Officieel: BMW 5 Serie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW introduceert nieuwe 5 Serie

Mooi
108
72%
Laat maar zitten
9
6%
Eerst 'in het echt' zien
34
23%
 
Totaal aantal stemmen: 151

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 17:05

De 530d Xdrive automaat heeft start/stop, vandaar dat b-label.
Ben benieuwd hoe dat nu weer zal werken icm automaat? In de 318d zet ik hem altijd uit.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 15 mar 2011, 18:38

M@rcel schreef:Oh ja, deze week mag ik de 528i met AFS en sportbak halen. Ben heel erg benieuwd of die bak een beetje normaal te rijden is?
Verder kan ik ook dan even dat AFS icm 4-wielbesturing uitproberen, al zal die optie niet voor een Xdrive beschikbaar zijn.
Why not? Achter verandert er niks van d naar dXd dus dan kan die besturing toch gewoon blijven zitten?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 15 mar 2011, 19:25

steve smith schreef:
M@rcel schreef:Oh ja, deze week mag ik de 528i met AFS en sportbak halen. Ben heel erg benieuwd of die bak een beetje normaal te rijden is?
Verder kan ik ook dan even dat AFS icm 4-wielbesturing uitproberen, al zal die optie niet voor een Xdrive beschikbaar zijn.
Why not? Achter verandert er niks van d naar dXd dus dan kan die besturing toch gewoon blijven zitten?
Zelfde vraag ik mij idd ook af, achteras lijkt me toch gewoon hetzelfde? Wel jammer hoor dat het niet te bestellen is.
AFS op de e60 vond ik ook niet verkeerd, nu met die 4-sturing lijkt het me helemaal mooi sturen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 15 mar 2011, 19:37

M@rcel schreef:
steve smith schreef:
M@rcel schreef:Oh ja, deze week mag ik de 528i met AFS en sportbak halen. Ben heel erg benieuwd of die bak een beetje normaal te rijden is?
Verder kan ik ook dan even dat AFS icm 4-wielbesturing uitproberen, al zal die optie niet voor een Xdrive beschikbaar zijn.
Why not? Achter verandert er niks van d naar dXd dus dan kan die besturing toch gewoon blijven zitten?
Zelfde vraag ik mij idd ook af, achteras lijkt me toch gewoon hetzelfde? Wel jammer hoor dat het niet te bestellen is.
AFS op de e60 vond ik ook niet verkeerd, nu met die 4-sturing lijkt het me helemaal mooi sturen.
BMW's 4WS is super! Zijdelingse kracht op achterzijde auto lijkt anders te zijn, dus je kan meer snelheid meenemen op flyovers en in lange bochten. Ipv een puur zijwaartse kracht is het een meer zij-naar-schuin-achter, dus steun in de achterbank ipv tegen de deur :wink: Oh en zelfs een lange 7 is snel te keren, een beetje kruispunt en je haalt 'm rond zonder steken. Kon je met de oude enkel van dromen :angel: 1e week wel wennen dat je korter om dingen (vluchtheuvels e.d.) heen kan omdat de kont niet meer afsnijdt. En later insturen want reactie is "instant". En als je achteruit ergens tussen steekt om om te draaien niet op de cm prikken, want de kont gaat om bij het uitrijden met je stuur de andere kant op. Mis in is dus niet per defenitie mis uit....

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1428
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Op zoek naar de volgende

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Oof » 15 mar 2011, 21:27

Sjoerd schreef:Gewoon met handbak bestellen ;)

Ben trouwens extreem content met m'n drexler!
Filmpjes?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Rupie » 15 mar 2011, 21:44

Kasteel schreef:http://link.marktplaats.nl/423414063

Ben normaal niet zo van de grote wielen etc, maar vind dit wel een fraai exemplaar, had alleen wel graag shadowline gezien :).

