Het grote 'DF racefiets' topic
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
En een verschil in de groep toch? Ultegra vs 105 nu kan ik niet inschatten wat het verschil precies is. Is ultegra "beter" dan 105? Duurzamer? Of juist kwetsbaarder omdat het "fijnere" techniek is? Of maakt het hij bij recreatief fietsen (ritjes tussen de 30 en 80 km) geen donder uit?
- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
De 105 groep wordt voor zover ik weet als 'minimum' groep beschouwd op een racefiets, zo denk ik er in ieder geval wel over. De Ultegra is een betere en waarschijnlijk ook iets lichtere groep. Of het kwetsbaarder is durf ik niet te zeggen, ik heb er geen ervaring mee.
Voor recreatieve ritjes lijkt het mij weinig uit te maken, ik fiets al ruim 2 jaar met deze fiets in Nederland en Italië, zonder enig probleem. Af en toe even af laten stellen, maar dat zal bij de Ultegra niet anders zijn.
Voor recreatieve ritjes lijkt het mij weinig uit te maken, ik fiets al ruim 2 jaar met deze fiets in Nederland en Italië, zonder enig probleem. Af en toe even af laten stellen, maar dat zal bij de Ultegra niet anders zijn.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik moet zeggen dat ik m'n Ultegra vele malen fijner vind dan de vorige Tiagra. Dat het duurzamer is oid moet ik nog achter komen, maar bij die Tiagra was 't ook altijd klooien om goed te schakelen. Vaak pakte hij hem niet etc. De Ultegra heeft daar 0 last van. Alles gaat gewoon zoals 't hoort, super. 

- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Lijkt me ook wel logisch aangezien de Tiagra groep twee plekken onder de Ultegra staat
Zou niet best zijn als je dat niet zou merken.

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Tussen de 1400 en 2000 EUR is het aanbod ook erg wisselend. Ultegra met allu frame 105 met Carbon frame, soms zie je een Carbon frame met ultegra voor een scherpere prijs dan allu met 105 maar dan is het een 2013 of soms een 2012 model. (Zegt ook weer niets natuurlijk) internet is qua prijs stuk scherper als fietsenmaker.
- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb bewust de fiets bij de fietsenmaker gekocht (wat inderdaad duurder is), aangezien een fiets een onderhoudsgevoelig product is en ik niet de kennis en tools heb om dat ding te onderhouden en af te stellen.
Ik heb voor een carbon frame met 105 gekozen. Soms zie je ook nog combinaties van 105 en Ultegra samen. Het maakt denk ik niet extreem veel uit, het is maar net wat je wil en mooi vindt
Andere wielen doen het ook goed, kost ook een aardige duit 
Ik heb voor een carbon frame met 105 gekozen. Soms zie je ook nog combinaties van 105 en Ultegra samen. Het maakt denk ik niet extreem veel uit, het is maar net wat je wil en mooi vindt


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb express niet voor een full carbon fiets gekozen. Eén keer goed vallen en je kunt hem wegflikkeren. Mocht ik echt serieus geld uitegeven voor een fiets dan een stalen frame op maat. Wat een comfort en wat een looks! 

- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb zelf ook een 2012 model. Scheelt gewoon teveel geld om het niet te doen naar mijn mening. Ik heb mijn fiets bij http://www.wielerkoopjes.nl" onclick="window.open(this.href);return false; vandaan. Prima ervaringen mee en prijzen lijken me ook niet gek?
- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Gewoon een fietsverzekering nemen en niet op je giegel gaanPetrolhead Tom schreef:Ik heb express niet voor een full carbon fiets gekozen. Eén keer goed vallen en je kunt hem wegflikkeren. Mocht ik echt serieus geld uitegeven voor een fiets dan een stalen frame op maat. Wat een comfort en wat een looks!


- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bram dat heb ik ook hoor. FM heeft zeker mijn voorkeur ook mijn huidige fiets gekocht 10 procent korting op alles en alles wat ik koop nog eens 10 procent korting. Niet superspannend maar ik gun zo man ook wat als die het hart op de juiste plaats heeft voor mij als klant. Verder als een band plakken kom ik ook niet
Grootste nadeel is het beperkte aanbod. Maar even een andere vraag wat is het grote(re) voordeel van Carbon tov allu ?

-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Je kan ook kiezen voor niet-Shimano, lees CampaRVV schreef:Tussen de 1400 en 2000 EUR is het aanbod ook erg wisselend. Ultegra met allu frame 105 met Carbon frame, soms zie je een Carbon frame met ultegra voor een scherpere prijs dan allu met 105 maar dan is het een 2013 of soms een 2012 model. (Zegt ook weer niets natuurlijk) internet is qua prijs stuk scherper als fietsenmaker.

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Daar snap ik helemaal niks van
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat ik alles van 1 merk al lastig vind om te "begrijpen". Ik richt me in eerste instantie op de merken die hier in de buurt worden verkocht die merken hebben bijna allemaal Shimano afmontage.

