Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Marc R

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Marc R » 15 dec 2008, 12:20

allen schreef:
Rico schreef:
allen schreef:En al die horloges die hier staan maar een ton kosten en op een batterij lopen?

:?:
Poging 2 want mijn post blijkt niet geplaatst te zijn. Het bedrag is uiteraard sterk overdreven. Het is een reactie op een, in mijn ogen snobbenreactie van Ilja, op Paskal. Misschien moet de topic titel aangepast worden in 'mechanisch horlogetopic'. Wat maakt een horloge in jouw ogen eigenlijk goed? Alleen als het mechanisch en niet gemod is? Of ook als hij gewoon netjes de tijd blijft aangeven? Ik ben vast een barbaar als ik zeg dat voor mij alleen de buitenkant er goed uit moet zien en hij moet doen waar hij voor bedoeld is. Of er dan een batterij in zit of niet is me om het even.

Wat is, uit interesse, eigenlijk het duurste horloge dat je kunt krijgen waarbij je een batterij moet wisselen Robin? Zou dat horloge in dit topic welkom zijn? Hoe is de kwaliteit van dat horloge?

Zo'n digitale Casio achtige Tag Heuer van +1.000 euri (jaja, mijn smaak is het ook niet), zit daar eigenlijk nog techniek in of is dat niets anders dan een printplaatje, weet ik het?
De Tag Heuer die ik besteld heb is absoluut geen casio-achtig apparaatje hoor.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 dec 2008, 12:52

Allen er zijn wel quartz(batterij)horloges van Zwitserse merken die een paar mille kosten inderdaad en die kun je hier gerust posten, het is niet mijn draadje hoor.Go your gang. Heb liever een Quartz TAG Heuer dan een automaat Seiko 5 om maar wat te noemen. Maar in de liefhebbershorlogewereld kun je eigenlijk niet om mech klokken heen, en die zijn vaak duur tot (veel)te duur inderdaad.
Niks snobistisch aan lijkt mij. We hebben 't hier ook over GT3's/Z06en en Ferrari's, dan mag je wat mij betreft ook Pateks, AP's, Breguets etc posten naast gewonere merken.

Toch?

Elmar

Bericht door Elmar » 15 dec 2008, 13:10

Macboy schreef:
Paskal Morriën schreef:Mooie klokjes, maar kan me er echter niet echt toe zetten om een echt duur exemplaar te kopen. Ben erg tevreden met mijn Tissot die met zijn prijs van ca 300€ aan de onderkant zit van hetgeen in deze topic voorbij komt. Maar ja, ik ben er happy mee en daar gaat het volgens mij om :)
Het gaat hier niet zozeer om het geld, maar om de techniek. Een horloge op batterij van € 300,= wordt hier niet echt gewaardeerd. Een mechanisch klokje van € 129,= is natuurlijk geen probleem.

Dat vind ik nu ook van hybride auto's, is het ook niet echt voor de ware autoliefhebber.... :roll:

allen

Bericht door allen » 15 dec 2008, 13:15

LOL, maar om nu te zeggen dat je Viper automatisch brandstof aanmaakt als je blijft driften... :mrgreen:

@Robin: thnx. Opgehelderd, want zo snobberig kwam het voor mij wel even over. :thumbup:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 dec 2008, 14:34

Maar wat is er dan zo erg aan een batterij? De tijd zal er toch niet anders om zijn? :bag:

HSR

Bericht door HSR » 15 dec 2008, 14:44

Neluhz schreef:Maar wat is er dan zo erg aan een batterij? De tijd zal er toch niet anders om zijn? :bag:

Jonge! hoe kan je nou zo iets zeggen! Een Prius is toch ook geen TR6 :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 dec 2008, 14:44

Neluhz schreef:Maar wat is er dan zo erg aan een batterij? Het rijden zal er toch niet anders om zijn? :bag:
Dat zeggen de Prius rijders onder ons ook. :)

edit: gdvrrrrrrr hugo :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 dec 2008, 15:17

Neluhz schreef:Maar wat is er dan zo erg aan een batterij? Het rijden zal er toch niet anders om zijn? :bag:
Afbeelding

WhiteRallye

Bericht door WhiteRallye » 15 dec 2008, 22:22

Neluhz schreef:Maar wat is er dan zo erg aan een batterij? De tijd zal er toch niet anders om zijn? :bag:
De tijd zal idd niet anders zijn. Sterker nog: een quartz horloge is vaak nog nauwkeuriger dan een mechanisch horloge.