(ff offtopic van chaufauto's ;))
90 mille, ko-le-re :shocking:

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 16 mar 2011, 09:21

Dat Active Front Steering is mij nooit goed bevallen, maar dat 4ws had ik wel willen hebben met het idee dat die boot ietsiepietsie behendiger is in stadsverkeer/inparkeren en minirotondes en niet zozeer flyovers etc.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 16 mar 2011, 14:07

Grootste probleem met AFS vind ik altijd als je weer een non-AFS auto moet rijden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door GTRene » 16 mar 2011, 14:59

in theorie lijkt me zoiets op het circuit ook wel handig iets meesturende achterwielen, of zou dat rampzalig zijn voor de aandrijfassen? zal ook maar heel iets zijn?
vooral met sper en veel vermogen achter, anders kan ie eerder doordrukken (onderstuur) maar als het wat meestuurt zal het wel beter gaan?

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 16 mar 2011, 15:29

De voorgaande M modellen hadden geen AFS en (nog geen) 4ws, en wat ik van diverse fora begreep is dat het for the sake of het heel blijven en de rijbeleving het min of meer ook(nog)niet wordt toegepast op de oncoming M5/6 :?:

Wie weet er meer van? :hmmm:

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 18 mar 2011, 16:43

in de Autozeitung een testje tussen de 535iA en de 535d F10.
De laatste kost vanaf een 56k in D en de eerste 52 en 'n beetje K. De 535i was met 't M pakket uitgerust en beide op 18"Dunlops.
De 535d is op papier de meest zuinige, maar in hun testrondjes valt dat tegen(of de 535i valt mee qua verschil) . De salom wint de zonder M pakket 535d met toch meer dan 0,5km sneller(...?) en ze vinden de handling iets beter(ook 't testbaantje doet ie 'n halve seconde sneller) terwijl ie 50kg meer weegt. De d sprint in 5.6 naar de 100 de i in 5,9. Bij 160 zijn de rollen alweer omgedraaid (13,4 voor de i en 13,5 voor de d) terwijl de i bijna 1 seconde sneller op de 200 zit(21,9 tegen 22,7).
Daarbij komt ook nog dat de bij dB 's in 't interieur de 535i stiller is dan de D.

Kortom is 't wat gelijkspel met vooral 't verbruik wat de D tot 'winnaar' maakt op punten, maar ik denk dan in Duitsland aan de 4 mille meerprijs en hier 6 a 7 mille.
Wat vreemde uitkomst(in bepaalde testresultaten) dat de D tov een M Technik sportpakket weer sneller is in 't bochtige en de 535i in rechte lijn. Remweg van de 535i was ook 'beter'met warm en koud 'n tot halve meter(...) eerder op 0 vanaf 100 terwijl de d ook prima waardes had.

Anyway, beide hightech apparaten. :beer:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Rupie » 18 mar 2011, 17:16

Inderdaad, beide mooie tijden voor zulke sloepen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 18 mar 2011, 17:19

Welke onderstellen hadden de testauto's? Std? M? Active Drive? M is sowieso te hard, ben benieuwd hoe de andere twee uit de test kwamen. Denk zelf dat Active drive op "normal" het snelste is...

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 18 mar 2011, 17:23

steve smith schreef:Welke onderstellen hadden de testauto's? Std? M? Active Drive? M is sowieso te hard, ben benieuwd hoe de andere twee uit de test kwamen. Denk zelf dat Active drive op "normal" het snelste is...
Dat kan ik niet uit de test halen qua verhaal eigenlijk, maar ik denk ook dat de i met M pakket met M technik was uitgerust(dus niet die elec demper toestand) waardoor ie eerlijk is eerlijk wel soms(te?)hard is. En de D dus met die elec dempers op 'normal'(?), waardoor ie met de eer ging strijken wat jij zegt inderdaad.

Ik vind mijn kar op momenten ook wel stuiterig voor wat ie is.(vooral stadsverkeer, hobbels bobbels verkeersdrempels, klinkers etc)

En jij '535d'?

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 18 mar 2011, 22:52

Is toch niet de eerste keer dat een M-techniek onderstel het moet afleggen tegen standaard?

530d Xdrive heeft overigens een " Go " gekregen, aankomende week bestellen.
Zit nog wel even te dubben over de optie adaptive drive, iemand hier ervaring mee?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door steve smith » 19 mar 2011, 06:07

M@rcel schreef:Is toch niet de eerste keer dat een M-techniek onderstel het moet afleggen tegen standaard?