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
@RVV, FM heet in fietstermen vaker LBS (Local Bike Shop)
@Indobesar: You Campa lover

@Indobesar: You Campa lover

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Aan welke schroefjes draai je? De stelschroefjes op je derailleur zelf moeten ook niets doen, want dat zijn de uiterste aanslagen voor binnen/buiten. Dus hiermee voorkom je dat je de ketting er aan de binnen- of buitenkant afschakelt, dus op kettingblad 1 en 3.Jesper schreef:Ik had mijn voorderailleur willen afstellen. De ketting loopt namelijk een beetje aan als deze voor in het middenblad staat en achter in 1e/2e/3e blad. Net de versnellingen die ik gebruik bij pittige klimmetjes.
Maar als ik aan de stel schroefjes draai zie ik niks veranderen... Iemand enig idee waardoor dit komt?
Het enige wat je zou kunnen proberen is om met de fijnafstelling (die zit in de kabel ergens tussen je linker shifter en je framebuis) de kabelspanning ietsje te wijzigen. Gezien de ketting aanloopt op je eerste kransjes, zou je de kabelspanning iets strakker moeten zetten.
Heb je geen fijnafstelling, dan kun je alleen de kabelspanning wijzigen door de inbus klemschroef los te draaien en de voorderailleurkabel wat strakker vast te zetten (wel eerst op het binnenblad schakelen voor je de inbus los draait!). Dit heeft natuurlijk ook effect op de andere 2 kettingbladen omdat het een relatief grove verstelling is.
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Voor mensen die wel eens op Circuit Zandvoort willen fietsen :
https://www.cyclingzandvoort.nl/testavond-9april/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.cyclingzandvoort.nl/testavond-9april/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Thx joost, dat maakt het een stuk duidelijker. Morgen nog eens een poging wagen tot afstellen, want het was vanavond een drama op de fiets...
-
OnlineStefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Je rijd met een triple Jesper? Op het middelste blad moet je dan namelijk altijd je voorderrie bij trimmen met je linker shifter. Daar ontkom je helaas niet aan
Ook exact de reden waarom ik op de volgende fiets een compact wil.
p.s. @Rico, beter een goed Alu. frame (Cannondale bijvoorbeeld) dan een slecht carbon frame!

Ook exact de reden waarom ik op de volgende fiets een compact wil.
p.s. @Rico, beter een goed Alu. frame (Cannondale bijvoorbeeld) dan een slecht carbon frame!
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ja ik rijd met een triple. Maar het kleinste blad gebruik ik tegenwoordig eigenlijk niet meer. Dus als ik in januari 2015 een nieuwe fiets kan uitzoeken wordt het ook een compact.
- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik hoorde laatst dat de meeste fabrikanten gaan stoppen met de triple?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ja, de triple wordt wel een beetje uitgefaseerd ja. Met de komst van 11 speed wordt het steeds meer overbodig. Ik begrijp ook niet waarom je een triple zou nemen. Met een compact en een extra kransje 39T voor het vlakke kun je als gewone sterveling alles wel tackelen. Een triple is zwaarder, gecompliceerder en het schakelt altijd net effe wat minder soepel dan een dubbel of een compact.Bram schreef:Ik hoorde laatst dat de meeste fabrikanten gaan stoppen met de triple?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Stefan R dat idee qua materiaal had ik ook racen beetje. Ik heb trouwens ook een triple maar volgend mij zit op mijn fiets een Mountain bike groep (deore dacht ik). Schakel gebeuren is ook als bij een MTB. Een race fiets heeft dus genoeg aan een compact begrijp ik. (In mijn situatie iig wel omdat de hoogste heuvels hiero viaducten zijn). Vanochtend voor het eerst met klikpedalen gereden. Om eerlijk te zijn vond ik het kut. Maar ik had windkracht 6 tegen dus dat zat ook niet mee. Het zal wel wennen zijn. Want je moet ineens heel anders fietsen. Eigenlijk moet je opnieuw leren "trappen" ik moet leren trekken en duwen terwijl ik duwen gewend ben. Fixed positie vind ik nog niet fijn. Schoenen zijn ook nog wat stug. Maargoed uiteindelijk moet het beter en efficiënter zijn dus gewoon er op in stellen dat het goed gaat komen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Heb je je zadelhoogte nog aangepast? Soms komt er wel een paar centimeter bij doordat je het klikpedaal+plaatje+schoen toevoegt aan je fiets.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Nee! Dat is een goed advies. Ik meet het even uit. Vond al dat ik "anders" zat.
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Waarschijnlijk moet je nu ook leren om met een hogere cadans te leren rijden Rico.
- Bram
- Berichten: 16606
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Dat met de pedalen trekken doe ik alleen als ik van die zware klote klimmetjes heb 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Ahrefs [Bot], Berry1000RR, beske, Beut67, EricYellow, Forza, Joost H., Kadett, Martijn M, maurizio, MParallel, Peter-Paul, Wimo, WJ en 2 gasten