Het gros van de mensen zal een horloge zien als een puur functioneel gebruiksvoorwerp, wat er best mooi uit mag zien, maar niet te veel mag kosten.

Aan de andere kant zijn er de liefhebbers die gewoon kunnen genieten van de eeuwenoude techniek. Honderden miniscule onderdeeltjes in een kastje van meestal niet veel groter dan 40mm; zonder tussenkomst van moderne zaken als elektronika. De bewegingen, het samenspel van die kleine onderdeeltjes, dat is gewoon mooi! Daar kan een liefhebber van genieten. Vooral in de hogere prijsklasse waarin vaak heel gecompliceerde uurwerken te koop zijn.

Zomaar even wat voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zeg nou zelf: dit is gewoon kunst!

RVV

Bericht door RVV » 15 dec 2008, 22:39

Een horloge met een kwalitatief goed mechanisch uurwerk heeft een ziel.. vergelijk het maar met een motor in een auto.

Horloges met baterijen kun je gewoon met auto's vergelijken die een electro motor hebben.

Dat er mensen zijn die niets geven om een mechanisch horloge en liever een quartz hebben, dat begrijp ik en die geef ik groot gelijk. Altijd de juiste tijd, geen onderhoud nodig en bovenal erg nauwkeurig.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 15 dec 2008, 22:45

Niet moeilijk doen;

Neem ze beide...................................... :mrgreen:

HSR

Bericht door HSR » 15 dec 2008, 23:19

Afbeelding

Zou mijn keuze zijn.

Macboy

Bericht door Macboy » 16 dec 2008, 01:27

Leuke quartz uitgekozen Hugo: ding kost rond de EUR 150.000 ?

Voor de duidelijkheid Allen: ik doe niet net alsof ik verstand heb van kunst. Het horloge dat ik draag is een prachtige Oris Diver, maar in de prijsklasse van mechanische horloge aan de onderkant van de markt. Dus snobistisch kan dit niet zijn. Bovendien heb ik genoeg prachtige quartz klokjes in mijn bezit gehad. Robin verkoopt in zijn winkel ook gewoon quartz. Daar is dus niets mis mee !

Zoals Rico ook terecht opmerkt: een autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je daarvan niet kunt genieten, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.
WhiteRallye schreef:Aan de andere kant zijn er de liefhebbers die gewoon kunnen genieten van de eeuwenoude techniek. Honderden miniscule onderdeeltjes in een kastje van meestal niet veel groter dan 40mm; zonder tussenkomst van moderne zaken als elektronika. De bewegingen, het samenspel van die kleine onderdeeltjes, dat is gewoon mooi! Daar kan een liefhebber van genieten. Vooral in de hogere prijsklasse waarin vaak heel gecompliceerde uurwerken te koop zijn.
Dit is prachtig omschreven en waar het mij om te doen ging. Zie Hugo met zijn tourbillon. Een tourbillon is wel zo'n beetje het hoogst haalbare op mechanisch gebied (en volkomen nutteloos vaak, maar daar gaat het niet om).