530d Xdrive heeft overigens een " Go " gekregen, aankomende week bestellen.
Zit nog wel even te dubben over de optie adaptive drive, iemand hier ervaring mee?
Ja. Meteen doen, heeft geen nadelen. Standaard is te stug voor wat jij er mee gaat doen. "Normal" van adaptive drive is al VEEL comfortabeler dan standaard, "comfort" is op de snelweg super. Bij glad asfalt met lange oneffenheden erin (A27 olifantjes-Eemnes, A6, etc) kun je'm van comfort naar normal klikken om de koetsbewegingen te verminderen, evenals bij hoge dempels. Sport van adaptive drive is zelfs nog comfortabeler dan het standaard onderstel, de demping is wel wat stugger maar de veren zijn zachter. Adaptive Drive maakt in mijn ogen van een gecompromitteerde auto een veelzijdige auto.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 19 mar 2011, 11:39

Op de snelweg en bij de olifanten etc wat Steve zegt vind ik de kar met M techniek en 19"juist prima 'strak'. Hij is zoals ik al zei wat stuiterig/oncomfortabel(voor 't soort auto wat hij is) op lagere snelheid, bebouwde kom klinkers, maar op de snelweg en op de Autobahn (in die doordraaiers bij/onder Koblenz weetikveel) fabelhaft, gewoon 240/50 d'r door hengsten :df:

Ja 't is dus 'n Autobahnbrander pur sang, maar de Autobahn heeft ook kromme rechte stukken die boven de 200 ook echte bochten worden. :wink:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 20 mar 2011, 01:11

Het is wel een optie van 3400 euro. Zal van de week vragen of er ergens een demo staat met adaptive drive.

En dan is het schluss, wil zo snel mogelijk bestellen.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 20 mar 2011, 10:57

Aha, dát was 't . Die 3400,- of wat 't toen was vond ik 't niet helemaal waard(of helemaal niet), ik had toen de M3 met ook die electronische dempers etc en dat gebruikte ik eigenlijk nooit, vandaar.

Als je 'm als chauffeur rijdt, snap ik 't wel hoor, helemaal duidelijk.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 20 mar 2011, 12:52

Op de normale F10 kan je nog voor een tussenoplossing gaan in de vorm van Dynamic Damper Control, kost iets van 1500,- euro. Voor de Xdrive bestaat die optie echter net zoals AFS ook niet, en moet je gelijk voor Adaptive Drive gaan. Dan is DDC wel weer een onderdeel van het geheel.

Gaap.....

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 20 mar 2011, 13:48

steve smith schreef:
M@rcel schreef:Oh ja, deze week mag ik de 528i met AFS en sportbak halen. Ben heel erg benieuwd of die bak een beetje normaal te rijden is?
Verder kan ik ook dan even dat AFS icm 4-wielbesturing uitproberen, al zal die optie niet voor een Xdrive beschikbaar zijn.
Why not? Achter verandert er niks van d naar dXd dus dan kan die besturing toch gewoon blijven zitten?
Heb hier een " internal use only" technical data sheet voor me liggen.
De Xdrives hebben allemaal hydraulische rack-and-pinion stuurinrichting terwijl bij de normale uitvoeringen rack-and-pinion (EPS ) vermeld staat.
Weet niet waar die afkorting voor staat, jij Steve?


Overigens ook nog een paar opmerkelijke prestatiecijfers voor de 530dA Xdrive tov de normale 535iA
535dA Xdrive vs 535iA

-topspeed: 250 km/h vs 250 km/h
-0>100 km/h: 6,1 sec. vs 6,1 sec.
-0>1000 km : 25,8 sec. vs 25,6 sec.

Niet slecht toch voor een 530Xd?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Joy » 20 mar 2011, 14:11

Electric Power Steering.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door M@rcel » 21 mar 2011, 14:03

530dA Xdrive besteld!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door indobesar » 21 mar 2011, 14:08

M@rcel schreef:530dA Xdrive besteld!
:thumbup:
Blij dat de A6 wordt vervangen?

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Officieel: BMW 5 Serie

Bericht door Robin » 21 mar 2011, 14:39

M@rcel schreef:530dA Xdrive besteld!
Feli, specs etc? :D

Ik denk dat je hierboven trouwens de 535d(X?)A vergelijkt met de 535iA. :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Fabian, Joost H., mark123 en 6 gasten