten, dat ding ligt al een huis op de weg. Doordat ze flink wat meer pk's hebben staan de vleugels ook op standje landjacht en rijden ze alles zoek. Ik gok dan de Honda eerder ~80pk minder heeft dan ~20.
Wat Hielke aanhaalde, het nerveuze en onverwachte gedrag, kan denk ik ook deels verklaart worden met de slechte drivability van de Honda. Max klaagde er in Oostenrijk al flink over, het lijkt op lag (kan van de turbo zijn maar ook een slechte mapping van de electromotor) en een soort rubberbanding van het vermogen. Je zag de RB bij het uitkomen van bocht 3 in de regen echt heel erg malen terwijl de Merc meteen grip pakte. Dat zal ongetwijfeld deels chassis en afstelling zijn, maar ik denk dat de Honda ook veel te wensen overlaat. In de bochten waar we Max en Alex zagen spinnen "zonder reden" bij het op het gas gaan lijkt mij eerder een onverwachte gasrespons.
De huidige Merc heeft echt enorme stappen gezet vooral in de langzamere bochten, dat ding ligt al een huis op de weg. Doordat ze flink wat meer pk's hebben staan de vleugels ook op standje landjacht en rijden ze alles zoek. Ik gok dan de Honda eerder ~80pk minder heeft dan ~20.
Wat Hielke aanhaalde, het nerveuze en onverwachte gedrag, kan denk ik ook deels verklaart worden met de slechte drivability van de Honda. Max klaagde er in Oostenrijk al flink over, het lijkt op lag (kan van de turbo zijn maar ook een slechte mapping van de electromotor) en een soort rubberbanding van het vermogen. Je zag de RB bij het uitkomen van bocht 3 in de regen echt heel erg malen terwijl de Merc meteen grip pakte. Dat zal ongetwijfeld deels chassis en afstelling zijn, maar ik denk dat de Honda ook veel te wensen overlaat. In de bochten waar we Max en Alex zagen spinnen "zonder reden" bij het op het gas gaan lijkt mij eerder een onverwachte gasrespons.
- RS-Ron
Ik kan me nog een interview herinneren met Ricciardo die Max een “nerd” noemde. Waar hij na de race in tien minuten klaar was met de technisch engineers zat Max 2 uur na te praten. Maar dat betekend niet dat Max wat betreft ervaring met setups al op het niveau van Lewis zit. Wellicht is ie daardoor ook behoorlijk sacherijnig, hij moet daar ook nog een paar tandjes bijzetten. Ik zie dat het nat is in Hongarije en ik ben benieuwd hoe hij dat hok op nat in bedwang gaat houden. Al ik hem op droog al 74x zie corrigeren in één rondje (Lewis in de Merc 3x) ben ik bang dat hij op nat geen verschil kan maken. Als ie het wel kan zou ik dat serieus knap vinden. En aangezien het WC voor hem al over is na dit weekend buiten de top 3 gaat ie zich niet inhouden vrees ik. Dat wordt de dood of de gladiolen.......
Gr Ron

Gr Ron
- RS-Ron
Goed. Max is al klaar.......... in de ronde naar de grid in de banden......... begint lekker........
Gr Ron

Gr Ron
-
- WJ
- Hielke
RS-Ron schreef: 19 jul 2020, 14:47 Goed. Max is al klaar.......... in de ronde naar de grid in de banden......... begint lekker........![]()
Gr Ron

-
Dat is niet bepaald handig Max...
- RS-Ron
Voorwielophanging linksvoor kapot......... zou dat in 20 minuten te fixen zijn ?
Gr Ron
Gr Ron
- alt
Max doet Alain Prost na met crashen het naar de starplaats op Magny Court in 19--
- Hielke
Joekelt gewoon met veel te veel snelheid op die bocht af.
-
Die RB is onbestuurbaar.
- WJ
Zie net ook beelden vanuit de auto, z'n linker wiel blokkeerd ook best vlot bij het aanremmen.