Een echt uurwerk is dan ook een toonbeeld van puur vakmanschap...
Laatst gewijzigd door Macboy op 16 dec 2008, 01:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Metchu

Bericht door Metchu » 16 dec 2008, 01:45

hugo schreef:Afbeelding

Zou mijn keuze zijn.

omg GAY!

allen

Bericht door allen » 16 dec 2008, 01:57

Macboy schreef:Maar zoals Rico terecht opmerkt: een echte autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je niet kunt genieten van een diesel (335d) of hybride, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.
En dit is dus precies dezelfde BS waar ik al voor vreesde. Of jij of ik warm worden van een diesel is de vraag, maar dat betekent echt niet dat een anders denkende geen petrolhead in de meest pure zin van het woord is. Wellicht dan nog wel fijn om te weten dat ik je nooit zal beschuldigen voor het eventuele gebruik van geest verruimende middelen. Wat een hokjesgeest. :mrgreen: :wink:

En dat horloge van Hugo laat me gruwelen. Dan liever een Swatch op batterijen om m'n pols. Of zo'n gemodde Rolex. Zwart met rode wijzertjes.

welterusten...

Dexter

Bericht door Dexter » 16 dec 2008, 08:00

allen schreef:
Macboy schreef:Maar zoals Rico terecht opmerkt: een echte autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je niet kunt genieten van een diesel (335d) of hybride, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.
En dit is dus precies dezelfde BS waar ik al voor vreesde. Of jij of ik warm worden van een diesel is de vraag, maar dat betekent echt niet dat een anders denkende geen petrolhead in de meest pure zin van het woord is. Wellicht dan nog wel fijn om te weten dat ik je nooit zal beschuldigen voor het eventuele gebruik van geest verruimende middelen. Wat een hokjesgeest. :mrgreen: :wink:

En dat horloge van Hugo laat me gruwelen. Dan liever een Swatch op batterijen om m'n pols. Of zo'n gemodde Rolex. Zwart met rode wijzertjes.

welterusten...
Allen,

Ik ben van mening dat het door Macboy aangehaalde vergelijk, niet duidelijk genoeg de pure essentie weergeeft die een echte horloge-liefhebber drijft tot het tegen elke (voor hem betaalbare) prijs willen bezitten van een stukje mechaniek in de vorm van een uurwerk dat 'alleen' maar in staat is de tijd, op een paar seconden per maand na, nauwkeurig weer te geven.
Per slot van rekening doen goedkope in serie gemaakte quartz uurwerkjes dat ten eerste 100% nauwkeurig én ten tweede tegen een fractie van de kostprijs van zo'n mechanisch uurwerk.

Waar het allemaal om gaat bij de horloge-liefhebber is de techniek en pas op het tweede plan komt de 'verpakking' van dat stukje techniek.
En die laatste factor heeft dan weer voor het grootste deel te maken met de verschillende zogenoemde 'complicaties' die in een uurwerk kunnen zijn verwerkt.
De (naast de dag- en datum-aanduiding en het zelfopwindende automatische uurwerk) bij het grote publiek meest bekende daarvan, is de chronograaf die naast de 'gewone' tijd ook nog eens tussentijden kan opnemen en weergeven.
Daartoe dienen er dan extra wijzerplaatjes en een extra mechaniek in het uurwerk te worden verwerkt en alleen dat al kost een heleboel moeite.
Voeg daar dan aan toe dat het mechaniek en de wijzerplaat er ook nog mooi uit moeten zien én dat je aan de achterzijde ook moet kunnen zien hoe dat mechaniek eruit ziet, en je krijgt een stuk noeste handarbeid wat je nooit mag vergelijken met een horloge met een 'hart' in de vorm van een quartz uurwerkje van welke prijs dan ook.

Kort en goed......een horloge met een quartz uurwerk kan op het eerste gezicht aan de buitenkant zeker net zo mooi zijn als een horloge met een mechanisch uurwerk (vaak zijn bij de mainstream fabrikanten zoals bijvoorbeeld Omega en TAG Heuer beide uitvoeringen naast elkaar verkrijgbaar) maar voor de horloge-liefhebber is een mechanisch uurwerk de meerprijs altijd waard.
Gewoon, omdat je bewondering hebt voor de techniek en het vakmanschap waarmee dat uurwerk door een horlogemaker met de hand zorgvuldig in elkaar is gezet, in tegenstelling tot de quartz uitvoering die er aan de buitenkant weliswaar hetzelfde uitziet maar 'gewoon' van de lopende band afkomt.

Dat de gemiddelde consument aan een quartz horloge net zoveel plezier kan beleven, blijkt wel uit het feit dat de overgrote meerderheid van de mensen zo'n ding tot volle tevredenheid en met trots draagt, en zelfs bereid is om (heel) veel geld neer te tellen voor iets wat feitelijk alleen maar een mooie 'verpakking' is voor een in massa geproduceerd en relatief goedkoop stukje techniek, waar een 'oude' en vaak bekende merknaam is opgeplakt om het marketingtechnisch gezien als een écht uurwerk te kunnen verkopen.
Een horloge-liefhebber daarentegen zal dat nooit kunnen en/of willen en daardoor een quartz horloge dus nooit hetzelfde kunnen zien als degene die zo'n klokje draagt en dat zorgt er automatisch voor dat hij zichzelf daarmee in een hokje plaatst ja...... :angel:
Eigenlijk is dat omgekeerd evenredig net zoals bij de hierboven genoemde diesel- en hybride-rijders, die zichzelf ook in een hokje plaatsen met hun keuze wat dan weer niet hoeft te betekenen dat ze niet van hun auto zouden kunnen genieten.

Als afsluiter wil ik het kort even hebben over de keuze van Hugo voor de Bovet Tourbillon: Dat uurwerk is opgebouwd uit 368 stukjes!
Over smaak valt niet te twisten, maar ik kan niet anders dan pure bewondering hebben voor de toegepaste 'ouderwetse' techniek in dat uurwerk, waar een ander afgaat op het uiterlijk en daarom roept dat het niet mooi is......en dat geeft misschien nog het beste weer waar het verschil zit denk ik dan.
Live and let live zou ik zeggen........:whistle:

HSR

Bericht door HSR » 16 dec 2008, 11:04

Metchu schreef:

Zou mijn keuze zijn.

omg GAY!

Leg dat eens uit,dan.

HSR

Bericht door HSR » 16 dec 2008, 11:29

Macboy schreef:Leuke quartz uitgekozen Hugo: ding kost rond de EUR 150.000 ?

Voor de duidelijkheid Allen: ik doe niet net alsof ik verstand heb van kunst. Het horloge dat ik draag is een prachtige Oris Diver, maar in de prijsklasse van mechanische horloge aan de onderkant van de markt. Dus snobistisch kan dit niet zijn. Bovendien heb ik genoeg prachtige quartz klokjes in mijn bezit gehad. Robin verkoopt in zijn winkel ook gewoon quartz. Daar is dus niets mis mee !

Zoals Rico ook terecht opmerkt: een autoliefhebber loopt niet echt warm voor een diesel en al helemaal niet voor een hybride auto. Niet dat je daarvan niet kunt genieten, maar een echte Petrolhead zal je er niet mee worden.
WhiteRallye schreef:Aan de andere kant zijn er de liefhebbers die gewoon kunnen genieten van de eeuwenoude techniek. Honderden miniscule onderdeeltjes in een kastje van meestal niet veel groter dan 40mm; zonder tussenkomst van moderne zaken als elektronika. De bewegingen, het samenspel van die kleine onderdeeltjes, dat is gewoon mooi! Daar kan een liefhebber van genieten. Vooral in de hogere prijsklasse waarin vaak heel gecompliceerde uurwerken te koop zijn.
Dit is prachtig omschreven en waar het mij om te doen ging. Zie Hugo met zijn tourbillon. Een tourbillon is wel zo'n beetje het hoogst haalbare op mechanisch gebied (en volkomen nutteloos vaak, maar daar gaat het niet om).

Een echt uurwerk is dan ook een toonbeeld van puur vakmanschap...

Waarom wordt er hier uberhaupt het Quarzt mechanisme afgezeken? Het is inderdaad minder prestigieus als een mechanische klok of een tourbillon maar kwa techniek is het echt niet eenvoudig te noemen.

Bovet heeft zelfs quartz constructies in het assortiment, de vrouwen horloges. Ik vermoed omdat deze zeer plat is.

De bovet op de foto is er een van de Complications serie. Deze retailen voor tussen de 100.000 en 250.000 ,- . Het zijn derhalve ook echt ware kunstwerken en ik vind ze prachtig.

Hier wat leuke informatie voor als je wat meer wil weten over de technieken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tourbillon" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.timezone.com/library/archive ... 8375478424" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.timezone.com/library/wwatchf ... 1017665598" onclick="window.open(this.href);return false;

http://en.wikipedia.org/wiki/Bovet_Fleurier" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.lussori.com/bovet-watches.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuk detail wat ik gelezen heb is dat China een horlogemarkt had zoals wij die hadden met de zwarte tulp.

Metchu

Bericht door Metchu » 16 dec 2008, 11:52

hugo schreef:
Metchu schreef:

Zou mijn keuze zijn.

omg GAY!

Leg dat eens uit,dan.
ik vind het een wijfending... (en als het voor vrouwen is, mijn excuses...)

dale vito

Bericht door dale vito » 16 dec 2008, 12:12

Ik heb ook een quartz (incoming weliswaar):

Afbeelding

Omega Speedmaster Professional X-33 AKA the Mars Watch

Hier een coole video:
Astronaut Don Pettit repairs his Omega Speedmaster Professional X-33 aboard the International Space Station, Nov 2002-May 2003.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2L0g7zNVWQo&e[/youtube]

dale vito

Bericht door dale vito » 16 dec 2008, 12:15

Die Bovet is wel heel barok trouwens, maar goed, chacun son gout. Het merk maakt vooral custom stukken met kasten die zijn geinspireerd op zakhorloges.

dale vito

Bericht door dale vito » 16 dec 2008, 12:19

hugo schreef: Leuk detail wat ik gelezen heb is dat China een horlogemarkt had zoals wij die hadden met de zwarte tulp.
LOL wat wordt hier mee bedoeld?? Dat er in China enorme prijzen worden betaald voor horloges? Sorry, ik vind dit wat overdreven. In Azië was altijd al een grote liefhebbersmarkt (met Japan voorop) en er worden veel heftige stukken verkocht. Maar de echt verzamelaarsmarkt is toch internationaal, en niet chinees. Op de laatste Antiquorum veiling (live mee te volgen via antiquorum.com) waren het traditiegetrouw vooral de italianen en japanners die groots meeboden, althans naar mijn beleving.

Vwbt de tourbillon: het is knap. Heel knap. Maar de opheffing van de zwaartekracht, waarvoor dit mechanisme ooit bedacht was, gebeurt bij een polshorloge al automatisch; de pols beweegt immers vrijwel de gehele dag. Het is meer een kunststuk dan wat nuttigs, want chronometers (of andere precisie-ijkpunten) worden net zo goed (dan niet beter) gemaakt zónder tourbillon.
Laatst gewijzigd door dale vito op 16 dec 2008, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

HSR

Bericht door HSR » 16 dec 2008, 12:20

Metchu schreef:
hugo schreef:
Metchu schreef:Afbeelding

Zou mijn keuze zijn.

omg GAY!

ik vind het een wijfending... (en als het voor vrouwen is, mijn excuses...)

En daarom is het gay ?

dale vito

Bericht door dale vito » 16 dec 2008, 12:22

Kom op, je moet wel toegeven dat het een béétje Fabergé is, deze Bovet.

hier heb je een strakke en betaalbaardere tourbillon (+/- 40k in staal meen ik)

Afbeelding

Metchu

Bericht door Metchu » 16 dec 2008, 12:24

hugo schreef:
En daarom is het gay ?
najah, zal in jou geval wel "sophisticated" zijn of "eigenwijs", maar ik vind het "gay"... Komop man, een vent draagt toch niet zo'n horloge... Maar dat is mijn mening...
dale vito schreef:Kom op, je moet wel toegeven dat het een béétje Fabergé is, deze Bovet.

understatement :nerd:

Plaats reactie